Підтримати українських військових та людей, які постраждали через війну

Велоспорт
| Оновлено 16 серпня 2024, 20:47
565
1

Рогліч у погоні за рекордним титулом. Прев'ю Вуельти-2024

Sport.ua анонсує старт заключного Гран туру сезону-2024

| Оновлено 16 серпня 2024, 20:47
565
1
Рогліч у погоні за рекордним титулом. Прев'ю Вуельти-2024
Getty Images/Global Images Ukraine. Сепп Кусс і Прімож Рогліч

Уже в суботу, 17 серпня стартує третій, заключний Гран тур велосезону 2024 року – іспанська Вуельта. Розпочнеться гонка 12-кілометровою індивідуальною розділкою в Лісабоні. Сумарно на території Португалії відбудуться перші три етапи Вуельти, після чого гонщики повернуться на територію Іспанії та більше не покинуть її до самого фінішу в Мадриді. Завершуватися Вуельта буде ще однією рівнинною розділкою, тільки трохи довшою – 22 км. Інших індивідуальних гонок у маршруті не передбачено – на гонщиків чекають 19 групових етапів.

Загалом маршрут Вуельти-2024 повністю відповідає канонам іспанського Гран туру. Мало розділок, багато гір (9 гірських фінішів і ще ціла низка непростих за рельєфом етапів з фінішем після спуску) – коротких і довгих. При цьому, на відміну від того, що ми звикли бачити на Джиро д'Італія і Тур де Франс, важкі і важливі з точки зору загального заліку етапи більш рівномірно розкидані по всіх трьох тижнях.

Також Вуельта продовжує йти в авангарді тенденції до скорочення дистанції групових етапів. На Вуельті-2024 не буде жодного етапу дистанцією в 200 і більше кілометрів. Середня дистанція групового етапу складе 170,3 км. Сумарно ж Вуельта-2024 – це 21 етап загальною дистанцією в 3269 км з двома днями відпочинку, які, за традицією, заплановані на понеділки – після 9-го і 15-го етапів.

Загальна концепція маршруту Вуельти повністю відповідає канонам іспанського Гран туру, а ось географія не зовсім звична. Традиційно через сильну спеку організатори намагаються уникати поїздок на південь Іспанії, але цього разу в південній частині Піренейського півострова пройдуть відразу п'ять етапів – практично весь перший тиждень після повернення з Португалії. Зате пелотон Вуельти взагалі не відвідає схід Піренейського півострова – Каталонію, Коста Бланку, Андорру та інші чудові місця, які на карті Вуельти зустрічаються практично щорічно.

Ключові етапи

Вівторок, 20 серпня – 4-й етап, Пласенсія – Піко Вільюеркас, 167 км, гірський етап

Відразу після повернення з Португалії на учасників Вуельти чекає перше випробування горами. Вже на самому початку четвертого етапу на маршруті зустрінуться два непростих перевали 2-ї та 1-ї категорій – Пуерто де Кабесабельоса і Альто де Піорналь відповідно.

Після цього – довгий шматок рівнини та невеликих пагорбів і фініш у підйом Піко Вільюеркас – 15,3 км із середнім градієнтом у 6,2%. Підйом на Піко Вільюеркас – абсолютно типовий для Іспанії: дуже нестабільний у плані крутизни, з виположуваннями і дуже крутими ділянками. По суті, перші 2/3 підйому дуже пологі – крутизна тут тримається в діапазоні між 2,9 і 5,1%. Однак одразу після цього – пекельна ділянка у понад 4 км із середнім ухилом у 14,7%.

Після неї стане пологіше, але загалом останні кілометри підйому легкими теж не назвеш. Відмінна сцена для першої перевірки сил грандів загального заліку.

П'ятниця, 30 серпня – 13-й етап, Луго – Пуерто де Анкарес, 171 км, гірський етап

Переносимося відразу на кінець другого тижня і географічно на північ Іспанії, де і пройде основна частина гірських баталій нинішньої Вуельти. На 13-му етапі на шляху гонщиків зустрінуться три перевали (два – 2-ї категорії і один – 3-ї) і фінальний підйом на Пуерто де Анкарес: 7,7 км, 8,9%. При чому, крутизна фінального підйому досить стабільна, що для Іспанії нетипово.

Неділя, 1 вересня – 15-й етап, Інф'єсто – Вальгранде Пахарес (Куїту Негру), 141 км, гірський етап

Завершувати другий тиждень Вуельти буде, можливо, не найскладніший етап в цілому, але точно – сходження на найважчий фінішний підйом. Ще до нього на короткій, 141-кілометровій дистанції на гонщиків чекатимуть три непростих перевали, але головне випробування етапу – сходження на Куїту Негру.

Проходити воно буде транзитом через досить традиційний для Вуельти підйом на Вальгранде Пахарес. Якщо раніше фінішували на ньому на висоті 1369 м, то згодом було добудовано ще майже 3 км дороги, які ведуть на висоту Куїту Негру (1468 м). І ці додаткові 2,9 км просто пекельні: середній градієнт – 13%.

Вперше ось такий, розширений варіант підйому на Вальгранде Пахарес вперше був використаний на Вуельті у 2012 році, вийшло дуже навіть видовищно. І той факт, що відтоді на Куїту Негру не заїжджали жодного разу, викликає лише подив.

Вівторок, 3 вересня – 16-й етап, Луанго – Лагос де Ковадонга, 181 км, гірський етап

Відразу після дня відпочинку – ще один важкий гірський етап. На гонщиків чекають два перевали першої категорії – Мірадор дель Фіто (7,1 км, 7,9%) і Кольяда Льямена (7,6 км, 9,3%), після чого – фінальне сходження на Лагос де Ковадонга (12,5 км, 6,9%).

На Вуельті, на відміну від Джиро і Туру, не так і багато гір, до яких доречно застосовувати епітети «класичний» і «легендарний», але Лагос де Ковадонга – якраз одна з таких. Нехай і не є вкрай складним. Так, по ходу підйому чимало ділянок з крутизною за 10%, але під кінець чимало виположувань і навіть міні-спусків – типовий іспанський підйом.

П'ятниця, 6 вересня – 19-й етап, Логроньо – Альто де Монкавільо, 173 км, гірський етап

Під кінець третього тижня на гонщиків чекає вирішальна зв'язка з двох гірських етапів і фінальної розділки в Мадриді. Відкривати її буде 19-й етап, головною складністю якого буде фінальний підйом на Альто де Монкавільо – 8,6 км із середнім градієнтом у 8,9%.

Початок підйому відносно пологий, а ось на останніх 4,5 км крутизна перевищує 10%. Навіть незважаючи на те, що два вирішальні етапи ще попереду, і частина генеральщиків можуть захотіти заощадити сили, в такій розв'язці зробити це буде неможливо, і нам варто чекати серйозних розривів серед претендентів на перемогу в загальному заліку.

Субота, 7 вересня – 20-й етап, Вільякрайо – Пікон Бланко, 171 км, гірський етап

Беззаперечно найважчим на Вуельті-2024 буде 20-й етап, на якому практично не буде рівного місця. На гонщиків чекає 6 перевалів (по два першої, другої та третьої категорій) і фінальне сходження на Пікон Бланко, яке і буде найважчим підйомом дня: 7,6 км із середнім градієнтом 9,1%. Заруба на такому рельєфі може подарувати такі розриви, що фінальна розділка в Мадриді на 24,6 км матиме лише суто косметичний вплив на підсумковий загальний залік.

Дійові особи

Чемпіон

Вуельта як третій за хронологією і статусом Гран тур сезону традиційно має репутацію своєрідного втішного призу для тих, хто зазнав невдачі на Джиро д'Італія, Тур де Франс чи загалом по сезону. І ніхто цього втішного призу зараз не потребує настільки сильно, як «Visma Lease a Bike».

2023 рік був бенефісом нідерландської команди: вони виграв усі три Гран тури, при чому зробили це трьома різними гонщиками, а на Вуельті забрали всі три призових місця. Однак у 2024 році «Visma Lease a Bike» від цього рівня результатів нескінченно далека, і головна причина цього – невезіння. Абсолютно у всіх зірок команди сезон затьмарений падіннями, травмами і проблемами зі здоров'ям.

Не став винятком і чемпіон торішньої Вуельти, Сепп Кусс, який через проблеми зі здоров'ям не виступив ні на Джиро, ні на Турі. Однак тепер саме йому належить бути головною ставкою «Visma Lease a Bike» на Вуельті. До старту іспанського Гран туру Кусс зі своїми проблемами зі здоров'ям розібрався, і менш ніж за два тижні до старту Вуельти виграв Тур Бургоса. Куссу не дуже часто доводиться бути капітаном і головною ставкою команди, і американця такий тягар відповідальності може придавити.

Що безумовно гратиме на руку Куссу – так це його свіжість. Переважна більшість претендентів на загальний залік Вуельти приїхали на гонку, маючи в ногах або Джиро, або Тур, і в такій ситуації гонщик, у якого до середини серпня лише 35 гоночних днів у сезоні, матиме над ними перевагу.


Getty Images/Global Images Ukraine. Сепп Кусс

Втім, якщо у Кусса щось піде не так – у «Visma Lease a Bike» є план «Б» у вигляді Кіана Уйтдебрукса. Він був головною ставкою команди на Джиро, але зійшов з дистанції через хворобу. Після цього 21-річний бельгійський талант зовсім не вражає, але в нідерландській команді сподіваються, що до старту Вуельти все ж набере форму. У розпорядженні Кусса і Уйтдебрукса будуть такі сильні гірські грегарі як Роберт Гесінк і Стівен Круйсвейк, які за певного збігу обставин можуть і самі зачепитися за високе місце в загальному заліку.

Фаворит

Головним же фаворитом Вуельти букмекери вважають 3-разового чемпіона цієї гонки, Пріможа Рогліча. Його участь тривалий час була під питанням, але словенець все ж вийде на старт і боротиметься за свою четверту в кар'єрі перемогу на Вуельті, яка дасть йому змогу стати в один ряд з рекордсменом, Роберто Ерасом.

Рогліч, хоч і покинув «Visma Lease a Bike» перед стартом нинішнього сезону, але карму тотального невезіння зберіг разом зі своїми колишніми одноклубниками. Через падіння на Турі Країни Басків і Тур де Франс сезон для 34-річного словенця складається невдало, навіть незважаючи на перемогу в загальному заліку Критеріуму Дофіне в червні. Тому Рогліч – ще один гонщик, якому перемога на Вуельті дуже потрібна як втішний приз.

Чи зможе він цей втішний приз забрати? Складно сказати. Травми, які він отримав на Турі, виявилися досить серйозними: поглиблене медобстеження виявило у Пріможа тріщину в попереку. Через це він пропустив Олімпіаду в Парижі, а також в останній момент знявся з Класики Сан-Себастьян, хоча в попередньому стартовому протоколі його ім'я було присутнє. В якому стані Рогліч вийде на старт Вуельти – повна загадка.


Getty Images/Global Images Ukraine. Прімож Рогліч

Ситуацію для «Red Bull Bora» рятує той факт, що в австрійсько-німецької команди більш ніж достатньо альтернатив Роглічу. Їх, як мінімум, три. Насамперед – це віце-чемпіон Джиро-2024, Дані Мартінес, у якого зміна команди перед стартом сезону вдихнула нове життя. Втім, його форма теж є повною загадкою. Після успішного виступу на «Корса роза» у Мартінеса всього два гоночних дні: 25-те місце в груповій гонці паризької Олімпіади та схід з дистанції на Класиці Сан-Себастьян.

Александр Власов, як і Рогліч, з Тур де Франс зійшов через падіння, яке призвело до перелому щиколотки і відсутності гоночних днів перед стартом Вуельти. Ще одна потенційна ставка «Red Bull Bora» на загальний залік, і знову повна відсутність розуміння реальної форми гонщика на поточний момент.

А ось щодо форми Флоріана Ліповітца ясність більш-менш є. На Класиці Сан-Себастьян він був активним і в підсумку фінішував 15-м. А ось здатність німецького екс-біатлоніста їхати на загальний залік супербагатоденки питання викликає. Ліповітц заявив про себе як про дуже сильного гірника тільки наприкінці квітня на Турі Романдії. Після цього він непогано почав у горах і на Джиро, але був змушений зійти з гонки через хворобу, так і не показавши, на що він здатний на дистанції трьох тижнів. У «Red Bull Bora» дуже цікавий склад на нинішню Вуельту, але при цьому немає ніякої впевненості в тому, що все це не завершиться оглушливим провалом.

«UAE Emirates»

Дуже сильну команду на Вуельту привезла й «UAE Emirates», яка прагне повторити минулорічне досягнення «Visma Lease a Bike» і виграти всі три Гран тури в одному сезоні. Вуельту доведеться вигравати без Тадея Погачара, але і без нього претендентів на червону майку у команди Мауро Джанетті достатньо.

Перш за все, йдеться про Адама Єйтса. На Тур де Франс він прекрасно працював у ролі грегарі та замкнув топ-6 загального заліку. Ще вище, четвертим, фінішував ще один гонщик «UAE Emirates», Жоау Алмейда, який на Вуельту також приїхав, і також з максимальними амбіціями. Однак шанси Єйтса виглядають кращими: маршрут Вуельти з короткими стіноподібними фінішними гірками набагато краще підходить вибуховому британцеві, ніж португальському дизелю. Особисто мені Єйтс здається не просто найкращою з опцій «UAE Emirates», а й загалом фаворитом №1 Вуельти.


Getty Images/Global Images Ukraine. Адам Єйтс

Дуже цікаво буде поспостерігати і за Ісааком Дель Торо. Для мексиканського вундеркінда, який з ноги влетів у світ дорослого велоспорту у своєму першому сезоні в професіоналах, Вуельта-2024 стане дебютним Гран туром у кар'єрі. Результату тут і зараз від Дель Торо не вимагається, але показати його він може. Якщо не в загальному заліку, то, принаймні, на окремих гірських етапах.

«Ineos Grenadiers»

Два потенційних претенденти на капітанство у «Ineos Grenadiers», проте жоден з них впевненості у високому результаті в загальному заліку не вселяє. Карлос Родрігес своїм сьомим місцем на Тур де Франс розчарував, та й два Гран тури в одному сезоні (і тим паче два поспіль) їде вперше в кар'єрі. У топ-5 іспанцеві пробитися до снаги, а ось уже з подіумом все набагато важче.


Getty Images/Global Images Ukraine. Еган Берналь

Виступ Егана Берналя на Турі Швейцарії в червні створив враження, що колумбієць вже дуже близький до повернення на свій колишній рівень, проте після цього Тур де Франс він повністю провалив. Кажуть, що головною ставкою Берналя на сезон від самого початку була Вуельта, в той час як участі у «Великій петлі» взагалі не було в планах. У формі зразка Туру Швейцарії Берналю під силу поборотися за потрапляння в топ-5 загального заліку Вуельти.

Іспанські надії

Карлос Родрігес – не єдина надія іспанських фанатів у загальному заліку домашньої гонки. Енріку Масу не звикати провалювати Тур де Франс, але після цього капітан «Movistar» завжди сильно виглядає на домашній супербагатоденці, де він уже тричі ставав віце-чемпіоном, але до перемоги так поки що й не дістався.

Чи дістанеться зараз? Є великі сумніви. І поле суперників досить сильне, і всередині своєї команди, «Movistar», з атмосферою не все гаразд. Іменитий ветеран Найро Кінтана відчуває себе обдуреним: йому обіцяли капітанський статус на Вуельті, проте в підсумку генеральний менеджер, Еусебіо Унсуе, вирішив включити до складу Маса і зробити його головною ставкою «Movistar». Кінтані це дуже сильно не сподобалося, він вважає, що Енрік не здатний навіть у топ-10 загального заліку заїхати.

«Movistar» не звикати везти на Гран тур двох чи навіть більше капітанів і відповідним чином вибудовувати командну тактику. Але зазвичай це робиться зі схвалення та згоди всіх сторін. Зараз же атмосфера в команді дуже непроста, і здобувати результат у такій обстановці дуже непросто.


Getty Images/Global Images Ukraine. Мікель Ланда

Набагато більше надій на Мікеля Ланду, якому перехід у «Soudal Quick Step» пішов на користь. На Тур де Франс ми побачили другу молодість 34-річного баска, який, працюючи на Ремко Евенпула, заїхав у топ-5 загального заліку. З відновленням у Ланди проблем ніколи не було, він не раз дуже успішно їздив зв'язку з двох Гран турів поспіль, тому є всі підстави очікувати побачити Ланду на Вуельті настільки ж сильним, як і на Турі. А це рівень потенційного призера або навіть переможця гонки.

Інші

Дуже цікавий склад привезла на Вуельту «Lidl Trek». До нього увійшов Джуліо Чікконе, який у липні фінішував 11-м на Тур де Франс. Навіть якщо на Вуельті італієць не зможе піти на загальний залік, етапів, на яких він зможе проявити себе, буде більш ніж достатньо.

Головною ж ставкою «Lidl Trek» буде Маттіас Ск'єлмосе. Як і той же Кусс, він не їздив у нинішньому сезоні ні на Джиро, ні на Тур. Ба більше: на відміну від багатьох інших гонщиків, Вуельта з самого початку була його головною ставкою в сезоні, пропуски попередніх Гран турів не були вимушеними. За спиною у Ск'єлмосе поки що немає сильних виступів на супербагатоденках, але на Турах Швейцарії в останні два роки він виглядав чудово – перемога і третє місце. Потенціал у 23-річного данця як у багатоденника дуже високий, і, цілком можливо, саме на майбутній Вуельті ми побачимо його у всій красі.

Три потенційні претенденти на загальний залік і у «Decathlon Ag2r». За ідеєю, головним з них має бути Бен О'Коннор. Але австралієць покидає команду наприкінці сезону, і в таких умовах керівництво команд зазвичай не горить бажанням робити ставку на людину, яка вже «сидить на валізах». Та й самим гонщикам у такій ситуації далеко не завжди вдається зберегти мотивацію.


Getty Images/Global Images Ukraine. Бен О'Коннор

Аналогічна ситуація і в одного з героїв Джиро-2024, Валентена Паре-Пентра, який, за чутками, вже узгодив на 2025 рік контракт із «Soudal Quick Step». Тому не виключено, що головною ставкою «Decathlon Ag2r» виявиться Фелікс Галль, який у нинішньому сезоні поки що не дотягує до свого найвищого рівня зразка літа 2023 року.

Річард Карапас на нещодавньому Тур де Франс знову не зумів показати нічого в загальному заліку, проте знайшов прекрасну форму під кінець гонки. І в таких кондиціях еквадорцю до снаги згадати минулі часи і поборотися на Вуельті за найвищі місця. В якості зіркового помічника в складі «EF Education» у нього буде ветеран Рігоберто Уран.

Головною італійською надією буде Антоніо Тібері. Але все ж для дизельного темповика з «Bahrain Victorious» Вуельта – не найзручніша територія, вибухової потужності та різкості бракуватиме. Капітаном «Астани» приїхав Лоренцо Фортунато, який може як пошуміти на окремих етапах, так і зачепитися за високе місце в загальному заліку.

Не списуємо з рахунків і Філіппо Дзану. Йому доведеться ділити капітанські повноваження в «Jayco AlUla» з Едді Данбаром, який в нинішньому сезоні поки що дуже далекий від тієї форми, яка була у нього на Джиро-2023.

Головною надією Франції буде Давід Году, якому потрібно реабілітуватися за провальний поки що сезон. Альтернативний варіант для «Groupama FDJ» – молодий талант Ленні Мартінес, який в нинішньому сезоні потрапляв у топ-10 загального заліку на Турі Каталонії і Турі Романдії. Однак і в нього може бути «чемоданний настрій» – він уже підписав контракт на 2025 рік із «Bahrain Victorious». Також французи вболіватимуть за Гійома Мартена, хоча капітан «Cofidis», ймовірно, зосередиться на боротьбі за окремі етапи і, можливо, майку гірського короля.

Рекомендуємо звернути увагу й на американського таланта Меттью Ріккітелло, який у червні замкнув топ-5 загального заліку Туру Швейцарії. Очікуємо сильного виступу і від 37-річного канадського ветерана Майкла Вудса, який нещодавно став восьмим на Класиці Сан-Себастьян.

Мисливці за етапами

Якщо виносити за дужки претендентів на загальний залік, то в іншому стартові протоколи Вуельти зазвичай досить бідні на зіркові імена. Але це не означає, що їх немає взагалі. Наприклад, дебютує на Вуельті Воут Ван Арт, який, судячи з Олімпіади в Парижі, нарешті повернув собі колишню форму, яка ще два роки тому дозволяла вважати бельгійця найуніверсальнішим і загалом одним з найкращих гонщиків світу.


Getty Images/Global Images Ukraine. Воут Ван Арт

За такого складу учасників Ван Арт цілком може стати домінуючою силою в спринтах на нинішній Вуельті плюс зачепити пару пересічених етапів з відривів за бажання. Із зіркових конкурентів у спринті у нього буде хіба що Калеб Юен, який переживає далеко не найкращі часи в кар'єрі.

На горбистих етапах боротися за перемоги буде Віктор Лафей. Минулого року він став одним з головних героїв першого тижня Тур де Франс, але через проблеми зі здоров'ям він підходить до Вуельти всього з 8 гоночними днями в сезоні. Дуже багато шансів поборотися за перемогу на етапі на нинішній Вуельті буде у Ділана Тьонса, який любить фініші в короткі круті гірки. Джошуа Тарлінг буде головним фаворитом обох розділок, а Міхал Квятковскі також може поборотися за перемогу на якомусь горбистому етапі.

Оцініть матеріал
(8)
Повідомити про помилку

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть

Налаштувати стрічку
Налаштуйте свою особисту стрічку новин

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Коментарі 1
Введіть коментар
Ви не авторизовані
Якщо ви хочете залишати коментарі, будь ласка, авторизуйтесь.
T-800
в велоспорте ТдФ стоит особняком и все остальное, так что и победу на Джиро (ЧМ, ОИ ...) можно назвать утешительным, не только Вуэльту