Перша жінка, яка здобула очки у Ф1. Як Ломбарді вдалось це 50 років тому
Унікальна кар'єра та досягнення найуспішнішої гонщиці в історії Формули-1
Лелла Ломбарді – ім'я, яке незабутньо закарбувалося в історії Формули-1. Вона стала єдиною жінкою-гонщицею, яка змогла здобути очки на етапах чемпіонату світу. Проте її досягнення, хоч і історичне, було не зовсім звичайним: за шосте місце на Гран-прі Іспанії 1975 року Ломбарді було зараховане лише півочка. Цей результат став наслідком трагічної події, що трапилася на тій гонці, коли аварія з участю пілота Рольфа Штоммелена призвела до смертельних наслідків для глядачів, і гонка була припинена на ранньому етапі.
До моменту проведення Гран-прі Саудівської Аравії 2025 року в чемпіонаті світу Формули-1 відбулося 1130 гонок, у яких взяли участь 781 пілот. З них 354 гонщики змогли набрати хоча б одне очко, і останнім з них став Ісак Хаджар, який фінішував восьмим на Гран-прі Японії. Однак в історії Формули-1 є 355 пілотів, що фінішували на очкових позиціях, і Ломбарді залишалася єдиною жінкою, якій це вдалося.
Лелла Ломбарді стартувала в 12 гонках між 1974 і 1976 роками, і єдиним її здобутком було шосте місце на Гран-прі Іспанії 1975 року. Цей результат приніс їй одне очко, але через обставини, що сталися на тому етапі, Ломбарді здобула лише 0.5 залікового балу.
В подальшому тексті буде розглянута кар'єра Ломбарді, як їй вдалось стати першою жінкою, яка здобула залікові бали, та яка була її подальша доля.
Перші кроки у спорті: гандбол, Раллі, кузова та Формули
Лелла Ломбарді проявила інтерес до спорту ще в дитинстві, коли активно займалася гандболом. Спочатку цей вид спорту захоплював її, але незабаром її увага переключилася на автогонки. На початку свого шляху вона брала участь у ралі, де виконувала роль штурмана. Цей досвід допоміг їй краще розуміти технічну сторону гонок та розвивати навички, необхідні для подальших виступів у більш серйозних змаганнях.
Згодом Ломбарді вирішила зосередитися на кузовних і формульних гонках, де вона виступала під своїм дитячим прізвиськом «Лелла». Її перші кроки в автоспорті були на національному рівні, і Ломбарді швидко зарекомендувала себе як перспективний пілот. Вона змагалася в італійських кузовних чемпіонатах, де здобувала важливий досвід. Цей період став основою її кар'єри в автоспорті, де вона продовжувала вдосконалювати свої навички та стратегії на трасі.
Успіхи в італійських чемпіонатах допомогли Леллі привернути увагу до себе, і вже в 1974 році вона отримала шанс виступати у британській Формулі-5000. Спонсорська підтримка від Шелл дозволила їй зробити цей важливий крок у своїй кар'єрі. Одним з ключових моментів було її здобуття титулу чемпіонки Мексики в Формулі-Форд, що стало визначною віхою в її шляху до Формули-1.
Лелла Ломбарді провела 12 етапів у Формулі-1. Вона виступала за різні команди в період між 1974 і 1976 роками, здобуваючи досвід на трасах чемпіонату світу. І хоча її виступи не були настільки успішними, як на шляху до королеви автоспорту, гонщиця зуміла все таки здобути очки, а також бути кілька разів близькою до того, щоб це повторити, вдалось це на Гран-прі Іспанії 1975 року.
Гран-прі Іспанії 1975 року: трагічні обставини та пів очка Ломбарді
Гонка проходила на трасі в парку Монтжуїк поблизу Барселони, і її проведення супроводжувалося значними труднощами. Водії бойкотували тренування через проблеми з бар'єрами armco, що вимагали термінового виправлення. Механіки та інженери вийшли на трасу, щоб усунути дефекти, але чемпіон світу Емерсон Фіттіпальді висловив своє незадоволення і покинув трасу, не завершивши кваліфікацію.
На стартовій решітці Нікі Лауда посів поул, а Ломбарді стартувала з 24 місця серед 25 пілотів. Уже на першому колі гонка отримала драматичний поворот: Лауда вибув після зіткнення з іншими майбутніми чемпіонами Джеймсом Хантом, Аланом Джонсом, Маріо Андретті та Джоді Шектером. Ломбарді не здавалася і продовжила боротьбу, однак на 25-му колі стала свідком трагедії. Пілот Рольф Штоммелен, який виступав за команду Грема Хілла, втратив контроль над автомобілем, і його машина перекинулася через бар'єр у зону для глядачів, внаслідок чого загинули п'ятеро осіб.
Гонка була зупинена після чотирьох кіл, а Йохен Мас із Макларена був оголошений переможцем, хоча було пройдено лише 29 з запланованих 75 кіл. За правилами того часу, коли було пройдено менше 60% дистанції, гонщики отримували лише півочка. Так, Лелла Ломбарді отримала лише пів балла за своє шосте місце, хоча за умов нормальної гонки отримала б повні очки.
А якщо взяти всі результати Ломбарді і перевасти їх у нинішню систему очок, то італійка могла б мати в сумі 14 балів.
Ця гонка стала першою в історії Формули-1, де було зараховано півочка. З того часу лише шість таких випадків трапилося в історії чемпіонату. Формула-1 більше не поверталася на трасу Монтжуїк: наступного року Гран-прі Іспанії перенесли до Харами, а з 1991 року гонка знову проводиться на трасі Каталунья в Барселоні, хоча й збирається поступово переїжджати до Мадриду.
Подальша кар'єра Ломбарді та її спадщина
Хоча Лелла Ломбарді не здобула значних успіхів після того, як стала першою жінкою, яка набрала очки в Формулі-1, її ім'я назавжди залишиться в історії автоспорту. Після того шостого місця в Іспанії вона продовжила свою кар'єру у Формулі-1, але її кращі результати вже не були настільки високими. У тому ж 1975 році вона здобула сьоме місце на Гран-прі Німеччини, що стало її останнім великим досягненням у цьому чемпіонаті.
Після завершення кар'єри в Формулі-1 Ломбарді не залишила автоспорту. Вона брала участь у кількох інших престижних серіях, зокрема в NASCAR, DTM (Німецька серія) та в Ле-Мані. Вона стала однією з небагатьох жінок, які брали участь у цих складних та конкурентних змаганнях, що демонструвало її стійкість і прагнення до досягнень у світі автоспорту, який був здебільшого чоловічим.
Лелла Ломбарді померла в 1992 році у віці 51 року після боротьби з раком. Її смерть стала великою втратою для світу автоспорту. Вона залишила спадщину не лише як гонщиця, але й як символ для жінок у автоспортивному світі, які прагнули досягти успіху на найвищому рівні. Ломбарді була не просто першою жінкою, яка здобула очки у Формулі-1, а й символом того, що жінки можуть досягати великих результатів у світі, який традиційно був домінований чоловіками. Її внесок у розвиток автоспорту залишатиметься невід'ємною частиною історії Формули-1.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
ВАС ЗАЦІКАВИТЬ
Важливі події у всіх видах спорту спільно від Sport.ua та GGBET
У Вашингтоні пройшло жеребкування фінального раунду чемпіонату світу
