Что тесты грядущие нам готовят?..
В Сильверстоуне начинаются молодежные тесты Формулы 1
Чего нам следует ожидать от работ команд Формулы 1 - в материале Sport.ua.
Вже сьогодні на головному англійському автодромі лунатиме багатоголоса механічна симфонія «вісімок», а увага журналістів і вболівальників буде вдруге за літо прикута до подій на автодромі з півдня Нортгемптонширу. Минулого року команди не змогли знайти спільної мови і такі тести кожна проводила на власний розсуд, що перетворилося на тестовий міні-парад: на початку липня у Сільверстоуні їздили Williams, Marussia та HRT, у вересні – в Маньї-Кур з’явилися Ferrari, Mercedes і Force India, а вже в листопаді в Абу-Дабі тести провели Red Bull, McLaren, Lotus, Sauber, Toro Rosso та Caterham.
Цього разу одинадцятеро лебедів, щук і раків таки дійшли спільної згоди про одночасне проведення сесії, але, нагадаємо, що не все так просто і боліди не всіх 11-ти команд з’являться на британському асфальті. Mercedes змушена пропустити ці тести – таким було рішення трибуналу FIA в якості покарання команди, за проведені шинні тести для Pirelli навесні. Але події, які сталися тут-таки в Сільверстоуні під час Гран Прі Великобританії, внесли додаткові корективи у майбутні програми команд. Якщо класичні в формульному розумінні тести дозволено проводити молоді – пілотам, які брали участь не більше ніж у двох Гран Прі, то для роботи виключно з комплектами нових шин Pirelli таке обмеження знято і ми, станемо свідками того, що на трасі поруч із молоддю працюватимуть і призові пілоти. Всім їм буде вкрай необхідно дізнатися про властивості гуми, яку вже починаючи з угорського етапу буде постачати Pirelli.
Але ж одними шинами прийдешні тести не обмежуються, бо для кожної стайні – це прекрасна і єдина під час сезону можливість перевірити на цьогорічних болідах що завгодно, не витрачаючи дорогоцінні хвилини п’ятничних практик, так само як і можливість перевірити найближчі кадрові резерви, адже сезон переходів поступово набирає обертів, і далеко не у всіх командах обидва місця вже зайняті. Та як би там не було, але команди обов’язково привезуть різні варіанти своїх напрацювань, щоб протестувати їх не на симуляторах або в аеродинамічних трубах, а в реальних умовах. Звісно можна чекати, що ми побачимо (хоч як би не намагалися це приховати самі учасники) перші перспективні напрацювання, пов’язані з абсолютно новими машинами зразка 2014-го року. Та крім цього всі будуть випробовувати і новинки, з якими продовжать цьогорічну боротьбу, тож давайте подивимося над чим же командам варто попрацювати у першу чергу, щоб досягти поставленої мети.
Спочатку візьмемо аутсайдерів – Caterham, Marussia і Williams – усі вони після дев’яти етапів так і не набрали жодного очка, хоча у випадку з першими двома можна сміливо казати
не про останні 9 Гран Прі, а про 67 від першого ж для них уїк-енду в Бахрейні у 2010-му і донині. Для «зелених крокодилів» так само як і Marussia тести – це можливість трохи заробити, посадивши за кермо хоч і недосвідчених, але цілком платоспроможних пілотів на долю яких випаде тестова робота широкого профілю, адже дуету прописних аутсайдерів покращувати болід треба в усіх аспектах. Але передумов, що на цих тестах вони зможуть здійснити якісний прорив насправді немає, а найголовнішим є те, що поки в Бенбері та Ліфілді зроблять крок уперед, конкуренти встигають зробити три. Тож для обох команд з огляду на ситуацію та достоту обмежені фінансові можливості логічніше було б вже сконцентруватися над роботою з майбутнім болідом і випробовувати перспективні рішення з прицілом на 2014 рік. Особливо це стосується Marussia, яка тільки у вівторок оголосила про припинення роботи з Петом Сімондсом і офіційно підтвердила про майбутню співпрацю з Ferrari.
Ситуація з нещодавніми ювілярами з Williams є і неприємною, і сумною – ще минулого року команда тріумфувала на Гран Прі Іспанії, а зараз опустилася практично на дно. Над чим у Гроув точно не ламають голову, так це над надійністю машини. Боттас фінішував в усіх гонках, а сходи Мальдонадо не мали нічого спільного з технічними проблемами. FW35 банально не вистачає швидкості, причому як у кваліфікаціях (3-тя стартова позиція Боттаса в Монреалі стала винятком тільки через дощ у кваліфікації), так і на гоночній дистанції (пілотам тричі не вистачало зовсім трохи, щоб потрапити до топ-10, але ж таки не вистачало). Найголовніша проблема команди полягає в тому, що як і у випадку з Caterham та Marussia працювати треба практично над усіма елементами шасі, а ресурсів на це все немає. Інша справа, що в технічному штабі працюють люди, які мають чималий потенціал і на тестах ми однозначно маємо побачити плоди їх діяльності, насамперед, в області аеродинаміки. Тим паче, що за місяць у команді з’явилася людина, яка добре розуміється на тому, як збудувати швидкий болід.
Sauber до Сільверстоуна приїде майже як тріумфатор, адже команда, яка ще тиждень тому знаходилася на краю фінансової прірви, ризикуючи збанкрутіти і навіть не завершити сезон, таки знайшла інвесторів. Головна проблема, яку повинен розв’язати колектив з Хінвіля – це прогрів шин і швидкість у кваліфікації. Гоночний темп С32 дозволяє боротися з конкурентами за очки, але витягнути машини з трясовини другого десятка Хюлькенбергу вдається нечасто, тож найбільш ефективний спосіб оминути її – показувати кращі результати в суботу. Пошук правильних ключів від дверей, що ведуть до Q3 має стати пріоритетом команди, от тільки залишаються певні сумніви стосовно того, що молоді пілоти, які отримають можливість провести час за кермом боліду, зможуть по-справжньому ефективно допомогти швейцарській команді.
Для Toro Rosso, схоже, молодіжні тести більшою мірою стануть оглядинами саме пілотів, ніж тестами новинок. Чому? Хельмут Марко займається не тільки тим, що пилинки здмухує з Феттеля, а й уважно слідкує за програмою підготовки молоді, яка цілком імовірно вже наступного року замінить одного, а може навіть і обох чинних пілотів команди. Тож, насамперед, для учасників тестів, якими стануть Джонні Чекотто, Карлос Сайнс-молодший і Даниїл Квят, молодіжні тести – це чудовий шанс проявити себе і спробувати довести, що вони нічим не поступаються Даніелю та Жану-Еріку. Хоча головний претендент на місце бойового пілота Toro Rosso – Антоніу Фелікс Да Кошта – тести проведе за кермом старшої команди Дітріха Матешіца. Ну а Джеймс Кі та компанія зі свого боку, можете навіть не сумніватися, приберегли для Сільверстоуна низку сюрпризів.
McLaren на тестах буде вирішувати стільки завдань, скільки давно не припадало на долю команди – МР4-28 виявився настільки революційним і несхожим на свого попередника, наскільки ж і повільнішим, хоча в цілому надійним болідом, який, щоправда, швидко їде тільки на тлі Sauber, Williams та інших аутсайдерів. Аеродинаміка та ходова частина – це ті сфери, на які в першу чергу звертатиме увагу команда, очолювана Мартіном Уітмаршем. Особливу увагу команді варто приділити роботі передньої підвіски, адже з цього року замість більш традиційної схеми на штовхачах McLaren використав досить перспективний з огляду на наступний сезон варіант з тягами, але команда так і не до кінця розібралася з тим, як це має оптимально працювати. Досвіду проведення удосконалень команді не позичати, так що тести, особливо у п’ятницю, коли працюватиме досвідчений тестер Гаррі Паффет мусять зацікавити не тільки вболівальників команди, а й основних конкурентів McLaren.
Force India досить несподівано, але цілком заслужено наразі знаходиться вище легендарного колективу з Уокінга і можна не сумніватися, що буде робити все можливе, аби зберегти статус-кво. Найголовнішим завданням команди Віджая Мальї буде усебічний аналіз нових шин Pirelli проти появи яких вона активно виступала разом із Ferrari та Lotus, адже саме ці три команди якнайкраще пристосувалися і зрозуміли як треба було працювати з гумою на початку сезону. Серйозність побоювань команди підтверджується тим фактом, що Ді Реста і Сутіл проведуть на тестах по цілому дню, тобто шинне питання Force India вважає головним. А якщо ж «індуси» швидко знайдуть правильний підхід до роботи з покришками, то можна буде сподіватися на прогрес команди, яка має потенціал для того, щоб псувати плани та настрій лідерам пелотону і навіть спробувати замахнутися на подіум.
Як для Lotus, так і для Ferrari головні завдання тестів дуже подібні – постаратися якнайшвидше адаптуватися до нових шин, а також ґрунтовно працювати над тим, щоб пілоти стартували в гонках не з 3-4-го рядів, а якомога вище, щоб боротьба в чемпіонаті з Феттелем
мала вигляд реальної справжньої боротьби, а не декларації намірів в один прекрасний день виїхати на червоному коні і всіх перемогти. Так що саме робота над кваліфікаційним темпом повинна бути одним з пріоритетних напрямків Скудерії на цих тестах. Опосередковано це підтверджується тим, що Алонсо в Англії за кермо не сяде взагалі, а Масса проведе лише ранкову сесію у п’ятницю, в той час як решту часу команда присвятить саме випробуванням новинок з Давіде Рігоном за кермом червоної машини. Що ж до Lotus, то тести є надзвичайно важливими ще й у такому аспекті – команда повинна довести Ряйкконену (який особисто проведе за кермом п’ятничний день), що може переламувати несприятливу для себе ситуацію по ходу сезону і залишатися претендентом на найвищу сходинку подіуму. В період, коли фін вирішує залишитися в команді чи спробувати щастя в Red Bull, «чорно-золоті» мають провести тести так, щоб у Кімі не залишилося сумнівів, що бути лідером Lotus значно перспективніше, ніж намагатися обіграти Феттеля в команді німця.
Молодіжні тести для Red Bull тяжко назвати по-справжньому молодіжними – у другій половині кожного з днів за кермо RB9 для апробації шин почергово сядуть Ріккардо, Веббер і Феттель. Цілі команди – такі самі як й у основних конкурентів, оскільки шинний фактор у першій половині сезону виявився одним з основних чинників, значить команда повинна адаптуватися до нової гуми. З огляду на те, що Pirelli обіцяє, що нові покришки будуть поєднувати структуру минулорічного зразка з цьогорічною м’якістю, то схоже, що у «енергетиків» головний біль поступово пройде. Ну а геній Едріана Ньюї обов’язково придумає нові проблеми конкурентам у своїй стихії – аеродинаміці, інших видимих першочергових завдань у команди наразі немає (пошук напарника для Феттеля на наступний сезон тестів не стосується).
Як бачимо, і для лідерів, і для середняків головні завдання на ці тести будуть досить схожими – знайомство з новими шинами та робота над прогрівом гуми для швидкого кола у кваліфікації. Тож Mercedes, адвокати якого самі просили пропуск тестів в якості покарання може від цього програти значно більше, ніж команді Росса Брона вдалося отримати від роботи з Pirelli в Барселоні весною. Адже вже в Німеччині ми побачили стару відому всім картину як W04 поїдає гуму раніше, ніж це роблять машини конкурентів. Невеликою втіхою для срібних стріл є те, що в Pirelli вустами Пола Хембрі пообіцяли поділитися технічною інформацією стосовно випробувань гуми з усіма командами, в тому числі й з Mercedes.
В одному можна не сумніватися – цьогорічна триденна сесія у Сільверстоуні обіцяє бути одними з найцікавіших молодіжних тестів за останні кілька років, результати якої можуть істотно вплинути на розстановку сил в другій половині чемпіонату.
В’ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua
Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите
ВАС ЗАИНТЕРЕСУЕТ
«Жирона» победила »Эспаньол»
Бывший чемпион мира отдает предпочтение Тайсону