Зірка: непрофесіональний підхід в професіональному клубі
Колючки й троянди відродження кіровоградської «Зірки», або Чи відбудеться її перерваний політ?
Після закінчення стартового домашнього матчу нинішньої першості України з футболу серед команд першої ліги — кіровоградської «Зірки» з калінінським «Феніксом-Іллічівцем» із Криму, переважна більшість фахівців і тренерів аматорських і дитячо-юнацьких команд області, котрі побували на цьому поєдинку, та й ветеранів «Зірки» та глядачів хапалися за голову! Зводячи плечима від здивування, висловлювалися на кшталт: «Такого давно не бачили!» й посилали грім і блискавки на адресу не тільки тренерського штабу і гравців команди, а й керівництва футбольного клубу та його служб. Безвольна поразка (0:2) шокувала всіх.
Уболівальники шоковані
Про перебіг самого матчу, зокрема, про неузгодженість у діях між новобранцями колективу і тими гравцями, які захищали кольори кіровоградців ще минулого сезону, про «розбазарювання», особливо в першому таймі, не менше п'яти реальних можливостей для взяття воріт суперника, вже писалося в багатьох ЗМІ (в тому числі й у нашій газеті).
Але не тільки поразка рідної команди в стартових двох зустрічах (а тепер додалася і в третій — від «Арсеналу») здивувала вболівальників. Вони просто не очікували такого зневажливого ставлення до себе, як-от відсутність комфортного перебування на стадіоні «Зірка», а також вкрай непрофесійного ставлення до організації підготовки і проведення самого матчу як з боку структурних підрозділів клубу, так і його керівництва.
Розглянемо найбільш кричущі прогалини в останньому виступі «Зірки» в національній першолігівській першості, а також «проколи» у проведенні домашнього матчу 2-го туру 24 липня проти «Фенікс-Іллічівця». Тим більше, що голова Кіровоградської облдержадміністрації Сергій Миколайович Ларін, який в кінці квітня цього року погодився стати президентом ФК «Зірка», на звітній прес-конференції, присвяченій 100 дням його перебування на посаді голови обласної держадміністрації, просив журналістів писати побільше критичних матеріалів, бо це допоможе владі швидше розв'язувати проблеми. Стриножена преса нікому не потрібна, наголосив він.
Закритих тем для ЗМІ не буває
А в розгорнутому інтерв'ю під назвою «Кіровоградщина має за п'ять років увійти до п'ятірки найкращих регіонів України», надрукованому в усіх обласних газетах в останній декаді червня цього року, керманич області наголосив:
«Я вважаю, що закритих тем для ЗМІ не буває, і сам: особистим прикладом демонструю те, як мають співпрацювати влада та ЗМІ, намагаюся бути максимально відкритим, готовим оперативно реагувати на будь-які повідомлення у пресі, надавати свої коментарі з тих чи інших питань, і того ж самого вимагаю від своїх підлеглих... Мені здається, кожна людина (а особливо людина при владі) має бути відкритою, в тому числі й для критики, я маю на увазі — конструктивної критики».
Спершу повідомимо, що арбітр поєдинку «Зірка» — «Фенікс-Іллічівець» Сергій Скрипак із Київської області у своєму рапорті із 4-х основних зауважень в оцінці трьох критеріїв — організації матчу, поведінці команд та охороні порядку — виставив «задовільно», а в поведінці глядачів команди «Зірка» — «погано», тобто двійку! І жодного «добре».
На думку ветеранів спортивної журналістики та провідних статистиків футболу Кіровоградщини, вони не пам'ятають таких негативних оцінок домашнім матчам «Зірки» за всі 52 сезони її виступів у чемпіонатах та першостях за часів як колишнього Союзу, так і незалежної України серед команд майстрів. Стан поля визначено оцінкою в 3 бали, хоча в попередній першості були виставлені четвірки.
Минулого першолігового сезону «Зірка» мала один з найкращих показників. Другий — за відвідування домашніх поєдинків: в середньому — 4347 глядачів!
А де ж інші вболівальники клубу?
Найбільше вболівальників підтримували «Волинь» — 6171 особа. Здавалося б, у новому сезоні на першу зустріч у рідних стінах команду прийдуть підтримати щонайменше чотири тисячі. Були такі прогнози. А що ж сталося насправді? За офіційним рапортом арбітра, матч «Зірка» — «Фенікс-Іллічівець» відвідало 1600 глядачів. Ну додамо сотні дві підлітків до 10 років, які мають право на безкоштовне відвідування стадіону «Зірка». Оце й усе. А де ж інші вболівальники клубу?
На належну відвідуваність першого домашнього матчу «Зірки» в новому сезоні вплинула вкрай незадовільна, якщо не сказати непрофесіональна робота піар-служби клубу. Через відсутність тісної співпраці прес-служби із ЗМІ обласного центру, деякі ЗМІ (наприклад, «21-й канал») не дали традиційного раніше оголошення про матч і його початок. А там, де було повідомлення про зустріч, не вказано нову ціну — 10 гривень за вхідний квиток («Діалог», «Народне слово» і навіть єдина, популярна в області, спортивна газета «Спорт-ревю», яка вийшла за день до матчу)!
Тепер уявіть ситуацію того дня. Глядач, який ні сном, ні духом не знав про підвищення ціни на квитки, підходить до кас стадіону «Зірка» (до речі, при вході на стадіон із вулиці Єгорова досі не встановлено стаціонарного касового кіоску, і дві касирки змушені й в спеку, і в дощ продавати квитки просто неба). І тут уболівальнику кажуть з віконця каси ( а він до цього хвилин 10 — 20 простояв у черзі!), або він прочитав у вивішеному на касі оголошенні, що квиток нині коштує аж 10 гривень!
А в кишені лише 5 грн., які глядач зазвичай бере з собою. Яка реакція вболівальника? Обурюється, лається на адресу організаторів матчу і йде геть до пив-бару. Таких глядачів клуб втратив. Тільки із входу від вулиці Гагаріна, за нашими підрахунками, за 15 — 20 хвилин пішли понад 500 уболівальників. Додайте сюди входи від педуніверситету та вулиці Єгорова — і вам стане картина ясна. Запитання до організаторів домашніх матчів «Зірки»: а хіба важко було додуматися встановити диференційовану ціну на квитки? Приміром, на комфортнішу центральну (південну) трибуну — 10 грн., а на інші — сонячну північну — 8 грн., на більш віддалені від поля — східну і західну трибуни — по 5 грн.? І не було би втрати глядачів, і бюджет клубу поповнився б додатковими 10-ма тисячами грн.. А якби завчасно провели рекламну кампанію з приводу нової цінової політики — щонайменше 15 тисяч грн. додатково надійшли б.
До того ж, чимало жителів Кіровограда просто не знали дати проведення першого домашнього матчу «Зірки»! Сім рекламних щитів з'явилися в місті в середу ввечері — 21 липня, тобто за дві з половиною доби до поєдинку! А згідно з циркулярами ФФУ і ПФЛ, треба за 5 — 7 днів. П'ять з них — у мікрорайонах — мають неохайний вигляд. Невже важко помити? Реклама з боку вулиці Єгорова з'явилася лише в день зустрічі, а на центральній площі імені Кірова її взагалі не було! Нонсенс!
І знову виникає запитання: невже з 1 липня цього року новій дирекції клубу не було часу завчасно вирішити ці серйозні проблеми? До того ж, ні після 1-го, ні після 2-го, ні після 3-го турів першості, обов'язковий (згідно з вимогами «Системи атестації футбольних клубів першої ліги України») інформаційний стенд на стадіоні «Зірка» — «Турнірна таблиця 20-ї першості України серед команд першої ліги сезону 2010/2011 рр.» так і не було заповнено. Як кажуть, далі нікуди.
Зрадили своїм традиціям
Ми вже не говоримо про жалюгідний сценарій відкриття нового професіонального сезону: коротке привітання словами диктора та підняття державного прапора України капітанами обох команд під звуки державного Гімну країни. А де ж звернення керівництва області чи міста до гравців та прихильників народної гри номер один. Де виступ уславленого ветерана «Зірки» (до речі, «зависла у повітрі» обіцянка президента ФК Миколи Онула виділити 3 — 4 іменні стипендії ветеранам-інвалідам клубу) з побажанням підтримувати славну історію досягнень команди? Де традиційний «хліб-сіль» від кіровоградських красунь у національних вишиванках, де квіти?..
А в перерві поєдинку замість захоплюючих показових виступів найсильніших спортсменів Кіровоградщини з окремих видів спорту (наприклад, нещодавно українська збірна з бейсболу у віковій категорії 13 — 14 років, до складу якої входили 11 кіровоградських вихованців, вдруге у своїй історії виграла європейський відбірковий етап юніорської частини всесвітніх змагань «Літл Ліги» і завоювала право виступити у «Світовій серії» турніру в США) або проведення цікавих конкурсів чи вікторин серед глядачів — буденний 10-хвилинний міні-матч двох підліткових футбольних команд...
А подивіться на 8 великих рекламних щитів, встановлених над північною трибуною стадіону. Деякі з них давно вигоріли від сонця, а на флагштоках їхніх господарів — чи то банків, чи то підприємств, корпорацій, бізнес-структур — жодного іменного фірмового прапора! Цікаво, вони до бюджету ФК за цю рекламу сплачують кошти? Можливо, в клубі є спеціалісти із залучення спонсорів, маркетингу, комерційний відділ? Та де там!
Рік тому працював піар-менеджером Олександр Муленко, справжній фахівець своєї справи. Залучив до взаємовигідної співпраці з півтора десятка різних фірм та організацій, які виділяли певні кошти на клуб — вони мали свої рекламні банери та щити по периметру футбольного поля. Проводилися зустрічі з уболівальниками, розіграші серед них за спеціальними купонами (надрукованими в обласних газетах) у перервах між таймами домашніх матчів «Зірки» цінних призів, у т.ч. скутерів, футболок і футбольних м'ячів з логотипом клубу. Та двічі Муленко несправедливо потрапляв під поганий настрій керівництва корпорації «ХХІ-е століття» — основного спонсора ФК «Зірка» — і двічі звільнявся...
Нині по периметру поля від північної трибуни залишилося два щити газет «21-й канал» і «Діалог». А ще є вивішені перед матчем «Зірка» — «Фенікс-Іллічівець» два банери компанії «Найк» — технічного партнера ФК. І все. Цікава доля співпраці була з обласною дирекцією всеукраїнської страхової компанії «Княжа». Майже два роки вона виділяла цінні призи для нагородження спершу найкращих гравців матчу, потім — авторів нинішніх голів у складі «Зірки». У відповідь — лунала реклама про компанію по радіо на стадіоні, вона відзначалася як один з партнерів у програмках на матчі, мала свій банер на стадіоні, була страхувальником гравців, тренерів команди, адміністрації.
Та варто було потрапити шикарному імпортному автомобілю однієї близької до керівництва клубу особи в ДТП, і сталося нарахування «Княжою» недостатньої суми компенсації, на думку потерпілих. Одразу ж прогриміла команда розірвати з компанією усі стосунки — логотип її зняти, банер демонтувати тощо.
Демонтувати виявилося найпростіше
Звичайно, демонтувати просто. Значно складніше шукати спонсорів, вести з ними копітку роботу про взаємовигідну співпрацю. Понад п'ять років — безкоштовно, а останні три роки зі знижкою понад 30 відсотків поліграфічний рекламно-видавничий центр «Код» набирав, робив дизайн і друкував програмки, афіші на домашні матчі.
Поступово у ФК «Зірки» нагромадилися борги перед «Кодом»: за сезон 2008/2009 рр. — 1400 грн., за перше коло минулого сезону — ще плюс 1020 грн. Але через фінансові проблеми клубу (як відомо, в першості 2009/2010 рр. через невиконання рішень ПФЛ з ліквідації великої заборгованості по зарплаті та преміальних перед командою з ФК «Зірка» було навіть знято З очок, згідно з постановою ДК від 28.02.2010 р.) до цього часу все ще не сплачено кошти «Коду». Тепер програмки друкуються в іншому місці — у ТОВ «Поліграфічні послуги», а рекламний щит центру зі стадіону знято!
Ще одна фірма п'ять років виділяла призи для нагородження авторів голів у складі «Зірки». Та керівництву ФК здалося, що коштів на це виділяється замало, тож ухвалила рішення розірвати стосунки з фірмою, і в кінці минулого сезону знімає рекламний щит свого партнера. Фабрика понад 10 років безплатно надавала господарський інвентар для стадіону, нині її щит без будь-яких пояснень також знято. ВАТ «Кіровоградобленерго» свого часу було одним із основних спонсорів ФК (щомісячно надавало 20 — 25 тис. грн.) і мало на стадіоні «Зірка» 20-метровий рекламний щит. Нині цю рекламу розміщено вже на КСК «Ніка» ПФК «Олександрія». Також було знято щити потужних підприємств ВАТ, банків, супермаркету.
Щодо турботи про глядачів на домашніх матчах «Зірки», то адміністрація клубу третій рік ніяк не візьметься за продаж абонементів на половину сезонів, як це робиться в багатьох клубах і приносить левову частку прибутків. А від єдиного туалету з боку вулиці Єгорова так тхне, що увійти туди наважується далеко не кожен, бо там відсутня проточна вода, немає освітлення, урн, умивальників. Кількість кабінок у рази менша нормативів, стіни давно не білено, шибки вибито. На стадіоні все ще не обладнано пункту першої медичної допомоги глядачам, місць для інвалідів, не встановлено вказівними напрямків проходів до різних споруд, секторів і місць. Ні сектори, ні місця не пронумеровано, відповідно, й на квитках така інформація не зазначається.
«Ноу-хау» адміністрації клубу
А тепер про «ноу-хау» адміністрації ФК «Зірка», яке впровадили наприкінці минулого сезону. При вході на стадіон у вболівальників контролери відбирають квиток, відривають позначку «контроль» і, не повертаючи квиток власнику, кидають його в пластикові пакети! Це грубе порушення пункту 21 статті 9 «Стадіони та футбольні поля» Регламенту всеукраїнських змагань з футболу серед команд клубів ПФЛ на відповідний сезон. Хіба можна таке уявити в іншому клубі ПФЛ чи прем'єр-ліги України, не кажучи вже про професіональні клуби Європи чи світу? Контролери стверджують, що це вказівка президента клубу. У вболівальників відбирають пакети з насінням, які потім також невідомо куди зникають.
Згідно з «Положенням про атестацію футбольних клубів України», клуби-учасники першості України зобов'язані призначити достатню кількість розпорядників на предмет дотримання норм безпеки під час матчу (ФФУ рекомендує мінімальну кількість таких працівників на поєдинку — 20). Вони повинні мати спеціальні бейджики і виконувати вказівки клубного співробітника з питань безпеки, перебувати в секторах трибун, обслуговувати всі входи і виходи та інші зони стадіону.
На жаль, ці вимоги, як і низку інших (відсутність хвіртки на зовнішній огорожі входу з вулиці Єгорова, телевізійної платформи для камер представників ЗМІ по центру головної південної трибуни, штучного освітлення, щонайменше 800 люкс, для проведення матчів у вечірній час, системи телевізійного спостереження за глядачами з встановленням необхідної кількості відеокамер та пультом керування і контролю в спеціальному приміщенні) через брак коштів у клубі не запроваджуються на стадіоні «Зірка». На додачу скажу, що під час зливи виходить з ладу електронне табло, бо над ним не встановлено покриття, пластикові крісла для глядачів не протираються від пилу та після дощу впродовж останніх трьох років.
А згадаймо про халатність прес-служби та нової дирекції клубу, які не проконтролювали виконання рекламним агентством «Антураж-А» замовлення на виготовлення 8 нових рекламних щитів по місту на матч 2-го туру «Зірка» — «Фенікс-Іллічівець». І внаслідок цього цілу добу суперник кіровоградців мав назву на щитах «Фенікс», а представляв не населений пункт — село Калініно, а місто Іллічівськ! У справжніх професіональних клубах не тільки України, а й усього світу з такими «спеціалістами» реклами давно б розпрощалися, а керівництво ФК вибачилося б перед відданими вболівальниками за такі серйозні помилки.
Чудеса футбольного мовлення витворяють нові молоді диктори, яким, перш, ніж узяти в руки мікрофон, варто було б вивчити назви команд, а також населених пунктів, звідки ці колективи. В останньому згадуваному матчі «Зірки» хвилин за 5 — 7 до завершення зустрічі група псевдофанів перелізла через металеву огорожу, що відділяла північну трибуну від поля, і демонстративно пройшла метрів 80 біговими доріжками, вигукуючи образи на адресу керівництва клубу. Деякі вболівальники скандували образи на адресу суддівської бригади, а після закінчення поєдинку демонстрували грубі випади на адресу керівництва ФК «Зірка».
А хто подбає про фан-групи?
До речі, справжньої роботи з фан-групами «Зірки» (хоча два об'єднання стали вже одним колективом) адміністрація клубу не проводить. Не затверджено статута фан-групи, її правління, відсутні членські квитки, пільги на вхідні квитки, об'єднаних зборів для всіх груп так і не проведено, а поїздки на виїзні матчі «Зірки» керівництво лише обіцяє надати 50-відсоткову допомогу... У новому форматі програмок теж не вказується календар матчів 20-ї першості України, не зазначено сезон (2010/2011. — Автор). І «така компетентність і обізнаність» пропонується кожному глядачеві біля кас стадіону!
І вже як глум над глядачами: наприкінці матчу кіровоградців з кримчанами диктор кілька разів запрошував лише акредитованих представників ЗМІ на післяматчеву прес-конференцію до... ресторану готелю «Зірка», на що чимало вболівальників, обурених невиразною грою земляків, саркастично казали журналістам: «Вас купуватимуть горілкою або пивом, щоб ви не критикували керівництво ФК!».
Тепер про дивну кадрову політику керівництва клубу, яке від поганого настрою може незаконно і несправедливо припинити співпрацю. Так, за два роки було звільнено чотирьох директорів стадіону, тричі — піар-менеджера. А також — начальника команди Валерія Повстянка, двічі — головного тренера команди Юрія Сака, який мав значний досвід виступів за клуби вищої ліги і кар'єру наставника друголігових колективів. Через малу зарплатню та несвоєчасну її виплату пішов з колективу масажист Андрій Дяченко. За надуманою причиною «попросили» розрахуватися газовика Миколу Наумова. Авторитетний у футбольних колах Олександр Погрінчук, який майже два роки суміщав посаду директора ФК і директора стадіону, також звільнився. Величезна плинність кадрів серед охоронців стадіону: за два роки їх змінилося майже 50 осіб.
Хіба, не тиск на пресу?
Не любить керівництво корпорації і ФК конструктивної критики, висвітлення в пресі проблемних питань життєдіяльності клубу. Журналісти обласної спортивної газети «Спорт-ревю» били на сполах з приводу зволікання з початком підготовки «Зірки» до весняної частини першості, щодо реальної загрози зняття трьох очок із команди через п'ятимісячну заборгованість за перше коло перед гравцями. Газеті відразу ж «перекрили» доступ до будь-якої інформації про клуб. Головний тренер Ігор Жабченко відверто повідомив, що йому заборонили спілкуватися з журналістами без дозволу президента. Авторитетного журналіста Ігоря Ключика зняли з посади диктора стадіону, а також зняли банери цієї і ще однієї газети з рекламного місця на стадіоні. Хіба, не тиск на пресу? А ось свіжий приклад тиску на журналістів. Після завершення дворічного контракту екс-керманич «Зірки» Ігор Жабченко запросив представників кіровоградських ЗМІ 2-го липня на підсумкову прес-конференцію. Офіційним листом було підтверджено дозвіл на цю зустріч у СДЮШОР «Надія». Але президент клубу зірвав зустріч, зухвало заявивши: «Я забороняю її, можете так і повідомити!» І вже за 20 хвилин піар-менеджер корпорації «XXI століття» Олена Ковальова повідомила спеціалісту з ведення статистики прес-служби ФК «Зірка» Василю Переверзєву, що він уже не працює в прес-службі ФК «Зірка».
Позитивні зрушення
Але є все-таки й позитивні зрушення з приходом головного спонсора ФК «Зірка» — корпорації «XXI століття» по відродженню традицій і зміцненню матеріальної бази клубу. Це і відкриття навесні цього року сучасного готельного комплексу з рестораном, пральні, встановлення системи озвучення, капітальне зміцнення підпірних стін центральної трибуни, облаштування нового тренувального поля з газоном, будівництво нової газової котельні. Але, головне, незважаючи на труднощі «Зірка» відновилася після дворічного занепаду, за рік підвищилася у класі...
Прикро лише, що на шляху відродження колишньої слави «Зірки» допускається непрофесійний підхід у вирішенні проблемних питань, некомпетентність, втрата досвідчених кадрів, тиск на тих, хто думає інакше...
Сидір КАЛИНІВСЬКИЙ, газета «Український футбол»
Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите
ВАС ЗАИНТЕРЕСУЕТ
Реакция фанатов на травму Букайо Сака на 25-й минуте матча с Кристал Пэлас
Даниэль захотел реванша, Александр согласился