Чемпіон на 39 секунд. Скандальний титул, через який судяться досі
Сезон Формули-1 2008 досі нагадує про себе
Сьогодні, 2 листопада, минає річниця першого титулу Льюїса Хемілтона у 2008 році. Тоді молодий британський пілот став чемпіоном уже в свій другий рік виступів, причому здобув цей результат на останніх метрах фінальної гонки сезону.
Сезон запам’ятався класичним протистоянням Макларен проти Феррарі, але на підсумковий результат впливали не лише команди та пілоти-претенденти, а й зовнішні фактори. Саме вони й досі не дають спокою програвшому тоді Феліпе Массі. Про те, як розгорталися події того року та які наслідки вони мали аж до сьогодні, читайте у цьому матеріалі.
Передумови та другий шанс на чемпіонство
До старту сезону 2008 року Феліпе Масса у Феррарі та Льюїс Хемілтон у Макларені підійшли з великими амбіціями та очікуваннями. Хоч минулий сезон вони завершили у топах і боролися за перемоги та подіуми, обидва відчували невдоволення тим, що не змогли реалізувати свій потенціал повною мірою, самі позбавивши себе шансів на чемпіонство. Масса міг стати тим, хто поверне титул Феррарі після ери Шумахера, а Хемілтон — першим новачком, який відразу став чемпіоном.
Для Масси ключовими стали помилки та непередбачувані обставини. Проблеми на старті в Австралії та Малайзії коштували йому очок, проте перемоги в Бахрейні та Барселоні повернули шанси на титул. Дискваліфікація в Канаді, втрати очок через дощ у Нюрбургринзі та невдачі в Угорщині підірвали його боротьбу, а єдиний схід у Монці остаточно вибив із титульної гонки. На фінальному етапі у Бразилії Масса поступився перемогою напарнику Райкконену, завершивши сезон четвертим, попри те, що спочатку був фаворитом у команді.
Хемілтон натомість зумів перевершити титулованого напарника по Макларен Фернандо Алонсо, який уже мав два чемпіонські титули. Британець міг на передостанньому етапі оформити чемпіонство, проте через помилку на заїзді до піт-лейн в дощ зійшов, і вирішення титулу перенеслося на фінал сезону. Попри це, на вирішальному етапі Хемілтон залишався фаворитом: щоб стати чемпіоном, йому вистачало фінішувати шостим або вище. Однак через помилку на старті він відкотився в хвіст пелотону і фінішував сьомим, програвши чемпіонство, Кімі Райкконену, лише одним очком.

Сезон-2008 року
Отже, після всіх перепетій минулого року Фернандо Алонсо через непрості стосунки з командою залишає колектив і повертається у Рено, а Льюїс отримує нового, менш досвідченого напарника – Хейккі Ковалайнена. У Феррарі склад не змінився, і Масса виглядав переконливіше за напарника. До середини сезону чітко окреслилася боротьба за титул між бразильцем і Льюїсом, але цього разу обидва були лідерами у своїх командах.
Таким чином, із перемінними успіхами та невдачами обидва підійшли до фіналу в Бразилії з шансами на чемпіонство. Пілот Макларена знову виглядав фаворитом: навіть за умови перемоги суперника йому достатньо було фінішувати п’ятим. Більшість гонки вони провели, якраз та 1-мк та 5-му місцях, але ближче до фінішу пішов дощ. Лідери заїхали на піт-стопи за відповідною гумою.
Однак дощ посилився. Тоді ще новачок, Себастьян Феттель, у таких умовах випередив Хемілтона, що на мить гарантувало титул Массі. Бразилець перетнув фінішну лінію першим, і у боксах Феррарі вже святкували його чемпіонство. Але на останніх метрах дистанції та на фінальному повороті Льюїс обганяє Тімо Глока на Тойоті і через 39 секунд після Масси перетинає фінішну лінію 5-м. Таку розв’язку сезону не вигадати: за ці 39 секунд Масса виграв і втратив титул, до якого йшов усю кар’єру. Цікаво, що Хемілтон став чемпіоном з перевагою всього в одне очко, як рік тому програв.
Гран-прі Сінгапуру
Власне, на цьому історія могла б закінчитися і назавжди залишитися в історії Формули-1, але подальші події показали, що все було значно складніше. Чемпіонство не вирішується в одній гонці, але цього разу ситуація в Сінгапурі фактично вплинула на долю титулу.
Масса лідирував у першій гонці на вулицях Сінгапура, стартувавши з поулу, коли на 14-му колі Нельсон Піке навмисно врізався в повороті 17, щоб викликати машину безпеки. Це допомогло його напарнику, Фернандо Алонсо, який заїхав на піт-стоп раніше за суперників.
Під час періоду машини безпеки Феррарі допустила помилку під час піт-стопу Масси: він виїхав з боксів із прикріпленим до боліда паливним шлангом і випадково збив одного зі членів команди. Масса повернувся на трасу в хвості пелотону і фінішував 13-м, поза очками. Хемілтон, який став третім, збільшив свою перевагу у чемпіонаті над Массою до семи очок.
Тоді Піке описав свій інцидент як «просту помилку». Проте, коли Рено відсторонила його у сезоні-2009, він заявив, що команда просила його навмисно врізатися. Його дії стали предметом розслідування, через яке керівник команди Рено Флавіо Бріаторе та технічний директор Пат Саймондс були відсторонені від Формули-1 на кілька років. Алонсо ж не мав жодних покарань, адже FIA не виявила доказів його причетності до цього плану.
Our first trip to Singapore was a dramatic one for many reasons 🤯
— Formula 1 (@F1) September 20, 2019
Felipe Massa's title aspirations took a huge blow after this nightmare pit stop 😩 He led the race... but finished an unlucky P13#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/xzcxxoiokG
44-річний бразилець подав цієї осені до суду через ймовірну «змову», яка, на його думку, позбавила його титулу.
Позов ґрунтується на інтерв’ю Берні Екклстоуна для F1 Insider у 2023 році. У ньому Екклстоун заявив, що він і тодішній президент FIA Макс Мослі знали про навмисний характер аварії Піке, але не втручалися, щоб «захистити спорт і уникнути великого скандалу». Адвокат Екклстоуна, Девід Квест, зазначив, що насправді Масса та помилки Феррарі, а не аварія Піке, стали головною причиною того, що він програв чемпіонат.
Квест додав, що сам Екклстоун, який нещодавно відсвяткував 95-річчя, «не пам’ятає, щоб давав це інтерв’ю».
Відповідачі ж наполягають, що Масса мав достатньо інформації для позову ще у 2008–2009 роках, тож справу варто відхилити через пропуск терміну. Юристи Масси, у свою чергу, стверджують, що він дізнався достатньо фактів лише після публікації інтерв’ю Екклстоуна. У свідченнях до суду Масса зазначив, що його колишній керівник у Феррарі Жан Тодт відразу запідозрив, що аварія Піке була навмисною, але тоді йому не повірили. Поява звіту 2023 року стала для Масси «величезним шоком».
Наразі справа ще триває, але за попередніми повідомленнями, усе схиляється не на користь бразильця.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
ВАС ЗАЦІКАВИТЬ
Українець виділив Мухаммеда Алі
Олександр пояснив Владі правила гри в CS