20 лет спустя

Sport.ua анонсирует предстоящий Гран-при Бельгии Формулы-1

20 лет спустя

Після великої серпневої перерви Формула 1 відновлює змагання на етапах, які й повинні визначити майбутніх тріумфаторів сезону. Першою трасою, на якій гонщики продовжать свої змагання стає легендарне бельгійське кільце Спа.

Перша гонка в передгір’ї Арден відбулася ще дебютного для чемпіонату 1950 року, а її переможцем став Хуан-Мануель Фанхіо. Тоді траса була прокладена дорогами загального користання, а довжина кола складала понад 14 км. Своєю протяжністю та проблемами з безпекою вона нагадувала «Зелене пекло» старого Нюрбургринга, але змагатися в Спа гонщики любили. Та швидкості машин, які постійно зростали, поступово зробили таку довгу трасу непридатною для змагань саме через низький рівень безпеки, і Гран-прі Бельгії у 1972 переїхало в Нівель, а згодом у Зольдер. В цей час власники автодрому Спа вирішили влаштувати грандіозну перебудову – траса стала вдвічі коротшою, почала відповідати нормам безпеки, але не менш важливим стало те, що вона зберегла свою неповторність і легендарні швидкісні повороти. Остаточно повернувшись до календаря в 1985, Гран-прі Бельгії відбувається саме тут. Або не відбувається ніде, як це траплялося у 2003 і 2006 роках.

Спа є найбільш улюбленою трасою для більшості гонщиків і вболівальників. І зрозуміти чому можна, подивившись на її конфігурацію – перепад висот, швидкісні повороти, точки серйозного гальмування, в яких можна обганяти, непередбачувана арденська погода і довге кільце на якому в різних місцях може суттєво відрізнятися погода і стан асфальту – все це є саме тут. Те, чого так не вистачає сучасним безпечним й часом прісним автодромам.

Машини в Спа налаштовують на низький рівень притискної сили, адже траса дуже швидка, а повільних поворотів на ній обмаль. Непростим завданням для пілотів та їх інженерів є пошук оптимальних налаштувань, бо перший і третій сектори траси дуже швидкі й потребують зменшення лобового спротиву, а другий є доволі технічним з швидкими та середньошвидкісними поворотами, де необхідний високий рівень притискної сили.

Головною родзинкою бельгійського кільця звісно є поворот Eau Rouge (на офіційній карті позначений як 2-й-3-й) і наступний Radillon (4-й), спочатку болід на швидкості близько 300 км/год. робить невеликий поворот ліворуч, бічне перевантаження в якому становить 2,4g, після чого йде поворот праворуч вгору, де навантаження росте до 4g, а завершує цю магічну зв’язку Radillon – лівий поворот після підйому вгору, де на пілотів діє не тільки горизонтальні сили у 2g, а й вертикальне навантаження. В нижній точці Eau Rouge гонщика втискає в кокпіт 1,7g, а на верхній точці Radillon піднімає вгору сила в 1g, тобто в цей момент болід притискає тільки його аеродинаміка, бо силу гравітації в цю мить болід долає. Раніше тільки найсміливіші або найбожевільніші гонщики проходили цей поворот на повному газу. Тепер, після деяких робіт з реконструкції траси, а також із покращенням аеродинамічних характеристик болідів, ніхто не скидає швидкість в цьому місці, та й взагалі від шпильки першого повороту La Source, до п’ятого повороту Les Combes всі пілоти ні на секунду не знімають ноги з акселератора.

Доволі складними, але від того такими улюбленими гонщиками є швидкі ліві повороти Pouhon (10-й – 11-й з подвійним апексом) – перевантаження в якому становить майже 4g, а швидкість падає з 300 до 240 км/год. та Blanchimont (17-й), який проїжджають на швидкості понад 315 км/год.

В Спа на перше місце за важливістю виходить потужність двигуна, саме тому більшість команд в Бельгії будуть ставити своїм пілотам абсолютно нові агрегати.

Навантаження на гальма не такі великі, як на деяких інших трасах, але три жорстких гальмування на трасі є – перед шпилькою першого La Source і шиканами п’ятого Les Combes і вісімнадцятого Bus Stop поворотів. Така ситуація призводить до того, що дуже важливим є постійне підтримання гальм в оптимальній температурі. Саме три вищеописаних місця і надають найкращу можливість для обгону. DRS в гонці можна буде використовувати після виходу з повороту Radillon на пряму Kemmel. Точка заміру секундного відставання знаходитиметься на прямій між першим і другим поворотами, але в цьому місці буде непросто під’їхати на відстань секундного відставання, яке дозволяє активувати систему. FIA з міркувань безпеки заборонила використовувати DRS в повороті Eau Rouge під час усього уїк-енда.

Компанія Pirelli привезла в Бельгію шини Medium і Soft – такий самий склад, який був на Гран-прі Європи та Німеччини. Вибір гуми для Спа директор Pirelli Motorsport Пол Хембрі пояснив наступним чином: «Спа – легенда автоспорту, одна з найкращих трас в Формулі 1. Ми ж повинні надати командам шини, які повинні не тільки стабільно витримувати великі навантаження, а й забезпечити максимальну ефективність за дотримання усіх норм безпеки. Гонка в Спа є однією з найбільш непередбачуваних. Ми ніколи не проводили тут тестів і маємо обмежену інформацію, але виходячи з даних, отриманих у Валенсії та Нюрбургринзі, ми певні того, що поєднання саме сумішей Medium і Soft забезпечить потрібний баланс між ефективністю та зношуванням. А це допоможе пілотам якнайкраще реалізувати свій талант».

Попередній прогноз обіцяє хмарне небо і невисоку температуру повітря на рівні +17 +20С. Але погода в передгір’ї Арден настільки непередбачувана, що навіть під час будь-якої сесії дощ може взяти буквально нізвідки й так само стрімко та несподівано закінчитися.

Автомобіль безпеки є доволі звичним учасником гонки в Спа. Найчастіше він з’являється на другому колі, коли після старту у вузькій шпильці першого повороту гонщики не можуть розминутися або в сильний дощ, коли цього вимагають питання безпеки.

Двадцять років тому в Спа сталася подія, яка мала надзвичайно велике значення для подальшого розвитку Формули 1. Саме тут 1991 року за кермом Jordan дебютував двадцятидворічний німецький юнак, якому судилося на довгі роки стати символом Формули 1, рекордсменом по всіх головних показниках, а прізвище якого стало загальною назвою швидких водіїв на звичайних дорогах. Показавши сьомий результат в кваліфікації на посередній машині, Міхаель Шумахер стрімко увірвався до когорти обраних – пілотів Формули 1.

З бельгійською трасою у Міхаеля пов’язано кілька дуже важливих подій його блискучої кар’єри – дебют у 1991, перша перемога в 1992 і здобуття останнього сьомого титулу в 2004 відбулися саме на легендарному кільці в Спа. На честь ювілею свого дебюту в Формулі 1 Шумахер збирається організувати грандіозне святкування ввечері в суботу. Свій привід для святкування буде й у Марка Веббера – австралійцю в суботу виповниться 35 років!

Міхаель є рекордсменом траси не тільки серед чинних пілотів, а й за весь час проведення на ній Гран-прі Бельгії. Шість разів тріумфально завершував гонку Шумахер, п’ять перемог здобув Сенна і по чотири у Кларка та Ряйкконена. З чинного покоління пілотів перемогами в Спа похвалитися можуть Хемілтон (2010) і Масса (2008, був визнаний переможцем після скандального штрафу Хемілтона). Так що Феттель, Веббер, Баттон і Алонсо матимуть додатковий стимул перемогти там, де їм це зробити раніше не вдавалося.

Якщо пробувати прогнозувати фаворитів і головних претендентів на перемогу, то ними традиційно для сезону будуть пілоти McLaren, Red Bull і Ferrari. Погодні умови та вибір шин свідчить не на користь команди з Маранелло, проте проблеми з прогрівом шин дозволяють в підсумку проїхати на кілька кіл більше ніж конкуренти, які швидко доводять гуму до робочої температури. А найкращою з прогрівання покришок є ситуація в McLaren, в той час як пілоти Red Bull знаходяться в проміжних позиціях – вони можуть і достоту ефективно розігріти шини і доволі довго та акуратно використовувати їх потенціал. Якщо погода вирішить втрутитися у хід гонки, то й тут важко визначити однозначного фаворита. Крім професора змінюваної погоди Дженсона Баттона тут і Хемілтон, і Феттель з Веббером, і Алонсо мають поборотися за перемогу та місця на подіумі.

До речі, кваліфікація в Спа особливого значення не має – за попередні 10 років тільки два рази перемогу здобував пілот, який вирушав у гонку першим – Шумахер у 2002 і Ряйкконен у 2007 роках. Але ті ж самі Міхаель і Кімі перемагали тут, стартуючи з шістнадцятого і десятого місць відповідно.

В другому ешелоні особливу увагу слід приділити Force India. Команда не тільки має потужний двигун Mercedes, а й традиційно дуже добре почуває себе саме на швидкісних трасах Бельгії та Італії. Зрештою свій найкращий результат – поул та друге місце в гонці – команда зусиллями Джанкарло Фізікелли здобула саме в Спа два роки тому. А результати двох останніх гонок в Німеччині та Угорщині свідчать про те, що команда перебуває в чудовій формі.

Lotus Renault попри заяви Еріка Бульє, який прагне побороти Mercedes в гонитві за четвертим місцем в Кубку конструкторів, все ж таки замінила Ніка Хайдфельда на Бруно Сенну щонайменше на дві найближчі гонки. Тому навряд Петров і Сенна зможуть досягти великих успіхів у Бельгії на тлі німецької та індійської команд.

В особистому заліку Себастіан Феттель настільки далеко відірвався від конкурентів, що спокійно може собі дозволити стабільно приїхати на подіумі або в безпосередній близькості, це все-одно нічого не змінить. А от в боротьбі за почесне право називатися головним переслідувачем знову зійдуться Веббер, Хемілтон і Алонсо.

Зрештою траса в Спа настільки неординарна, що робити будь-які прогнози, пов’язані з нею, дуже невдячна справа. Єдине, що завжди справджується повною мірою – це гонка, яка буде обов’язково цікавою, з обгонами, тактичною боротьбою та напруженням до останнього кола. Тож це варто побачити!

В’ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua 

 

Гран-прі Бельгії, Спа-Франкоршан, 26-28 серпня, п’ятниця – неділя

 

Довжина кола

Кіл в гонці

Дистанція

Найшвидше коло в сучасній конфігурації:

7004 м

44

308,052  км

кваліфікація: 1'45.778  (2010, Марк Веббер)

гонка: 1'47.930 (2008, Кімі Ряйкконен)

 

Перша практика 11:00 – п’ятниця 26 серпня

Друга практика 15:00 – п’ятниця 26 серпня

Третя практика 12:00 – субота 27 серпня

Кваліфікація 15:00– субота 27 серпня (пряма трансляція на Першому національному, початок о 14:55)

Гонка 15:00 – неділя 28 серпня (пряма трансляція на Першому національному, початок о 14:55)

Подписывайся на наш канал в Telegram и узнавай все самые свежие новости первым!

Источник — Sport.ua

(1 голос)

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

Новости партнеров
Загрузка...
Комментарии
    justhateme
    justhateme, 28.08.2011 14:39
    0
    cпа и монца - самые зрелищные и скоростные
    doktoss
    doktoss, 27.08.2011 10:50
    0
    Ну что, будем посмотреть!
    МН
    МН, 26.08.2011 23:28
    0
    аха)
    hybrid
    hybrid, 26.08.2011 23:19
    0
    кайфна траса. найкраща з усіх.
    justhateme
    online
    justhateme, 28.08.2011 14:39
    0
    cпа и монца - самые зрелищные и скоростные
    doktoss
    doktoss, 27.08.2011 10:50
    0
    Ну что, будем посмотреть!
    МН
    МН, 26.08.2011 23:28
    0
    аха)
    hybrid
    hybrid, 26.08.2011 23:19
    0
    кайфна траса. найкраща з усіх.
Вы не авторизованы.
Если вы хотите оставлять комментарии, пожалуйста, авторизуйтесь.
Если вы не имеете учётной записи, вы должны зарегистрироваться.
© 2003-2019 Sport.ua
Продолжая просматривать SPORT.UA, Вы подтверждаете, что ознакомились с Политикой конфиденциальности