Норріс може стати чемпіоном уже цього тижня. Хто і як здатний завадити?
Достатньо відіграти 2 очки, інакше боротьба перейде у фінал сезону
Гран-прі Лас-Вегаса, що відбувся 23 листопада, сильно вплинуло на боротьбу за титул у Формулі-1. До етапу математичні шанси на чемпіонство зберігали лише Ландо Норріс та Оскар Піастрі з Макларен, а також Макс Ферстаппен (Ред Булл), який може повторити рекорд Міхаеля Шумахера з п’яти поспіль титулів.
Перед гонкою ситуація в заліку була така:
- Норріс – 390 очок
- Піастрі – 366 (+24)
- Ферстаппен – 341 (+49)
Нідерландець міг вибути з боротьби ще на цьому етапі, якби програв Норрісу 10 очок, але перемога Ферстаппена та результати Макларена (2-ге і 4-те місця) зберегли його шанси.
Однак після гонки інтрига загострилася: обидва боліди Макларена дискваліфікували через перевищене зношення планок днища – помилка команди у налаштуваннях коштувала дорого.
Ландо Норріс продовжує очолювати залік, але тепер Ферстаппен і Піастрі зрівнялися за очками, що робить боротьбу ще більш напруженою. Про те, які шанси тепер у кожного претендента та що Норрісу потрібно для титулу в Катарі – у цьому матеріалі.
Ландо Норріс: перемога зніме усі питання в чемпіонаті
Хоча Ландо Норріс втратив більше очок, ніж його суперники через дискваліфікацію, це мало вплинуло на його шанси. Відрив британця від конкурентів усе ще величезний. Хоча в історії Формули-1 були випадки, коли таке відставання відігравалося, без форс-мажору зараз ніхто не може реально загрожувати Норрісу.
У розіграші ще 58 очок (8 за спринт і по 25 за кожну гонку). Якщо взяти сценарій, коли Ландо фінішує третім позаду суперників у всіх решті заїздів, пропускаючи вперед і Піастрі, і Ферстаппена, цього все одно достатньо, щоб стати чемпіоном з перевагою в 2 очки. До того ж, щоб титул дістався не Норрісу, потрібно, щоб Оскар і Макс вигравали не по черзі, а хтось із них двічі поспіль. Все це виглядає вкрай малоймовірним.

Тим більше, у британця є шанс завершити боротьбу за чемпіонство вже цього тижня. Ландо – єдиний, хто може достроково оформити титул в Катарі. Для цього йому потрібно відірватися на 2 очки від суперників. Якщо він фінішує не нижче 7-го місця в спринті, то перемога в гонці гарантує йому титул без будь-яких нюансів.
Чи здатний він це зробити? З огляду на результати минулих сезонів у Катарі, зокрема торішнього – так. Усі троє претендентів зазвичай успішно виступали на Лусаїлі. Торік лише штраф завадив йому боротися за перемогу з Максом і змусив пропустити напарника вперед.
Але якщо Ландо не відіграє необхідні 2 очки за підсумками етапу, боротьба за титул перейде до Абу-Дабі.
Попри дискваліфікацію та втрату 18 очок, критичної ситуації для Норріса не склалося. Ризики залишаються, поломка техніки чи контакт із суперником, але це рідкість у сучасній Формулі-1. Катар дає у розіграші 33 очки, що може трохи ускладнити завдання Норріса, але навіть за найгіршого розвитку подій він залишається головним претендентом на титул.

Піастрі: або зараз, або ніколи
Для австралійця вилучення в Лас-Вегасі стало різким поворотом у боротьбі за титул. Попри те, що Ферстаппен тепер зрівнявся з ним за очками, це також нівелює 6 балів, які Піастрі програв напарнику у Лас-Вегасі.
Як уже зазначалося, просто перемагати і випереджати суперників буде недостатньо – навіть якщо він виграє, шанси залишаться мінімальними. А чи зможе Оскар знову ввімкнутися у боротьбу за титул – питання, на яке, мабуть, навіть він сам не має однозначної відповіді.
У Піастрі був ряд невдалих виступів на трасах, які не пасували його стилю. Навіть коли він приїхав до Бразилії і відчував упевненість, допускав дорогі помилки, які коштували йому очок. У Лас-Вегасі шанс відігратися ще був, але до дискваліфікації він вже відстав від напарника.
З огляду на динаміку виступів австралійця в минулі сезони, Катар може стати його найкращою можливістю – він тут стабільно показує топ-результати. Якщо Піастрі справді зможе увімкнутися і боротися за перемогу, шанси залишаться і в Абу-Дабі. Але якщо ні – доведеться стежити, щоб не пропустити Ферстаппена на другу позицію в чемпіонаті.
Його мінімальний план на Катар – не втратити 2 очки. В ідеалі – перемогти, при цьому обігнати суперників у спринті і гонці, сподіваючись на помилки конкурентів. Якщо Норріс раптом зійде, а Піастрі виграє – він знову очолить чемпіонат із різницею в одне очко, і все вирішиться в Абу-Дабі.
Ферстаппен
Однозначно найбільше після гонки виграв саме пілот Ред Булл, скоротивши відрив на 25 очок відносно обох пілотів Макларена. Хто б міг у це повірити перед стартом етапу, коли всі задавалися питанням, чи втримає Макс математичні шанси на чемпіонство.
Не без «допомоги» самої команди Макларен, він знову залишився у цілком реальній боротьбі за чергове чемпіонство. Однак не варто заздалегідь радіти – відрив усе ще гігантський. Але є кілька факторів, які грають йому на руку і відрізняють його становище від Оскара, попри рівність на табло.
По-перше, це моральна стійкість, яку він довів уже давно. Піастрі у другій частині сезону більше виступає в ролі того, кого наздоганяють – спочатку Норріс, а тепер Макс. Один уже обігнав, інший наздогнав. Нідерландець відіграв уже 80 очок у лідера чемпіонату (нехай лідер і змінювався).
Навіть коли очікування були скептичними та стриманими, завдяки гарній роботі Ред Булл із налаштуваннями в Сінгапурі та сміливому рішенню в Бразилії ситуація змінилася. А остання гонка різко перемішала карти: дискваліфікація головних конкурентів стала тим самим дивом, яке було необхідним, щоб знову реально боротися за чемпіонство.
Окрім цього, ФІА разом з Піреллі підготували обмеження в Катарі: ризик проколу та загальне навантаження на шини занадто високі, тож було прийняте рішення встановити ліміт 25 кіл на комплект, що означав дві зупинки при дистанції у 57 кіл. Саме у Катарі мала максимально проявитися перевага Макларена у роботі з шинами та контролі їх зносу. Якби не дискваліфікації, скоріш за все обрали б стратегію з однією зупинкою для лідерів, але тепер частина переваги була вирівняна, і шанси Макса проти пілотів помаранчевих трохи зрівнялися.

Історія сучасної Формулі-1 знає лише два випадки, коли пілот відставав від лідера на більшу кількість очок за 2 етапи до кінця: Кімі Райкконен у 2007 році (37 балів на сучасний лад) та Себастьян Феттель у 2010 (25). У обох випадках суперники фактично «допомогли» їм у фінальних гонках сезону. Тож подібні сценарії вже траплялися.
У будь-якому разі математично все лишається так само, як і для Оскара: потрібно вигравати всі гонки, інакше 24 очки за дві гонки не відіграти. Чи зможе це зробити Ферстаппен, коли Макларен має максимально проявити свій потенціал – інше питання, відповідь на яке стане зрозумілою вже найближчими тижнями. Але сам факт, що нідерландець досі у боротьбі за титул і підтримує справжню інтригу – це вже диво.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
ВАС ЗАЦІКАВИТЬ
Союз європейських футбольних асоціацій оштрафував Українську асоціацію футболу
Лисов оцінив вчинок Лискун