Підтримати українських військових та людей, які постраждали через війну

Інші новини
| Оновлено 08 березня 2020, 23:21
10994
12

Фінанси & романси: чому повні стадіони вже не так важливі для топ-клубів

Sport.ua аналізує основні тенденції в структурі доходів найуспішніших клубів континенту

| Оновлено 08 березня 2020, 23:21
10994
12
Фінанси & романси: чому повні стадіони вже не так важливі для топ-клубів
newspeakonline.com

У січні велика та авторитетна аудиторська компанія Deloitte представила вже 23-й свій річний рейтинг, в якому аналізує доходи провідних європейських футбольних клубів. Документ під назвою Football Money League 2020 вийшов досить ємним і цікавим для тих, хто любить і вміє розбиратися в тому, як працюють гроші в футболі.

Власне, про ключові моменти рейтингу Sport.ua і розповість в рамках даного матеріалу. Деякі висновки, зокрема про роль наповнюваності стадіонів для бюджетів клубів-грандів, є дуже актуальними в даний час, коли, наприклад, в АПЛ через коронавірус всерйоз розмірковують над тим, щоб на залишок сезону закрити трибуни всіх стадіонів.

Мабуть, найбільш цікавою подією зазначеного рейтингу є лідерська позиція в ньому «Барселони». Каталонський клуб вперше за весь час, який компанія Deloitte займається складанням своїх щорічних футбольних звітів, очолив список найбільш прибуткових клубів Старого континенту (тут і далі за текстом йдеться саме про доходи, а не про прибуток, який являє собою арифметичну різницю між доходами і видатками). Звичні лідери минулих років - «Реал» і «Манчестер Юнайтед» - на цей раз лише дихають в потилицю своєму куди більш успішному конкуренту.

Примітно, що в свіжому рейтингу розрив між першим і другим місцями став більшим, ніж рік тому. За підсумками сезону-2017/18 «Реалу» вдалося заробити 750,9 мільйонів євро, чого вистачило для лідерства в Європі і переваги над «Барселоною», яка стала другою. Але тоді каталонці відстали від «бланкос» лише на 60 з невеликим мільйонів євро, заробивши 690,4 мільйонів. У сезоні-2018/19 «Реалу» вдалося заробити більше, ніж рік тому - 757,3 мільйонів євро, але «Барселона» зробила феноменальний ривок вгору, зумівши поповнити власну скарбницю на 840,8 мільйонів, тобто на 150 мільйонів більше, ніж 12 місяцями раніше. Це означає, що в минулому фінансовому році розрив між першим і другим місцями серед європейських клубів за прибутковістю склав вже 83 мільйони євро.

Ще одним явним сюрпризом цьогорічного рейтингу стала поява серед топ-20 клубів за прибутковістю другого представника чемпіонату Франції. І якщо з першим в особі ПСЖ все зрозуміло і не потребує пояснень, то ось поява в списку «Ліона» виглядає, як мінімум, незвично. Втім, доходи «ткачів» не мають нічого спільного з блискучою маркетинговою або комерційною роботою. Перш за все, повернення «Ліона» в топ-20 після шестирічної там відсутності пояснюється вдалою трансферною роботою французького клубу, який зумів виручити від продажу своїх футболістів близько 100 мільйонів євро.

А ось несподіванкою із знаком «мінус» стало випадання з топ-10 рейтингу «Арсеналу». Лондонський клуб у свіжій версії звіту зайняв лише 11-й рядок, що є для «канонірів» найнижчою позицією з сезону-2000/01. Важким тягарем на «Арсенал» лягає друга поспіль неучасть в груповому раунді Ліги чемпіонів. У «канонірів» був невеликий шанс заявити про свої спортивні амбіції в минулому сезоні, але вони поступилися у фіналі Ліги Європи «Челсі» з рахунком 1:4. У підсумку «Арсенал» у порівнянні з минулим роком зумів поліпшити показник прибутковості лише на 1%, що є малопривабливою цифрою на тлі лідерів рейтингу.

Чинний переможець Ліги чемпіонів «Ліверпуль», навіть не дивлячись на свій досить несподіваний для більшості аналітиків континентальний тріумф, не зміг піднятися в рейтингу, і займає в ньому, як і рік тому, сьомий рядок. У той же час, «червоні» за підсумками останнього фінансового року змогли заробити відразу на 91 мільйон євро більше, ніж в сезоні-2017/18. Доходи «Ліверпуля» зросли з 513 до 604 мільйонів євро на рік. Це найвищий приріст серед англійських клубів (у клубів з Манчестера, що знаходяться в рейтингу вище «червоних», зростання доходів виявилося на рівні 50 мільйонів євро в рік), але його поки недостатньо, щоб претендувати на потрапляння хоча б у топ-3 дохідних клубів Європи.

Ще одним цікавим фінансовим трендом останнього часу є зменшення доходів провідних клубів континенту від такого компонента, як Matchday. Продажі і надходження від всіляких заходів по дозвіллю уболівальників, проведених в день матчів, продовжують падати. Так, в порівнянні з рейтингом минулого року для топ-20 клубів зниження склало всього 1%, але в цілому динаміка, якщо брати багаторічні спостереження, в цьому питанні куди більш негативна.

Наприклад, ще 10 років тому «Реал», який став першим футбольним клубом в історії, який заробив 400 мільйонів євро за фінансовий рік, 25% від загального доходу отримував від проведення матчів (не тільки від продажу квитків, але й від всіляких заходів, що проводяться до і після ігор, а також прибутку від масового відвідування клубного музею, відрахувань від закладів фаст-фуду і т.п.). Зараз же частка доходів від цього сегмента у «Реала», як і у лідируючої «Барселони», становить лише 19%.

Коли компанія Deloitte тільки починала публікувати свої щорічні звіти, її аналітики найбільш доцільним і фінансово правильним з точки зору ведення справ називали максимально рівномірний розподіл доходів з різних джерел (реалізація телевізійних прав, надходження від спонсорських угод і проведення матчів). Вважалося, що при виробленні такої бізнес-моделі клуби можуть бути максимально стійкі. Але з часом баланс порушився і зараз ми чітко бачимо дві тенденції, що змінюють стан справ і утворюють перекіс - бум в соціальних мережах і зростаючі телевізійні контракти.

Зокрема, популярні платформи Facebook, Twitter та Instagram вже надають для уболівальників куди більше можливостей і, що головне, оперативність в питанні комунікацій з їхнім улюбленим клубом. Роль офіційних сайтів в цьому контексті неухильно падає і незабаром ризикує наблизитися до нуля.

Найпопулярніші клуби Європи швидко скористалися ситуацією, щоб стати світовими брендами. Проведення такого турніру, як Міжнародний кубок чемпіонів, або ж організація зборів в країнах Азії чи США, є прямим наслідком появи нових футбольних ринків, що динамічно розвиваються. На їх фоні неухильно зростає кількість спонсорських контрактів, що укладаються топ-клубами континенту. Причому мова йде про абсолютно різноманітні угоди: від виробників будівельних сумішей до постачальників футбольної форми та обмундирування. Близько десяти років тому, коли «Манчестер Юнайтед» був одним з гегемонів в Англії та Європі, «червоні дияволи» були найбільш уміло конвертуючим популярність в гроші клубом планети. Однак тоді, наприклад, манчестерський клуб заробляв 23 мільйони фунтів на рік по спонсорському контракту з Nike. Нині ж «червоні дияволи» за договором з Adidas отримують втричі більше, не будучи настільки успішними зі спортивної точки зору!

Куди більш божевільним є збільшення доходів за телевізійними контрактами. У всіх топ-чемпіонатах Європи спостерігається серйозне зростання, але беззаперечним лідером залишається Англія. У 2000 році вартість телевізійних прав в перерахунку на один поєдинок Прем'єр-ліги на внутрішньому ринку становила 600 тисяч фунтів, через десять років вона зросла до 4 мільйонів, а нині становить вже 12 мільйонів. За чинним до літа 2019 року контрактом протягом трьох років клуби АПЛ отримували по 1,7 мільярда фунтів за сезон! І це тільки від реалізації прав на внутрішньому ринку. Цілком можливо, що цей показник залишиться рекордним на найближчі роки, але не виключено, що й він буде побитий. З сезону-2019/20 вартість внутрішніх телевізійних прав на ринку Англії дещо впала - до 1,5 мільярдів за рік. Однак з урахуванням зростання ціни для зовнішніх ринків, Прем'єр-ліга все одно щороку має близько 2,5 мільярдів фунтів доходу від реалізації телевізійних прав, залишаючись найуспішнішим футбольним продуктом у світі.

На цьому тлі добре помітна зміна тенденцій. Десять років тому щорічний абонемент на матчі «Арсеналу» (історично найдорожчі квитки в Прем'єр-лізі) в середньому обходився покупцеві в 1000 фунтів. Влітку 2019 року його ціна становила вже 2000 фунтів. Однак зростання цін на квитки далеко не настільки стрімке, як капіталізація футбольної індустрії в цілому. Все підпорядковується законам ринку: ціни на квитки безпосередньо залежать від інфляції та купівельної спроможності людей. Той же «Арсенал» у 2010 році в рейтингу Deloitte був п'ятим, маючи доходи від проведення матчів в 117 мільйонів євро (45% всього доходу «канонірів» тієї пори). Через п'ять років лондонський клуб опинився вже на 8-му місці рейтингу, маючи 120 мільйонів євро доходів від проведення матчів, що склало 33% від суми загального доходу «Арсеналу» за рік. А в 2018-му, не дивлячись на зростання цін на квитки, доходи від проведення матчів у «канонірів» й зовсім впали – до 109 мільйонів євро. Причини - неучасть команди в Лізі чемпіонів і загальне погіршення спортивних досягнень. Це призвело до зменшення реалізації абонементів у порівнянні з продажем разових квитків на ігри, а разом з тим - і до зменшення клубних доходів від проведення матчів.

Це свідчить про те, що для клубів в останні роки значно важливішим стає питання роботи зі спонсорами та залученням все нових і нових компаній та корпорацій до співпраці. Наповнюваність стадіонів залишається важливою частиною в житті клубів, але далеко не настільки фундаментальною, якщо мова заходить про фінанси. Наприклад, легендарний «Енфілд» приносить «Ліверпулю» нині 95 мільйонів євро на рік, що складає всього 16% від загального доходу клубу.

Розподіл доходів від реалізації телевізійних прав відбувається по-різному в топ-5 чемпіонатах Європи. Наприклад, в Іспанії «Реал» і «Барселона» мають колосальну перевагу на тлі аутсайдерів або навіть середняків ліги. У минулому сезоні каталонці заробили 166 мільйонів євро, а «Уеска», що вилетіла з Ла Ліги, - тільки 44. А ось в Англії картина інша: «Хаддерсфілд», що фінішував останнім у АПЛ-2018/19, отримав 99 мільйонів фунтів від реалізації ТВ-прав, в той час як «Манчестер Сіті», що виграв золото, - 151 мільйон, що навіть не вдвічі більше. Та й взагалі дві третини грошей від продажу телевізійних прав в Прем'єр-лізі отримують команди, які не входять до топ-6 турнірної таблиці.

Однак справедливим твердженням для обох ситуацій, наведених вище, є те, що повні трибуни стадіонів повільно, але вірно втрачають свою значимість для фінансового благополуччя клубів. Якщо 15 років тому в Європі майже не було клубів, які б не отримували близько 30% своїх доходів від проведення матчів, то зараз ця частка впала до 16%. Поступово футбольні клуби перетворюються з місцевих визначних пам'яток в глобальні бренди, а тому цілком логічно, що гроші в їх казну ллються рікою вже не тільки з найближчих околиць, а практично з кожної точки земної кулі.

Олексій СЛИВЧЕНКО

Оцініть матеріал
(32)
Повідомити про помилку

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть

Налаштувати стрічку
Налаштуйте свою особисту стрічку новин
Коментарі 12
Введіть коментар
Ви не авторизовані
Якщо ви хочете залишати коментарі, будь ласка, авторизуйтесь.
Morjoviy
Очень люблю такие статьи. Спасибо Автор! Согласен с Автором, что основной источник - ТВ, но лично я люблю смотреть трансляции тех матчей, где аншлаги. Полупустой стадион - унылое зрелище.
Kevko
Отличная статья
Владимир Копяк
Смотришь на пустые трибуны наших стадионом и понимаешь, что у нас давно прибыль от продажи билетов не является основной статьей дохода команд. Тут мы впереди Европы всей... Футболистам даже не комфортно стало играть, когда на стадион приходят некоторые люди...
Микола Гуцуляк
Бездоганна робота, хіба що чорним шрифтом можна було виділити ключове, але не дочитають лише ліниві
Pavel Yakimovich
проверку бы, как это рывок доходности на 150 лямов...
а то помню я - накупили хлама за дорого... так и ман сити накупил, а потом рассказывал - нам по контракту не 20, а 60 лямов заплатили