Формула 1: итоги сезона. Неудовлетворенные амбиции

Sport.ua продолжает анализировать результаты команд и их пилотов в прошедшем чемпионате

Усі три команди з цієї частини огляду ставили перед собою доволі чіткі та водночас амбітні цілі - покращити своє місце в Кубку конструкторів порівняно з 2010 роком, регулярно боротися за потрапляння на подіум, розвивати машину так, щоб вже наступного року можна було боротися за перемоги. Всі вони тією чи іншою мірою з поставленою метою не справилися, хоча тому були різні причини. При цьому кожна з них обрала різні варіанти продовження свого розвитку, насамперед в кадровому питанні.

Force India

Перед початком сезону команда поставила дуже несподівану для багатьох мету - потрапити до п'ятірки команд в Кубку конструкторів, це при тому що вище сьомого Force India не піднімалася. Певного ускладнення завдання можна було чекати ще й тому, що в пару до досвідченого Адріана Сутіла (який проводив свій п'ятий сезон в команді) команда взяла Пола Ді Ресту - молодого протеже Mercedes, який минулого року став чемпіоном DTM і 8 разів брав участь у п'ятничних тренуваннях, змінюючи Льюцци або Сутіла.

Вже в дебютному Гран Прі шотландець розвіяв усі сумніви стосовно того, що пілоту, який прийшов з кузовної серії, знадобиться певний час для адаптації в Формулі 1. У Мельбурні завдяки дискваліфікації Sauber обоє пілотів індійської команди заробили перші очки. Ще одне Ді Реста здобув за два тижні в Малайзії. Але в першій половині сезону результати команди захоплювати могли хіба що їх прямих конкурентів. Ді Ресті все ж таки бракувало певного досвіду, а Сутіл, складалося враження, втратив упевненість у власних силах, хоча вже в Монако фінішував сьомим. Та найбільше в першій третині сезону німець запам'ятався не своїми успіхами на трасі, а неприємною історією, в яку потрапив після завершення Гран Прі Китаю - Адріан, посварившись в нічному клубі зі співвласником Lotus Renault Еріком Люксом, наніс останньому тілесні ушкодження, що дуже сильно вдарило по репутації раніше спокійного та врівноваженого німця.

Похвалитися особливими успіхами на трасі команда не могла до того часу, поки FIA на Гран Прі Європи не заборонила змінювати картографію двигуна між кваліфікацією та гонкою, а також після Сільверстоуна, де Федерація спробувала заборонити «видувний» дифузор, але відмовилася від цього до кінця сезону.

Починаючи з гонки в Німеччині (за єдиним винятком в Японії) бодай один з пілотів команди фінішував у першій десятці, стабільно поповнюючи очковий запас Індійської Сили. Все це тільки допомогло команді піднятися з восьмого на шосте місце. До п'ятого, яке було передстартовою метою Force India, команді не вистачило всього 5 очок. Та все-одно навіть шосте місце в Кубку конструкторів - прогрес команди і до того ж - найкраща позиція за її недовгу історію.

Порівнюючи цьогорічне шасі VJM04 з попередниками, варто звернути увагу на те, що раніше машина дуже чітко спеціалізувалася на трасах з низьким рівнем притискної сили та максимальною швидкістю - саме так у 2009 році Джанкарло Фізікелла за кермом VJM02 в Спа здобув поул і фінішував другим у гонці. Цього сезону машина стала універсальною, а найкращі результати в гонках були показані в Німеччині, Сінгапурі та Бразилії.

Внутрішньокомандне протистояння абсолютно прогнозовано виграв Сутіл, але з його досвідом перемога виявилася не надто переконливою. У новачка Ді Рести німець виграв 15 очок - небагато й немало за сучасної системи нарахування очок, у кваліфікації переміг шотландця лише 10-9, при тому що найвища стартова позиція Адріана - 8-а, Пола - 6-та, а найкращим фінішем в гонці для обох було те саме 6-те місце. Згадуючи про те, що один гонщик провів п'ятий сезон, а інший тільки перший, висновки напрошуються не на користь Сутіла.

Восени Віджей Малья зумів знайти для себе співвітчизника-співвласника, яким став Субрата Рой. Частково оновлене керівництво минулого тижня прийняло рішення не підписувати новий контракт з Адріаном Сутілом. На зміну німцеві прийшов інший - пару Полу Ді Ресті наступного року складе Ніко Хюлькенберг, який після дебютного сезону в Williams у 2010-му був третім пілотом Force India. З одного боку Сутіл пілот, який вартий того, щоб залишитися призовим пілотом, з іншого ж - Адріану для його ж власного розвитку треба змінити команду і спробувати себе в іншому місці. Та біда в тому, що на даний момент в пелотоні є тільки дві офіційні вакансії - у Williams і HRT.

Якщо команда перестане часто міняти технічний штаб, як це відбувалося в попередні роки, то боротьба за п'яте місце з Lotus наступного року може виявитися для індійської стайні успішною.

Lotus Renault

Увійти щонайменше до квартету найкращих команд і постійно боротися за подіуми, а у вдалі часи й за перемогу - такі завдання ставилися перед командою і її пілотами ще в січні. Технічний штаб на чолі з Джеймсом Еллісоном розробив інноваційну систему відведення відпрацьованих газів - так званий «передній вихлоп», який дозволяв генерувати додаткову притискну силу. Кубіца і Петров вже мали досвід виступів за команду і другий рік для них мав стати більш успішним.

Перший і, певною мірою, вирішальний удар по амбіціях команди стався вкрай неочікувано 6 лютого, коли Роберт Кубіца в Італії потрапив у дуже серйозну аварію під час одного з ралійних етапів. Численні перелами правих руки і ноги поставили хрест на виступах поляка на наступні півтора-два сезони (хоча достеменно ніхто і зараз не скаже чи зможе Роберт взагалі повернутися в Формулу 1). Машину, яку проектували, виходячи з побажань Кубіци, довірили досвідченому Ніку Хайдфельду, на якого покладалося завдання допомагати розвивати й удосконалювати R31 під час сезону.

Старт сезону вийшов просто шикарним - подіум Віталія Петрова у Мельбурні, і такий самий успіх Хайдфельда в Сепангу. Але після цього справи інших команд пішли вгору, а «чорного» Lotus поступово почали скочуватися додолу. «Передній вихлоп», як виявилося досить ефективний у швидкісних поворотах, а на трасах де таких поворотів мало перевага чорно-золотих машин над конкурентами була непомітною. Таким чином на повільних трасах машини були завсідниками боротьби на підступах до фінішної десятки. Ще однією проблемою стало абсолютно катастрофічні тактичні рішення команди під час гонок, тільки через це росіянин з німцем недорахувалися двозначної кількості очок. Ну а останній удар команда отримала у Валенсії, де заборона міняти картографію двигуна поставила жирний хрест на сподіваннях команди, яка дуже вдало використовувала можливості двигунів Renault.

Керівництво, вважаючи свою машину однією з найкращих, почало тиснути на гонщиків, які, на думку Бульє, недостатньо розкривають її потенціал. Самі ж Петров з Хайдфельдом неодноразово казали про те, що пакети оновлень, які привозить команда, часто працюють не так як розраховувала команда або й узагалі гірше ніж попередня версія. Зрештою протистояння між Бульє і Хайдфельдом закінчилося на користь… Бруно Сенни, який починаючи з Гран Прі Бельгії зайняв місце німця.

Але після літньої перерви справи Lotus Renault стали ще гіршими - Віталій заробив 5, а Бруно 2 очка за вісім останніх гонок. Боротися з Mercedes, який ще влітку випередив команду з Енстоуна, було неможливо, а утриматися попереду Force India допоміг щедрий врожай першої частини сезону.

В боротьбі з напарниками Віталій Петров досить упевнено переміг німця в кваліфікації 8-3, а от з небожем бразильського Чарівника розписав мирову 4-4. В очному гоночному протистоянні Нік набрав на 2 очка більше за Віталія - 34-32, а Бруно на 3 менше - 2-5.

Та зрештою результати пілотів не задовольнили ні Бульє, ні власників команди. Наступного року кольори Lotus захищатимуть чемпіон 2007 року Кімі Ряйкконен і Ромен Грожан, який має досвід призового пілота у 2009 році, коли замінив посеред сезону Нельсона Піке-мол.

Після заборони «видувних» дифузорів і проблем з «переднім вихлопом» давати будь-які оцінки та прогнози стосовно майбутнього команди з Енстоуна дуже складно. Кімі хоч і швидкий пілот та чемпіон, але його не було 2 роки, досвід Грожана ще менший, а яке шасі вийде у підопічних Еллісона не знає достеменно ніхто. Двома словами можна сказати, що Lotus 2012 - команда-загадка.

Mercedes GP

На команду, очолювану Россом Броном у 2011-му покладалися великі надії. Якщо минулого року команда переживала реструктуризацію у зв'язку з її розширенням, а шасі W01 проектувалося виходячи з побажань Дженсона Баттона в умовах дуже обмеженого бюджету тоді ще Brawn GP, то W02 повністю відповідало вимогам Шумахера і Росберга. Від семиразового чемпіона також чекали значно впевненішого сезону, порівняно з його першим після повернення.

Впевнено увійти до трійки найкращих команда сподівалася з машиною, яка мала найкоротшу колісну базу, вкрай невелику задню частину і незбалансованість там же через надто компактний бензобак, який негативно впливав на баланс шасі. «Дитячі проблеми» проявилися вже під час міжсезонних тестів і команда працювала над тим, щоб зробити боліди надійними, а вже потім і швидкими. В дебютній гонці подвійний схід тільки частково замаскував проблеми зі швидкістю W02 - на перших порах сезону срібні машини відчутно програвали не тільки лідерам, а й Lotus Renault.

Боротися за подіум пілоти не могли, хоча двічі були близькими до цього - в Китаї недостатня кількість пального в баках змусила Росберга в економному режимі закінчувати гонку і пропустити Веббера з Баттоном, а Монреалі поки траса не підсохла Шумахер претендував на друге місце, але на просохлому асфальті, коли гонщикам було дозволено активувати DRS, поступився позицією тим таки Дженсону з Марком.

Оновлення, які команда робила протягом сезону дозволили повернутися на своє «законне» четверте місце, але нав'язати боротьбу з пілотами трьох найсильніших команд і Ніко, і Міхаелю було непросто. Крім того їх шасі просто-таки з неймовірною швидкістю «з'їдало» задню гуму (особливо на стартових відрізках гонки, коли боліди були тяжкими), що тільки заважало застосовувати оригінальні тактичні підходи.

Шумахер практично весь сезон провів як на американських гірках - упевнені, стабільні, а подекуди дуже яскраві (Монреаль, Спа, Монца) гонки змінювалися незрозумілими перфомансами з аваріями, штрафами та сходами (Стамбул, Валенсія, Сінгапур). Особливо «щастило» семиразовому коли він опинявся поруч із гонщиками Lotus Renault - 4 інциденти (3 з Петровим, 1 з Сенною), після яких гонка німця або завершувалася (як у Кореї), або шансів на очки вже не лишалося (як в Туреччині, Валенсії, Бразилії). Причому вина німця була не завжди, а подекуди це були просто гоночні інциденти, але ж від того нікому не легше.

Росберг їхав зовсім інакше: складалося враження, що єдина річ, яка по-справжньому цікавить Ніко - обійти напарника в особистому заліку. Самі ж гонки він видавав здебільшого ефективними, але безликими, крім Шанхаю, де помилка команди коштувала йому потенційного подіуму, згадати практично нічого.

Ніко просто-таки розгромив Міхаеля в кваліфікаціях 16-3 (гірше було тільки в парі Ковалайнен-Труллі), проте блондин часто видавав коло більш швидке ніж могла їхати його машина, а в гонках основні конкуренти швидко брали гору. 42-річний Шумахер навпаки, часто проводив невиразні кваліфікації, проте вже на першому-другомі колах відігравав позиції та виїжджав туди, де об'єктивно знаходилося місце його W02. Міхаель здійснив найбільшу кількість обгонів на першому колі з-поміж усіх пілотів за 2011 рік, але це говорить і про його уміння вдало стартувати, і про те, що кваліфікаційний темп треба покращувати. Росберг набрав на 13 очок більше за напарника, але саме Шумахер показав найкращий фініш команди в сезоні - 4-те місце в Канаді.

Ситуація в стані Mercedes GP складається доволі неоднозначною - концерн хоче бачити прогрес своєї команди, а прогресу немає. Команда однією з перших припинила вдосконалення цьогорічного боліду, зосередившись на машині зразка 2012 року. Росс Брон запросив в команду Альдо Косту, Джефа Вілліса та ще кількох відомих технічних спеціалістів. Команда продовжила контракт з Росбергом, на два наступні роки «і більше», Шумахер також залишається, принаймні на наступний сезон. Від того наскільки конкурентоспроможним вийде W03 залежить доля багатьох працівників Mercedes GP.

Нагадуємо, що саме Ви вже в наступному році можете стати одним із пілотів суперкара Ariel Atom V8 разом з легендарним Мікі Хаккіненом у Британіі. Для цього потрібно лише зареєструватись на спеціальній сторінці у Facebook і отримати шанс ознайомитись ближче з найпопулярнішим автоспортом у світі!

В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua

Источник Sport.ua
По теме:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАИНТЕРЕСУЕТ

Бокс | 23 ноября 2024, 07:52 3

Британский боксер отметил Мартина Баколе

Комментарии