Ландо Норріс може більше не перемагати. Головне не робити подарунків
Британець пережив кризу початку сезону і тепер програє лише, якщо дуже «постарається»
Гран-прі Бразилії став черговим успішним вікендом для Ландо Норріса, який продовжує боротьбу за свій перший титул у Формулі-1. Завданням британця було утриматися на місці лідера чемпіонату, куди він уперше піднявся ще після Гран-прі Саудівської Аравії у квітні. І з цим він повністю впорався.
Ще кілька місяців тому в подібний розвиток подій важко було повірити. Адже після літньої паузи, вже на першому етапі, Норріс зійшов через технічні проблеми, і його відставання від напарника збільшилося з цілком робочих 9 очок до, як тоді здавалося, катастрофічних 34.
Але тепер картина зовсім інша – усе грає на його користь. Про шанси Норріса все ж здобути титул і про труднощі на початку сезону – у цьому матеріалі.
Початок року був майже ідеальним. Ландо у своїй останній спробі здобув поул-позицію на Гран-прі Австралії, а у складних умовах гонки, яку супроводжував дощ, не розгубився і не допустив критичних помилок, здобувши перемогу в Мельбурні. Натомість його напарник і головний конкурент у боротьбі за титул, Оскар Піастрі, припустився вильоту з траси в середині заїзду та фінішував лише дев’ятим. Уже після першого етапу австралієць відставав на 23 очки, і багато хто тоді казав, мовляв, доля титулу вирішена.
Але після цього британця ніби підмінили: постійні помилки, просідання темпу та навіть аварія у кваліфікації на трасі в Джедді, де швидкість дозволяла знову боротися за перемогу. Того ж вікенду Ландо втратив лідерство у чемпіонаті, хоча мав комфортний запас ще зовсім недавно. Причини такого різкого спаду результатів викликали чимало запитань. Тепер, озираючись назад, можна виокремити дві головні причини.

Передусім – болід. Попри те, що це, без сумніву, найкраща машина у пелотоні, у його напарника абсолютно така ж техніка, тож у цьому плані переваги не було. Команда зробила ставку не на побажання когось із пілотів, а на власні інженерні інновації. Це не могло не вплинути на баланс сил у команді.
Болід виявився надзвичайно швидким, але вимагав зовсім іншого підходу, ніж торішній, хоч і був його еволюцією. Ключова зміна – у тому, що, за словами Ландо, минулого року він завжди чітко розумів, чого очікувати від машини, а цього сезону – ні. Головна причина в тому, що британець упродовж усієї кар’єри будував свій стиль пілотування на відчуттях від керма, а після впровадження цьогорічних інженерних рішень це стало набагато складніше.
Виправити ситуацію вийшло лише ближче до 10–11 етапу сезону, завдяки оновленням боліда, що допомогли адаптувати машину саме під його стиль. Важливо, що це не зменшило ефективності чи швидкості боліда – це був лише адаптаційний аспект, тож Оскар від нього відмовився.
Після серії помилок, успіхів напарника та втрати лідерства у чемпіонаті проявився й другий важливий фактор – психологічний. Про нього сам Ландо зізнався нещодавно, після Гран-прі Бразилії. За словами пілота, на початку року він приділяв занадто багато уваги стороннім речам – висловлюванням у ЗМІ, тому, як його подають у медіа, та реакції людей у соцмережах.
«Мені важливо, як мене бачать люди, як подають у медіа. Напевно, я переймався занадто сильно – навіть на початку року це впливало на мене не найкращим чином. Я навчився краще з цим справлятися – не переставши піклуватися, бо я завжди хочу справити гарне враження. Ніколи не хочу бути грубим чи робити щось подібне.
Але я завжди намагаюся відстоювати свою точку зору і говорити те, у що вірю. Одне з головних, чому я навчився – залишатися самим собою, мати впевненість, вірити в себе та говорити свою думку. Тому зараз я більше зосереджуюся на собі».
Норріса неодноразово критикували за ментальну нестабільність і вразливість до зовнішнього тиску. І справді, можна помітити, як змінилася його риторика у медіа – навіть у порівнянні з початком цього чи кінцем минулого сезону. Якщо раніше він часто публічно звинувачував себе, відкрито говорив про труднощі й сумніви, то тепер став набагато стриманішим і закритішим. Здається, він свідомо дистанціювався від зовнішнього шуму, зосередившись лише на роботі всередині команди.
Для тих, хто стежить за Норрісом із часів його дебюту, важко було б уявити, що слова «закритий» і «Ландо» колись стоятимуть поруч :)

Одним із методів боротьби зі стресом, про який останнім часом активно говорять, стало рішення, що Ландо ухвалив ще на Гран-прі Монако. Британець свідомо відмовився від одного з найкорисніших інструментів у кокпіті – режиму відображення дельти часу на кермі.
Ця функція дозволяє пілотам у реальному часі бачити, чи вони випереджають свій попередній найкращий час на колі – подібно до графіки, яку глядачі бачать під час кваліфікацій. Однак Норріс вирішив вимкнути її й відтоді більше не користується нею на швидкому колі.
За словами пілота, така інформація лише відволікає від самого процесу керування. Без неї він може повністю зосередитися на кожному повороті, не думаючи про втрачений час або дрібні помилки на попередніх ділянках траси.

Після того, як пілот по ходу сезону вирішив ключові проблеми і знову відчув упевненість – як у боліді, так і насамперед у собі – справи пішли значно краще.
Як уже згадувалося на початку, Ландо зумів скоротити розрив у чемпіонаті до літньої паузи до 9 очок. І з огляду на те, що позаду була більша частина сезону – це крихітна різниця. Але схід на Гран-прі Нідерландів відкинув його назад одразу на 34 пункти, і після цього, здавалось, Норріса ніби «перемкнуло».
Попри те, що суперники, насамперед Ред Булл, помітно додали в темпі, а можливості боротися за перемоги були не завжди, Ландо стабільно опинявся попереду свого напарника з яким раніше йшов дуже щільно. Починаючи саме з того Гран-прі Нідерландів, він здобув п’ять подіумів поспіль і жодного разу не програв Оскару в гонці. У кваліфікаційних дуелях Норріс відігрався з 6:9 на користь Піастрі до 11:10 – уже на свою.
Подібний прорив він демонстрував і раніше, ще до серпневої паузи, після того як зійшов на Гран-прі Канади. У трьох з чотирьох гонок після цього він здобув перемогу й одного разу фінішував другим. Тут згадується лише одна відома фраза: «Усе, що нас не вбиває – робить нас сильнішими».
Після такого темпу в другій частині чемпіонату, кризи напарника і періодичних осічок Ферстаппена, британець вдруге в сезоні вийшов у лідери чемпіонату. І не без допомоги суперників – напередодні Гран-прі Лас-Вегаса отримав комфортну перевагу у 24 очки.
З високою ймовірністю саме йому цей титул і дістанеться: без форс-мажорів відіграти такий гандикап практично неможливо.

Перед етапом у Бразилії я писав, що цей вікенд може стати одним із ключових у боротьбі за титул – і так воно й сталося. Навіть якщо Ферстаппен чи Піастрі раптом почнуть домінувати й вигравати все поспіль, без сходів у Норріса загрози для нього вони не становлять. Ландо може дозволити собі фінішувати другим у кожній гонці – і все одно стане чемпіоном.
Розслаблятися ще рано, але тепер він може дозволити собі діяти розумно – навіть якщо доведеться пропустити суперника. Розв’язка вже зовсім близько: починаючи з Гран-прі Лас-Вегаса, фанатів чекають три поспіль гоночні тижні, які й визначать долю чемпіонства.
Цей сезон уже подарував чимало сенсацій і сюрпризів, тож списувати когось зарано. Математично вилетіти з боротьби у найближчому Гран-прі може лише Ферстаппен – якщо поступиться Норрісу щонайменше дев’ять очок. У такому разі фінал перетвориться на дуель Макларен.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
ВАС ЗАЦІКАВИТЬ
Церемонія жеребкування призначена на 19:00 за київським часом
Чернігову та Металургу завадили зіграти росіяни
