Под микроскопом: Гран-При Японии
Анализ ключевых эпизодов японского уик-энда от Sport.ua
Гонка в японській Сузуці не балувала глядачів великою кількістю видовищних обгонів, але з погляду тактичної боротьби і прийняття важливих рішень на командному містку уїк-енд видався доволі насиченим.
Шини і кваліфікація
Вже не вперше (і, напевно, не востаннє) в сезоні глядачі були позбавлені частини боротьби між пілотами в третьому сегменті кваліфікації. Сузука з її швидкісними поворотами так сильно навантажувала м’які шини, що частина команд просто відмовляється зайвий раз виїжджати на трасу з метою економії комплекту гуми на гонку.
От і минулої суботи в Mercedes, Sauber і Lotus Renault, розуміючи що не те що за поул, а й навіть за місце вище сьомого змагатися з топ-командами не вийде, вирішили зекономити комплект Soft’у для гонки. Але стюарти гонки по завершенню кваліфікації вирішили «нагадати» командам положення спортивного регламенту і влаштували певні перестановки на стартовому полі, адже ті пілоти, які розпочали швидке коло, та не завершили його – мають перевагу над тими, що відсидівся в боксах. Таким чином найкращим з-поміж інших дещо несподівано став Кобаясі, для якого це був найкращий результат в кваліфікації.
Не менш цікавою та несподіваною була боротьба за поул між Феттелем та пілотами McLaren. Попри те, що в підсумку німець знову виявився на мить швидшим, це була не його перемога, а поразка британців. Льюіс Хемілтон виглядав упевненіше під час першої спроби, але примудрився не встигнути до фінішних прапорів поїхати на швидке коло вдруге. Більше того, одразу по завершенні сесії британець звинуватив у цьому Вебера і Шумахера, які обігнали (на думку Льюіса – небезпечно) його в останній шикані. Але ситуація дійсно виявилася непростою з одного боку і нескладною з іншого. Хемілтон навмисне пригальмував наприкінці кола розігріву, щоб відставши від Баттона на три секунди їхати в «чистому» повітряному потоці. Просто в команді чомусь не врахували, що Льюіс їде по трасі не останнім, і що у австралійця з німцем є певний дефіцит часу, а отже для них сповільнення британця стало не тільки несподіваним, а ставило під загрозу їх можливість піти на швидке коло. В підсумку, Шумахер змушений був зрізати шикану і так само як Льюіс не встиг відправитися на кваліфікаційне коло.
Що ж до самої ситуації з економією шин в кваліфікації, то директор Pirelli Motorsport Пол Хембрі пропонує з наступного року змінити регламент таким чином, щоб командам було не вигідно відсиджуватися в боксах. Пропозицію зробити спеціальні кваліфікаційні шини учасники чемпіонату відкинули. Тепер Хембрі має кілька інших варіантів для того, щоб змусити усіх 10 пілотів виїжджати у третьому сегменті кваліфікації. Один із них – пілоти стартують на тих шинах, на яких вони проїхали в другій частині кваліфікації.
DRS в гонці
Заднє регульоване крило в Японії не було таким ефективним, як у Спа чи Стамбулі, а отже занадто простих обгонів за допомогою цієї системи не було. Яскравою ілюстрацією того, наскільки тяжко було скористатися перевагою DRS стала боротьба наприкінці гонки між Феттелем і Алонсо за друге місце. Іспанець, майстерно зміщуючись в центр або на правий бік траси, блокував усі спроби Себастіана обігнати себе. Зрештою, команда попросила Себа не ризикувати і просто фінішем на подіумі відзначити перемогу в чемпіонаті.
Та попри це, такою безнадійною як у Барселоні чи Монако DRS не стала і за правильної підготовки до атаки (а готуватися треба було ще на вході до останньої шикани) пройти суперника було можливо.
Шинна тактика
Минулого року Bridgestone, остерігаючись через високе зношування шин, привезли в Сузуку два найжорсткіших комплекти, які без проблем дозволили пілотам проїхати гонку. Італійці з Pirelli, намагаючись внести певний елемент несподіванки, не побоялися привезти Soft, який багато кіл витримати не міг. Все це призвело до того, що команди по-різному вирішили розподілити свої комплекти і ми стали свідками тактики і трьох, і двох піт-стопів, але найголовніше, що навіть однакова тактика лідерів з трьома зупинками в боксах серйозно вплинула не тільки на хід гонки, а й на її підсумкові результати.
Якщо тактика двох пітів від Sauber була очікуваною, бо пілоти та шасі дуже розумно й ощадливо вміють використовувати потенціал гуми без шкоди для гоночного темпу, то два візити до механіків Віталія Петрова стали повною несподіванкою. Більше того, тактика росіянина була вкрай дивною, адже він перші два гоночних відрізка проїхав на жорстких покришках і тільки останні 14 кіл їхав на Soft. В той же час Перес, стартувавши далеко за спиною Віталія також на Medium двічі отримував м’які шини, що в підсумку допомогло мексиканцю опинитися попереду.
Ще весною в Шанхаї Марк Вебер і Red Bull показали як можна ефективно прорватися з хвоста пелотону, стартуючи на більш жорсткій гумі, та перевзуваючи машину протягом гонки тільки у м’які комплекти. Після суботніх проблем з гідравлікою на Mercedes Росберга, команда вирішила не придумувати нічого нового, а скористатися вже відомим сценарієм, тим паче, що у Ніко два комплекти шин Soft були свіжими. Зрештою старт на тяжкій машині і жорсткій гумі хоч багато дивідендів пілоту не приніс, та коли він на 12-му колі змінив покришки на м’які, а болід постійно легшав – швидкість німця дозволила прорватися до залікової зони. Звісно W02 порівнювати у швидкості з RB7 не можна, а тому десятий результат для Ніко можна вважати цілком пристойним.
Що ж стосується лідерів, то в Сузуці ми стали свідками цікавої ситуації коли більш ранній піт-стоп не завжди сприяв збереженню або виграшеві позиції. Найяскравіше це продемонстрували Феттель і Баттон у своїй боротьбі за перемогу. Досить несподівано для багатьох болід Red Bull «з’їдав» гуму швидше ніж МР4-26, що змушувало Себа їхати до механіків раніше ніж це робив Дженсон. Але під час перших двох пітів темп англійця на зношених шинах був співмірним з темпом німця на отриманих в боксах. Це й дозволило Баттону очолити пелотон після другої хвилі піт-стопів серед лідерів.
Машина безпеки
Два контакти на трасі між Вебером та Шумахером у сьомому повороті та Хемілтоном і Массою перед шістнадцятим змусив дирекцію гонки випустити машину безпеки, поява якої також сильно вплинула на подальший розподіл місць на фініші.
Зібравши весь пелотон, срібний SLS AMG ліквідував усі відриви які були до того, що зіграло на руку насамперед Алонсо і Шумахеру. Німець якраз здійснив свій візит в бокси поки відриви ще не були ліквідовані і отримав від механіків свіжий комплект м’якої гуми (єдиний, що залишився після кваліфікації). Він був останнім серед лідерів пелотону, хто здійснив другий піт-стоп, тож це дозволило йому не тільки наздогнати Массу і Хемілтона, а й триматися неподалік них після рестарту. Фактор свіжості шин та пізнього піта дозволив Міхаелю максимально затягнути час останньої зупинки в боксах, полідирувати протягом трьох кіл вперше з Сузуки 2006 року і найголовніше – виїхати попереду однієї з машин топ-команд, якою була Ferrari Масси.
Для Алонсо поява Бернда Майландера також стала приємною несподіванкою, адже ліквідувавши відставання від дуету лідерів Баттон-Феттель, Фернандо зумів дуже вдало скористатися шинними проблемами німця та його більш раннім переходом на Medium, і після третього піт-стопа опинитися попереду. Без появи автомобіля безпеки такий перебіг подій був би неможливим.
До речі, Перес і Петров, які на час появи машини безпеки їхали позаду Сутіла, відстаючи на 20 секунд також відіграли значний гандикап, який при меншій кількості піт-стопів дозволив їм фінішувати попереду обох машин Force India.
В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua
Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите
ВАС ЗАИНТЕРЕСУЕТ
Федор Задорожный и Демьян Третяк вернутся в киевский клуб из «Зари»
Лучшим признали Ферстаппена
ой, вибач, поплутав тебе з БОГом)
камєнт - в його бік.
якшо хєм не візметься за голову ( а, в нещодавній бесіді з Вячеславом ми дійшли висновку, що, таки, не візметься ), гадаю, маємо №1 в маках на наступний сезон. принаймні, я - не проти ;)
чогось мені здається, що його звитяга в судзуці, коли усі пророкували чергову перемогу німцю, не настільки пов*язана з його новим контрактом. просто, він класний льотчик.
молодчина
вітаю!
маків, нарешті - з перемогою!!)
"він же пам*ятник, хто ж його посадить??"))
я пам*ятаю, як ти заходився з люті, коли хєм не побачив масу і камуі. там він теж "лягав на траєкторію"...) нє..?)
бачив він там когось в цей час, чи ні, то вже таке, бо, "с тєхнічєской точкі зрєнія"))) він "нічего плохого нє сдєлал")).
будь послідовнішим ;)
Феттеля с заслуженным вторым чемпионством!
Надеюсь в следующем сезоне чемпионство будет решаться в последней гонке.