Формула 1 и зимние каникулы

С чем входят в новый сезон команды и каких результатов следует от них ожидать – в материале Sport.ua

Зимове міжсезоння в Формулі 1 традиційно для останніх років пройшло доволі насичено, більше того останніми роками через суттєве обмеження на тести їх результати досить добре відображають стан справ в командах - звісно ж на час проведення самих тестів. Тож тепер, коли всі кілометри випробувань у Хересі та Барселоні залишилися позаду, варто поглянути з якими здобутками команди пакують валізи та контейнери до Австралії.

Технічний регламент порівняно з минулим роком суттєвих змін не зазнав, але поставив один серйозний виклик перед виробниками моторів - на сезон 2015 регламент дозволяє використовувати лише 4 силові установки (в той час, як минулого року ліміт становив 5 і далеко не всі змогли обійтися без додаткових елементів і штрафів відповідно) і вже зараз лунає чимало голосів про те, що весь марафон чемпіонату без п'ятих елементів пройти буде напрочуд складно. А ще, завдяки змінам регламенту, передні крила машин перестали викликати відразу в перемішку з нападами нудоти. Проте, перейдімо до огляду справ кожної з команд окремо.

Фінансові романси вкупі з технічними проблемами постачальників практично зірвали підготовку до сезону для Force India. Мало того, що команда свідомо вирішила пропустити тести в Хересі, але навіть на першій сесії в Барселоні довелося працювати над оцінюванням нових специфікацій гуми Pirelli, використовуючи модернізовану версію минулорічного шасі. Нова ж машина - VJM08 - вперше виїхала на каталонський асфальт лише за три дні до завершення тестів. Та в команді не приховують, що це все ще перехідна версія, яка вже на китайському етапі отримає суттєві оновлення. Оцінювати швидкість нової машини по-справжньому складно, адже за три дні Хюлькенберг з Пересом більшою мірою знайомилися з новою технікою та намагалися елементарно проїхати якомога більше кілометрів, аби оперативно виявити технічні несправності нового шасі. За підсумками їх роботи можна тільки сказати, що VJM08 вийшла доволі надійною, проте замалий кілометраж на тестах не гарантує, що якісь технічні проблеми не почнуть вилазити вже під час перших Гран Прі сезону. Таким чином враховуючи все це, можна поки що сміливо стверджувати, що статус кота в мішку наразі належить саме підопічним Віджея Мальї.

Іншою командою, тести якої пройшли під суцільним знаком «мінус», однозначно стала McLaren. Для колективу з Уокінга міжсезоння пройшло за добре відомим сценарієм з «Дня бабака» - новий двигун, ті самі проблеми, які були рік тому і які не припиняються як не старайся. В принципі це прекрасно розуміли усі, розраховувати, що мотор Honda одразу встане на МР4-30 і без жодної зайвої витрати часу Фернандо з Дженсоном почнуть вивчати нову машину й налаштовувати її під себе було б занадто наївно. Проблеми вилазили боком одна за іншою - то гідравліка, то ERS, то електроніка або й електрика - нормально та плідно відпрацювати цілий день вдалося аж одного разу Баттону. 27 лютого англієць без особливих проблем зумів прохати 101 коло іспанським кільцем, а вже за наступні два дні він з Магнуссеном на двох прохали тільки 69. За 12 тестових днів троє пілотів команди сумарно проїхали лише на 15 кіл більше, ніж Хюлькенберг та Перес за три останні дні, відколи на трасі дебютувала їх нова Force India - це найбільш яскраве порівняння, що говорить про більш, ніж серйозні проблеми в стані McLaren.

Цілком очевидно, що минулорічний досвід команди вкупі зі знаннями японців таки доведуть справу до пуття, але ніхто не знає скільки часу піде у них на те, аби остаточно позбутися дріб'язкових поламок. Саме через це McLaren нині головний в усьому пелотоні претендент на те, що 4 моторів буде недостатньо. Тож технічні негаразди відсувають на другий план новину про те, що Алонсо після своєї загадкової аварії в третьому повороті за рекомендацією лікарів пропустить етап в Австралії, де його замінить Магнуссен. Сезон 2015 для британського колективу буде безумовно тяжким, та це не значить, що десь із середини чемпіонату Дженсон з Фернандо не стануть відчутною силою, яка почне претендувати на високі місця в гонках.

Змінивши повністю склад пілотів Sauber чи не вперше у власній історії розраховує на двох рента-драйверів і водночас на прорив порівняно з тотальним минулорічним провалом. Нове шасі С34 з суттєво оновленим в Маранелло мотором надихає швейцарський колектив на оптимістичний лад. На тестах машина була далеко не найшвидшою, але однією з найнадійніших - Sauber за загальною дистанцією, пройденою на тестах, поступилася лише Mercedes, що на перших етапах сезону є особливо важливим. І якщо Феліпе Насру досвіду гонок в Формулі 1 бракує так само, як і новачкам з Toro Rosso, то Маркус Ерікссон мусить максимально скористатися з цього. От тільки на тестах бразилець справив краще враження порівняно зі своїм колегою. Крім того, силова установка Ferrari на тестах демонструвала кращі показники порівняно з французькою, а це ще один плюс для Моніші Кальтенборн і її підопічних. Для Sauber в цілому тести пройшли непогано, але чемпіонат буде знову непростим - насамперед через хронічну нестачу коштів, що мусить відбитися вже у другій частині сезону, але на його початку Насру з Ерікссоном просто необхідно вичавлювати максимум.

Незмінний склад пілотів - Грожан і Мальдонадо та заміна силової установки з Renault на Mercedes - ось один із головних козирів Lotus зразка 2015. Проте колектив з Енстоуна відверто підводила як надійність машини - команда посіла третє з кінця місце за пройденими кілометрами, так і фірмовий стиль пілотування Пастора, який навіть на тестах не зміг відмовити собі у задоволенні особисто провести краш-тест машини. Досить плідно команда працювала в галузі аеродинаміки, випробувавши на іспанських трасах три варіанти переднього крила. В підсумку за результатами тестів у команді реалістично дивляться на власні сили, розраховуючи з одного боку зробити упевнений крок вперед, порівняно з минулим роком, а з іншого - в Lotus прекрасно усвідомлюють, що на даному етапі поступаються як мінімум чотирьом командам, тож за місце в десятці будуть пробувати боротися.

Toro Rosso традиційно для самої себе не може похвалитися ані видатними результатами на трасі, ані амбіційними планами на сезон. Такою вже є роль і місце італійської команди в ієрархії структур Дітріха Матешіца. Головним завданням стайні з Фаенци було максимально підготувати своїх пілотів-новачків Макса Ферстаппена та Карлоса Сайнса-молодшого до дебюту в гонках. Скромний бюджет та більш ніж конкретні цілі з виховання пілотів, достойних місця в головній команді, зумовлюють відповідну програму розвитку машини. STR10 в цілому зайняла третє місце за пройденою дистанцією, але разом із тим на машині нерідко виникали різноманітні збої та незначні поламки, що вносили корективи в роботу команди на тестах. Крім того, всі добре розуміють, що у Вірі-Шатійон не припиняється робота над покращенням силової установки - якщо на тестах (і на перших етапах сезону) мотори Renault однозначно поступаються своїм італійським і німецьким конкурентам, та протягом сезону саме французькі мотористи матимуть можливість внести найбільше змін у конструкцію двигуна. На тлі показаних результатів Макс і Карлос сподіваються вже на початку чемпіонату вступити у боротьбу за очки, тим паче, що обставини, які склалися довкола двох команд-клієнтів Mercedes, дають шанси сподіватися на позитивні результати.

Для Red Bull розпочалася нова ера. Ера після Феттеля та час поступового скорочення роботи над машиною, якою на базі в Мілтон Кінс займається Едріан Ньюі. Аби приховати від конкурентів деталі аеродинаміки команда використовувала спеціальну ліврею на тестах, щоправда це з одного боку не зробило RB11 швидшою, а з іншого вже під час другої сесії в Барселоні на Force India з'явилися деякі елементи, «запозичені» у Red Bull. Загалом було видно, що на прямих машині відверто бракує швидкості, але з цими питаннями варто звертатися до Renault Sport - Red Bull як і Toro Rosso в цьому питанні повністю залежать від своїх постачальників. Та в команді не сидять, очікуючи на прогрес мотористів, а працюють над тим, що до останнього часу залишалося їх головним козирем - в Мілтон Кінс готують нову більш коротку версію переднього крила, схожу на рішення Williams. Не менш очевидним стало і те, що Ріккардо краще знаходив спільну мову з машиною, а Квяту більше часу знадобилося на адаптацію. Коли в передостанній день тестів більшість команд займалася симуляцією гонки було добре видно що «бики» сильно випереджають Toro Rosso, Lotus, Sauber, Force India, проте відчутно поступаються Ferrari та Williams, про Mercedes мову наразі краще навіть не заводити. Тож на початку сезону на долю Ріккардо випаде подвійне навантаження - він повинен забезпечити ефективний зворотній зв'язок інженерам одночасно з чим пробувати нав'язати боротьбу пілотам команд, які на тестах виглядали переконливіше. Та ми ж добре пам'ятаємо хто став тим єдиним гонщиком, який не дав Mercedes виграти всі Гран Прі у 2014-му.

Велика кадрова революція в стані Ferrari призвела до того, що з початком нового сезону команда обережно говорить про власні перспективи, а амбіції Скудерії при цьому не виглядають непомірними. Перше, що одразу кинулося в очі після презентації SF15-T - це досить довгий порівняно з машинами конкурентів ніс, який виглядає як виклик конструкторам більшості команд, які надали перевагу більш компактним та коротким рішенням. Проте найголовніші зміни в машині залишилися невидимими для очей - насамперед це двигун, який в Маранелло зумів отримати додаткові десятки кінських сил. За старою традицією Скудерії, відомою ще з часів Тодта-Брона, машина передовсім вийшла надійною. Без проблем у Ряйкконена з Феттелем звісно не обійшлося, проте особливих питань ні до силової установки, ні до роботи інших систем не виникало. Ferrari не увійшла до трійки команд, що подолали найбільшу дистанцію, проте в команді цілковито залишилися задоволеними машиною. Причому це рівною мірою стосується й обох пілотів - Кімі порівняно з минулим роком взагалі виглядає як на святі, адже машина слухається його і в поворотах поводить себе передбачувано, Себастіану за кермом також комфортно і він з обережним оптимізмом дивиться у майбутнє. Загалом тести показали, що серед топ-команд саме Ferrari досягла найбільшого прогресу порівняно з роком минулим, а темп SF15-T на довгій дистанції говорить, що «червоні» на початку сезону конкуруватимуть з Williams за місце на подіумі. В Маранелло поставили за мету перемогти на двох Гран Прі сезону - за сприятливих обставин, правильної тактики і продовження розвитку машини така мета не виглядає недосяжною для підопічних Мауріціо Аррівабене.

У Williams після минулого сезону залишився борг насамперед перед самими собою - команда мала можливість перемогти в Гран Прі, але сама злякалася власної спритності. Тепер в команді більше не боятимуться тиснути на лідерів й опинитися на верхівці подіуму. В Гроув дуже ретельно підійшли до створення нової машини, розвинувши вдалі ідеї року минулого та доповнивши їх своїм оригінальним прочитанням технічного регламенту, особливо в частині переднього крила. Зрештою короткий ніс FW37 вже став приводом для прискіпливих поглядів конструкторів інших команд, які тепер випробовують щось аналогічне або планують це зробити в недалекому майбутньому. Під час самих тестів Валттері з Феліпе демонстрували стабільність і неабияку швидкість машини, поступаючись на довгих серіях кіл тільки чемпіонській команді. За пройденою на тестах дистанцією команда розташувалася рівно на середині списку, та це більшою мірою пов'язано з тим, що команда виконавши програму на день могла просто раніше завершити роботу на трасі, економлячи при цьому ресурс дорогої силової установки, з якою проблем хоч і не виникало, але розумне заощадження ресурсів - нагальна для команди справа.

Як свого часу все спокійно було в Багдаді, так само упевненість і спокій панують в боксах Mercedes - чемпіони залишаються мінімум на крок попереду своїх найбільш імовірних конкурентів початку року, якими обіцяють стати Williams і Ferrari. Хоч Росберг з Хемілтоном не гналися за супер-показниками на одному колі, та коли Ніко 27 лютого на шинах Soft «зняв» 2,44 сек. з результату минулорічного поула конкурентам стало сумно… W06 став еволюцією свого титулованого попередника і при цьому на трасі виглядав на голову вище за опонентів. Головним секретом швидкості машини залишається її двигун, проте в Браклі добре попрацювали і над аеродинамікою. На другому, технічному секторі каталонської траси рівних «срібним стрілам» не знайшлося, хоча відставання Williams і Ferrari виявилося не таким страшним, як минулого року - порядку 0,1-0,15 сек. Зрештою сезон довгий, за 20 етапів статися може що завгодно, тож скидати з рахунків конкурентів не варто, хоча якби титул розігрувався виключно навесні, то переможцем неодмінно став би пілот Mercedes, але, на щастя, останній етап в Абу-Дабі відбудеться лише наприкінці листопада.

За підсумками усіх дванадцяти днів тестів можна зробити кілька загальних висновків: по-перше, Mercedes однозначно залишається лідером пелотону, маючи відчутну перевагу над найближчими переслідувачами, подобається це комусь чи ні. Яким є реальне відставання від чемпіонської команди сказати наразі складно, адже Ніко з Льюісом на тестах не ставили за мету розкривати усі карти, хоча наприкінці тестів німець так «натякнув», що настрій в паддоку (за винятком боксів Mercedes, звісно ж) одразу погіршився.

По-друге, вплив моторів на результати команд і досі має якщо не вирішальне, то абсолютно точно вкрай важливе значення. І на даний момент силова установка Mercedes залишається найкращою, поступово підтягуються інженери з Маранелло, які за неофіційною інформацією, що лунає в паддоку, змогли додати 80 к.с., в той час як Renault - тільки 30 к.с., Honda наразі відвертий аутсайдер, та коли японці налагодять стабільну безперебійну роботу моторів, від них варто очікувати ефективних кроків уперед.

По-третє, гроші, а точніше їх кількість, усе ще відіграє провідну роль в результатах конструювання машин та їх швидкості, винятком поки залишається Williams, проте команді з Гроув пощастило вчасно перейти на правильні двигуни, а от грошима Клер Вільямс розпоряджатися мусить дуже ретельно - ресурсів на удосконалення всього просто не вистачає. Представники маленьких і середніх команд попри кількаразові переговори з Екклстоуном особисто остаточного порозуміння з англійцем так і не знайшли, а це значить, що фінансові шторми можуть накривати будь-кого з поміж Force India, Sauber, Lotus, і навіть Williams. Перспектива ж виставляти по третій машині все більше перестає подобатися навіть головним прихильникам цієї ідеї - Ferrari, тож Берні рано чи пізно доведеться не на словах, а на реальних справах прислухатися до приватних команд, позбавлених багатомільйонних бюджетів великих концернів.

По-четверте, машини в цілому стали швидшими порівняно з минулорічними, в Pirelli говорять про дві секунди з кола в Барселоні. Що ж до шин, то за оцінками пілотів, вони стали більш витривалими на трасі, проте не варто забувати, що тести проходили за нижчих температур, ніж ті, які ми традиційно бачимо під час проведення Гран Прі. Зрештою, у нас є всі підстави розраховувати, що інтрига як в кожному окремому Гран Прі, так і в чемпіонаті в цілому вийде значно ширше рамок Mercedes - Хемілтон - Росберг.

І на завершення, спробуймо зазирнути на 9 місяців уперед і спрогнозувати хто з команд яке місце займе в Кубку конструкторів:

9 - Sauber - нові пілоти, один з яких взагалі новачок Формули 1, крім того фінансово команда просто неспроможна постійно підтримувати модернізацію машини.

8 - Toro Rosso - попри позитивний настрій після тестів, не варто забувати, що у Ферстаппена з Сайнсом-молодшим досвіду призового пілота Формули 1 немає, а на дистанції довжиною в сезон це обов'язково відіб'ється. Додайте сюди ще й те, що в разі необхідності основні фінансові ресурси будуть спрямовані на Red Bull, а інтереси команди з Фаенци відійдуть на другий план. З моторами Renault, пілотами-новачками і також не надто великим бюджетом, шанси на більше звісно є, але їх відверто небагато.

6-7 - Lotus і Force India - попри двигуни від Mercedes, команди мають головну для сучасної Формули 1 проблему, а саме обмежений бюджет, який не дозволить протягом усього сезону розвивати машини на належному рівні, тож у безпосередній боротьбі ці дві команди з'ясовуватимуть долю кращої позиції за підсумками чемпіонату. Кращий пілотський склад Force India нівелюється більшими проблемами Віджая Мальї та його партнерів, тож тут поки що паритет.

5 - McLaren - неприємності на тестах минулого року відчували всі, та при цьому команди-лідери справилися з ними найкраще. Чималий бюджет, амбіції та вміння Алонсо працювати з технікою будь-якої паршивості (а Фернандо має досвід роботи як з Minardi PS01, так і з Ferrari F14 T) й здавалося б майже безмежний досвід Баттона зроблять своє у довгостроковій перспективі. Восени команду вже буде не впізнати, хоча з лідерами боротися буде тяжко.

4 - Red Bull - можна скільки завгодно сперечатися стосовно ролі Феттеля в успіху команди початку десятиліття, проте при ньому був більш ніж досвідчений Веббер, а тепер у команди є Ріккардо і Квят. Звісно за ними може бути яскраве й тріумфальне майбутнє, але точно не у 2015 році. Renault модернізовуватиме двигун протягом року, поступово скорочуючи гандикап, який уже мають Ferrari та Mercedes, але цього навряд чи буде достатньо аби претендувати на вище місце. Крім того Даниілу треба звикати до нової ролі - пілота топ-команди, від якого нерідко очікують більше, ніж він наразі може дати.

2-3 - Ferrari і Williams - колективи з Маранелло і Гроув є головними претендентами на те, аби не давати Mercedes постійно втілювати свою перевагу над іншими. На тестах гоночний темп FW37 і SF15-T на довгих серіях кіл був майже однаковим, але невелика перевага все ж таки була за білими машинами, до того ж на них стоять більш потужні німецькі мотори. От тільки великі зміни в стані Скудерії, а також значно більші фінансові можливості італійців на довгій дистанції можуть перехилити шальки терезів на червоний бік. Та в будь-якому випадку, якщо обидва колективи повною мірою розкриють чималий потенціал своїх машин, випасти з першої трійки не повинні.

1 - Mercedes - чемпіони після років підготовки міцно встали на ноги, а тепер нарощують м'язи, необхідні для захисту від посягань з боку підопічних Вільямс й Аррівабене. Додайте до цього непереборне бажання Росберга відігратися за минулорічну поразку, а Хемілтона остаточно увійти до пантеону обраних триразових чемпіонів - і все це на тлі того, що команда має найкращу силову установку та одне з найкращих шасі. Шансів відібрати у Mercedes Кубок конструкторів цього року практично немає. Хіба пілоти почнуть влаштовувати на трасі розбірки в стилі Спа-2014, але досвід показує, що Лауда з Вольффом мають свої важелі тиску на гонщиків.

P.S. Коли матеріал уже був готовий, стало відомо, що Manor Marussia таки приїде до Мельбурна й візьме участь у Гран Прі. Команда отримала нового інвестора - 37-річного Стівена Фітцпатріка, який врегулював усі фінансові питання з кредиторами. Починатиме сезон команда з машиною зразка 2014 року, що відповідатиме вимогам цьогорічного технічного регламенту. Протягом сезону планується збудувати нову машину. Єдиним на даний момент підтвердженим пілотом став Уілл Стівенс. Про перспективи і боротьбу з іншими командами пелотону говорити не доводиться в принципі - аутсайдер, який і в Австралії, і в Абу-Дабі залишиться аутсайдером.

В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ
Источник Sport.ua
По теме:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАИНТЕРЕСУЕТ

Авто/мото | 24 ноября 2024, 09:35 4

Пилот Ред Булла завоевал очередной титул

Комментарии