Под микроскопом: Гран-при Венгрии

Ключевые моменты борьбы за призовые места в материале Sport.ua

Сьогодні ми не будемо розглядати обгони або зіткнення, бо вони на Хунгароринзі були наслідками використання DRS або помилок тих, кого обганяли. В Угорщині найцікавішою була тактика пілотів, від якої залежав розподіл місць практично в кожній фінішній позиції. Зміна погодних умов та бажання частини пілотів ризикнути в боротьбі за краще місце на фініші перетворили тактику частини команд і пілотів на гадання на кавовій густині. Крім цього варто зазначити, що запланована тактика на гонку коригувалася в процесі боротьби з конкурентами.

Тактична боротьба за перемогу

Льюіс Хемілтон, вийшовши в лідери гонки ще на її початку, спокійно себе почував і все йшло до того, що він вдруге поспіль переможе. Але доленосною для нього виявилася запланована тактика чотирьох піт-стопів. Британець добре зумів використати зекономлений в суботу комплект свіжих шин SuperSoft і відірвався від напарника на безпечну відстань ще на першому сухому гоночному відрізку. Проте такий відрив призвів до того, що саме Льюіс змушений був першим з трійки лідерів поїхати в бокси як на другий, так і на третій піт за тридцять кіл до фінішу, де він отримав останній комплект найм'якіших шин. 30 кіл на SuperSoft проїхати було неможливо, а це означало, що ще один візит в бокси британцю гарантовано.

Вже на наступному 41-му колі Себастіан Феттель, а ще колом пізніше і Дженсон Баттон, отримавши більш жорстку гуму, поставили під величезний сумнів успіх Льюіса. Давайте подивимось чому:

- після третіх піт-стопів, Льюіс випереджав свого напарника на 7,632 сек.;
- час який того дня витрачали пілоти McLaren на піт-лейн становив 20,046 - 21,880 секунд;
- на комплектах SuperSoft Льюіс обидва попередні відрізки проїжджав по 14 кіл;
- значить йому треба було відіграти за 14 кіл приблизно 14 секунд (якщо точно то від 12,414 до 14,248 сек.), тобто по секунді на колі, щоб гарантовано виїхати попереду Баттона;
- в реальності ж Льюіс тільки програвав Дженсону та Себастіану і з 7,632 на 43-му колі відрив від напарника зменшився до 5,653 на 46-му, а дощ, який призвів до розвороту на 47-му колі довершив справу і Хемілтон опинився за спиною Баттона.

Як наслідок тактика чотирьох піт-стопів, відмінно реалізована в сухих умовах Шумахером далекого 1998 року, абсолютно не спрацювала у Хемілтона. Хоча слід віддати належне і Льюісу, і команді - рішення поставити проміжні дощові шини було схоже не тільки на ризик з боку Хемілтона, скільки на перестраховку з боку команди. Якби дощ посилився, то і Баттон, і Феттель змушені були б їхати в бокси за дощовою гумою, а це давало шанс зберегти перемогу принаймні для одного з пілотів McLaren.

І наостанок про Хемілтона - його покарання за небезпечне повернення на траекторію після розвороту було доволі критично оцінено самим пілотом. Але всі гонщики прекрасно знають, що у випадку розвороту, повертатися на трасу можна тільки після переконання у безпечності маневру. Іншими словами вертатися можна тільки пропустивши боліди, які їдуть у безпосередній близькості позаду. Льюіс казав, що йому в тій точці було погано видно і він не знав, що ді Реста так близько. Але тут є один важливий момент - Пол ді Реста став коловим на 44-му колі і програвав на колі трохи менше секунди, отже в момент розвороту він був на відстані 3-4 секунд, і Хемілтон не міг цього не знати. Звісно, що в розпалі боротьби, боротьби за перемогу в гонці, імпульсивний британець забув про все крім власної гонки, але заочно сперечатися зі стюартами з приводу абсолютно справедливого покарання - зайве.

Чотири планові піт-стопи теж можуть принести користь

Гоночна тактика пілотів Скудерії виявилася такою самою, як і у Хемілтона з Веббером, проте гонщики по-різному змогли скористатися нею. Фернандо Алонсо, відставши більш ніж на 10 секунд ще на вологій трасі, в боротьбі за перемогу участі не брав, але й на подіум претендувати йому було важко. Та все ж іспанець доїхав до подіуму тому, що, на відміну від Льюіса і Марка, не став ризикувати тоді коли почався дощик і залишився на трасі. Провівши на один візит в бокси менше, Фернандо виграв час і спокійно підтримуючи власний гоночний темп доїхав третім. Секрет успіху в цьому випадку виявився дуже простим - консервативна тактика без зайвого ризику. Якби дощ посилився, то Фернандо неодмінно заїхав би за дощовими шинами, але дощ не посилився і ця зупинка не знадобилася.

Що стосується Феліпе Масси, то бразилець знову довів, що за постійної зміни погоди, коли асфальт то висихає, то мокне, сподіватися можна просто на фініш в очках, але позаду основних конкурентів. Його помилка на 8-му колі призвела до серйозної зміни балансу задньої частини машини, що аж ніяк не могло сприяти боротьбі з конкурентами. Звісно дуже багато часу Масса втратив у боротьбі з Шумахером, але пройти однозначно більш повільний болід зумів тільки після помилки самого Міхаеля. Усі попередні спроби обігнати себе німець блокував в зародку. Все що може до свого активу занести бразилець - це найшвидше коло гонки, яке було показано в ситуації, коли решта опонентів уже їхали в режимі «доїзду» до фінішу.

Прорив гонки і боротьба за 7-10 місця

Однозначно можна стверджувати, що найголовнішим проривом гонки став виступ Себастіана Буемі, який відіграв 15 позицій. Але своєму успіху він зобов'язаний двом факторам: дощовому налаштуванню машини і дуже грамотній тактиці на гонку. Рішення про вибір налаштувань був величезним ризиком, бо ніхто не розраховував на дощ в неділю, а відтак аеродинаміка опонентів була «сухою». Це дуже сильно допомогло на початку гонки, коли Себастіан зумів вийти на дванадцяте місце перед першою хвилею піт-стопів. Надалі ж тактика швейцарця була дуже цікавою - на першому піті він отримав нові шини SuperSoft, на яких зумів провести тринадцять кіл, але нічого виграти не зміг. Потім же на машину, яка ставала все легшою команда двічі ставила Soft, який на прохолодній трасі міг підтримувати темп практично співмірний з найм'якішою сумішшю, але мав значно більший запас міцності, що дозволило проїхати 45 кіл на двох комплектах. Довершило справу небажання ризикувати коли пішов дощ, що й гарантувало відмінний результат.

Практично таку саму тактику застосували в Toro Rosso з Альгерсуарі та Force India у випадку з Полом ді Рестою. Відмінність полягає в тому, що Альгерсуарі провів довший третій гоночний відрізок на Soft, а ді Реста використав тільки один новий жорсткіший комплект і два SuperSoft.

Несподівано для багатьох перемудрили з тактикою в Sauber - схоже команда сподівалася, що Кобаясі зуміє проїхати 36 (!!!) кіл на SuperSoft, але це було неможливо. Зрештою, японця на сильно зношених шинах хоч і з боротьбою, але пройшли обоє пілотів Toro Rosso і Ніко Росберг.

До речі про німця та його стратегію - цілком очевидно, що Росберг їхав з тактикою трьох піт-стопів і мав би фінішувати на сьомому місці, та час третьої зупинки співпав з початком дощу й команда вирішила ризикнути, поставивши дощові покришки. Ризик, як ми знаємо, себе не виправдав і Ніко приїхав тільки дев'ятим. Складається враження, що для нього єдине значення має тільки власний відрив в чемпіонаті від іменитого напарника.

І наостанок про ситуацію в Lotus Renault. Видовищна пожежа Ніка Хайдфельда породила цікаві коментарі директора команди Еріка Бульє, який сказав про те, що гонщик сам винен, бо перетримав двигун на високих обертах. Та загалом ситуація довкола Ніка, команди і їх майбутнього доволі неоднозначна. Бульє в кількох інтерв'ю нарікав на те, що команда не може розраховувати на нього, як на лідера, яким був Кубіца, а результати німця не набагато кращі від показників Петрова. Однак відкритим залишається питання - як пілот, який знає що будь-якої миті його з команди попросять, повинен ставати лідером? В світі Формули 1 чутки ніколи не беруться на рівному місці, а саме якщо вірити такій інформації - команда має певні фінансові проблеми. Хайдфельд відноситься до такої категорії пілотів, які не мають багатого персонального спонсора та ще й виступають не за спасибі. Саме за такою, неперевіреною інформацією, вже найближчим часом Ніка в кокпіті може замінити Бруно Сенна, виступи якого фінансово підтримають в Бразилії, що тільки піде на користь Lotus Renault. Раціональне зерно в цьому є - по-перше, Сенна вже їздив під час практики в п'ятницю, замість Хайдфельда, по-друге, команда практично гарантовано посяде п'яте місце в Кубку конструкторів, а тому отримати додаткові кошти бразильського походження буде розумно.

В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua

Источник Sport.ua
По теме:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАИНТЕРЕСУЕТ

Футбол | 23 ноября 2024, 12:06 4

Артем Шулянский не может уехать из Украины

Комментарии