Поддержать украинских военных и людей, пострадавших из-за войны

Чемпионат Европы
| Обновлено 03 июня 2011, 15:52
14662
55

Металлист: стадион с пятью звездами

Главный архитектор харьковскоой арены о трудностях строительства и изменчивых стандартах УЕФА

| Обновлено 03 июня 2011, 15:52
14662
55
Металлист: стадион с пятью звездами
Стадион Металлист

З усіх українських арен харківська – єдина, яку готувала українська команда проектувальників.

Як створити стадіон Євро? Чим відрізняються стандарти УЄФА? І які альтернативні варіанти розглядались, перш, ніж з’явився дах «павук»?  Про це в ексклюзивному інтерв’ю Інформаційному центру «Україна-2012» розповів головний архітектор проекту стадіону Олександр Чуб.

– Наскільки це складно – спроектувати стадіон?
– Я займаюсь стадіоном з 1983 року, задовго до Євро. І прийшов до висновку, що проектування стадіону можна порівняти лише з проектуванням великого медичного комплексу або крупного мікрорайону. Це високий рівень залучення технологій і великої кількості субпідрядних організацій. На стадіоні було залучено понад 10 субпідрядних проектних організацій. У проектуванні даху, наприклад, взяв участь Харківський філіал інституту імені Шимановського.

У генплані Харкова була зарезервована територія для будівництва нової спортивної арени, але коли Україна виграла право на проведення Євро-2012, було прийнято правильне рішення реконструювати існуючий стадіон «Металіст». Це дозволило Харкову зберегти час і отримати статус приймаючого міста.

Харків єдине місто-господар Євро, де над стадіоном працювала виключно українська команда. Спочатку місто було на лаві запасних. Спільні зусилля проектантів і будівельників, скорочення часу будівництва показали, що Харків готовий вчасно побудувати арену для ігр міжнародного класу. Нам допомогла любов до країни і міста.

У числі команди, яка добре попрацювала, можу назвати  Київський авіаційний університет, який робив аеродинамічні дослідження витривалості даху стадіону. Тепер ми можемо рекомендувати їх російським колегам проектувальникам у дослідженні моделей їх стадіонів. Хороший фронт робіт виконаний інженерами щодо розрахунків освітлення. Вони склали конкуренцію компанії «Філіпс» і перемогли в тендері. Тепер у нас чудовий освітлювальний комплекс, де ми отримали понад 2000 люкс і можемо розвити систему до 2400.

Взагалі на стадіоні все крупно масштабне. Наприклад, вага даху – 3,5 тонн над головою.
«Металіст» – одна з найстарших арен країни. Вона була створена у 1925 році за ініціативи радянського наркому Анастаса Мікояна. У 1927-му постали головні споруди: 2 невеликі трибуни і бігова доріжка, а також футбольне поле. Перший проект арени виконав архітектор Зиновій Перміловський. Коли ми покопались в історії, то дізнались, що в ті часи він був ще студентом. Тим не менше об’єкт є дуже цікавим з точки зору стадіонної архітектури. Тепер, після реконструкції об’єкти, які вдалось зберегти, набули статусу культурної пам’ятки. Зокрема, ми зберегли фрагмент фасадної частини східної трибуни від З. Перміловського, вхідний павільйон-ротонду. Збережена і скульптура дискоболу. Я вважаю це досягненням в культурному сенсі. Історична складова цінується і в Європі.

– Арена працює вже півтора роки. Можете відзначити її сильні сторони?
– У нас, по-перше, оригінальний дах. Ми не могли спиратися на старі трибуни, тому придумали конструкцію, яка накриває їх як «павук» з опорами за межами чаші стадіону. По-друге, є власна спайдер-камера, яка літає над стадіоном у трьох вимірах. Такої нема на жодному стадіоні України, Та й в Європі це вважається дорогим задоволенням. По-третє, те, що нам вдалось зберегти і включити до складу комплексу все, що має статус пам’ятника архітектури, я також вважаю нашим досягненням. Аутентичний фрагмент східної трибуни разом із вхідним павільйоном став історичною візитівкою стадіону.

По-четверте, багатофункціональність – теж перевага арени. Особисто я не є прихильником будівництва арени виключно для футболу. На міському стадіоні мають бути представлені інші види спорту. Моє покоління пам’ятає на стадіонах тисячі глядачів, які вболівали не тільки на футболі, а й на легкоатлетичних змаганнях, інших видах спорту. Якщо вдало поєднати легкоатлетичну складову і футбольну – це тільки плюс. Ми можемо бути акредитовані на міжнародні змагання з легкої атлетики. Щодо планування і обслуговування – повністю витримано європейський рівень.

Загалом це арена, яка налаштована працювати не тільки на Євро, а й на майбутнє. Ми зробили оптимальний стадіон для нашого міста. У нас стабільно заповнені 40 тисяч місць.

– У кожному з чотирьох міст підкреслюють, що їх газон буде найкращим. Чим вирізнятиметься поле у Харкові?
– Вимога УЄФА – стадіон Євро має мати природне покриття. У нас газон буде цілий рік зеленим. Ігри Ліги Європи, які відбулись на «Донбас Арені» і «Металісті» – проводились вже на живому газоні необхідного рівня.

«Металіст» пережив кілька «газонних» епох. У 60-ті роки було звичайне трав’яне поле. Потім зробили дренажні труби під газони – довгий час це був найкращий газон в СРСР, та один з кращих в Європі. Сьогодні за цим параметром ми знову хочемо вирватись вперед.

Газон – це не просто багатошарове покриття. Він включає в себе багато інженерних систем: полив, підігрів, дренаж і систему аерації, усі інші напрямки, які підтримують газон в належному стані. Зараз ми зробили примусовий дренаж. І коли в місті буде злива, газон буде майже сухий, бо волога тут всмоктується «дренажною» губкою. По трубах буде подаватись повітря для аерації. Раніше газон мав підігрів електрокабелем, зараз міняємо на водний підігрів – це розчин води з етиленгліколем.
Ми знаємо, що донецький газон – дорогий і добротний. Але на «Металісті» буде не гірший. Зараз працюємо з командою спеціалістів, яка має світовий досвід і володіє найсучаснішими технологіями.

– Розкажіть, як з’явився славнозвісний дах-«павук»?
– Було кілька варіантів покриття арени. Один розглядався як дах-колесо, що мало опиратися на 4 вежі в розривах між трибунами. Це було кардинально інше архітектурне рішення. Та, оцінивши ризики, ми зрозуміли, що для такої конструкції у нас надто важкий дах – 3,5 тонн. Покрівля могла пошкодити фундаменти трибун. Тому ми відмовились від «колеса». Інший варіант – велетенської арки. Та оскільки арка вимагала великих відстаней, а з одного боку ми були обмежені вулицею Плеханівською, варіант відпав сам собою.

У нашій ситуації, коли є 4 різні трибуни, необхідно було знайти якусь об’єднуючу ідею, архітектурний акцент. Оскільки ми реконструювали арену, не перериваючи ігор, знайшли рішення – поставили опори і розтяжки. Конструкція усім сподобалось. Хтось побачив краба, хтось – павука. Головне – ми знайшли єдине рішення. «Павук» не опирається ні на одну з трибун і при цьому залишається супернадійним. Передбачена апаратура повного моніторингу конструкції, зокрема, покриття. В розрахунках ми розглядали можливість втрати стійкості опор і спроектували таким чином, що опора може вийти з ладу, а конструкція вистоїть. Тому дах-павук став оптимальним вибором. І на рівні безпеки, і на рівні  архітектурного рішення – конструкція об’єднала всі трибуни і зробила єдиним образ стадіону.

– Як було працювати з УЄФА?
– Непросто. Адже стандарти УЄФА – поняття відносне. Їх документація постійно змінюється. Наприклад, спочатку передбачався блок кабінок для коментаторів. Це було складне завдання, але ми його виконали. Через рік змінились вимоги – усі місця коментаторів і журналістів перенесено на поверхню західної трибуни – так званої медіатрибуни.

Теж саме сталося і з санітарною зоною. Співвідношення чоловічих і жіночих туалетів нерівне ( 65% до 35%), але оскільки на жінок норматив вищий – виходить порівну. Стандарти УЄФА протягом реконструкції змінювались – в результаті вдвічі збільшилась кількість туалетів.

Взагалі стадіон є складною інженерною конструкцією. Він багатошаровий. Тут є власне футбольні технології, технологічні системи поля, роботу якої забезпечує багато машин. Третій рівень – весь комплекс обслуговування глядачів. Наш стадіон має місткість близько 40 тисяч. Вимоги УЄФА такі: він має наповнюватись протягом  однієї години, а евакуйовуватись протягом 8 хвилин. Подібних нормативів для стадіонів до серпня минулого року не було в українських державних будівельних нормах.

Окрім цього, комплекс для глядача включає розміщення, пересування, місця для сидінь, які мають бути досить комфортними та вандалостійкими. Важко далось в проектуванні питання кута зору на поле в умовах реконструкції. З цією проблемою зіткнулись і на НСК «Олімпійський», але кожна арена знайшла рішення. Ще одна вимога УЄФА – сегрегація різних груп глядачів. Необхідно розділити фанів на трибунах, VIP-глядачів, журналістів, власне футболістів, представників УЄФА. В якихось точках вони мають зустрічатись, в якихось – ні.

Важливою складовою стадіонів є комплекс телетрансляції: передавальні станції, енергетичний блок, забезпечення трансляції. Коли ми проектуємо арену, думаємо, що робимо її тільки для глядачів. Насправді вона створюється і для телеглядачів.

Sport.ua

Оцените материал
(1)
Сообщить об ошибке

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите

Настроить ленту
Настройте свою личную ленту новостей
Комментарии 53
Введите комментарий
Вы не авторизованы
Если вы хотите оставлять комментарии, пожалуйста, авторизуйтесь.
Netmeister
Да. Я местный житель Харькова. И защищаю не потому, что считаю этот стадион самым лучшим в мире, а потому что гонят на него незаслуженно. Из BMW, Porsche и Aston Martin хуже всех BMW, но это не значит что у них плохие машины. То же самое и здесь. ДонбассАрена где-то лучше "Металлиста", но говорить что он худший стадион евро - неправильно. Хотя бы потому что не все ещё достроили соответственно и нет человека, который побывал на всех этих аренах.
Ну и к примеру стадион в Познане rut.mediacom3000.net/upload/photo/2_8cb53d.jpg
serebann
А во Львове и Киеве уже построили ? Что-то я пропустил этот момент.[/quote]
О да,проекты этих стадионов ведь под грифом секретно,как и их макеты.....Я не знаю как будут выглядеть стадионы,в особенности Олимпийский,ведь я с Киева сам...
korsar_kharkov
ну конечно о великий чингозгук большой змей велико архитектора,правдо он не новый а отреставрированный,но то ведь не так важно о вождь
aliator
На донбасс-арене купили Словенский газон, привезли его в грузовиках и постелили за неделю. Результат отменный!!!
ABC
Из новых стадионов-это худший.Уж поверьте ув.головний архітектор проекту стадіону Олександр Чуб.
fgi2006
Выше я писал,харьковский стадион - худший стадион ЕВРО-2012.Повторюсь,не в обиду сказано,но просто нужно смотреть на реальность,я понимаю что каждая жаба свое болото хвалит,но все же глаза открыть стоит...
-----------
А во Львове и Киеве уже построили ? Что-то я пропустил этот момент.
serebann
Netmeister,явный защитник и местный житель Харькова.Был на Металлисте и был на Донбасс-арене (от последнего стадиона просто в шоке,очень хорош.Сам заканчивал Киевский политех (КПИ)(инженер-механик),так скажу,что внешний вид да и крыша ну это что-то.Мне по-барабану сколько там звезд,но не равняйте его с ДА,это смешно просто.Выше я писал,харьковский стадион - худший стадион ЕВРО-2012.Повторюсь,не в обиду сказано,но просто нужно смотреть на реальность,я понимаю что каждая жаба свое болото хвалит,но все же глаза открыть стоит...
Netmeister
Неоднократно слышал в интервью агрономов разных стадионов, что лучше приживается и растёт трава из того климата, где стадион. поэтому сделали всё правильно.
Представьте если на металле посадить травку, например из Британии, где минусовая температура очень мало дней в году. Сдохнет все после первой зимы и будет болото.
aliator
каждый день смотрю что они творят с газоном...обещали за 5-6 недель сделать самый лучший в Украине газон - итог уже больше месяца стоит песок и кое-где трава выросла. Они решили ее садить, а не стелить покрытие. К чему это приведет? с такими темпами роста к Евро как раз вырастит.
Netmeister
С полезностью такой карты с точки зрения безопасности согласен, но что делать например людям, которые постоянно не посещают стадион(гости города, например). Платить бабки за карту на один раз? Так это многим будет неудобно.
"а також право доступу до певних місць стадіону (кафе/wc/магазини)"
Не совсем понимаю зачем ограничивать доступ болельщику в определённые публичные места стадиона? Это типо: в кафе пустим, а в туалет беги на соседнюю улицу ищи
А не публичные места и так закрыты.
Проблема двойных билетов тоже решается наличием входных турникетов. Не думаю, что там есть возможность пройти дважды по одному билету. Да и продажа двух одинаковых билетов маловероятна ввиду наличия единой системы продажи.
В общем карта хороша при внедрении "с нуля", а когда уже есть некая система безопасности, то введение такой карты будет дорого, геморно и ИМХО бессмысленно.
gromit2010
для вболівальника це виглядає приблизно так: пластикова картка з контактним або безконтактним чіпом всередені, де записана інфа про його сектор і місце, а також право доступу до певних місць стадіону (кафе/wc/магазини)... всюди стоять електронні замки й куди не треба він не піде... до того ж практично зникає проблема подвійних/потрійних квитків на одне місце... вже не кажучи, що це виводить рівень безпеки на стадіони на набаго вищий рівень (на що якраз особливу увагу й звертають фіфа й уефа)... не кажучи вже інші широкі можливості таких систем... та попитайте донецьких хлопців, вони з практики вам розкажуть
Netmeister
Что за система контроля доступа? Просветите пожалуйста.
gromit2010
друзі, які 5 зірок?!! про що тут пишуть? там навіть немає елементарної системи контролю доступу! донбас-арену фіг би без неї відкрили...
Smeenfey
На Металлисте освещение лучше чем на Донбасс Арене
Netmeister
Читая комментарии складывается впечатление, что все знают стандарты УЕФА наизусть и полностью знакомы со ВСЕМИ техническими моментами реализации стадиона "Металлист". Именно поэтому так резво доказывают, что 5 звёзд нет.
Если та же Донбасс-Арена и выглядит солиднее и более распиарена(что не делает её херовее) это не значит что "Металлист" не соответствует стандартам.
Ведь деление стадионов на классы штука условная и некие запасы туда-сюда есть.
Andrushok
Имхо. Все хорошо, но есть два больших минуса.
1. Беговая дорожка.
2. Во время дождя верхним рядам и нижним капает за шиворот.
Так что 4 с +. И все довольны.
А насчет травки у Металлиста есть возможность до ЛА поиграть на Динамо, а там глядишь и травка подрастёт.
sniper81
Вечная укропская черта (украинской назвать язык не поворачивается), присущая в основном днепрянам и динамовцам обсирать все свое или российское, когда сами вообще ничего не сделали. Донбасс Арена построена помоему по немецкому проекту турецкими подрядчиками.цена раз в 8 больше харьковского. Олимпийский та же фигня только в 10 раз больше правда подрядчики свои. Днепровскую консерв арену тупо никто не проектировал сделали 1 в 1 по готовому проекту. Львов вообще бы наверное не построили если бы им гос-во бабки не выделило. При всем этом харьковский стад по функционалу не уступает а некоторые стады превосходит и главное болельщики любят и он практически всегда заполнен. Так что злопыхатели убейтесь.
Smeenfey
Смешно то, что критикуют этот стадион в основном те, кто там ни разу не был.
ViperMX
Я не знаю, сколько там звезд. Но я ходил, хожу и буду ходить на этот стадион! Вперед Металл!
Chester
Я смотрю тут собрались члены всеукраинского союза архитекторов, насколько тонко люди чувствуют тему.
Когда обычные обыватели начинают говорить об архитектуре это просто что-то.