Свято Формули-1 у Стамбулі. Як Туреччина Гран-прі приймала
Репортаж кореспондента Sport.ua зі Стамбула, де на вихідних відбувся етап Королівських гонок
Сумні коронавірусні реалії, що торкнулися всіх сфер життя людей по всій планеті, не пройшли повз Королівські гонки – Формулу-1. Після укороченого минулого чемпіонату, який через пандемію, нагадаємо, почався тільки 5 липня і пристойно вдарив по доходах господарів серії, в нинішньому році у Формулі-1 надолужують згаяне. Сезон складається з рекордних 22 етапів (хоча спочатку їх повинно було бути 23) і другий рік поспіль у календарі Формули-1 присутній Гран-прі Туреччини, який минулого вік-енду закрив європейську частину гонок.
***
Турки, треба віддати їм належне, вміло скористалися ситуацією, другий рік поспіль повернувши Формулу-1 на «Істанбул Парк». Після яскравої минулорічної гонки, яка була визнана найкращою в сезоні, Гран-прі Туреччини в календарі 2021 року від самого початку мав замінити Гран-прі Канади. Але через коронавірусні обмеження в країні, які діяли навесні і призвели, зокрема, до втрати фіналу Ліги чемпіонів, Гран-прі був скасований. Однак по ходу сезону FIA змушена була скасувати Гран-прі Сінгапуру і повернути до календаря гонку в Стамбулі.
«У Туреччині дуже добре розуміють іміджеву складову для країни, яка приймає гонку, – каже Окан Алтан – один з провідних місцевих автомобільних журналістів. До речі, родом він з Бахчисарая. Його родичі – кримські татари, які покинули територію Криму з приходом до влади більшовиків. І по Криму у нього позиція однозначна: «Крим – це Україна. А те, що робить Росія на Донбасі, в Криму, Придністров'ї, Грузії та багатьох інших країнах – це просто на голову не налазить».
Sport.ua. Один з найвідоміших автомобільних журналістів Туреччини Окан Алтан
Окан, який побував з 2005 по 2013 рік на всіх Гран-прі Туреччини, жартома просить називати його не найстаршим, а досвідченим журналістом. І додає: «А то, як недавно в барі буде. Підморгую красивій дівчині, піднімаю келих. Вона підходить (а я вже подумки строю плани на вечір) і каже: «Вип'ємо за ваше здоров'я, дядечко Окан». Ось так і приходить старість», – сміється співрозмовник. «Найкращим Гран-прі за весь час була минулорічна гонка, коли Льюїс Хемілтон оформив сьоме чемпіонство. Це була приголомшлива гонка. Одна з кращих, які я бачив. І недарма її вболівальники назвали найкращою».
«На мій погляд, трек на «Істанбул Парк» – один з найкращих. Траса була побудована у 2005 році, але вона не застаріла. «Істанбул Парк», як і багато інших гоночних трас «Формули-1», проектував Герман Тільке. Але її перевага в тому, що вона не є повільною: на деяких ділянках боліди розвивають швидкість більше 300 км/год», – нахвалює «Істанбул Парк» експерт. «При цьому траса безпечна, немає ділянок, де можна вилетіти в огорожу, наприклад. Це дуже важливо».
Старт гонки під дощем
– Як вважаєте, хто має великі шанси на перемогу? – запитав я ще перед стартом кваліфікації.
– Переможе той, хто зуміє подолати дощ. Сьогодні погода ще нормальна. Хоч і йшов дощ вранці, але траса суха. А під час гонки обіцяють дощ. І це буде справжня битва, як минулого року. Мій прогноз: на старті буде кілька зіткнень. Ось побачите! Особисто я очікую сюрпризів. Думаю, що ні Ред Булл, ні Мерседес не будуть знаходитись на верхньому щаблі подіуму. Може, хтось із Макларена переможе або Феррарі. Хемілтон, звичайно, хороший, але у нього буде 10 позицій штрафу і подолати їх буде непросто.
***
Семиразовий чемпіон світу в результаті показав найкращий час під час кваліфікації, яка через дощ, що то починався, то затихав вранці в суботу, вийшла трохи хаотичною. Перед стартом кваліфікації дощ припинився і трасу встигли трохи просушити, тому вибір, чи переходити на проміжну гуму, перед пілотами не стояв. Тріумфували обидва пілоти Мерседеса – Хемілтон і Боттас, але оскільки Льюїсу міняли деталі мотора, місце в першому стартовому ряду зайняв Валттері, а Льюїс відкотився за межі топ-10.
Варто зазначити, що під час кваліфікації на трибунах зібралося близько 30 тисяч глядачів, що, з огляду на дощ і те, що не всі трибуни знаходяться під дахом, є досить непоганим. Квитки на три дні коштували від 400 до 4000 лір (курс ліри до гривні 1 до 3), а на трибунах, зокрема, вдалося помітити і український прапор. Очевидно, що українські фани Формули-1 дісталися до Стамбула, щоб наживо побачити останній європейський Гран-прі сезону. При цьому, потрібно зазначити, що сам «Істанбул парк» знаходиться в азійській частині Стамбула – на самій околиці міста. Тому в суботу вранці дорога з європейської частини, де знаходився наш готель, зайняла близько двох годин. А в неділю і зовсім довелося виїжджати о дев'ятій ранку – за шість (!) годин до гонки. «Очікується приїзд президента Туреччини Реджепа Ердогана і ще близько 100 000 глядачів. Дороги будуть перекриті задовго до старту гонки», – пояснив наш гід.
Через Ердогана, який до місця проведення етапу так і не добрався, іноземним журналістам, серед яких був і кореспондент Sport.ua, довелося не тільки рано вставати, але і спеціально здавати ПЛР-тест. Що ж поробиш: такі коронавірусні реалії.
Тест, незважаючи на сертифікат вакцинації, звичайно, я здав, а сном довелося пожертвувати – вже дуже хотілося подивитися поєдинок Ф'юрі – Вайлдер. Доспати вдалося під час поїздки недільним трафіком Стамбула. А що ви хотіли: 16 мільйонів жителів офіційно проживає в мегаполісі (кажуть, що ще мільйони 4 проживає неофіційно), який не спить навіть вночі.
***
У день Гран-прі вболівальники на трибунах стали збиратися від самого ранку. Не тільки, щоб дістатися без пробок, але і для того, щоб відчути особливу атмосферу гонки. Вболівальники, які приїжджали на автомобілях, прямо на дорозі проходили кілька рівнів контролю: безпека, соvid-19. Від найближчої станції метро були організовані автобусні маршрути, але безпосередньо біля самої арени, де на мосту потоки людей з'єднувалися перед фан-зоною, було стовпотворіння людей. Про цю проблему говорять і місцеві журналісти, бачать її і члени FIA. Писали про це в соцмережах, до слова, і українці, які відвідали гонку.
Однак, якщо говорити в цілому, організація заслуговує на високу оцінку. Окремо потрібно сказати про фан-зону, де фани Формули-1 могли скоротати час у фан-шопах, перекусити і тематично розважитися. Потрапивши туди, відразу розумієш: гонка – це головна розвага вік-енду, але не єдина.
Sport.ua
Про ціни. Якщо поїсти можна було за адекватні гроші, то ціни на сувеніри, скажу відверто, кусалися. Найпопулярніший атрибут серед уболівальників – бейсболки з символікою команд – йшли як гарячі пиріжки за 600 лір (приблизно 1800 гривень, Прим. С.Ц.).
Sport.ua
Sport.ua
Футболки, куртки, ясна річ, коштували ще дорожче. Мабуть, найбільшою популярністю користувалася атрибутика Феррарі. Фанів у червоній формі в фан-зоні було найбільше, що й не дивно: Феррарі має багато фанів у всьому світі.
Sport.ua А ось дівчата з фан-клубу. Перед гонкою у них відмінний настрій.
Інтерактивні розваги для фанів були безкоштовними і, зрозуміло, користувалися не меншою популярністю, ніж фан-шопи. Вистоявши в черзі, можна було повправлятися на симуляторі гоночного боліда, позмагатися разом з друзями в Гран-прі Туреччини у комп'ютерній грі або сфотографуватися разом з улюбленими пілотами на цифровій фотографії.
Переказувати перипетії гонки, мабуть, немає сенсу – з цим відмінно впорався колега Зінченко тут. Мабуть, гонка не вийшла настільки захоплюючою, як у минулому році, але тоді на кону стояло чемпіонство, і Хемілтон його оформив. Відзначу першу в сезоні перемогу Боттаса, який, схоже, запізно включився, і рокіровку Ферстаппена та Хемілтона в загальному заліку. Але відрив між ними всього шість очок, а це значить, що все найцікавіше чекає попереду.
***
Після гонки з колегами знову поспілкувалися з Оканом Алтаном. «Мені гонка, незважаючи ні на що, сподобалася. Так, можливо, вийшла не такою видовищною, як минулого року, але і молоді пілоти її краще вивчили, менше ризикували. Так, згоден, що мій прогноз не зайшов, але я щасливий, що обійшлося без аварій. З гонщиків мені сподобався Сайнс-молодший. Він виріс у класного пілота. Хотів би, щоб таким став і Мік Шумахер. Леклер, до речі, був непоганим. Як і минулого року, він став четвертим, але міг поборотися і за подіум».
Крім того, Алтан розповів, що між FIA і організаторами Гран-прі Туреччини ведуться переговори про підписання десятирічного контракту. «Всім відомі переваги нашого Гран-Прі, але є і деякі недоліки, перш за все, зі входами для уболівальників. Але це все можна виправити. Упевнений, що в наступному році у Стамбулі знову буде гонка. І, можливо, вона знову буде найкращою в сезоні», – підморгнув на прощання Окан.
Сергій ЦИБА зі Стамбула
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
ВАС ЗАЦІКАВИТЬ
Ентоні нарахував перемогу Олександра 115:114
Легендарний боксер хотів би побачити реванш з Дюбуа
Изюминка гонки - истеричный разговор превозмогателя со своими инженерами) а придет Рассел, вообще понесется)