Формула 1: итоги сезона. Часть І – второгодки
Sport.ua анализирует результаты команд и их пилотов в прошедшем чемпионате Формулы 1
62-й чемпіонат завершився, усі призи та нагороди знайшли своїх власників, а до початку наступного залишається ще дуже багато часу. І поки команди будують свої нові боліди, а гонщики, відпрацювавши на обов’язкових спонсорських заходах, відпочивають або шукають варіанти продовження власної кар’єри, є час для того, щоб підбити підсумки цього цікавого й, водночас, дуже неоднозначного сезону. Сезону, який навіть по своєму завершенні так і дав відповіді на питання про реальну форму деяких пілотів, команд та їх керівників, які подекуди приймали дуже неординарні й незвичні речі. Ми стали свідками технічних новинок у вигляді DRS, повернення KERS, зміни постачальника покришок, який, на думку багатьох пілотів та журналістів, найбільше посприяв збільшенню кількості обгонів та урізноманітненню гоночних тактик особливо у першій половині чемпіонату.
В професійному спорті існує таке поняття як «ефект другого року», коли спортсмен або команда, які «вибухнули» і розкрилися по-новому перед собою, суперниками, вболівальниками, на другий рік втрачають той запал, кураж або несподіваність, які допомагали їм попереднього року. В автоспорті таке теж трапляється, хоча значно меншою мірою, але якщо казати про команди, які дебютували минулого року, то ситуація майже не відрізняється від того, що ми бачили у 2010 році. Проте, насправді зміни є, вони різні – і якісні, і кількісні, та про все по порядку.
Marussia Virgin Racing
Команда, створена Річардом Бренсоном з метою довести що з малим бюджетом можна успішно конкурувати з якщо не топ-командами, то середняками, успішно провалила поставлену мету протягом перших двох років свого існування. І справа тут не тільки в тому, що бюджет команди не розрахований на боротьбу з заявленими опонентами, а більшою мірою в самому підході до конструювання MVR-02. Нік Вірт свято вірив, що для побудови якісної та конкурентоспроможної машини достатньо використовувати тільки сучасні комп’ютерні технології – обчислювальну гідродинаміку. Якщо фіаско першого року, яке коштувало Бренсону польоту на літаку компанії Тоні Фернандеса в якості стюарда, списали на відсутність досвіду та важке становлення в «Піранья Клуб», то така сама майже маніакальна впертість англійця при створенні машини 2011 року призвела до того, що ще на початку літа команда попрощалася з Ніком.
Річард Бренсон схоже ще під час міжсезоння зрозумів, що мінімальних інвестицій з максимальним маркетинговим ефектом від команди не буде і продав команду групі інвесторів на чолі з відомим російським спортсменом-шоуменом Миколою Фоменко, який і вирішив долю Вірта в команді.
Виправити ситуацію під час самого сезону команда була абсолютно неспроможна – базові характеристики шасі змінити було неможливо, а будувати нове під час сезону до снаги тільки топ-командам. Залишалося сподіватися, що вищого рівня техніки та гоночної майстерності Тімо Глока вистачить для того, щоб не тільки утриматися попереду HRT, а й спробувати (звісно у разі якщо пощастить) випередити зелені машини Team Lotus.
Не вийшло. Більше того, саме завдяки обставинам і нормам чинного регламенту, коли краще місце на фініші навіть без набраних очок ставить команду вище, Marussia Virgin пропустила вперед іспанських конкурентів. А кращої нагоди ніж втрачений в Канаді шанс у пілотів просто не було.
Таким чином сезон вийшов занадто схожим на минулий за багатьма ознаками, проте варто оцінити і самих пілотів. Тімо Глок після втечі Тойоти з чемпіонату залишився по суті біля розбитих ночов і йому для збереження місця в пелотоні нічого не залишалося робити як підписатися на невдячну роботу налагоджувати роботу нової команди, допомагати в її становленні та ще й бути хоч частково наставником для молодших напарників. Німець провів цей рік досить впевнено і стабільно, отримуючи здебільшого схвальні відгуки від власної команди та інших експертів, проте фінішувати вище 15-го місця так жодного разу і не зміг. Тімо дуже впевнено виграв боротьбу з Д’Амброзіо в кваліфікації 14-5, але в підсумковій таблиці чемпіонату опинився нижче бельгійця, який двічі (в Австралії та Канаді) приїжджав 14-м. Жерому відверто не вистачало певного досвіду, крім того, команда хоч і не казала цього публічно, але основну ставку робила на німця, як досвідченого та надійного пілота, а сам Д’Амброзіо так і залишився непоганим, але непримітним рента-драйвером.
Зрештою дуже багато є речей, які видно тільки всередині команди, а тому навряд когось могло здивувати, що ще влітку Marussia Virgin підписала з Глоком новий контракт на три роки, а вже в Бразилії оголосила, що другим пілотом команди наступного року стане француз Шарль Пік, який став 4-м в серії GP2. Д’Амброзіо не полишає надій залишитися призовим пілотом, проте шансів у нього практично немає.
Перспективи команди все ще залишаються туманними, хоча угода про співробітництво з McLaren Applied Technologies дозволить вирішити частину проблем, на які колектив витратив би значно більше часу і ресурсів, якщо працював би над ними самостійно.
HRT
Підсумковий результат іспанської команди також не відрізняється від минулорічного, проте скільки ж всього змінилося в команді за останній рік: HRT розірвала стосунки з італійською Dallara, яка будувала перше шасі; іспанці змушені були самостійно будувати машину і приїхали в Мельбурн на перше Гран Прі тільки для того, щоб не платити штрафи організаторам, бо готової для гонки техніки у них не було; склад пілотів змінився повністю, а куций бюджет кричав про те, що команда нікуди зі свого заслуженого останнього стартового ряду не дінеться.
Джеф Вілліс стомився чаклувати над пацієнтом, який швидше мертвий ніж живий і коли його запросили до Бреклі/Штуттгарта швидко розпрощався зі своєю командою заради роботи там, де є перспектива боротьби за подіум, а може й перемогу. Відмовився від співробітництва і досвідчений Йорг Цандер – команда під час сезону втратила двох висококваліфікованих спеціалістів. Можливо це, а може щось інше вплинуло на рішення Хосе Карабанте продати власні акції команди інвестиційному фонду Thesan Capital, що одразу позначилося на управлінні всередині команди.
Нарайна Картікеяна в кокпіті замінив протеже Red Bull Даніель Рікьярдо, за що команда отримала додаткові гроші, які їй вкрай потрібні. Та ні досвідчений Льюцци, ні молодий талановитий Рікьярдо виштовхати F111 вище її реального рівня не могли.
Вітантоніо в одні ворота виграв у кваліфікації в індуса 7-0, але не так впевнено подужав австралійця 6-4. В гонках досвід італійця звісно давався взнаки, а його фініш на 13-му місці в шаленому дощовому марафоні в Монреалі зрештою дозволив команді знову опинитися на передостанньому місці в підсумку. Виступ Даніеля оцінити дуже непросто, адже чого вартий гонщик, який приборкує найгірший болід, а вже з чверті гонки активно починає пропускати на коло-друге-третє лідерів, видається питанням риторичним. Та все ж таки австралієць заслужив дуже непоганих відгуків і залишається одним із кандидатів на місце в Toro Rosso.
Зрештою команда, не маючи упевненості у майбутньому технічному прогресі, все-одно пастиме задніх, розраховуючи виключно на досвід своїх пілотів та сприятливі обставини.
Наступного року іспанський колектив представлятиме Педро де ла Роса. Льюцци має чинний контракт на наступний рік, але, як відомо, контракт ще нічого не означає, головне – сума відступних, які треба сплатити гонщику. За неофіційною інформацією ця сума зовсім немаленька для HRT, тому варіанту з черговим рента-драйвером і досвідченим пілотом ми можемо і не побачити.
Team Lotus
Малайзійська команда знову довела, що є кращою серед аутсайдерів-другорічників, але в сухому залишку за набраними очками не відрізняється від своїх конкурентів. Змінивши постачальника двигунів (Renault замість Cosworth), «зелені» прагнули зробити якісний стрибок вгору, проте роль аеродинаміки в сучасній Формулі 1 залишається головною (не вірите – спитайте Ньюі). А без гарного шасі будь-який мотор в зону очок машину не довезе.
Т128 вийшла значно надійнішою за свою попередницю, але тягатися у швидкості навіть з Williams, яка переживає тяжкі часи, в Team Lotus не змогли. Найяскравіше відсутність швидкості проявлялася в кваліфікації – тільки Ковалайнен і лише 3 рази проходив у другу її частину та й то завдяки проблемам на більш швидких машинах. В Барселоні проблеми Баррікелло та обох пілотів Force India взагалі дозволили фіну стартувати 15-м, в Сільверстоуні проблеми з прогрівом шин у Буемі й Альгерсуарі вивели Хейккі до Q2, а в Спа – погано закріплене колесо на боліді Шумахера і незрозумілі дії команди під час комунікації з Ді Рестою зробили можливим третє і останнє в сезоні проходження Ковалайненом першої частини кваліфікації. В гонках фін старався як міг і майже завжди приїжджав на максимально можливій позиції. От тільки ця позиція завжди була всередині другого десятка.
Ярно Труллі сезон провів невдало і це дуже м’яко сказано. 2-17 програш напарнику в кваліфікації – найгірший результат серед усіх пілотів, які провели більше половини Гран Прі. Італійцеві притаманний дуже точний стиль управління болідом, а Т128 точністю налаштувань похвалитися не могла. Крім того проблеми з гідропідсилювачем керма тягнули результати Ярно вниз. До тих пір, поки команда не надала пілоту покращений варіант підсилювача, Труллі постійно скаржився на неможливість показати все на що він здатний. Зрештою постійні скарги італійця призвели до того, що в Нюрбургринзі його замінив Карун Чандхок. Після повернення в кокпіт Ярно менше став скаржитися, але його результати на тлі напарника не тішили. Та попри все це саме винороб-любитель опинився вище в підсумковій таблиці чемпіонату. Досвід Труллі дався взнаки – два фініша на 13-му місці проти одного у Хейккі вивели італійця на одне місце вище.
Команда продовжує розвиватися, але яким буде її майбутнє сказати нелегко. Керівництво обіцяє боротьбу за потрапляння в очки та кращі результати в кваліфікації, але те саме ми вже чули рік тому. Чинні контракти на наступний рік мають обоє пілотів, але чутки протягом останніх тижнів наполегливо сватають Даніеля Рікьярдо на місце Труллі. В такому випадку Caterham F1 Team, а саме так у 2012 році називатиметься команда, отримає від Red Bull або гроші, або додаткову технічну допомогу (нагадаю, що «бики» постачають коробки передач для команди Фернандеса), що тільки допоможе в боротьбі за перші очки для малайзійської дружини.
Нагадуємо, що саме Ви вже в наступному році можете стати одним із пілотів суперкара Ariel Atom V8 разом з легендарним Мікі Хаккіненом у Британіі. Для цього потрібно лише зареєструватись на спеціальній сторінці у Facebook і отримати шанс ознайомитись ближче з найпопулярнішим автоспортом у світі!
P.S. Наступного тижня читайте продовження підсумків сезону-2011 на Sport.ua
В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua
Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите
ВАС ЗАИНТЕРЕСУЕТ
Главный тренер сборной Украины воспринимает матчи против Бельгии как возможность сделать шаг вперед
Наибольшее признание получил Новак Джокович
А взагалі дуже цікаво було почитати, дякую за статтю.
Бренсон так искренне радовался как ребенок успехам Брауна.Жаль,что этого нет и не будет.
Але не сьогодні. Зараз без труби збудувати конкурентну машину нереально, от і все. А Нік намагався довести усім, що його ідеї можуть бути ефективними, як виявилося, сьогодні ще не можуть...
ну, так...)
доброго дня (ночі) всім знайомим, і не надто)
як ся маєте в міжсезоння?)
капєц, який нетерплячий!
ти статтю читнув..
про яких фаворитів?????
про бебі??
і шо?
ти за чємпом не слідкував?
______________
Слава, погоджуюсь з тобою.
цікавий сезон!, нехай він мені і не в масть, але, мушу визнати.
от ти згадав про вибух на наступний сезон...
шось я слабко уявляю, як ті, кого ти назвав, могли "вибухнути"....
за рахунок чого??
от - вирвано з контексту, але - "Нечітка логіка дійсно може бути використана для створення моделей, які не можуть бути побудовані за допомогою інших методів."
це я стосовно твоєї гідродинаміки.
"нечітка логіка"..
"це все, що я можу розповісти про це" (с)..
Хейкі - я до нього маю прихильність.
а по марусям побачим наступного сезону. здається мені, буде гірше а то всіх собак на вірта повісили...
------
Думаю, даремно ви розтягуєте підсумки на весь грудень... Про фаворитів буде вже тоді, коли всі забудуть про Ф-1... Рекомендую у максимально стиснуті терміни видати все...