Насамперед хочеться привітати усіх, кому небайдужий автоспорт загалом і Формула 1 зокрема з поверненням Великого цирку на українські екрани. Ситуація практично повторилася як і у 2005 році, коли на вітчизняне телебачення Формула 1 прийшла тільки на шосте Гран-прі сезону, яким тоді було Монако. Попри те, що турецька гонка була в запису з годинним відставанням від реальних подій, це буде єдиний неприємний виняток, а решта гонок та кваліфікацій будуть транслюватися наживо (принаймні так обіцяють в НТКУ).
Гонка яскраво засвідчила наскільки сильно вплинули на тактику, кількість обгонів, а відтак і на загальне сприйняття видовища, яке нам подарували команди та гонщики, зміни технічного регламенту та постачальника покришок. Система DRS реально полегшує обганяти опонентів, проте цінність таких обгонів є доволі сумнівною. Всі прекрасно бачать, що протистояти суперникові, який на прямій розвиває швидкість на 15-25 км/год. вищу практично неможливо, навіть КЕРС не допомагає захистити позицію, коли його застосовують в зоні дії DRS. Але давайте пригадаємо, як нудно і нецікаво спостерігати за «трамвайними» перегонами, коли гонщики з різних причин не обганяють один одного.
Вкотре хочеться подякувати італійцям з Pirelli за те, що їх продукція є по-справжньому гоночною – швидкою та нетривалою, на відміну від минулорічних японських. В цьому контексті особливо згадується виступ Себастіана Феттеля в Монці, де німець на м’якому! комплекті Bridgestone проїхав всю гонку і тільки через вимогу правил змінити покришки на передостанньому колі перевзувся у Hard. Перед стартом заїздів в Стамбулі в Pirelli розраховували що оптимальною буде тактика трьох піт-стопів, але інтенсивне зношення шин, досить короткий стамбульський піт-лейн і приклад китайського прориву Марка Веббера додали інтриги й у виборі шинної тактики на гонку. Реалії ж виявилися такими, що більшість гонщиків так активно і агресивно атакували, що для них оптимальною виявилася тактика з чотирма зупинками в боксах. З десяти перших пілотів на фініші тільки Баттон, Буемі та Кобаясі проїхали гонку з трьома перевзуваннями, а Жерому д’Амброзіо взагалі вдалося проїхати гонку з двома змінами шин, щоправда, фінішував він 20-м.
Звертає на себе увагу й той факт, що після тритижневої перерви команди допрацювали свої боліди, повиправляли старі помилки, зробили нові (як це сталося з аеродинамічними новинками у Marussia Virgin, від яких команда поспішно вимушена була відмовитися) – все це призвело до певної зміни розстановки сил в пелотоні. Несподіваний прорив Mercedes Ніко Росберга в кваліфікації на третє місце змусив багатьох замислитися над темпом команди, але як виявилося поки що німецька команда здатна реально сильно виступати в суботу. Зовсім протилежна картина спостерігається в стані Скудерії – червоні боліди все ще не претендують на високі стартові позиції, але гоночний темп Алонсо був на рівні Red Bull Веббера, а найголовніше швидше McLaren, Lotus Renault та вже згадуваного Mercedes.
Що стосується самої гонки та підсумків для тих команд, які потрапили до топ-10, картина виявляється наступною:
Red Bull Racing
Едріан Ньюї ніяк не втомлюється робити найкращі боліди, протистояти яким здається в цьому сезоні можливо тільки за допомогою нестандартної тактики, технічних проблем самої команди або її гонщиків (зіткнення Себастіана з Марком минулого року було активною темою розмов у паддоку та під час інтерв’ю представників команди) і, можливо, дощу або іншим форс-мажорним обставинам.
Головним завданням Себастіана Феттеля на старті було збереження позиції, з чим німець успішно впорався. Надалі гонка для Себа пройшла під гаслом – «Спіймай мене, якщо зможеш». Віддаючи лідерство в гонці тільки під час візитів у бокси молодий чемпіон впевнено довів гонку до перемоги, причому часом складалося враження, що він не завжди використовував увесь потенціал RB7 чітко контролюючи ситуацію позаду себе. Слово переможцю: «Перший гоночний відрізок був дуже вдалим – нам вдалося створити відрив, а це завжди дає перевагу. Наприкінці дистанції я проїхав два коротких відрізка, і це було правильним рішенням, так що сьогодні все пройшло ідеально».
Перед Марком Веббером завдання стояло не таке складне, як три тижні тому, але старт з «брудної» частини траси дався взнаки. Пропустивши Росберга на старті, австралієць дав можливість своєму напарнику заробити невеликий гандикап протягом перших кіл. Після обгону Росберга на п’ятому колі Марк їхав то потрохи наздоганяючи Феттеля, то відстаючи від напарника. А після того, як Mercedes німця обійшов Алонсо, виявилося що іспанець може нав’язати боротьбу принаймні одному з червоних биків. Шинна стратегія як Red Bull, так і Ferrari виявилася майже однаковою, проте гоночний темп Фернандо став неприємним сюрпризом для Марка, який змушений був пропустити іспанця, який скористався перевагою DRS. Проте шинний фактор в цій боротьбі відіграв, можливо вирішальну роль – на останній гоночний відрізок Фернандо вирушив на вже використаному жорсткому комплекті, а Марк – на новому, на якому наздоганяючи Алонсо, було встановлено найшвидше коло в гонці (третє поспіль для Веббера). Все це, а також відмінний темп RB7 та можливість обгону на прямій завдяки DRS допомогли австралійцю повернути собі другу позицію, а команді заробити перший дубль в сезоні. Коментарі Веббера – «Друге місце – це непогано. Я відчув полегшення, що гонку вийшло завершити не третім. В кінці дистанції у нас була гарна дуель з Фернандо. Себастіан впевнено переміг, і переможний дубль Red Bull – відмінний результат. Я залишаю Стамбул в гарному настрої – поки це мій кращий результат в цьому сезоні».
Scuderia Ferrari
Як уже зазначалося, гоночний темп Скудерії виявився дещо несподівано високим, а Фернандо Алонсо цілком заслужено претендував на друге місце, хоча на останньому гоночному відрізку поступився Вебберу. Це перший подіум Ferrari в сезоні, а це дає можливість розраховувати на подальший прогрес команди, яка за її ж словами вже розібралася з попередніми помилками і готова рухатися далі. Фернандо про свою гонку та команду сказав: «Я дуже задоволений результатом, за яким стоять три тижні наполегливої праці усієї команди на базі в Маранелло і тут протягом уїк-енду. В Малайзії та Китаї ми було близькими до подіуму, а сьогодні змогли піднятися на нього. Проте це тільки перший крок – нам треба і надалі рухатися в цьому напрямку. Враховуючи форму, в якій ми перебували на старті сезону, сьогодні нам вдалося відмінно фінішувати, але вирішальними стануть найближчі три-чотири гонки. На 99% я би не зміг поборотися з Себастіаном Феттелем, а залишковий 1% мене позбавив Ніко Росберг, позаду якого я згубив занадто багато часу.
Феліпе Масса вкотре небезпідставно дає можливість говорити про його можливу заміну в команді по завершенні сезону. На тлі свого напарника гонку бразильця, а особливо результат можна вважати незадовільним. Так, Феліпе практично постійно боровся за місце в заліковій десятці, перед першим візитом в бокси навіть обігнав Хемілтона, проте затримки на піт-стопах, помилка у восьмому повороті, внаслідок якої він пропустив три боліди, призвели до фінішу на одинадцятому місці, першому без очок. Хоча звісно варто відзначити його видовищну боротьбу з Росбергом на 20-му колі, де у дев’ятому повороті Масса обігнав Ніко, який успішно використавши на прямій DRS перед входом у дванадцятий поворот позицію собі повернув. Після гонки Феліпе поділився своїми враженнями: «Зі мною сьогодні сталося багато подій, і мені не вдалося утримати результат, який був майже в руках. Прикро, бо машина дозволяла показувати гарну швидкість».
McLaren
Команда з Уокінга стала єдиною з топ-команд, гонщики якої обрали різну шинну стратегію. Льюіс Хемілтон, програвши на старті дві позиції Алонсо та Баттону, протягом гонки використав п’ять комплектів гуми, що дозволило в підсумку випередити Баттона й Росберга, фінішувавши на тій позиції, з якої він стартував. Але сорок секунд відставання на фініші від Феттеля примушують технічний штаб команди активніше займатися розвитком боліда. Якщо на попередніх етапах команда здобула одну перемогу і два других місця, впевнено утримуючи статус другої за швидкістю команди пелотону, то турецький гран-прі промовисто показав, що конкуренти з Mercedes і Ferrari попрацювали на відмінно і втриматися навіть на другому місці McLaren буде складно. Перші змогли випередити англійців в кваліфікації, другі – в гонці. Хоча, справедливості заради слід пам’ятати, що тільки лідерам німецької та італійської команди це вдалося.
Дженсон Баттон, напевно, є найекономнішим гонщиком пелотону, коли мова йде про використання покришок та темп їх зношування. Саме ця його чеснота дозволила команді певним чином провести експеримент і порівняти різні варіанти гоночної тактики. Хоча зараз стало цілком зрозуміло, що зайва зміна шин іде на користь в боротьбі за високі позиції на фініші. Цієї думки дотримується і сам Дженсон – «Прикро фінішувати на не надто високій позиції після гарного початку гонки. Думаю, наша тактика сьогодні було невірною. Я міг проїжджати на кожному комплекті на пару кіл більше ніж суперники, гума спокійно дозволяла це. Але два останніх піт-стопа ми провели раніше ніж могли б, і це засмучує. В бокси можна було заїхати пізніше, через це заключний відрізок вийшов більш довгим та неймовірно складним. Я старався максимально використати можливості машини, але різниця в швидкості між новою та старою гумою була надто великою». Гонка Дженсона також запам’яталася яскравою боротьбою за позицію з напарником, яку Дженсон виграв, а також прекрасний обгін Ніко Росберга на 21-му колі – Баттон розпочав свій маневр на вході у дванадцятий поворот, а вийшов остаточним переможцем на виході з чотирнадцятого.
Mercedes
Команда відмінно попрацювала в перерві перед гонкою в Туреччині, що відобразилося в її кваліфікаційному темпі. Проте гоночний темп і невдале налаштування боліда на гонку все ще не дозволяє гонщикам боротися за подіум.
Ніко Росберг, відмінно скориставшись стартом з чистої частини траси, в подальшому розвинути свій успіх не зумів, але досить вдало зміг компенсувати свої втрати і фінішувати попереду Баттона. В підсумку німець залишився задоволений здобутим результатом: «Я фантастично стартував, випередив Марка, але після цього на першому відрізку виникли серйозні проблеми з шинами. Завдяки оптимальній стратегії я зміг відігратися і думаю, що ми можемо бути задоволені результатом – я випередив Дженсона і лише кілька секунд програв Льюісу. Ми досі відстаємо від лідерів, але змогли досягти прогресу. Ми поки не знаємо, чому в кваліфікації машина більш конкурентоздатна ніж в гонці, але команда працює над цим. Гарний уїк-енд, я з нетерпінням чекаю Барселону».
Міхаель Шумахер відмінно стартувавши, зіпсував собі гонку на другому колі внаслідок зіткнення з Віталієм Петровим. Росіянин агресивно атакував Міхаеля перед дванадцятим поворотом, але було чітко видно що він пропускає апекс повороту і змушений буде виїхати за межі траси. Шумахер чомусь вирішив максимально захищатися і зламав переднє антикрило, замість того щоб просто перехрестити траекторії і повернути позицію. Після вимушеного піт-стопа німець постійно намагався відігрувати позиції, але цього виявилося замало. Після гонки Міхаель визнав свою провину за інцидент – «Ми їхали поруч, але я був здивований контактом – головним чином, це моя помилка. Боротьба з суперниками принесла позитивні емоції, проте я незадоволений уїк-ендом і несу відповідальність за результат.»
Lotus Renault
Команда, склалося враження, не змогла повністю реалізувати весь свій потенціал, хоча на відміну від Ferrari та Mercedes змогла фінішувати у топ-10 обома болідами.
Ерік Бульє підсумував результати виступу команди – «Перехід на тактику чотирьох піт-стопів виявився правильним. Гонщики стартували не дуже добре, але ми вчасно проводили зупинки в боксах, що дозволило їм заробити очки. Нема сумнівів, нам треба ще інтенсивніше працювати по п’ятницях, щоб розібратися зі швидкістю зношування шин».
Toro Rosso
Гонщики команди постійно виступають під великим тиском – керівник команди Франц Тост оголосив, що наступного року точно за кермом одного з болідів буде Даніель Ріккардо. Тому не дивно що, Буемі й Альгерсуарі намагаючись обійти, насамперед, один одного обрали різну тактику на гонку, в якій перемогу здобув Себастіан, а разом і цим заробив 2 очка.
Sauber
Камуї Кобаясі продовжує витискати максимум зі свого боліду – стартувавши останнім через поламку машини в кваліфікації, японець з тактикою трьох піт-стопів зумів дістатися фінішу на 10-му місці, показавши що він з різними варіантами тактики може бути дуже ефективним їх реалізатором. Відігравши найбільшу кількість позицій порівняно зі стартовою позицією, Камуї однозначно удостоюється чергової оцінки «відмінно», тим паче, що японець перед стартом пообіцяв Петеру Зауберу здобути очки.
Гран-прі Туреччини. Фінішний протокол:
|
Пілот
|
Команда
|
Час
|
Піт
|
1.
|
С.Феттель
|
Red Bull
|
1.30:17.558
|
4
|
2.
|
М.Веббер
|
Red Bull
|
+ 8.807
|
4
|
3.
|
Ф.Алонсо
|
Ferrari
|
+ 10.075
|
4
|
4.
|
Л.Хемілтон
|
McLaren
|
+ 40.232
|
4
|
5.
|
Н.Росберг
|
Mercedes
|
+ 47.539
|
4
|
6.
|
Д.Баттон
|
McLaren
|
+ 59.431
|
3
|
7.
|
Н.Хайдфельд
|
Lotus Renault
|
+ 1:00.857
|
4
|
8.
|
В.Петров
|
Lotus Renault
|
+ 1:08.168
|
4
|
9.
|
С.Буемі
|
Toro Rosso
|
+ 1:09.394
|
3
|
10.
|
К.Кобаясі
|
Sauber
|
+ 1:18.021
|
3
|
11.
|
Ф.Масса
|
Ferrari
|
+ 1:19.823
|
4
|
12.
|
М.Шумахер
|
Mercedes
|
+ 1:25.444
|
4
|
13.
|
А.Сутіл
|
Force India
|
+ 1 коло
|
3
|
14.
|
С.Перес
|
Sauber
|
+ 1 коло
|
4
|
15.
|
Р.Баррікелло
|
Williams
|
+ 1 коло
|
3
|
16.
|
Х.Альгерсуарі
|
Toro Rosso
|
+ 1 коло
|
4
|
17.
|
П.Мальдонадо
|
Williams
|
+ 1 коло
|
4
|
18.
|
Я.Труллі
|
Team Lotus
|
+ 1 коло
|
3
|
19.
|
Х.Ковалайнен
|
Team Lotus
|
+ 2 кола
|
3
|
20.
|
Ж.Д'Амброзіо
|
Marussia Virgin
|
+ 2 кола
|
2
|
21.
|
Н.Картікеян
|
HRT
|
+ 3 кола
|
3
|
22.
|
В.Лиуцци
|
HRT
|
+ 5 кіл
|
4
|
Найшвидше коло: Марк Веббер (Red Bull Racing) - 1:29.703 (48-ме коло)
Не фінішували:
П. ді Реста 45 коло механічні проблеми
Т. Глок 0 коло не стартував (коробка передач)
Особистий залік
1. С.Феттель Red Bull Racing 93
2. Л.Хемілтон McLaren 59
3. М.Веббер Red Bull Racing 55
4. Д.Баттон McLaren 46
5. Ф.Алонсо Scuderia Ferrari Marlboro 41
6. Ф.Масса Scuderia Ferrari Marlboro 24
7. Н.Хайдфельд Renault Lotus GP 21
8. В.Петров Renault Lotus GP 21
9. Н.Росберг Mercedes GP 20
10. К.Кобаясі Sauber F1 Team 8
11. М.Шумахер Mercedes GP 6
12. С.Буемі Scuderia Toro Rosso 6
13. А.Сутіл Force India 2
14. П.ді Реста Force India 2
Кубок Конструкторів
1. Red Bull Racing Renault 148
2. McLaren Mercedes 105
3. Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari 65
4. Renault Lotus GP Renault 42
5. Mercedes GP Mercedes 26
6. Sauber F1 Team Ferrari 8
7. Scuderia Toro Rosso Ferrari 6
8. Force India Mercedes 4
Hassassin
Хэмилтон мог бы приехать на подиум, но тупая ошибка всё перечеркнула
Hassassin, сенкс!
хочу чтоб регулярно