Формула-1. Гран-прі Бельгії. Результати, розклад, прогноз та інтриги етапу

Анонс 13-го етапу Ф1. Специфічний вибір шин, легендарна траса та непередбачувана погода

Формула-1 повертається після тритижневої паузи. Цими вихідними, з 25 по 27 липня, на легендарному автодромі Спа-Франкоршам відбудеться 13-й етап Формули-1 сезону 2025 року, Гран-прі Бельгії, який розпочне другу половину чемпіонату.

Бельгійський етап давно став невід'ємною частиною Формули-1, особливо завдяки легендарному повороту О Руж у першому секторі автодрому. Саме він став місцем, де виникло чимало знакових моментів в історії чемпіонату, але водночас - і трагічних, адже забрав не одне життя пілотів, які намагались його підкорити.

Спа-Франкоршам заслужено вважається однією з найскладніших та найцікавіших трас - вона включає всі типи поворотів, а її розміри, форма, рельєф і клімат створюють унікальні умови, коли одна частина автодрому може бути повністю мокрою, а інша - сухою.

Можливо, останні гонки тут не були настільки видовищними, як очікується від такої траси, однак вона точно має всі передумови для цього. Погода обіцяє бути нестабільною, шинник надав незвичний набір комплектів, а команди готують низку оновлень болідів - одні з ключових у сезоні. Побачимо, як усе складеться цими вихідними, адже це також спринт-вікенд. Попереду на фанатів чекає лише одна практика, спринтерські кваліфікація та гонка - перед основною частиною вікенду.

Розклад Гран-прі Бельгії

П'ятниця, 25 липня:

Субота, 26 липня:

Неділя, 27 липня:

Особливості траси:

Довжина: 7,004 км

Кількість кіл: 44

Дві зони DRS:

Рекорд кола в кваліфікації: 1:41,252 (Льюїс Хемілтон, Мерседес, 2020)

Рекорд кола в гонці: 1:44,701 (Серхіо Перес, Ред Булл, 2024)

Прогноз погоди

Спа-Франкоршам, як завжди, готує для команд непрості погодні умови. Один із найнепередбачуваніших автодромів у календарі може знову серйозно вплинути на результати. Формат спринт-вікенду лише додає напруження: одна тренувальна сесія, кваліфікації та дві гонки - все за три дні, й усе це в нестабільну бельгійську погоду. Усі 3 дні температура на трасі буде триматись під час гоночних сесій близько 19-24 °C, без значнх скачків, або змін.

П'ятниця, 25 липня

Погода вранці буде нестійкою - над трасою очікується дощова хмара, яка, однак, має розсіятись до початку єдиного тренування (13:30 за київським часом). Тож пілоти можуть встигнути проїхати повноцінну сесію на сухому асфальті.

А от кваліфікація спринту (17:30) може пройти за вологих умов - ближче до вечора очікується новий осередок опадів. Температура повітря триматиметься на рівні 22 градусів. Дутиме північно-західний вітер - зустрічний на вході в перший поворот і попутний на прямій, яка фактично розпочинається відразу після першого і закінчується на повороті номер 5. Усе це може змінити баланс болідів у першому секторі, особливо в легендарній секції О Руж (2-4 повороти), яка проходиться на підйомі швидкості близько 300 км/год.

Субота, 26 липня

Це буде єдиний день вікенду з більш-менш передбачуваною погодою. Спринт і кваліфікація до основної гонки мають пройти без опадів. Лише невелика ймовірність локальних дощів не дозволяє говорити про повну стабільність, але загалом субота - найспокійніший день у прогнозі.

Напрямок вітру залишиться тим самим, отже, вплив на швидкісні ділянки траси буде подібним до п'ятничного, що зробить простішим налаштування боліда та адаптацію до умов на треку.

Неділя, 27 липня

Основна гонка (старт о 16:00) майже гарантовано пройде за дощової погоди. Вранці на півночі та сході регіону почнуть формуватись масивні дощові хмари, які до старту можуть накрити й саму трасу. Шанси на мокру гонку - дуже високі.

Зміниться й напрямок вітру - із заходу. Це створить бічний потік у тому ж повороті О Руж, що може серйозно вплинути на стабільність болідів у найшвидшій зв'язці траси.

також нагадаємо, що востаннє дощова гонка в Бельгії проходила у 2021 році, однак тоді це закінчилось кількома колами під машиною безпеки та нарахуванням половини очок.

Стратегія та шини на етап

На Гран-прі Бельгії Піреллі привезла доволі незвичну трійку комплектів шин. Найжорсткішою буде C1 (жорсткі) - найтвердіша гума в поточному асортименті. Але замість логічного переходу до C2, далі йде C3 (середні) та C4 (м'які). Тобто пропущено один комплект між найтвердішою та середньою гумою - таке трапляється вкрай рідко.

Останній випадок, коли обирали шини не з трьох послідовних комплектів, був ще на Гран-прі Австралії 2022 року, де використовували C2, C3 і C5.

З цієї трійки C1 є єдиною новинкою - саме її оновили на сезон 2025 року. А от C3 і C4 - ті самі, що застосовувалися тут і торік.

Такий вибір може суттєво вплинути на стратегії команд: різниця в характеристиках між шинами буде доволі помітною. Якщо софт і мідіум приблизно відповідатимуть минулорічним властивостям, то хард буде значно жорсткішим. В умовах спринт-вікенду, мінливої та відносно прохолодної погоди це може змусити команди обирати стратегії з двома й більше зупинками. Жорсткий склад може виявитись занадто слизьким або ризикованим для конкретних умов траси, тоді як мідіум і софт можуть бути суттєво зношеними вже після трьох сесій, які потребуватимуть їх використання ще до основної гонки.

Утім, не варто виключати й протилежний варіант: деякі пілоти можуть ризикнути проїхати більшу частину дистанції на одному комплекті, щоби уникнути часу, втрачено на піт-стопах, або дочекатися пізньої появи машини безпеки.

Як би там не було, усе вказує на те, що підхід команд буде далеко не консервативним і навряд чи передбачуваним.

Прогнозована стратегія від Піреллі у 2024 році:

Приклади стратегії минулого року:

Головні питання та інтриги Гран-прі Бельгії:

- Де Феррарі після оновлень?

Останніми місяцями точилося чимало розмов про нову підвіску Феррарі та її вплив на болід. Справа в тому, що Скудерія була змушена використовувати вищий кліренс, ніж більшість суперників, аби уникнути інцидентів на кшталт того, що стався в Китаї: тоді у Хемілтона надмірно стерлася планка днища через занадто низькі налаштування машини.

Це має особливе значення в межах поточного регламенту. Через специфіку машин нового покоління - що нижче опущене шасі, то більше притискної сили створює днище, і відповідно, тим швидшим стає болід. Оновлення Феррарі були спрямовані саме на те, щоб можна було знизити кліренс - як у конкурентів - але без ризику пошкоджень.

При цьому не йдеться про значне зростання швидкості, скоріше - про розширення вікна налаштувань і покращення керованості, зокрема в повільних і змішаних секторах.

Гран-прі Монако цього року продемонструвало, що коли не потрібен універсальний підхід, як зазвичай (через однотипні повороти в Монте-Карло), Феррарі здатна бути на рівні з лідерами або принаймні боротися в лідируючій групі.

- Чи відіграється Оскар Піастрі?

Після вражаючого старту сезону, коли австралієць у перших шести гонках чотири рази підіймався на вершину подіуму, у другій чверті чемпіонату Оскар Піастрі лише один раз здобув перемогу - на Гран-прі Іспанії. І хоч він усе ще очолює загальний залік, його перевага над найближчим переслідувачем - лише 8 очок.

Наприклад, якщо його напарник, Ландо Норріс, здобуде перемоги у спринті та основній гонці, а Оскар фінішує позаду нього обидва рази, то втрата лідерства неминуча. Навіть якщо Піастрі буде двічі другим, обидва матимуть однакову кількість очок та перемог у сезоні, проте Ландо матиме більше других місць - тож саме він очолить чемпіонат за додатковим показником.

Якщо Піастрі не хоче втрачати перевагу - треба перемагати. І він цілком здатен зробити це саме на трасі Спа-Франкоршам. Австралієць уже зарекомендував себе як пілот, який чудово виступає на універсальних автодромах, таких як Бахрейн, Іспанія - і, власне, Спа, яка також належить до цього списку. До того ж, це улюблена траса Оскара - він добре на ній почувається, і результати лише підтверджують це.

У минулому сезоні він був беззаперечним лідером Макларена під час гонки в Бельгії, а ще роком раніше, у своєму дебютному сезоні 2023-го, хоч і не фінішував у гонці, у решті важливих сесій перевершив свого напарника, зокрема спринт, та 2 кваліфікації. Тож якщо й повертати ініціативу - то саме тут, на Спа-Франкоршам.

- Що покаже Норріс?

Після останніх етапів британець перебуває на підйомі. Здається, аварія в Канаді не зламала його, а навпаки - стала своєрідним поштовхом: після неї Ландо провів два безпомилкові вікенди, і хоч у Великій Британії, ймовірно, не переміг би без штрафу напарника, він усе ж вперше у кар'єрі здобув дві поспіль перемоги в одному сезоні.

Норріс уміє повертатися після тривалих пауз - згадаймо початок чемпіонату або минулорічні перерви: після більшості з них він вигравав. Проте, саме етап у Спа має для нього особливу передісторію. У 2021 році, коли Ландо був найшвидшим на всіх секторах та сегментах заїзду, він мав реальний шанс на поул і перемогу, але в надзвичайно дощовій кваліфікації потрапив в аварію у фінальній частині, яка все зіпсувала. Відтоді на бельгійському етапі він більше не демонстрував нічого справді вражаючого, хоча справа навряд у психології чи страху.

Перемога саме цього вікенду - у форматі спринту - може повернути йому лідерство в чемпіонаті вперше з Саудівської Аравії. Пілот мав три тижні, щоби проаналізувати, де взяти швидкість саме тут і як правильно підлаштувати болід під вимогливу трасу та свій стиль пілотування.

- Дощ + прохолодно = перемога Мерседес?

Минулого року саме пілоти «срібних стріл» у підсумку боролися за перемогу, і хоча зрештою переможця Джорджа Расселла дискваліфікували через недостатню вагу боліда, це не применшує досягнень команди того вікенду. Ситуацію знову ж пояснюють погодні умовами, хоча й специфікація автодрому досить непогано підходить Мерседесу. Цього разу передумови схожі, щоправда, Мерседес виглядає ще швидшим, і якщо ефект буде подібним до торішнього, ми цілком можемо побачити неочікуваного переможця або хоча б серйозного претендента на це.

Особливо це актуально на тлі чуток про потенційний перехід Ферстаппена до Мерседеса. І хоча бос команди Тото Вольф запевнив, що головна мета - зберегти нинішній склад пілотів, Джорджа Расселла та новачка Кімі Антонеллі, гарні результати обох лише підвищують шанси на такий розвиток подій.

Олександр Ляшецький Sport.ua
По темі:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Футбол | 05 грудня 2025, 07:49 14

Крістіан Біловар відновився від травми