Danke Seb. Як Феттель став символом епохи Формули-1
Легенда автоспорту. Історія злетів і падінь Себастьяна Феттеля
Чотири титули, 53 перемоги, 57 поулів, 122 подіуми та 299 стартів. Усі ці досягнення належать одному з найкращих пілотів Формули-1 в історії — Себастьяну Феттелю.. Феттель був не просто пілотом, а символом цілої епохи, що завершилася разом із його кар'єрою. Його виступи можна охарактеризувати як постійні злети та падіння. Тож поглянемо, як він прийшов до «королеви автоспорту» і творив історію поряд із іншими легендами.
Себастьян Феттель: шлях легенди Формули-1
Себастьяна Феттеля, якого фанати прозвали «бейбі Шумі» (за те що бачили в ньому наступника Міхаеля Шумахера), був сином Норберта Феттеля — колишного аматорського гонщика. Саме Норберт подарував майбутньому чемпіону перший картинг на Різдво. Себастьян із захопленням поринув у гонки, а батько допомагав розвивати його талант. У будні хлопець ходив до школи, а у вихідні разом із батьком їздив на трасу у фургоні.

Одного разу, коли Себастьян здобув подіум у картингу, нагородження проводив сам Міхаель Шумахер. Легенда автоспорту був вражений талантом юного співвітчизника. Пізніше Шумахер рекомендував Себастьяна керівництву Red Bull, яке саме шукало молоді таланти. Після підтримки Шумахера та австрійця Герхарда Бергера Red Bull почав спонсорувати Феттеля, що суттєво допомогло його родині, адже автоспорт завжди був дорогим задоволенням. Завдяки цьому і власній працьовитості Себастьян перейшов із картингу до серій відкритих коліс.
Перші кроки в автоспорті з BMW
У 2003 році Феттель дебютував у німецькій Формулі BMW. У першому ж сезоні він став віце-чемпіоном і найкращим новачком, а вже наступного року здобув титул, вигравши 18 із 20 гонок і набравши 387 очок із можливих 400. Цей успіх привернув увагу BMW, які стали підтримувати молодого гонщика.
Маріо Тайссен, керівник BMW Sauber у 2006–2009 роках, згадував про Себастьяна:
Він вразив мене своїм серйозним підходом. Наприклад, перед стартом він робив пробіжки, щоб підняти пульс і налаштуватися. Я ніколи не бачив нічого подібного
У 2005–2006 роках Феттель виступав у Формулі-3 Єврокап, де вперше зіштовхнувся зі своїм майбутнім суперником Льюїсом Хемілтоном. У ті роки перемогу здобув британець, а Себастьян часто помилявся, намагаючись видати максимум із техніки.
Попри помилки, у 2006 році Феттель дебютував у Формулі-1 як тестовий пілот BMW Sauber. Під час тренувань на Гран-прі Туреччини він одразу встановив найшвидше коло дня. А вже у 2007 році Феттель замінив Роберта Кубіцу на Гран-прі США після його аварії. Тоді він став наймолодшим гонщиком, який здобув очки в історії Формули-1 на той момент.
Шлях до успіху в Red Bull
Після цього Red Bull вирішив зробити ставку на Себастьяна. Його перевели до Toro Rosso, замінивши Скота Спіда прямо по ходу сезона 2007. У новій команді Феттель швидко почав демонструвати результати на відміну від попередника. У Китаї він фінішував четвертим, а на Гран-прі Монци 2008 року здобув першу перемогу в кар’єрі та для команди Toro Rosso, стартувавши з поулу. Команда буквально носила його на руках після фінішу. Це дозволило зайняти 8-ме місце за підсумками сезону і зарекомендувати себе для переходу в Red Bull.
Як і в минулому сезоні, Себастьян почав не надто вдало, допускаючи одну помилку за іншою. Але варто було йому зрозуміти межі боліду, як одразу пішли результати. У другій половині сезону він майже зміг наздогнати Brawn GP, проте за підсумками сезону Себастьяну та Red Bull не вистачило очок через втрачені можливості на початку року. В результаті — друге місце у Кубку конструкторів та віце-чемпіонство для Феттеля.
Новий сезон розпочався спочатку з дубля Ferrari, а потім із перемоги McLaren, тоді як сам Феттель у першій гонці став 4-м, а в другій взагалі зійшов. На щастя для німця, команда змогла повернути лідерство вже на третьому етапі в Малайзії. Після цього до літньої перерви вдалося кілька разів побувати на подіумі й здобути перемоги. У другій половині сезону справи пішли ще краще. Перед фінальним етапом в Абу-Дабі відставання від головних суперників — Фернандо Алонсо у Ferrari та напарника Марка Веббера — становило 15 та 7 балів відповідно. Це давало хоч якісь надії на чемпіонство. На щастя для Себастьяна, він зібрався і скористався проблемами суперників, ставши наймолодшим чемпіоном світу в історії.
Після цього був рік домінування із 11 перемогами Феттеля та другим поспіль титулом. Але у 2012 році до боротьби повернувся Фернандо Алонсо. Обидва пілоти на той момент мали по два чемпіонства і підходили до боротьби як рівні суперники. До літньої перерви іспанець здобув 3 перемоги та 6 подіумів, що дало йому перевагу у 42 очки. Але після паузи Себастьян та його Red Bull почали видавати перемоги та подіуми один за одним. У результаті Феттель переміг Алонсо з відривом усього в 3 залікові бали.
Сезон 2013 року почався досить жваво для Lotus, але, як уже було звично, після літньої перерви наздогнати Себастьяна та Red Bull стало неможливо. Це дозволило поставити новий рекорд із 9 перемог поспіль і 13-ти за сезон, який протримався до 2023 року. Однак уже наступного року від домінування не залишилося сліду — новий регламент усе перевернув. Головною силою стали Mercedes.
Перехід у Ferrari
У 2015 році несподівано для всіх Себастьян переходить до Ferrari — команди, яка була головним суперником у попередні роки. Феттель був у захваті, адже отримав шанс повторити історію свого дитячого кумира Міхаеля Шумахера і стати чемпіоном із Ferrari. Перші два роки стали розігрівом перед справжнім викликом, адже команда тільки адаптувалася до нових правил, а Mercedes залишався недосяжним навіть під час внутрішньої боротьби пілотів. За ці два роки можливість боротися за перемоги виникала рідко. Перший шанс з'явився на другому етапі в Малайзії, і це створило ілюзію, що Ferrari може змагатися за титул. Однак далі було лише три перемоги у 2015-му, а решту забрали пілоти Mercedes. Сезон 2016 року відзначився тим, що на місце Феттеля серед конкурентів зайшли Red Bull, і Себастьян закінчив сезон лише на 4-й позиції, попереду молодого Макса Ферстаппена завдяки стабільності.
Сезон 2017 року Феттель почав із перемоги, але цього разу це вже була серйозна заявка на чемпіонство. Ferrari і Mercedes боролися на рівних, а Льюїс Хемілтон та Себастьян обмінювалися перемогами. До літньої перерви німець очолив чемпіонат із перевагою у 14 очок. Але друга половина сезону пішла не за планом. Mercedes отримав невелику перевагу в швидкості, а Феттель зіткнувся з низкою невдач. У Сінгапурі, де він лідирував, аварія позбавила його очок, а в Японії технічні проблеми знову призвели до сходу. У підсумку Хемілтон виграв чемпіонат із перевагою в 46 очок в той час як Феттель втратив на сходах до 50-ти балів.
Наступний рік пройшов за схожим сценарієм. Феттель лідирував до середини сезону, і здавалося, що він зробив висновки з помилок. Однак на домашньому етапі в Німеччині, Себастьян допустив серйозну помилку перед домашніми трибунами й, як результат, схід. Головний суперник виходить вперед у чемпіонаті. Себастьян намагався все виправити за решту чемпіонату, але стрибок Mercedes після літньої паузи був навіть більшим, ніж минулого року. А Феттелю завжди щось заважало: власні помилки, рішення команди чи просто невезіння. У будь-якому випадку залишалося лише радіти віце-чемпіонству.
Наступні сезони Себастьян доїздив контракт на фоні перестановок усередині команди, успіхів напарника та скандал Ferrari з моторами в 2019 році, який виплив в проблеми сезону 2020 року.

Завершення кар'єри
Свою кар'єру пілот завершив у команді Aston Martin. Себ був підписаний, щоб допомогти команді стати на чемпіонський шлях, адже майже всю свою кар’єру він боровся за титули. Це було саме те, чого прагнули британці. За два роки вдалось здобути один подіум — досить непоганий результат для команди рівня тодішнього Aston Martin. Щоправда, був іще один шанс, який міг закінчитися перемогою, — на дощовому етапі в Угорщині 2021 року. Однак пілота дискваліфікували через недостатню кількість палива на фініші.
У 2022 році Себастьян уперше з’явився в соціальних мережах і виклав прощальне відео, в якому заявив, що покине Формулу-1 наприкінці року, щоб присвятити себе сім’ї та побачити, як ростуть його діти. Після цього кілька разів ходили чутки про його можливе повернення, але вони так і не здійснилися.
Безсумнівно, після відходу Себастьяна Феттеля у Формулі-1 стало похмуріше. Хтось любив його, хтось ні, але факт залишається: він був одним із найвидатніших. Іноді його виступи проходили у власній лізі, іноді траплялися помилки, несумісні зі званням чемпіона. Але як би там не було, Себастьян Феттель провів неймовірну кар'єру, яку зможуть повторити лише одиниці та найкращі з найкращих. Сподіваємося ще побачити його в паддоку або за кермом боліда.
Danke Seb!
ВІДЕО. Себастьян Феттель, наймолодший чемпіон Формули-1
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
ВАС ЗАЦІКАВИТЬ
З'явився момент одного з епізодів матчу з «Полтавою»
Боксер назвав самого себе
