Поддержать украинских военных и людей, пострадавших из-за войны

Чемпионат Украины
|
2859
29

Яка справжня дата народження Чорноморця?

З історії одеського футболу

Яка справжня дата народження Чорноморця?
Черноморец

Одне з питань українського футболу — дата народження одеського «Чорноморця». У місті довгий час вважали, що його було створено 1958 року. І в сумарній таблиці чемпіонатів СРСР результати одеських «Динамо» й «Чорноморця» публікували окремо. Починаючи з 2000-х, роком народження клубу вважається 1936-й, коли одеське «Динамо» дебютувало в першому чемпіонаті колишнього Союзу. Але от що цікаво: київське «Динамо» свій перший офіційний матч зіграло з одеським «Динамо» 1928 року. То яку дату створення одеського клубу вважати справжньою?

У книзі «Чорноморці» її автор Борис Веніамінович Галінський вказує, що 1923 року в другій групі міської першості грала команда «Спарта», яка 1928 року, вже лід назвою «Динамо», пробилася в першу групу чемпіонату міста. Про це свідчать і спогади ще одного одеського ветерана — Сергія Романовича Раздорожнюка, який згадує, що 1928 року він перейшов у 3-ю команду «Динамо».

До речі, як відомо, «Динамо» представляло ОДПУ, Із 1933 року в чемпіонаті Одеси почала грати ще одна команда цього відомства. На жаль, її капітан і керівник Борис Галінський у згадуваній книзі назву цієї команди не вказує. Єдине, що згадує автор, так це рік її заснування — 1932-й.

Але повернімося до дати заснування «Чорноморця». Чому багато фахівців схиляються до 1936-го? Відповідь знайдено в газеті «Червоний спорт» від 27 березня 1936 року. На першій сторінці цього видання розміщено матеріал про проведення першого чемпіонату Союзу: «Вчора на засіданні президії ВРФК СРСР під головуванням тов. В.Н.Манцева обговорювалося питання про порядок розіграшу цього року першості СРСР з футболу. Президія визнала бажаною організацію показових команд майстрів окремих колективів спортивних товариств і заводів. Створення таких команд підніме клас і сприятиме зміцненню роботи низових колективів з футболу. На перших порах намічається створити в різних містах СРСР від 12 до 16 показових команд. Найближчим часом спортивно-суддівський комітет ВРФК СРСР намітить міста і колективи, в яких будуть створені ці команди, і представить відповідний список на затвердження президії. Між показовими командами майстрів цього року буде проведений розіграш першості СРСР з футболу. Він буде розіграний по коловій системі в два кола, ВЕСНЯНИЙ, — із другої половини травня по кінець червня, ОСІННІЙ — із кінця серпня до початку жовтня. Між першим і другим колами розіграшу першості СРСР — з половини липня до середини серпня — вирішено провести відкриті змагання для команд колективів на «Кубок СРСР» по так званій олімпійській системі /.../».

До речі, цікаво склалася подальша доля одеського «Динамо». У весняному чемпіонаті в групі «В» воно зайняло 3-є місце, а в осінньому — 4-е. У перерві між цими чемпіонатами переграло в себе удома збірну Туреччини — 2:1. Наступного року одесити стали переможцями своєї групи. Окрім цього, вийшли у фінал першого Кубка України, що проводився між клубними командами. Там вони програли своїм одноклубникам з Києва — 2:4 у додатковий час. Наступного року у вищому дивізіоні чемпіонату СРСР після реорганізації стало 26 команд. Чемпіонат було проведено в одне коло, й одеське «Динамо» зайняло 10-е місце, а двоє гравців — Михайло Волін та Микола Табачковський — увійшли до списку «55 найкращих гравців СРСР». Наступного року команда провалила сезон, зайнявши останнє місце в чемпіонаті СРСР. ЦР «Динамо» вирішила зняти її з чемпіонату вже в середині сезону. Причому, як свідчать тогочасні газети, сама ж Центральна рада міліцейського відомства не дуже й переймалася командою...

Оздоровчі заходи для її порятунку було застосовано надто пізно. Кількох футболістів справедливо виключили з команди, але потім це виключення набуло стихійного характеру. Було також призначено нового (третього за рік) тренера — Лапідуса.

Не допомогло. За день до матчу з ленінградським «Динамо» Лапідус призначив тренування і обговорення майбутньої гри. Марно чекали цілий день футболісти свого тренера. Лише вночі, згадавши про необхідність провести збори, він запропонував гравцям встати з ліжок. Начальник команди заборонив це. Тоді обурений Лапідус телеграфує до Одеси про відмову від своєї посади. Залишившись без тренера, команда виставила склад на матч з ленінградським «Динамо» на свій розгляд.

1940 року одеське «Динамо» було розформовано, і Південна Пальміра втратила місце в чемпіонаті СРСР. Історик одеського футболу Сергій Мартинов у газеті «Футбольна хвиля» (1991 рік) описує ситуацію таким чином: «У 1940 році ЦР ухвалила остаточне рішення розформувати кілька футбольних команд динамівців, у тому числі й з Одеси. Спочатку Одесу повинен був представляти «Спартак». Проте в середині квітня було ухвалено рішення, що представлятиме місто «Харчовик». У цю команду перейшли відразу 11 гравців зі складу колишнього «Динамо».

Чому «Харчовик»? У ті часи, окрім чемпіонату СРСР, проводилися й першості республік. 1939 року одеський «Харчовик» посів 2-е місце в чемпіонаті УРСР. Як з'ясувалося, «Харчовик» протримався в чемпіонатах колишнього Союзу набагато довше, ніж його попередник. Команда, хоч двічі і змінювала назву (1941 рік — «Спартак», 1953—54 роки — «Металург»), але проіснувала до 1958 року.

1958 року виникла остаточна назва — «Чорноморець».

Сергій ЧАЙКА, газета «Український футбол»

Источник Sport.ua
Оцените материал
(1)
Сообщить об ошибке

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите

Настроить ленту
Настройте свою личную ленту новостей
Комментарии 29
Введите комментарий
Вы не авторизованы
Если вы хотите оставлять комментарии, пожалуйста, авторизуйтесь.
leno4ka87
Черноморец как и Ярмоленко пуп земли??? хватит нам уже о нем, нету его уже среди элиты! лучше бы написали про те клубы, которые в Премьер Лигу придут
Дмитрий Копий
"лучше бы написали про те клубы, которые в Премьер Лигу придут"
Еще неизвестно какие клубы придут. Там еще 5 туров.
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр)
А какие идут7ПФК Севастополь,алчевская Сталь?ФК Львов?Волынь?В первой лиге еще вилами по воде писано.
Насчет статей.Где-то согласен,статьи о "славной" команде "Черноморец" поднадоели,уже даже не читаю.
megaLeoN
думаю можно уже писать о Севастополе... сомневаюсь, что эта команда кому-то отдаст первое место.
GeoTan
Дмитрий Копий:
Спасибо за интересные статьи. Черноморец удивительным образом мешает определенной категории людей не только на поле, а даже здесь на сайте.
Skyboy1977
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр) — 13.05.2010 17:53
Такие статьи не для таких осталопов,как ты ! ! !
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр)
Skyboy1977
Завали свое хлебало,олень!Я тебя не оскорблял,не унижал,а также ничего плохого не сказал в адрес твоей команды!
BeetleLP
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр) — 13.05.2010 19:33
В ковычки будеш брать свой "славный-сраный" Днепр.
Не нравится, не читай и не надо тут своё бестолковое мнение высказывать.
in_ri
Черноморец это команда по футболу ?
denis07121977
я знаю точно день похорон команды-9 мая
GeoTan
in_ri — 13.05.2010 20:36:Черноморец это команда по футболу ?
--------------------------------------------------------------
павел воля случайно попал на футбольный сайт???
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр)
BeetleLP
Пипец!Еще один олень!Откуда вы беретесь?Из какого леса прибежали?
У меня пусть и бестолковое,но мнение.А у тебя его вообще нет!
Для тех,у кого глаза находятся на жопе.Ничего плохого про Черноморец я не сказал и даже не подразумевал!Наоборот,сочувствую фанам этой команды,хоть я и никогда не болел за Черноморец.А то что "похоронные статьи" поднадоели-это факт!А кому не нравятся мои коменты-не читайте!
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр)
Вечно перекрутят комменты на свой лад...
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр)
Гость — 13.05.2010 23:31
Во-первых,я в последнее время не часто комментирую.Во-вторых,я тут никого не ебал.В-третьих,я никого не заставляю читать мои комменты,не хочешь читать-не читай.
Maxfemix
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр) — 13.05.2010 17:53 Если не читаете , зачем об этом сообщать ? Если клуб не интересен - зачем обращаете внимание на статьи об этом клубе ? Так как Вы не заставляете никого читать свои комментарии , так и Вас никто не заставляет читать статьи о " Черноморце " .
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр)
Maxfemix
Меня не заставляют-согласен,я и не читаю,потому что не интересно.Комментировать-комментирую,мне так хочется.Но при этом всём я ни кого не оскорбил,не унизил,не послал.В суть вникли?Разницу чуете?
Maxfemix
По Вашему мнению никого ничем не обидели , а люди считают Ваши высказывания неприятными для себя и любимой команды ( написали же : " ...о "славной" команде "Черноморец" ... " ). Комментировать имеет право каждый - вот ваши комментарии и КОММЕНТИРУЮТСЯ другими . Вы сами комментируете что хотите , хотя статью не читали - Вам неинтересно (написали лишь бы высказать своё мнение ? или на сайте из-за этой статьи других не будет ? ), а другим интересно и они считают , что про их любимую команду можно давать больше материала . У каждого свой любимый клуб , своё мнение - если хочется увидеть статьи у других командах , на другие темы не обязательно высказывать " ФЕ " . Если бы Вы написали ТАКИМ свой комментарий - не было бы ТАКИХ высказываний в Ваш адрес . А насчёт вникания и чутья как-то некрасиво звучит , по-моему .
KPOT1936
Та хамло этот жоня, пуп земли мля. ему можно что угодно а другие должны молча на это смотреть. шо динамо шо днепр просрались в этом сезоне так его и мурыжит))))
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр)
Maxfemix
===а люди считают Ваши высказывания неприятными для себя и любимой команды
Боже мой,прям детский сад какой-то.Ничего оскорбительного не сказав о Черноморце,я в свой адрес услышал много нового.Дальше без комментариев!
==="...о "славной" команде "Черноморец"..."
И что тут такого,что взял слово "славной" в ковычки?Этим я подчеркнул неудачное выступление в УПЛ в этом сезоне(и вылет в первую лигу,разумеется).А я что-то нехорошее сказал про Черноморец?Обидел болельщиков?
===а другим интересно и они считают , что про их любимую команду можно давать больше материала .
И прекрасно!Пусть читают,комментируют,я им не мешаю.
===У каждого свой любимый клуб , своё мнение - если хочется увидеть статьи у других командах , на другие темы не обязательно высказывать " ФЕ " .
То что я высказал свое "фе",значает,что статьи о Черноморце больше не будет выкладывать?Нет!Так в чем же проблема?Очень часто высказывают свое "фе" и не редко читаешь подобные комментарии:"Статья ни о чем","полный бред","зачем пережвывать жеванное?" и т.п.Теперь они остолопы?
===А насчёт вникания и чутья как-то некрасиво звучит , по-моему .
Maxfemix,у меня складывается впечатление,что мужики постепенно превращаются в благородных девиц.В предложениях "В суть вникли" и "разницу чуете" я не нахожу ничего некрасивого.
Жоня(Севаст-FCDK-Днепр)
Maxfemix
===а люди считают Ваши высказывания неприятными для себя и любимой команды
Боже мой,прям детский сад какой-то.Ничего оскорбительного не сказав о Черноморце,я в свой адрес услышал много нового.Дальше без комментариев!
==="...о "славной" команде "Черноморец"..."
И что тут такого,что взял слово "славной" в ковычки?Этим я подчеркнул неудачное выступление в УПЛ в этом сезоне(и вылет в первую лигу,разумеется).А я что-то нехорошее сказал про Черноморец?Обидел болельщиков?
===а другим интересно и они считают , что про их любимую команду можно давать больше материала .
И прекрасно!Пусть читают,комментируют,я им не мешаю.
===У каждого свой любимый клуб , своё мнение - если хочется увидеть статьи у других командах , на другие темы не обязательно высказывать " ФЕ " .
То что я высказал свое "фе",значает,что статьи о Черноморце больше не будет выкладывать?Нет!Так в чем же проблема?Очень часто высказывают свое "фе" и не редко читаешь подобные комментарии:"Статья ни о чем","полный бред","зачем пережвывать жеванное?" и т.п.Теперь они остолопы?
===А насчёт вникания и чутья как-то некрасиво звучит , по-моему .
Maxfemix,у меня складывается впечатление,что мужики постепенно превращаются в благородных девиц.В предложениях "В суть вникли" и "разницу чуете" я не нахожу ничего некрасивого.