Под микроскопом. Гран При Бразилии
Анализ наиболее интересных моментов гонки на последнем этапе чемпионата от Sport.ua
Якщо перед початком гоночного уїк-енду ви читаєте про мінливість погоди в районі автодрому та велику імовірність дощу, який може взятися просто-таки нізвідки, то насамперед на думку спадають автодроми в Спа, Монреалі та Сан-Паулу. З огляду на не дуже цікаві гонки на сучасних азіатських трасах-тількедромах в Абу-Дабі, Індії та Кореї фініш сезону в Бразилії та ще й з 90% – 100% вірогідністю дощів як в суботу, так і в неділю, породили дуже оптимістичні передчуття стосовно самої гонки. На жаль, погода дійсно виявилася настільки непередбачуваною, що жодної краплі дощу у фокусі об’єктивів камер ми так і не побачили. Відтак відчуття якогось обману або ж розчарування від несправджених очікувань залишалося протягом усієї гонки.
Гонки, яка в акурат перед початком міжсезоння встигла поставити низку питань, відповідей на які ми або ніколи, або ще дуже нескоро дізнаємося. Але почнемо по порядку.
Очікування мокрої гонки призвело до того, що практично всі пілоти обрали «мокрі» передаточні числа в коробці передач та налаштували аеродинаміку на більший рівень притискної сили, щоб щеплення з мокрим асфальтом було кращим. А перед стартом гонки, коли ситуація все ще залишалася непевною усі 24 гонщики вирушили на старт на м’яких покришках. З погляду тактики – це було найочевиднішим, а відтак єдиним правильним рішенням. Якщо б дощ таки пролився над бразильським асфальтом, пілотам не потрібно було б ставити більш повільні Medium, такий вибір команд яскраво свідчить про те, що перед початком гонки ніхто не був остаточно впевненим у тому, яка ж погода протримається найближчі півтори години.
Шинна боротьба
Та навіть це не стало на заваді тому, що шинних тактик навіть всередині першої десятки пілотів на фініші ми побачили три основних варіанти: з двома і трьома піт-стопами, використанням двох комплектів шин Medium або одного.
Пілоти Red Bull, Алонсо, Сутіл і Петров обрали досить прогнозований варіант з чотирма гоночними відрізками: три на Soft і один на Medium. На м’яких шинах, в залежності від їх зношеності, пілоти проїхали від 13 (Петров на першому відрізку) до 22 кіл (Феттель на другому). В принципі дистанцію проїхати можна було і з двома зупинками в боксах, та пілотам топ-команд не було необхідності економити час на зайвому візиті в бокси, бо їх гоночний темп дозволяв без жодних проблем відправитися до механіків втретє. Що ж стосується росіянина, то команда пішла на тактику трьох піт-стопів з надією за рахунок більшої кількості кіл на швидшій м’якій гумі обійти опонентів, які їхали з двома зупинками.
Досить несподіваним виявився вибір Дженсона Баттона, який хоч і зупинявся як решта лідерів тричі, та використав по два комплекти м’яких і середніх шин. Для англійця, що славиться своїм умінням швидко і довго їхати на одному комплекті, це був вимушений крок. Чемпіон 2009 року вже після гонки пояснив, що на цій трасі він так і не зміг досягти ефективної роботи м’яких шин, які дуже швидко зношувалися – Баттон проїхав 15 і 16 кіл на прикатаних комплектах Soft (менше ніж Феттель і Веббер, чиє шасі більш агресивно навантажує гуму) – тому разом із командою перейшов на використання жорсткішої гуми за допомогою якої знайшов оптимальний баланс машини і, зрештою, обігнав Алонсо в боротьбі за останнє місце на подіумі.
Більш консервативний варіант тактики обрали Масса, Росберг, Ді Реста і Кобаясі – всі вони побували в боксах двічі. У випадку з Феліпе було також все логічно – команда виявила пошкодження однієї з м’яких покришок, тож бразилець був по-суті позбавлений будь-якого вибору. І це в ситуації, коли за кермом 150 Italia йому довелося проїхати більше кіл на незручній для пілота і шасі, більш повільній гумі Medium. Загалом Феліпе, який проводив своє 100-е Гран Прі за Скудерію, може бути задоволеним своїм виступом на Батьківщині – хоч вище голови не стрибнув, нижче власного рівня і рівня машини не опустився.
Що ж стосується гонщиків Force India, то тут ситуація нагадує попередні гонки, коли команда спеціально обирає для своїх пілотів різні тактики з метою мінімізувати можливі втрати і спробувати при цьому заробити якнайбільше очок. І тут знову спрацювала тактика на всі 100%, адже Адріан не просто добре фінішував, а навіть зумів випередити Росберга, а Пол, приїхавши восьмим тільки підтвердив прекрасну форму команди наприкінці року. Тактика шотландця була традиційно розрахована на можливі дощ або появу машини безпеки, що допомогло б наздогнати швидші боліди, та попри те, що жоден фактор не вплинув на хід гонки темп VJM04 дозволив фінішувати попереду основних конкурентів. Якби машина на початку сезону була б трошки кращою, то гонщики Віджея Мальї могли б претендувати на п’яте місце в Кубку конструкторів, певен, що якби після Бризилії була б ще одна гонка – так би й сталося.
У Ніко Росберга виникли проблеми аналогічні до тих, які турбували Баттона і команда просто вирішила зекономити на одній зупинці в боксах. Хід на 100% можна було б вважати правильним, якби блондин зумів фінішувати попереду Сутіла, а без цього ситуація виглядає дещо суперечливою, хоча в цілому все-одно правильною.
Про тактику Кобаясі протягом сезону було сказано дуже багато – менша кількість піт-стопів стала візитною карткою швейцарської команди, що дозволяло японцю опинитися попереду своїх головних конкурентів. На цей раз завдяки вдалому старту Камуї обійшов гонщиків з Toro Rosso, а завдяки колізії Сенни з Шумахером та сходу Хемілтона він остаточно забезпечив за командою сьоме місце.
Технічні несправності – фантом чи реальність?
Справжньою проблемою під час завершальної гонки досить несподівано стала масова несправність коробок передач. Після того, як команди вступили в еру економії ресурсів, на кожні п’ять Гран Прі на болід припадає одна коробка передач. В Інтерлагосі ми стали свідками картини, коли одразу на чотирьох машинах у тій чи іншій мірі виникли проблеми з цим вузлом. Про витік олії та зростання температури в коробці Феттеля знають усі, про відсутність 1-ї, 2-ї та 7-ї передач і остаточну відмову на машині Хемілтона також. Телеметрія машини Ді Рести теж нічого доброго не обіцяла, але Пол після гонки підтвердив, що проблема була і команда просто попросила «дотягнути» машину до фінішу. Ну і на боліді Бруно Сенни пропала 4-та передача.
Але найбільше формульна громадськість зацікавилася тим чи справді на машині чемпіона були проблеми, бо дістатися фінішу причому на другому місці це йому не завадило, чи команда таким чином вирішила «подарувати» першу і єдину в сезоні перемогу Марку?
Давайте розберемось: Крістіан Хорнер заявив, що проблема з’явилася уже на 5-му колі, в цей час (протягом 4-9 кіл, крім 8-го) Себастіан стабільно їхав у темпі 1:17,8, а Марк 1:18,0 – 1:18,1. Але вже з 10-го кола темп німця почав падати до 1:18,2; 1:18,6 на 12-14 колах і 1:18,8 перед першим піт-стопом (15-16 кола). Тобто так чи інакше Себ втратив секунду часу при тому, що машина ставала легшою. Веббер перші 10 кіл їхав стабільно повільніше напарника, але потім став наближатися до нього виграючи від 0,1 до 0,3 сек. на колі – звісно цього було замало, та навіть після перших візитів в бокси темп Марка залишався стабільно швидшим порівняно з напарником – не набагато, на 0,3 сек. в середньому, але цього на довгій дистанції виявилося достатнім для того щоб наздогнати Феттеля. Чому Себастіан без боротьби віддав позицію в першому повороті 30-го кола – бо команда не була упевнена в тому, що німець зможе доїхати до фінішу, а отже затримувати Марка і підпускати Алонсо з Баттоном було непотрібно. В Red Bull елементарно перестраховувалися на випадок імовірного сходу свого чемпіона – перемога все-одно дісталася б своєму гонщику. Тим паче що аналізуючи швидкість обох RB7 після зміни позицій дуже добре видно, що Себ наближався до Марка тільки тоді, коли австралієць наздоганяв та проходив колових пілотів, на чистій трасі Веббер стабільно був трохи швидшим. Звісно можна і надалі стверджувати, що команда попросила Феттеля не атакувати, але в цьому не було жодного сенсу – як німець «слухається» команду, коли та просить їхати повільніше, ми прекрасно бачили на останніх колах в Кореї та Індії. Так що версія Хорнера про несправність коробки передач виглядає хоч і підозріло, але цілком правдоподібно.
Нагадаємо, що незважаючи на те, що сезон Формули 1 вже закінчено, Ви ще маєте шанс стати якщо не профі-пілотом суперкара Ariel Atom V8, то щонайменше допомогти в цій непростій справі легендарному Мікі Хаккінену, який вже чекає на Вас у Британії! Для цього необхідно просто зареєструватись на спеціальній сторінці в Facebook і отримати шанс на головний приз!
З наступного тижня читайте на нашому сайті підсумкові матеріали, присвячені виступу команд і пілотів у 2011 році.
І наостанок – повний список пілотів та команд в особистому заліку та Кубку конструкторів.
Особистий залік чемпіонату 2011
1 |
С.Феттель |
Red Bull Racing |
392 |
2 |
Д.Баттон |
Vodafone McLaren Mercedes |
270 |
3 |
М.Веббер |
Red Bull Racing |
258 |
4 |
Ф.Алонсо |
Scuderia Ferrari |
257 |
5 |
Л.Хемілтон |
Vodafone McLaren Mercedes |
227 |
6 |
Ф.Масса |
Scuderia Ferrari |
118 |
7 |
Н.Росберг |
Mercedes GP Petronas F1 Team |
89 |
8 |
М.Шумахер |
Mercedes GP Petronas F1 Team |
76 |
9 |
А.Сутіл |
Sahara Force India F1 Team |
42 |
10 |
В.Петров |
Lotus Renault GP |
37 |
11 |
Н.Хайдфельд |
Lotus Renault GP |
34 |
12 |
К.Кобаясі |
Sauber F1 Team |
30 |
13 |
П.Ді Реста |
Sahara Force India F1 Team |
27 |
14 |
Х.Альгесуарі |
Scuderia Toro Rosso |
26 |
15 |
С.Буемі |
Scuderia Toro Rosso |
15 |
16 |
С.Перес |
Sauber F1 Team |
14 |
17 |
Р. Баррікелло |
AT&T Williams |
4 |
18 |
Б.Сенна |
Lotus Renault GP |
2 |
19 |
П. Мальдонадо |
AT&T Williams |
1 |
20 |
П. де ла Роса |
Sauber F1 Team |
0 |
21 |
Я. Труллі |
Team Lotus |
0 |
22 |
Х. Ковалайнен |
Team Lotus |
0 |
23 |
В. Ліюцци |
HRT F1 Team |
0 |
24 |
Ж. Д’Амброзіо |
Marussia Virgin Racing |
0 |
25 |
Т. Глок |
Marussia Virgin Racing |
0 |
26 |
Н. Картікеян |
HRT F1 Team |
0 |
27 |
Д. Рікьярдо |
HRT F1 Team |
0 |
28 |
К. Чандхок |
Team Lotus |
0 |
Кубок Конструкторів 2011
1 |
Red Bull Racing |
Renault |
650 |
2 |
Vodafone McLaren Mercedes |
Mercedes |
497 |
3 |
Scuderia Ferrari |
Ferrari |
375 |
4 |
Mercedes GP Petronas F1 Team |
Mercedes |
165 |
5 |
Lotus Renault GP |
Renault |
73 |
6 |
Sahara Force India F1 Team |
Mercedes |
69 |
7 |
Sauber F1 Team |
Ferrari |
44 |
8 |
Scuderia Toro Rosso |
Ferrari |
41 |
9 |
AT&T Williams |
Cosworth |
5 |
10 |
Team Lotus |
Renault |
0 |
11 |
HRT F1 Team |
Cosworth |
0 |
12 |
Marussia Virgin Racing |
Cosworth |
0 |
В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua
Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите
ВАС ЗАИНТЕРЕСУЕТ
Ирина Морозюк продолжает радовать подписчиков
Боксеры провели бой в супертяжелом весе за титул чемпиона мира
И,кстати, не думаю,что Шумахеру нужно еще что-то доказывать. То,что он в свои года выСтупает и,скажем честно, даже совсем неплохо(для уровня болида) - говорит само за себя.
П.С: а мне Кими нравится
Не треба)))!
спасибо)))!
П.С: и да,простите нас за флэйм,флуд,оффтоп и т.д. Меня тут такой вопрос интересует. Здесь у каждого любимый пилот есть и нелюбимый. Но все таки, так для интереса хочу узнать - не хотелось ли вам Шумахера снова на первых ролях увидеть? Я не говорю о чемпионстве - это так недостижимо. Но в первых рядах хотелось бы
хм...я тож по реанімаціях свого часу годин намотав..
і з патологоанатомом доводилося тісно співпрацювати..(
а слєдак - то нормально...то не є не найгірше)
щиро зичу на госах закрити всі мішені)
п.с. Слава..вибач за флуд...
а не навмисне))
ніхто ж не казав, що - 100% утка була...
насправді, всяке може бути.
а от Хібрид все вірно написав за "єдине потейнційне логічне пояснення".
я теж про це згадував, але не думаю, що Марку воно допомогло (судячи з його поведінки на подіумі і прес конф. після фінішу).
Домінування протягом 3-х днів, то інша справа, АЛЕ! де ж ти візьмеш таку трасу, що б вона не підходила чемпіону?? їздять же ш на однакових (неодноразово на цьому наголошувалося в тутещніх постах) машинках.
а Морк, же ш не дурень, я сподіваюся. Його "на мякине" не проведеш.
вопчем, хз, поживемо - побачимо.
ще й айсмен таке видав......
следователем
потенційно логічне пояснення: з марком підписано новий контракт. цей сезон він без варіантів програв напарнику, ще й повільніші машини регулярно пропускав вперед. він це сам прекрасно розуміє, а отже перед новим сезоном його треба кров з носу мотивувати, інакше зачахне. подарованою перемогою (хорнер: "командний ордер дозволено") досягнеш хіба що прямо протилежного результату. відповідно вигадуються проблеми.
чому лише потенційно: якщо мотивація саме така, то перемога з проблемами феттеля по суті так само подарована. гарніше було б зробити так, щоб себ "не зміг пристосуватися до траси" на протязі всього вікенду.
тому я теж думаю, що банан - це просто банан
На цю тему є один старий анекдот:
Приходить донька до Зігмунда Фройда і каже:
- Батьку, мені наснився банан, що це значить?
Фройд, прекрасно знаючи, що це означає, нахмурився і відповів:
- Доню, іноді банан - це просто банан.
Госы - государственные экзамены.
----------------------
в принципі, існує один юз-кейс симуляції проблем, але я теж думаю, що проблеми були насправді.
шо такоє госи? я якось відстав...
Межсезонье, думаю, тоже интересным будет, а в следующем году на трассах будет на одного чемпиона больше:
Шуми, Алонсо, Сэб, Дженс, Льюис, + Кими = 6 !!!! чемпионов на трассе
можно еще Массу назвать, как никак а несколько секунд тоже был чемпионом ))))
Кагбы,сезон закончился - какой никакой,но сезон. Нас ожидает самое короткое межсезонье в истории,которое совпало с моими госами. Теперь ничто отвлекать не будет, по крайней мере я на это надеюсь.
Хочу поблагодарить дорогого Вячеслава,что писал про этот великолепный спорт.Приятно осозновать,что темка автоспорта не накрылась на спорт.уа.
До следующего сезона!