Странная Валенсия
Sport.ua анонсирует европейский Гран-при Формулы-1 в Валенсии
- 23 июня 2011, 15:11
- |
- 24 июня 2011, 07:19
- 6139
- 25
Формула-1 після неймовірних гастролей у Канаді повертається до Європи, де на неоднозначній трасі у Валенсії відбудеться чергове Гран-Прі.
Багато років статус Гран-Прі Європи просто присвоювався одному з етапів чемпіонату. Зокрема, перша гонка в історії Формули 1, яка відбулася навесні 1950 року в Сільверстоуні мала цей почесний статус. Проте історія Гран-Прі Європи по-справжньому почалася у 1983 році, коли через організаційні проблеми стало зрозуміло, що провести заплановану гонку в нью-йоркському парку Флешинг Медоуз не вийде.
Руку допомоги простягнули власники траси в Брендс-Хетч, де й відбулася перша гонка з «Європейською» вивіскою. Тоді перемогу отримав Нельсон Піке на Brabham. Наступним притулком для гонщиків став оновлений Нюрбургрінг, до якого спочатку гонщики поставилися з певним острахом через його недобру славу, але гонка, в якій переміг Ален Прост, показала, що німці добре підготувалися. Ще раз повернувшись до Брендс-Хетч, Гран-Прі Європи не проводився до 1993 року, коли на іншому англійському автодромі - Донінгтон - Айртон Сенна здобув феєричну перемогу на мокрій трасі. З того часу гонка «прописалася» в календарі на постійній основі, а винятком був лише 1998 рік.
Двічі в дев'яностих вона проходила в іспанському Хересі, але на тлі зростання популярності Міхаеля Шумахера ця гонка проходила на його Батьківщині в німецькому Нюрбургрингу. Берні Екклстоун, натхненний зростанням інтересу до чемпіонату з боку іспанців і втратою такого інтересу в Німеччині, зробив усе від нього залежне і вже вчетверте «європейська» гонка відбудеться на неординарній трасі в Валенсії.
Неординарною і трохи дивною її робить наступне - траса міська, прокладена через бухту і міські квартали, а відтак стіни, як і в Монреалі та Монако, будь-якої миті готові «прийняти» болід, але траса при цьому доволі широка і має довгі прямі, що більшою мірою притаманне стаціонарним автодромам і атакувати тут можна з більшим ризиком - особливо у тих поворотах, де все-таки є широкі асфальтовані зони безпеки.
Колишній пілот Формули 1 Ентоні Девідсон дав не найкращу характеристику трасі: «На малюнку конфігурація виглядає непогано, а насправді в Валенсії немає жодної магії. Архітектори прагнули створити щось схоже на Альберк-парк або канадський автодром імені Жиля Вільньова, та вийшло інакше - траса немає власного характеру».
Амбіції організаторів простягалися так сильно, що навіть заявлялося, що траса стане «новим Монако», але кращим, швидшим і з більшою кількістю обгонів. Спільного з Монако у Валенсії небагато - траса міська і знаходиться на узбережжі Середземного моря. Траса вийшла дійсно швидшою, але не кращою та й з обгонами є відчутні проблеми. По-справжньому місць для обгону на трасі два - на гальмуванні перед дванадцятим та сімнадцятим поворотами коли пілоти скидають швидкість з понад 300 км/год. до 75 км/год.
Допомагати обганяти має і заднє регульоване крило, яке у Валенсії так само як і в Канаді можна буде використовувати на двох ділянках - починаючи зі швидкісних одинадцятого та п'ятнадцятого поворотах і прямих за ними, точка відліку секундного відставання буде лише одна - за 130 метрів до восьмого повороту. Іншими словами, обігнавши опонента на першій ділянці, можна буде від нього відірватися ще й на другій або ж наблизитися на першій і обігнати на другій.
Вуличне кільце Валенсії вимагає від команд певного компромісу в налаштуванні болідів - на прямих краще менше притискної сили, але в поворотах, особливо третього сектору, навпаки - більше. Звісно дехто з пілотів може ризикнути з кутами атаки антикрил, сподіваючись отримати перевагу, тим цікавіше буде.
Традиційно спекотна погода на етапі призводить до того, що команди застосовують більш ефективні системи охолодження. Велике навантаження на трасі лягає на гальма і коробку передач. Машини п'ять разів за коло долають позначку в 300 км/год., після чого йдуть більш-менш жорсткі гальмування до 75-90 км/год. Що ж до коробки передач, то вона зазнає одного з найбільших навантажень в сезоні, адже гонщики перемикають передачі 64 рази на одному колі, більше тільки в Сінгапурі - 71.
Технічним нововведенням цього Гран-Прі стала заборона змінювати налаштування двигуна між кваліфікацією та гонкою. У паддоку подейкують, що найбільше з такими налаштуваннями працювали в Red Bull, що було одним з факторів їх тотального домінування в кваліфікаціях. Використовувати їх в гонці командам неможна з кількох міркувань - це призводить до підвищеної витрати палива та більшого навантаження на силовий агрегат.
Заглядаючи до статистики виступів саме в Валенсії, ми не побачимо ніяких особливих закономірностей, та це й не дивно, адже тут відбудеться лише четверта гонка. Попередніми її переможцями були Феліпе Масса, Рубенс Баррікелло та Себастіан Феттель. Думаю, що перші двоє аж ніяк не претендуватимуть на перемогу цього року.
Традиційно, фаворитами будуть пілоти Red Bull і McLaren, причому враховуючи «підрізання крил» в кваліфікації для енергетичної команди, навіть не факт, що Феттель або Веббер зможуть виграти поул. А гоночний темп машин цих двох команд є практично однаковим, проте шинний фактор знову відіграватиме дуже велике значення і кваліфікацією в разі необхідності можна буде жертвувати на користь недільної гонки. Можна звісно очікувати, що Алонсо на очах співвітчизників прагнутиме стрибнути вище можливостей своєї машини, як це було на початку гонки в Барселоні, але як воно складеться насправді прогнозувати тяжко. Тож наш прогноз на гонку - перемога дістанеться комусь із квартету пілотів Red Bull і McLaren.
Гран-прі Європи, Валенсія, 24-26червня, п'ятниця - неділя
Довжина кола |
Кіл в гонці |
Дистанція |
Найшвидше коло: |
5419 м |
57 |
308,883 км |
кваліфікація: 1'37.587 (2010, Себастіан Феттель) гонка: 1'38.683 (2009, Тімо Глок) |
Перша практика 11:00 - п'ятниця 24 червня
Друга практика 15:00 - п'ятниця 24 червня
Третя практика 12:00 - субота 25 червня
Кваліфікація 15:00- субота 25 червня (пряма трансляція на Першому національному, початок о 14:55)
Гонка 15:00 - неділя 26 червня (пряма трансляція на Першому національному, початок о 14:55)
В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua