«Воздушные ворота» Евро-2012
Украина готовит аэропорты к финальной части европейского форума
- 26 октября 2010, 13:58
- |
- 10604
- 10
Що таке аеропорт європейського рівня - вже у 2011 році відчують Київ, Донецьк, Львів та Харків, коли будуть повністю здані порти, які зустрічатимуть гостей Євро-2012. Між тим, сучасний авіатранспортний ресурс допоможе регіонам і країні відчути не тільки економічну вигоду, а й міжнародний престиж. Як змінюються «повітряні ворота» під впливом Євро-2012, читайте в огляді підготовки провідних аеропортів країни у журналі «Україна-2012», вісника Інформаційного центру «Україна-2012».
МІЖНАРОДНИЙ АЕРОПОРТ «БОРИСПІЛЬ» (Київ)
Ключові цифри:
Пропускна спроможність на сьогодні - 1840 пас\год
Пікова пропускна спроможність під час Євро-2012 - 4150 пас\год
Довжина злітно-посадкових смуг: ЗПС № 1 - 4000 м, ЗПС № 2 - 3500 м
Паркінг - на 1300 машино-місць
Розташування - 29 км від Києва
Модернізація головних «повітряних воріт» країни - аеропорту «Бориспіль» до 2012 року передбачає розширення до п'яти терміналів: три міжнародні (діючий «B», нові «F» і «D»), також один внутрішньо український («A») і один - для VIP-персон («C»). Плече «Борисполю» у прийомі гостей Євро-2012 підставить також і аеропорт «Київ» (Жуляни), який планує побудувати новий термінал бізнес-класу.
Вимогою УЄФА на момент проведення Євро-2012 є пропускна здатність терміналів аеропорту «Бориспіль» 4150 пасажирів у годину пік, нині цей показник складає 1840 пасажирів.
Очікувана пропускна здатність усіх терміналів аеропорту у 2012 році - 6050 пасажирів у годину пік, що покриває потреби чемпіонату і дає простір для розвитку порту. Зокрема, пропускна здатність терміналу «D» становитиме 3000 пас/год/пік; терміналу «В» - 1450 пас/год/пік, терміналу «F» - 900 пас/год/пік. Враховуючи зростання попиту на авіаперевезення, аеропорт вже давно готувався до збільшення потужностей.
Переваги нового терміналу очевидні. По-перше, усю його територію обладнано системою візуальної інформації (розклад руху повітряних суден, табло прильотів/вильотів, інша інформація, необхідна пасажирові, який перебуває в аеровокзальному комплексі). З погляду інженерної інфраструктури, термінал оснащено сучасним обладнанням, яке дозволяє забезпечити комфортні кліматичні умови для пасажирів і відвідувачів. Усі напрямки руху пасажирів по аеровокзальному комплексу відбуваються за зрозумілою та простою технологічною схемою руху. Площа, розрахована на одного пасажира (у зонах реєстрації і очікування), відповідає міжнародним стандартам.
На першому поверсі у лівому крилі - зона прибуття. У правому крилі - реєстрація і система обробки багажу. Передбачено 30 стійок із системою подачі та зважування багажу, 1 стійка для пасажирів з негабаритним багажем, 2 стійки митного оформлення. Зона оснащена Web-кіосками, що дозволяють пасажирові зареєструватися самостійно - це прискорює процес реєстрації і не допускає утворення черг.
Другий поверх - галерея вильоту, пункти паспортного контролю і контролю авіаційної безпеки. На 2-му поверсі розташована кімната матері та дитини. Термінал «F» має 4 здвоєні виходи на посадку, тобто одночасно може проводити посадку на 8 рейсів. Пропускна спроможність: 900 пас/год (на виліт) і стільки ж на приліт. У піковий період можливість обслуговування до 1500 пас/год (на виліт).
Усі зони терміналу обладнані сучасною системою відеоспостереження (цифрові камери здійснюють відеоспостереження з метою забезпечення авіабезпеки, а також контролюють технологічні процеси). Сьогодні в «Борисполі» зводять ще один термінал «D» площею 100 тис кв.м, який будує турецька компанія «Догуш Іншаат».
Аеровокзал, який спеціалізуватиметься виключно на міжнародних рейсах, після завершення робіт стане найбільшим в порту, збільшить конкурентоздатність і розширить можливості на ринку міжнародних авіаперевезень. Проектна потужність терміналу «D» сягає 9 млн пасажирів на рік, або 3 тисячі на годину.
Розширення терміналу «В», збудованого ще в 60-х роках, передбачає спорудження першої черги галереї вильоту, збільшення кількості телетрапів з 2 до 3.
Проектувальники: ТОВ «Мікоз» («F»), «Тебодін Україна» («D»), «Київавіапроект»
Підрядники: ТОВ «Мікоз» («F»), турецька компанія «Догуш Іншаат» («D»)
Здача в експлуатацію: поетапно до кінця 2011 року
МІЖНАРОДНИЙ АЕРОПОРТ «ДОНЕЦЬК»
Ключові цифри:
Пропускна спроможність на сьогодні - 300 пас/год
Пікова пропускна спроможність під час Євро-2012 - 3100 пас/год
Довжина злітно-посадкової смуги - 4 км
Паркінг: 800 місць для легкових автомобілів, 90 місць для автобусів
Розташування: 8 км до стадіону
Відповідно до проекту реконструкції та модернізації Міжнародного аеропорту «Донецьк», до кінця 2011-го року там буде збудовано новий аеровокзальний комплекс та злітно-посадкову смугу. Після введення в експлуатацію оновленого порту його можливості зростуть в рази - і за площею, і за пасажиропотоком. Фактично це буде новий аеропорт, другий за потужністю в країні. Вимогу УЄФА у забезпеченні потоку 3100 пас/год в день матчів Євро-2012 донеччани збираються досягти завдяки новому потужному терміналу (2000 пас/год), відреставрованому історичному (250 пас/год), а також тимчасовому (1000 пас/год).
Над оновленням летовища з 2007-го року працює вітчизняна компанія «Альтком». Ексклюзивний дизайн нового терміналу готувала «Украеропроект» і донецька проектна організація ТОВ «Среда».
Новий аеровокзал розрахований на обслуговування і міжнародних і внутрішніх рейсів. У п'ятиповерховій будівлі аеровокзалу, площею 51 тис. кв. м, потоки пасажирів, які відлітають і прилітають, розділятимуться за дворівневою схемою. Зв'язок між двома рівнями передбачається із використанням естакади із трисмуговим рухом. Зона під'їзду до рівня прильоту містить пішохідну зону та трьох-смугову проїжджу частину та зупинки індивідуального та громадського транспорту. Зона вибування розташована на рівні відльоту на транспортній естакаді.
Сьогодні донеччани майже усунули відставання від графіку підготовки аеропорту до Євро-2012. Злітно-посадкова смуга довжиною 4 км практично готова і до травня 2011 року, після проходження сертифікації, прийматиме літаки всіх типів. Більш ніж на половину готова диспетчерська вежа, до травня вона почне свою роботу з управління польотами. Будівля нового терміналу буде готова у грудні, а після цього її устаткують і оздоблять необхідними мережами та обладнанням.
Згідно проекту, аеропорт у Донецьку буде обладнаний найсучаснішими системами обробки багажу та безпеки. Це допоможе залучити серйозних авіаперевізників і дозволить суттєво збільшити об'єм міжнародних перевезень.
У перспективі Донецьк планують зробити хабом - транспортним вузлом, який зв`яже вантажні потоки з Європи до Азії. Сьогодні триває розробка стратегії розвитку транзитного аеропорту на базі МА «Донецьк». Для виключення пересічення потоків транспорту, що рухається привокзальною площею, передбачається організація кільцевого руху з об'їздом довкола існуючих стоянок легкового транспорту. Всі ділянки привокзальної площі будуть обладнані освітлювальними установками і дорожніми покажчиками.
Проектанти: ТОВ «Среда» (термінал) Інститут «Украеропроект», м. Київ (ЗПС), Інститут «Украеропроект» (перони, стоянки),
Інститут «Південдіпрондіавіапром» (Авіадиспетчерська вежа)
Генпідрядники: ТОВ «Альтком» Інвест-Строй» (термінал), ТОВ «Шляхове будівництво «Альтком» (ЗПС)
Введення в експлуатацію терміналу і ЗПС - травень 2011 рік, перонів, стоянок, руліжних доріжок - поетапно 2011-2012 рік.
МІЖНАРОДНИЙ АЕРОПОРТ «ЛЬВІВ»
Ключові цифри:
Пропускна спроможність на сьогодні - 300 на пас\год
Пікова пропускна спроможність під час Євро-2012 - 1900 пас\год. в один бік
Довжина злітно-посадкової смуги - 3,5 км
Паркінг - на 1300 машино-місць
Розташування - 10 км від нового стадіону (6 км від центру міста)
Оновлення найбільшого авіатранспортного вузлу Західної України - Міжнародного аеропорту «Львів» в межах підготовки до Євро-2012 передбачає реконструкцію та подовження злітно-посадкової смуги, перону, існуючого терміналу, а також будівництво нового та тимчасового терміналів до 2012 року.
Проект сучасного терміналу у стилі хай-тек розробила компанія «Тебодін Україна», за підтримки компанії NACO (Netherland Airport Consultants), яка виконала більше 600 проектів аеропортів світу. Новий термінал МА «Львів» відповідає міжнародним архітектурним, будівельним і технічним стандартам та вимогам ICAO (International Civil Aviation Organization) і рекомендаціям міжнародно-транспортної асоціації IATA (International Air Transport Association).
Сама будівля аеровокзалу складатиметься з двох різногабаритних об'ємів: основної пасажирсько-технологічної частини та комунікаційно-допоміжної галереї. В центральній частині будівлі терміналу на першому поверсі розмістяться зали очікування та реєстрації пасажирів та обробка багажу, а на другому та третьому поверхах здійснюватимуться митний, прикордонний контроль та контроль на авіаційну безпеку. У галереї будуть розташовані технічні та резервні приміщення, а також службові офіси. Комерційна складова об'єму терміналу займатиме 1083 м2 (торгівля та фуд-корти), 627 м2 - офіси авіакомпаній. Передбачено 29 стійок реєстрації пасажирів, 18 стійок паспортного контролю, 9 пунктів контролю проходження на авіаційну безпеку. Система інформації про рейси на дисплеях - FIDS та обладнання системами BMS, ODB, CUTE, BHS. Реконструйований аеропорт розрахований на обслуговування суден класу «А», «В», «С», а також класу «D» (типу Boeing-767).
Передбачено також чотириповерховий гараж на 400 паркувальних місць, відкритий паркінг на 900 місць, з них - 150 місць для службового транспорту, під'їздні дороги для громадського та приватного транспорту.
Сьогодні роботи ведуться прискореними темпами - монтується металева конструкція даху. До середини листопада роботи по влаштуванню покриття та фасадних систем основної частини будівлі будуть закінчені.
Після завершення всіх робіт «повітряні ворота» Галичини, які досі обслуговували 8 областей України, перетворяться на потужний регіональний порт. Водночас це буде лише першим етапом модернізації порту. Другий етап - до 2020 року - передбачає розширення будівлі терміналу і установку додаткового обладнання зі збільшенням пасажиропотоку до 2000 пас/год. У перспективі на базі аеропорту «Львів» може бути створений міжнародний хаб, який відповідає рівню аеропорту «Бориспіль».
Початок будівельних робіт на новому терміналі: вересень 2009 р.
Генеральний проектувальник нового терміналу: ПІІ «Тебодін-Україна».
Генпідрядник будівництва нового терміналу: корпорація «Альтіс Холдинг»
Загальний кошторис нового терміналу: 921 млн. грн.
Генеральний проектувальник реконструкції злітно-посадкової смуги- ДПТ НДІ ЦА «Украеропроект»
Генпідрядник реконструкції ЗПС - ТОВ «Шляхове будівництво «АЛЬТКОМ»
Здача в експлуатацію терміналу і аеродрому - 31 жовтня 2011 року
Ключові цифри:
Пропускна спроможність на сьогодні - 100 пас\год.
Запуск нового терміналу в рамках 2012 року вже додав ще 1300 пас\год
Пікова пропускна спроможність під час Євро-2012 - 2550 пас\год.
Довжина злітно-посадкової смуги - 2,5 км
Паркінг на 21 автобус та 629 легкових автомобілів
Розташування - 8 км від стадіону (12,5 км на південь від центру міста)
Відкриття першого терміналу МА «Харків» 28 серпня 2010 року, який працюватиме в форматі Євро-2012, стало знаковою подією. На урочистій церемонії презентації першого об'єкту авіатранспортної галузі до 2012 року Президент України Віктор Янукович назвав новий термінал «Східними повітряними воротами України» і «символом початку нового розвитку Слобожанщини».
Запуск нового терміналу, площею в 20 тисяч кв.м., дозволить збільшити пасажиропотік до 800 тисяч людей в рік, а в пік завантаженості аеропорт може приймати до 2 млн пасажирів. Окрім терміналу, проект оновлення передбачає реконструкцію старої будівлі, який буде виконувати функції VIP-терміналу, будівництво нової злітно-посадкової смуги, капітальний ремонт перону та благоустрій привокзальної площі. Планується створення сучасного паркінгу та будівництво автовокзалу.
Під час Євро-2012 в МА «Харків» працюватимуть три термінали, що забезпечуватимуть пасажиро потік у 2500 пас/год: головний (1300 пас/год), розділений на два напрямки(для внутрішніх і міжнародних рейсів, VIP-термінал, реконструйована історична споруда (250 пас/год), тимчасовий реверсний термінал (1000 пас.). Останній після 2012 року планують перепрофілювати у вантажний.
Новий термінал має надсучасний вигляд зовні і в інтер'єрі. Головний фасад повністю виконаний в склі в стилі хай-тек, що надає йому легкості. Ноу-хау терміналу - ажурні ферми на стелі, що пропускають природне освітлення. Загалом є 27 фермів, вагою по 8 тонн, довжиною 24 метри.
Тут розташовані ресторани, магазини і додаткові сервіси. Зокрема, функціонує сучасна система обробка багажу (BHS), продуктивність якої - 960 одиниць багажу/год для міжнародних і 600 - для внутрішніх рейсів. Технологічно схема обслуговування розроблена відомою німецькою компанією Airport Research Center, до українських вимог проект був адаптований харківською компанією «Аркстоун».
Термінал буде обладнано необхідною кількістю каналів пропуску прикордонної і митної служб, контролю авіабезпеки, пристосування для зручного пересування терміналом осіб з обмеженими можливостями.
Нова злітно-посадкова смуга довжиною майже 2,5 км дозволить аеропорту приймати і відправляти всі середньо магістральні повітряні судна. Під час Євро-2012 передбачено використання як старої, так і нової ЗПС, з тим, щоб аеропорт зміг прийняти 25 тисяч людей (100-120 літаків) протягом кількох годин у день євро-матчів.
Фінансування проекту змішане: приватні інвестиції компанії «Нью Системс АМ» (группа DCH), яка уклала договір про оренду аеропорту на 49 років, і державний бюджет. Частка DCH - 508,8 млн.грн. покриває будівництво нового терміналу, реставрацію старого терміналу, реконструкцію привокзальної площі, паркінг, сучасний реверсний терминал, повну модернізацію інфраструктури аеропорту, закупівлю спецтранпорту. Державним коштом будується нова смуга, перон, місця стоянок для літаків, нова аварійно-рятувальна станція і авіадиспетчерська вежа, заміна світлосигнальної системи і системи засобів посадки літаків.
Проект: німецька компанія ARC, Харківська проектна група
Генпідрядник: місцева компанія «Стальконструкція»
Здача в експлуатацію: аеровокзальної зони - осінь 2011 року.
Термінал зданий і почав працювати з 28 серпня 2010 року.
Після реконструкції аеропорт зможе приймати повітряні судна типу Airbus A-320 і Boeing B-737.
Про те, що дасть Україні новий повітряно-транспортний потенціал - читайте в ексклюзивному інтерв'ю з Валентином Згурським, експертом Національного агентства з питань підготовки та проведення Євро-2012.
Підготувала Леся Соловчук, Інформаційний центр «Україна-2012»