По завершенню бразильського етапу час сплив настільки швидко й непомітно, що важливі новини останніх двох тижнів (і навіть днів) як-от: приїзд Caterham до Еміратів не без допомоги Екклстоуна, офіційне підтвердження на наступний сезон контрактів Грожана з Lotus, а Феттеля з Ferrari разом із «розлученням» іспанця й італійської команди, ще більший туман стосовно майбутніх пілотів McLaren – все це і багато іншого наразі відходить на другий план. Головна інтрига всього чемпіонату – хто стане його переможцем – успішно дожила до останнього цьогорічного Гран-Прі, що безумовно вселяє оптимізм щодо того, що недільна гонка обов’язково має стати якщо не цікавою, то як мінімум напруженою до того моменту, коли Льюіс та Ніко перетнуть фінішну лінію й один з них стане головним тріумфатором року!
Право приймати останній етап сезону недарма вважається справжнім привілеєм, який уже втретє отримали організатори гоночного уїк-енду в Абу-Дабі. Попередні дві завершальні гонки тут відбулися у 2009-2010 роках й залишили по собі абсолютно протилежні враження та відчуття. Дебютна для Абу-Дабі гонка у 2009-му була прісною та малоцікавою, а Дженсон Баттон на Яс Маріну приїхав уже в статусі чемпіона. Наступного ж, 2010-го, головна інтрига крутилася довкола дилеми – Веббер чи Алонсо, проте неочікувано для абсолютної більшості присутніх на трибунах уболівальників та глядачів з усього світу свій перший титул здобув Феттель.
Цього року Себастіан і близько не претендує на корону, хоча часточку уваги до своєї персони обов’язково приверне – як-ніяк остання для німця гонка в складі Red Bull. А от з Баттоном ситуація може виявитися набагато сумнішою – англієць чесно зізнається, що вже звик жити сьогоднішнім днем, тож не може сказати, чи стане прийдешній уїк-енд останнім в його кар’єрі пілота Формули 1, чи він ще тішитиме своїх уболівальників у майбутньому.
Траса, традиційно для сучасної Формули 1 спроектована бюро Германа Тільке, має як спільні для всіх його творінь риси – такі як поєднання усіх типів поворотів і неодмінну наявність довгих прямих, що в сукупності не дозволяє налаштовувати машини на високу притискну силу, саме через те, що на прямих можна і без DRS розганятися до понад 300 км/год. Так само автодром має і власну неповторну родзинку – це вузький виїзд з піт-лейн, що проходить тунелем під гоночною трасою та виводить машини у швидкісний 3-й поворот. От тільки для самих пілотів траса не несе жодних цікавинок – повороти передбачувані, точки гальмування відомі, а широкі асфальтовані зони вильоту гарантують повернення на трасу. Проте все це, разом із особливістю проведення гонки, яка починається за сонячного світла, а закінчується під софітами та чудовою ілюмінацією довколишньої краси, створюють пілотам разом з їх інженерами справжнісіньку головоломку.
Якщо в гонці всі машини знаходяться на трасі одночасно, то під час практик та особливо кваліфікації доводиться дуже уважно обирати час для появи на трасі, аби не тільки уникнути трафіку, а й потрапити в оптимальне температурне вікно для ефективного прогріву шин. Тож тут більш ранній виїзд невигідний через пісок, який наносять довколишні вітри, а також через занадто гарячий асфальт, на якому гранулювати шини можна швидше, ніж треба.
На Яс Маріну Pirelli привезла свою найм’якішу пару сумішей – Soft і SuperSoft, які вже використовувалися цього року на п’ятьох інших етапах. Шинники поки що не коментують майбутню тактику, проте за досвідом попередніх років можна припустити, що це буде два або навіть й один піт-стоп в гонці. Що ж до очікувань з боку італійців, то ними традиційно перед стартом уїк-енду поділився керівник Pirelli Motorsport Пол Хембрі: «Зазвичай стратегія сильно залежить від нетипової зміни стану траси, викликаної зниженням температури протягом другої половини дня. Аналогічною була ситуація в Бахрейні – та гонка виявилася однією з найцікавіших та найменш передбачуваних в сезоні. У цій ситуації особливо важливими стануть практичні заїзди, адже команди прагнутимуть зібрати якомога більше інформації про роботу машини з обома гумовими сумішами, причому як з різною кількістю пального в баках, так і при різних температурах траси. З огляду на те, що в гонці буде розіграно багато очок, команди, яким немає чого втрачати, можуть застосувати несподівані тактичні ходи, аби отримати можливість поборотися за більш високі місця на фініші». Іншими словами – тактика тактикою, але вона має бути досить гнучкою, аби будь-які зміни в поведінці шин не стали несподіванкою.
Клімат Абу-Дабі не дозволяє влаштовувати інтригу в частині погодних умов – тут традиційно буде триматися тепла погода + 30С вдень і ввечері температура повітря поступово спадатиме до + 19С. Звісно, що ніякими опадами над Яс Маріною і близько не пахнутиме. Класичною для цього етапу стане ситуація, коли траса на початку гонки знаходиться у кращому стані, адже зігрівається сонцем, в той час як друга її частина проходитиме під штучним освітленням і в темряві, а за цей час асфальт встигне охолонути приблизно на 10 градусів. Тож в плані гоночної шинної тактики варто очікувати коротких відрізків на початку та більш довгих ближче до завершення гоночної дистанції.
Для букмекерів етап в Абу-Дабі не ховає великих сюрпризів: очікування стандартні – Льюіс Хемілтон головний фаворит як Гран-Прі, так і чемпіонату. На титул британця коефіцієнт 1,22, в той час як у Ніко лише 4,33. По кваліфікації та гонці ситуація аналогічна – в суботу фаворити в боротьбі за поул мають наступні цифри: Хемілтон – 1,67; Росберг – 2,37; Боттас – 19,00; Масса – 26,00; про шанси інших навіть не варто згадувати. В неділю фаворити гонки так само незмінні: Хемілтон – 1,83; Росберг – 2,37; Боттас – 23,00; Масса та Ріккардо – по 26,00.
Мінімум для двох топ-пілотів етап в Абу-Дабі стане завершальним у багаторічній співпраці зі своїми командами: Феттель переходить до Ferrari, Алонсо – поки що нікуди, але крім McLaren у іспанця просто не залишається гідних його майстерності команд. А це значить, що в Уокінгу доведеться прощатися з кимось із пари Баттон – Магнуссен. І вибір буде непростим. Аналогічно не надто веселим буде прощання в Sauber – тут вже точно відомо, що склад пілотів оновиться повністю. Це вже не кажучи про те, що й для Caterham Гран-Прі може стати останнім в історії команди, яка упевнено рухається у бік банкрутства. Та попри неодмінні церемонії прощання, решту цікавить лише одне – ім’я нового чемпіона.
Теоретично завдяки більш ніж суперечливому зі спортивного погляду правилу подвійних очок в Кубку конструкторів все ще залишаються шанси побачити зміни позицій команд, які розташовуються нижче Red Bull, проте на практиці якщо так станеться – це буде справжнє спортивне диво.
Відверто кажучи, Формула 1 за останнє десятиліття привчила нас не робити завчасно прогнозів, бо найменш імовірний варіант розвитку подій на останньому етапі може реалізуватися на практиці. Так було у 2007-му, у 2010-му, не менш напруженими були завершальні гонки у 2008-му та 2012-му. Іншими словами – Хемілтон однозначний фаворит та головний претендент на корону, адже його нинішня форма разом із силою W05 практично не залишають Льюісу шансів опинитися за межами топ-2. А це другий титул в кар’єрі! Проте ми прекрасно знаємо (і добре пам’ятаємо), що саме для британця вирішальна гонка, на яку він приїжджає лідером сезону, перетворюється на справжнє випробування. Зрештою, будь-яка навіть найменша дрібничка може спричинити технічні проблеми, на виправлення яких часу та можливостей вже не буде – це не Австралія, Канада чи Бельгія, де попри схід Хемілтона його шанси на титул все одно залишалися високими.
В самій команді уже доклали зусиль й продовжують наполегливо працювати над тим, щоб гарантувати пілотам безпроблемний з технічної сторони уїк-енд, аби вони в безпосередній боротьбі на трасі визначили головного тріумфатора сезону. За таких умов – безвідмовність техніки та відсутність проблем на трасі – чемпіонську корону вдруге має взяти Льюіс. Проте, дочекаймося неділі - й зможемо переконатися у справедливості такого прогнозу.
В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua
Гран-прі Абу-Дабі, Яс Маріна, 21-23 листопада, п’ятниця – неділя
Довжина кола
|
Кіл в гонці
|
Дистанція
|
Найшвидше коло:
|
5,554 км
|
55
|
305,355 км
|
кваліфікація: 1'38.481 (2011, Себастіан Феттель)
гонка: 1'40.948 (2009, Льюіс Хемілтон)
|
Перша практика 11:00 – п’ятниця 21 листопада
Друга практика 15:00 – п’ятниця 21 листопада
Третя практика 12:00 – субота 22 листопада
Кваліфікація 15:00 – субота 22 листопада
Гонка 15:00 – неділя 23 листопада (трансляція на каналі МЕГА)