Кінець осені для Формули 1 останнього десятиліття означає, що завершується і гоночний сезон, який цього року хоча і не дотримав інтриги до завершальної гонки, а проте на окремих етапах приносив цікаві й несподівані результати при тому, що головні фаворити цілком виправдали дані їм у березні аванси.
Після свого дебюту в 2009-му Яс Маріна учетверте приймає завершальний етап сезону, двічі саме тут вирішувалася доля чемпіонського титулу, які зрештою здобули Феттель у 2010-му та Хемілтон - минулого року. Цього разу всі титули та призові місця в обох заліках знайшли своїх володарів, що не заважає вболівальникам їхати на фантастичну трасу на узбрережжі Перської затоки. Насамперед, організатори Гран Прі змогли цього досягти за допомогою статусу фінального етапу, який закріпили за Абу-Дабі на кілька років наперед, тож багато вболівальників викупили квитки задовго до того як стало зрозуміло, що інтрига чемпіонства розтала як пломбір на розпеченому асфальті. Крім того багатьом подобається особливість проведення гонки, яка починається за сонячного світла, а завершується вже під софітами, що освітлюють трасу після заходу сонця, створюючи цим неймовірну атмосферу. А ще поруч із трасою вже п'ять років функціонує тематичний парк Феррарі, який магнітом притягує не тільки «червоних» фанів, а й вболівальників інших команд. Зрештою за попередні шість Гран Прі тут відбулося чимало цікавого:
Сама траса є не найвдалішою спробою Германа Тільке з його підопічними створити симбіоз стаціонарного треку та міської траси - так, два перші сектори багато в чому нагадують сучасні гоночні автодроми, а на третьому домінують повільні часто 90-градусні повороти, характерні для Сінгапура. Головна проблема Яс-Маріни - це безумовно обгони, точніше відсутність місць, де їх можна проводити. Ситуація покращилася після запровадження DRS, щоправда і тут є свої особливості, адже дві незалежні зони знаходяться поруч, що дозволяє пілотам контратакувати своїх опонентів вже за кількасот метрів і повертати втрачене. На це звісно знайдено було нову хитрість - нерідко пілоти на першій з двох довгих прямих просто максимально близько під'їжджають до суперника, а от на обгін ідуть вже на другій такій прямій.
Зрештою особливості траси змушують команди дуже ретельно готуватися до кваліфікації, де вирішується хоч і не все, проте дуже багато - Кімі Ряйкконен натепер залишається єдиним пілотом, що переміг в Абу-Дабі стартуючи не з першого ряду. Крім того, траса, що чарівно виглядає на екранах, не надто подобається самим гонщикам, і все через її еклектичність та намагання архітекторів поєднати протилежності. В підсумку пілотам разом з інженерами треба так налаштувати машину, аби вона з легкістю долала рубіж у 330 км/год. і при цьому була стабільною на повільному третьому секторі, а ще необхідно тримати в голові той факт, що тут асфальт під час кваліфікації та гонки з плином часу не нагрівається, а навпаки - холоне. Задача склеїти докупи всі фактори цікава тільки до пори до часу.
Піреллі на Яс-Маріну привезла свої м'які комплекти гуми - Soft і SuperSoft, що є традиційним вибором італійців для міських трас. Не надто говіркий перед початком етапів Пол Хембрі, керівник Піреллі Моторспорт, цього разу розповів не тільки про гоночний уїк-енд, а й про плани шинників на найближчі дні: «Більшість позицій в особистому заліку та Кубку конструкторів вже розподілені, тож команди зможуть максимально атакувати, а обрані нами шини поставлять перед ними цікаву задачу. Поверхня траси досить гладка, проте через особливості конфігурації навантаження на ґуму суттєве, тому контроль за її станом буде однією з ключових задач, особливо під час розгонів, де легко допустити пробуксовку коліс.
Оскільки ми веземо такі ж комплекти, як і минулого року, то знову чекаємо на два піт-стопи в гонці, та командам доведеться врахувати пониження температури асфальту після заходу сонця, що безумовно вплине на роботу шин і тактику гонки. А вже за два дні по завершенню сезону ми проведемо тести в межах підготовки до 2016-го. У вівторок, 1 грудня, з 9-ї ранку до 21-ї вечора всі команди, використовуючи по одній машині, будуть тестувати конструкцію шин для наступного чемпіонату, а також нову ґуму - UltraSoft, що з'явиться також наступного року і матиме фіолетове маркування».
Погода традиційно для регіону ніяких несподіванок не обіцяє - буде сонячно й тепло, а в невелику ймовірність дощу в суботу не надто віриться. Тож по-справжньому пілотам докучатиме хіба що сильний вітер, але й він стихне до неділі. Температура ж повітря очікується в межах +28С +30С, проте це вдень, а надвечір ставатиме прохолодніше - та це звичні для всіх команд умови, в яких вони працюватимуть уже всьоме.
П'ять поспіль переможних кваліфікації у виконанні Росберга не могли не вплинути на букмекерів, у яких перед початком уїк-енду в Абу-Дабі немає одного фаворита в боротьбі за поул: Росберг і Хемілтон - по 2,00; Феттель - 17,00; Боттас - 41,00. А стосовно переможця недільної гонки, спостерігається упевненість у силах чинного чемпіона: Хемілтон - 1,80; Росберг - 2,37; Феттель - 10,00; Боттас і Ряйкконен - по 41,00. Цілком очевидно, що свій над успішний сезон «срібні стріли» прагнутимуть завершити дванадцятим дублем, так само як і Феррарі з Вільямс постараються завершити свій гоночний рік на подіумі. От тільки ми добре знаємо, що бажання нерідко з реальністю кардинально розходяться.
Зокрема Ніко Росбергу доведеться несолодко протягом усього уїк-енду, адже у німця залишилася одна силова установка в робочому стані, тож і під час сьогоднішніх практичних заїздів, і аж до картатого прапора він використовуватиме один і той самий агрегат. Команда, в свою чергу, аби продовжити ресурс змушена буде обмежити потужність установки, що автоматично робить Хемілтона «першим серед рівних». Та навіть такі заходи перестороги не гарантують Ніко відсутність проблем з надійністю мотору.
Хоча сезон і завершується, але питання модернізації установок з порядку денного не знімається - Феррарі саме перед початком останнього етапу витратила свої останні 4 бали на доробку силової установки. Не в останню чергу завдяки розмитості регламенту на цей рік «червоним» не потрібно ставити мотор на одну з двох своїх машин, достатньо надіслати FIA технічну інформацію про виконану роботу на папері. Цим в Маранелло і вирішили скористатися, адже і Себастіан, і Кімі вже використали дозволену регламентом кількість моторів, а встановлення нової установки призвело б до штрафу, який в Абу-Дабі зайвий раз нікому не потрібен.
По-справжньому цікавою виглядає боротьба Боттаса з Ряйкконеном за четверте місце в особистому заліку, оскільки перевага Валттері становить лише 1 очко, то шанси обох фінів можна розцінювати як 50 на 50. Єдина різниця - це мотивація, і тут всі розуміють, що пілот Вільямс захоче довести свою перевагу, тоді ж як Кімі цікавлять перемоги або подіуми в гіршому випадку.
Завершальний етап сезону стає останнім шансом для Торо Россо і Макларен відіграти 9 очок відставання від Лотус і Заубер відповідно, та зайняти більш високе місце в Кубку конструкторів. І тут шанси колективу з Фаенци однозначно кращі, ніж у їх колег з Уокінга, проте для обох команд занадто багато факторів має скластися докупи аби Лотус і Заубер втратили свої позиції. Однозначно можна стверджувати, що із закінченням гонки в Макларен зітхнуть з полегшенням - команда знала наперед, що сезон буде складним, але що настільки - не здогадувався ніхто.
Як би це і смішно, і водночас дивно не звучало, але Ред Булл і Торо Россо хоч і ведуть підготовку до наступного сезону, але досі не мають на руках контрактів на постачання силових установок. Хоча в Мілтон Кінс і намагаються заспокоїти персонал, але невизначеність нікому не подобається. Ідею ж альтернативних двигунів, які могли б з'явитися не раніше 2017-го цього тижня зусиллями чотирьох моторобудівників - Мерседес, Феррарі, Рено і Хонда - успішно поховали. Тому нам просто залишиться дізнатися новини про мотори для «енергетиків» пізніше - можливо навіть протягом гоночного уїк-енду.
А поки що залишається дочекатися недільних перегонів і отримати заряд гоночної наснаги на три з половиною місяці перерви перед стартом нового чемпіонату!
В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ
Гран-прі Абу-Дабі, Яс Маріна, 27-29 листопада, п'ятниця - неділя
Довжина кола
|
Кіл в гонці
|
Дистанція
|
Найшвидше коло:
|
5,554 км
|
55
|
305,355 км
|
кваліфікація: 1'38.481 (2011, Себастіан Феттель)
гонка: 1'40.279 (2009, Себастіан Феттель)
|
Перша практика 11:00 - п'ятниця 27 листопада
Друга практика 15:00 - п'ятниця 27 листопада
Третя практика 12:00 - субота 28 листопада
Кваліфікація 15:00 - субота 28 листопада
Гонка 15:00 - неділя 29 листопада