Динамо проводить найгірший сезон за роки, але програє не лише на полі
Блогер Sport.ua – про проблеми столичного клубу, що наростають, як снігова куля
Які емоції викликає у вас київське «Динамо»? Ось серйозно, не гра столичного клубу в нинішньому розіграші УПЛ чи єврокубках. Не ривок у конкуренції із «Шахтарем» за золото з моменту приходу на тренерський місток Мірчі Луческу. Спробуйте абстрагуватися від суто футбольних емоцій, як би важко це не було, враховуючи провальну кампанію киян на всіх фронтах, і дайте відповідь на запитання: «Що я відчуваю, коли бачу символіку з буквою «Д», читаю новини або чую про події, якось пов'язані з цим клубом»? І тут настає страшна порожнеча. Особливо лякає в нових українських реаліях, в яких у життя мільйонів українців увірвалася війна і всі супутні тягарі, і багатьом якось елементарно не до футболу, який для середньостатистичного обивателя є нічим іншим, як розвагою.
«Динамо» – все ще великий український бренд, пов'язаний із гучними перемогами та великими успіхами минулого. А як інакше, якщо за радянських часів цей клуб був пунктом призначення для всіх най-най футболістів країни – у «Динамо» забирали найкращих, а на матчах чемпіонату СРСР та європейських турнірів на «Республіканському» яблуку не було де впасти.
«Динамо» – це про перемоги, про трофеї, про славну футбольну історію, якою хочеться пишатися. Ті, хто хоч раз ставав свідком футбольного свята у виконанні зіркового «Динамо» минулих років, продовжують жити з почуттям, що це найсильніший клуб країни. Найкращий клуб, якому немає рівних.
Як тоді жити та вболівати за «Динамо», яке перебуває на 8 місці в УПЛ, програє кіпрському АЕКу і після чотирьох турів Ліги Європи має на балансі нуль очок? Будь-який футбольний проект рухається циклічно та має у своїй хронології і хвилини слави, і миті, які хочеться забути. Програвати – це неприємно, але це нормально. Якщо поразок стає більше, ніж перемог, ці результати є результатом тенденції, сформованої під впливом певних чинників. Це може бути війна з оркостаном, низка травм, порушений підготовчий процес через переїзди, провалена трансферна політика. Причин може бути багато, і найчастіше на результат вони впливають у комплексі.
Пошук винних посилюється за рахунок невиправданих очікувань, адже з початком війни та настанням нового сезону саме «Динамо» вважалося безумовним фаворитом. «Шахтар» послабився від втрати бразильців, деякі досвідчені гравці з інших команд відбули грати до Європи, а частина клубів взагалі не змогли стартувати в УПЛ. Кому ж ще ставати чемпіоном, як не «Динамо», яке зберегло склад і тренера, який зумів скинути з футбольного трону «Шахтар», що засидівся там?
Але саме у цьому питанні й криється головна трагедія нинішнього «Динамо». Від «Динамо» всі чекають на результат. Коли результат є, мозок включає тригер про «найкращу команду країни, яка повинна завжди перемагати». Коли його немає, немає і жодних емоцій, окрім роздратування – як же так? Керівництво «Динамо» завело клуб у пастку, з якої щороку все важче вибратися. Адже «Динамо» більше не трощить всіх і вся на футбольному полі. А своєї головної поразки український гранд зазнає поза футбольним полем.
В одному з інтерв'ю українському спортивному виданню Ігоря Суркіса якось запитали про те, чому «Динамо» не працює з уболівальниками, чому клуб не приділяє належної уваги маркетингу і взагалі як тепер ділитиме київську аудиторію футбольних уболівальників із «Шахтарем», який переїхав до столиці. Найцікавіше в реакції президента «Динамо» було те, що відповіді на запитання так і не надійшло. Натомість мова зайшла про сильну академію та вкладення в інфраструктуру. Очевидно, Ігор Суркіс вважає, що топ-клуб має про себе заявляти шляхом спортивних успіхів, а не за допомогою PR та комунікацій. Може, цього жадає старша аудиторія, яка живе золотим динамівським минулим, і покоління тих, хто бачив, як кияни забивали сім м'ячів «Барселоні» та обігравали «Реал». Саме бабусь та дідусів із села Ігор Суркіс наводить в приклад у дискусії про те, чому він відмовляється віддати права на трансляцію матчів Setanta, яка виграла тендер на показ УПЛ. Як і високу популярність серед населення країни, яке за умов війни має отримувати безоплатний доступ до матчів «Динамо».
А тепер давайте розберемося, чим має займатися футбольний клуб з точки зору нефутбольних активностей, які найчастіше покликані до збільшення фан-бази, розширення її географії з подальшим збільшенням цінності бренду та вартості активів та метою заробити більше грошей.
Уявіть ситуацію: дівчина приїжджає до свого молодого чоловіка до Лондона в гості, і той у перший вечір запитує у неї про футбольні смаки.
– «Яку команду ти підтримуєш? «Арсенал», «Челсі» чи, може, «Тоттенхем»?».
– «Та я взагалі не люблю футбол».
– «Так річ не в цьому. Ти можеш не ходити на матчі та взагалі не любити футбол, але в тебе має бути команда, яку ти підтримуєш!».
У сучасному світі футбольному клубу недостатньо просто успішно грати у футбол. Щоб на його матчі ходили, ком'юніті має відчувати з ним тісний зв'язок. Футбольний клуб – це такий самий бренд, як мережа супермаркетів, виробник соків або поштовий оператор. Добре, коли клуб має виручку від сезонних абонементів і квитків на матчі, але темп життя, що прискорюється, і широкий вибір для дозвілля серед споживачів диктують нові умови, в яких футбол все частіше поступається іншим варіантам проведення часу. Не кожен уболівальник прийде на наступний матч, але чашка з логотипом на робочому столі або персональне привітання з Днем народження від улюбленого клубу певною мірою заміняють емоції, недоотримані від футболу. І підвищують лояльність до бренду.
Спільнота хоче відчувати емоційну близькість із клубом, свою причетність до його життя. Успішний бренд продає емоції, а успішний футбольний проект ставить себе на єдиний рівень з кожним вболівальником, створюючи безліч маленьких спільних історій. День відкритих дверей на футбольній базі, зустріч із уболівальниками у торговому центрі, візит до школи або просто селфі-прогулянка центром міста. Одна річ - дивитися на своїх кумирів із трибуни стадіону чи по ТБ, а зовсім інша – відчувати емоційний зв'язок та усвідомлювати, що це такі ж звичайні люди, як і всі. Що вони ходять тими ж вулицями, люблять ту ж їжу, слухають ту ж музику, так само, як і всі, роблять свій внесок у перемогу України у війні з рашистськими окупантами.
Метою будь-якого футбольного клубу, який прагне розвитку своєї фан-бази, є підліткова аудиторія. Це люди, які буквально вбирають у себе отримані емоції від комунікацій із зовнішнім світом. Саме в ці роки людина визначається, що є цінним в її житті і на що вона готова надалі витрачати матеріальні блага чи свій час.
Ну що, хоч десь в абзацах вище ви знайшли натяк на «Динамо»?
Світ змінюється, але не «Динамо», яке залишається таким собі закритим від усього суспільства клубом. Доля вболівальника – включити трансляцію і побачити, як колись сильна за європейськими мірками команда мучиться, щоб забити гол будь-кому – «Ренну», «Шахтарю» чи «Минаю». Ці 90 хвилин і є тим самим обмеженим відрізком часу, коли мільйони футбольних уболівальників столичного клубу відчувають залучення «Динамо» до їхнього життя.
Світ змінюється, але не «Динамо» – магічне місце збору «динамівських сердець», які мріють бути корисними для київського клубу, ось тільки центр ухвалення та неприйняття всіх рішень навіть на мікрорівні залишається в одному кабінеті. Особливо викликають посмішку спроби цього жахливо громіздкого клубу показувати, ніби зміни є, і він все ж таки трансформується і пристосовується до викликів сучасності. Ось навіть взяли нового директора з розвитку, який виступив співорганізатором благодійного європейського турне «Динамо» цього літа – Максима Радуцького. Ура, нові обличчя! Стоп, чи це не той Радуцький, який…?
Світ змінюється, але не «Динамо» – краще знайти фотокореспондента зі сторони для зйомки виїзного матчу, аніж взяти з командою того, що працює у клубі. Адже жінка на борту – до нещастя? Жахливі стереотипи в стані українського клубу згладили лише військові дії, які бентежать Україну вже 8 місяців, та супутні обмеження, які клуб зазнав із персоналом.
З поточною зовнішньою політикою «Динамо» ризикує вже через 10-15 років позбутися статусу всеукраїнської команди, «за яку вболівають 50% країни», та стати пересічним футбольним клубом. Могло б і раніше, але виручили партнери з Favbet, які роликом «Динамо – команда твого міста» реально вдалося взяти за душу киян та щирих уболівальників клубу. Вперше викликати емоції у фанів
«Динамо» поза футбольним полем. Асоціювати «Динамо» із 3 мільйонами киян.
«Динамо» все ще збиратиме трибуни, але не факт, що шанувальники біло-синіх передадуть безумовну любов до цієї частини свого життя дітям. Саме за їхню увагу самому титулованому футбольному клубу країни доведеться поборотися, щоб витримати конкуренцію з більш відкритими та доступними способами проведення часу та бути затребуваним у наступного покоління українців.
Вадим АНДРЕЄВ
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
ВАС ЗАЦІКАВИТЬ
Ілля може змінити клубну прописку вже у січні
Михайло проводить час в очікуванні проби Б
Але вбило інтерес українців до футболу остаточно забирання матчів збірної, Ліги Чемпіонів та УПЛ з центральних каналів. Якщо за збірну ще так сяк повболівають, тим більше інколи її матчі показуюють по центральних каналах, то УПЛ та ЛЧ спочатку мігрували на кабельні канали, а потім на інтернет-платформи.
І все. Повністю відсіклась головна аудиторія футбольних матчів - чоловіки середнього і старшого віку. Молоді хлопці, яким не лінь розбиратися з мегого - вони не цікавляться футболом. Вони на тих платформах дивляться інше. Хто вже футбольний фанат, то він сяде дивитися АПЛ, Реал та Ювентус, ніж як унило бодаються Рух та Інгулець. Саме тому і просіла відвівдуваність останніми роками стадіонів. Бо якщо люди не бачать чемпіонат та єврокубки, то їм і нецікаво ходити на стадіон, щоб вболівати.
Коли Серія А шла кожен тиждень на СТБ по вихідних, то вся спортивна країна дивилася, знала всі команди. А у вівторок-середу вся країна дивилася матчі ЛЧ. Коли це забрали, то та самі люди просто стали дивитися серіали по СТБ, які йдуть в цей час. Знаю по родичах.
Просто люди самі сидять тут весь час на спортивних сайтах і думають, що вся країна ото так цікавиться. Не цікавляться, то просто невелика частина. Тому і на Динамо стало всім начхати. І на Шахтар начхати.