Привіт з минулого, або Десять культових компаній-спонсорів у світі футболу
Футболки з їх логотипами напевно до сих пір зберігає пам'ять багатьох уболівальників...
Європейські клуби почали масово укладати спонсорські контракти з різними компаніями, поміщаючи їхню рекламу на свої ігрові футболки, в 80-90-х роках минулого століття. Перший випадок офіційного розміщення логотипу спонсора на футболці клубу в провідних європейських чемпіонатах був зафіксований в 1973 році в німецькій Бундеслізі, але «на потік» ця практика виявилася поставлена трохи пізніше.
До початку дев'яностих років практично не залишалося клубів, які б не користувалися шансом підлатати бюджет за рахунок спонсорських контрактів. Так, хтось може заперечити, що естетична привабливість футболок від наявності на них додаткової і абсолютно непотрібної, з точки зору футбольних правил, інформації істотно постраждала, але в пам'яті багатьох напевно свіжі спогади про деякі компанії-спонсори, які тривалий час буквально уособлювали певні клуби Європи.
Сьогодні ми представимо на суд читача добірку з десяти культових, з точки зору автора, спонсорів в світі футболу, співпраця з якими була важливою для тих чи інших клубів континенту...
«Манчестер Юнайтед» та Sharp
Безумовно, найкращий спогад про час співпраці «Юнайтед» з японською компанією з виробництва електроніки Sharp - це фінал Ліги чемпіонів-1998/99, в якому команді Фергюсона вдалося створити історичний камбек проти «Баварії» (2:1) в додатковий час. У тому сезоні «червоні дияволи» й зовсім оформили требл, принісши чимало іміджевих дивідендів і своєму щедрому спонсору.
Співпраця між «Манчестер Юнайтед» і Sharp почалася у 1982 році з угоди на 500 тисяч фунтів. У підсумку вона тривала 18 років, і була завершена у 2000-му, після чого футболки манчестерського клубу були забрендовані британським оператором стільникового зв'язку Vodafone.
«Фіорентина» та Nintendo
У «дев'яностих» італійська Серія А була надзвичайно крутою, а «Фіорентина» досягала непоганих результатів і взагалі високо котирувалася, маючи в своїх лавах культового бомбардира з Аргентини Габріеля Батістуту. У підсумку це підштовхнуло японського розробника комп'ютерних ігор та ігрових консолей Nintendo підписати спонсорський контракт саме з «фіалками». Тоді компанія була дуже стурбована тим, щоб створити хорошу рекламу для своєї консолі Nintendo 64, яка стала відповіддю на продукти конкурентів Sony PlayStation і Sega Saturn. Сама по собі консоль провалилася, проте гра Super Mario 64, випущена для неї, стала справжнім хітом часу.
Співпраця «Фіорентини» і Nintendo тривала два сезони - з 1997 по 1999 роки. Потім спонсор пішов, незабаром клуб покинув і Батістута, а «фіалки», в кінцевому підсумку, загрузли в боргах, і на кілька років занурилися в пітьму...
«Парма» та Parmalat
Ще одна відома по італійській Серії А співпраця клубу і компанії-спонсора. Корпорація Parmalat відома тим, що виробляє молочну продукцію та деякі інші види харчових продуктів. Співпраця з «Пармою» у компанії почалася у 1991 році, і до якогось моменту переросла в щось більше, а саме: Parmalat викупив 98% акцій клубу, і допомагав йому підписувати деяких дуже відомих і яскравих футболістів того часу. Завдяки цьому «Парма», яка раніше «варилася» у Серії Б, вийшла в еліту італійського футболу, і навіть зуміла в 1997 році виграти «срібло» чемпіонату, а також двічі ставала володарем Кубка УЄФА, і по разу - Суперкубка УЄФА і Кубка володарів кубків.
На жаль, через катастрофічну роботу топ-менеджменту, в 2003 році концерн Parmalat оголосив про початок процедури банкрутства. В результаті співробітництво з «Пармою» після 12 років успішної роботи довелося припинити, що безпосередньо позначилося на клубі, який досить швидко спікірував назад в нижчі дивізіони, і до сих пір лише мріє про повернення на колишні позиції...
«Реал» та Teka
Компанія Teka Group, заснована в 1924 році в Німеччині, відома виробництвом і реалізацією продукції для кухонь і ванних кімнат. У 1992 році контракт з цією корпорацією уклав мадридський «Реал», який на той момент ще не встиг почати еру «галактікос». Тоді за мадридців ще не грали Бекхем, Роналдо і Роналду, проте були інші культові виконавці тих часів - Роберто Карлос, Рауль Гонсалес, Фернандо Єрро, Фернандо Морієнтес, Стів Макманаман і навіть під кінець співпраці «бланкос» з німецьким спонсором Луїш Фігу...
За вісім років дії рекламного контракту «Реала» та компанії Teka, мадридський клуб виграв 15 різних трофеїв, серед яких були перемоги як на національному, так і на міжнародному рівнях. «Бланкос» отримували від спонсора по 4-5 мільйонів доларів на рік, що було досить пристойною сумою. Однак потім в Teka вирішили вийти з підтримки багатьох видів спорту, в тому числі і футболу. Повернутися в «Реал», що правда, вже баскетбольний, босів Teka спонукала конкуренція з Beko, який став в 2014-му році спонсором «Барселони».
«Арсенал» та JVC
У 1981 році першим спонсором, який розмістив на футболках лондонського «Арсенала» свій логотип, став японський виробник побутової, аудіо- та відеотехніки, програмного забезпечення і медіа-продукції JVC. На той момент ця компанія була однією з найбільших у світі по виробництву відеомагнітофонів, музичних центрів, телевізорів, відео- та аудіокасет. Вся зазначена техніка користувалася шаленою популярністю, приносячи приголомшливі доходи корпорації, яка популяризувала себе як могла, в тому числі і через співпрацю з «Арсеналом».
Спонсорство «канонірів» з боку JVC тривало 13 років - до 1999-го, і вмістило один з кращих періодів в історії лондонського клубу. Після того, як сторони вирішили розійтися, новим титульним спонсором «Арсенала» стала SEGA Dreamcast.
«Ліверпуль» та Carlsberg
Данська пивоварна корпорація Carlsberg проявляла і проявляє серйозний інтерес до спонсорської роботі в англійській Прем'єр-лізі, але найбільш успішним і тривалим у неї вийшло співробітництво з «Ліверпулем». Перший контракт з «червоними» представники Carlsberg підписали з реформуванням елітарної ліги англійського футболу в Прем'єр-лігу. Після цього протягом 18 років данський пивоварний монстр спонсорував «Ліверпуль» в надії, що ось-ось цю команду прорве, і вона зуміє стати чемпіоном.
На жаль, Carlsberg так і не побачив «Ліверпуль» чемпіоном Англії в футболках, забрендованих своїм логотипом. Данці «здалися» в 2010 році, коли співпраця була завершена, проте все одно за цей час фанати «червоних» можуть пригадати чимало приголомшливих моментів: чого варті лише кубковий требл 2001 року (Кубок Англії, Кубок англійської ліги і Кубок УЄФА), а також фантастичний фінал Ліги чемпіонів 2005 року в Стамбулі, де «червоні» вирвали перемогу у «Мілана» в серії пенальті, програвши перший тайм з рахунком 0:3.
«Аякс» та ABN AMRO
Фінансовий конгломерат ABN AMRO був утворений в кінці 1990 року в Амстердамі, а вже в наступному році став титульним спонсором топової футбольної команди, що представляє столицю Нідерландів, - «Аякса». Цікаво, що на той момент ABN AMRO став першим і довгий час був єдиним спонсором в світовому футболі, чия назва на ігровій амуніції футбольного клубу була нанесена не звично горизонтально, а по-чудернацьки вертикально. Це було зроблено спеціально, щоб не порушити концепцію форми амстердамського клубу, де червоний блок по вертикалі оперізували два білих.
Співпраця «Аякса» та ABN AMRO тривала 17 років, і вмістила у себе всі можливі для нідерландського клубу перемоги, починаючи від національних тріумфів і до перемоги в Лізі чемпіонів в 1995-му. За цей час в Амстердамі виросла плеяда приголомшливо талановитих виконавців, які «розповзлися» по топ-клубам Європи, прославляючи академію рідного клубу, який довгий час асоціювався у закордонних фанатів саме з написом ABN AMRO на футболках.
ПСВ та Phillips
Нідерландський ПСВ та концерн Phillips мають унікальну спільну історію, як дитина і мати. Футбольний клуб ПСВ з'явився на світ саме як команда співробітників компанії Phillips. Не дивно, що в 1982 році першим спонсором на футболці ейндховенців став саме цей виробник побутової електроніки та інших товарів.
Втім, в кінцівці сезону-2015/16 прийшли досить несподівані новини. Керівництво Phillips вирішило відмовитися від розміщення свого логотипу на футболці ПСВ, поклавши, тим самим, кінець історії 34-річної співпраці в цій галузі. Щоправда, повністю клуб і компанія не припинили взаємовигідні контакти. Наприклад, до теперішнього часу ПСВ проводить домашні матчі на стадіоні, що носить назву «Філіпс».
«Інтер» та Pirelli
На початку березня нинішнього року міланський «Інтер» та італійський виробник автомобільних шин Pirelli оголосили, що в сезоні-2021/22 на футболках «нерадзуррі» не буде красуватися звична емблема спонсора. Співпраця «Інтера» та Pirelli була нерозривною з 1995 року, тобто більше чверті сторіччя, що для сучасного вкрай динамічного футбольного світу виглядає просто неймовірно!
«Інтер» за час спонсорського співробітництва з Pirelli встиг виграти 16 різних трофеїв, а в рядах команди грали такі майстри як Роналдо, Хав'єр Дзанетті, Самюель Ето'о, Златан Ібрагімович і багато інших. Очевидно, що розставання «Інтера» та Pirelli стане не найприємнішим «подарунком» для шанувальників «нерадзуррі» зі стажем, які в певній мірі навіть пишалися такою прихильністю спонсора до їхнього клубу, і вмінням останнього зберігати взаємовигідні відносини з успішною італійською компанією. Що правда, як пообіцяли боси «Інтера», співпраця клубу з Pirelli буде продовжена, але в інших областях, не включаючи брендування футболок.
«Мілан» та Opel
«Мілан» також в пам'яті багатьох пов'язаний з певним титульним спонсором, яким є німецький виробник автомобілів Opel. Почалося все в 1994 році, коли був підписаний перший контракт, але згодом сторони, висловлюючи задоволеність співпрацею, кілька разів його продовжували.
Всього «Мілан» та Opel були нерозлучними протягом 12 років, коли емблема німецького концерну красувалася на футболках «россонері». За цей час команда зуміла виграти чотири чемпіонства в Італії, один Кубок країни і дві Ліги чемпіонів, а кольори клубу відстоювали такі легендарні особистості, як Франко Барезі, Паоло Мальдіні, Алессандро Неста, Кафу, Андреа Пірло, Кака, Кларенс Зеєдорф, Андрій Шевченко, Філіппо Індзагі та інші ...
Текст: meta.ua/sport
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
ВАС ЗАЦІКАВИТЬ
Збірна погодила це питання з «Ромою»
Марта Костюк відреагувала на завершення кар'єри легендарного іспанця
помню долго не мог привыкнуть к новым их футболкам