ФК Герта: «З хуліганами складно, але ультрас — інша категорія»

Без рожевих окулярів — з якими проблемами стикається відділ по роботі з фанатами в німецькому клубі

Берлінська «Герта» - один з найстаріших і найвідоміших німецьких клубів. Заснована в 1892-му році, «Герта» є дворазовим чемпіоном і п'ятикратним віце-чемпіоном Німеччини, триразовим фіналістом Кубка Німеччини і дворазовим володарем Кубка німецької ліги. Минулий сезон берлінська команда завершила на 11-му місці в Бундеслізі.

Домашні матчі «Герта» проводить на берлінському Олімпійському стадіоні, який вміщує близько 75-ти тисяч глядачів. До речі, саме на цій арені пройшла левова частка змагань Олімпіади-1936. Остання велика реконструкція Олімпійського стадіону завершилася за рік до ЧС-2006.

У «Герті», як і в багатьох інших німецьких клубах, давно зрозуміли важливість активної взаємодії з уболівальниками. У межах семінару «Футбол і культура футбольних уболівальників у відкритому суспільстві» глава відділу по роботі з фанатами «Герти» Донато Мелілло і його помічник Штефано Баццано розповіли, чим хулігани відрізняються від ультрас, коли клуб побудує новий стадіон, і чого вони чекають від виходу в Бундеслігу ще однієї берлінської команди - «Уніона».

На перехресті між інтересами клубу і фанатів

«Концепція створення клубного відділу по роботі з уболівальниками виходить з 1992-го року, коли була прийнята національна концепція по роботі з фанатами.

Тоді була інша ситуація. Клуби були маленькими і погано організованими. У «Герті» офіційно працювали всього три працівника. На стадіонах було багато актів насильства. Для протидії цьому і була прийнята концепція по роботі з фанатами, і створені фан-проекти, які так добре себе зарекомендували. Фан-проекти оплачуються наполовину місцевою владою, наполовину - футбольними організаціями, вони не залежать від клубів.

Перша людина, яка відповідала за взаємодію з фанатами в «Герті», працювала з 1995-го року, причому робила це безкоштовно. Перший платний працівник на цій посаді з'явився в 1997-му році. Зараз в «Герті» відділ по роботі з фанатами налічує п'ять осіб. Під час підготовки до конкретного матчу до них додаються ще двоє, також волонтери займаються фанатами з обмеженими можливостями. Клуби Бундесліги зобов'язані мати мінімум три людини, які відповідають за роботу з фанатами. Клуби другої Бундесліги - мінімум дві таких людини.

У нас в клубі є 363 об'єднання фанатів, з якими ми регулярно співпрацюємо. Це приблизно 9 тисяч осіб. У некомерційному об'єднанні у нас понад 36 тисяч членів.

Ми - місток між організаторами, органами безпеки і фанатами. Ми робимо все, щоб матч пройшов добре. Ми знаходимося на перехресті між інтересами клубу і фанатів.

Завдання збільшення відвідуваності матчів - це завдання всього клубу. Це не наша безпосередня задача. У нас великий стадіон, який дуже непросто наповнити. Наша сфера відповідальності - це ті люди, які вже прийшли на стадіон.

Ми робимо відкриті тренування не тільки на своїй базі, а, наприклад, в інших районах Берліна, що привертає увагу додаткових глядачів.

Влітку минулого року ми провели акцію «kids for free», коли квитки на певні блоки безкоштовно видавалися дітям до 13-ти років. Ця акція стала дуже популярною».

Про різницю між хуліганами і ультрас

«Поліцейський розподіл фанатів на категорії А, В і С (де А - законослухняні фанати, С - найбільш проблемні фанати - прим. ред.)? Ми не розмірковуємо в таких категоріях, у нас інший підхід до справи. Ми вважаємо, що А, В і С - чисто поліцейські категорії, ми так не працюємо. Чи є у нас схильні до насильства фанати? Так, вони у нас є. І це не секрет.

Ми намагаємося працювати профілактично, до того, як трапляться акти насильства. Наша робота педагогічно-профілактична. Можна провести деякі паралелі з фан-проектом. Але ми працюємо з усіма фанатами, тому нам доводиться куди складніше.

Ми не носимо рожеві окуляри. У нас є проблеми. Але навіть коли фанати отримують заборони на відвідування стадіонів, ми намагаємося допомогти їм пом'якшити покарання, якщо бачимо у порушників позитивну перспективу.

Чим більше людина схильна до насильства, тим складніше для неї достукатися. Якщо людина знає, що у неї можуть бути проблеми, але продовжує займатися цим, значить, їй не так важливо саме відвідування стадіону.

Є категорії людей, на яких наші заходи не діють, впоратися з ними може тільки поліція. Ми чесно говоримо, що є хулігани і є ультрас. З хуліганами складно щось зробити, але ультрас - інша категорія людей. Ми робимо все можливе, але чудес від нас ніхто не чекає.

Клубу важливо чітко сформулювати свою позицію. Тоді набагато вище ймовірність, що вболівальники нас почують.

Середня відвідуваність «Герти» в Бундеслізі - 48 тисяч осіб. Якщо брати інші клуби, то у когось більше, у когось менше. Середня відвідуваність матчів Бундесліги в цілому - 44 тисячі чоловік. На виїзди з нами їздять в середньому 2300 осіб. 450 осіб купили сезонні виїзні абонементи.

Відвідуваність виїзних поєдинків дуже залежить від географії. Коли їхати доводиться далеко, то на виїзді присутня приблизно тисяча фанатів. Якщо їхати відносно близько - чотири тисячі. В цілому, Берлін не дуже зручно розташований географічно (в північно-східній частині Німеччини - прим. ред.).

Варто зазначити, що 20-25% наших уболівальників на домашньому стадіоні складають жінки. На матчі «Герти» часто ходять цілими сім'ями.

На виїзних матчах все не так. Довгі подорожі, багато алкоголю, наркотики... Там менше жінок, дітей і сімей, туди їдуть ультрас. Звичайно, коли фанати приїжджають в чуже місто, поліція тримає їх на особливому контролі.

Цього сезону «Герта» вже заплатила €190 тисяч штрафу за дії фанатів. І це далеко не найбільша сума у Бундеслізі».

Якщо немає консенсусу - вирішує шеф

«Коли ми проводимо якісь акції, найчастіше ми не погоджуємося з відділом маркетингу, з їх ідеями. Але у нас демократія. Хто приймає остаточне рішення? Якщо питання гостре, то йдуть довгі дискусії. Якщо консенсусу досягти не вдалося, вирішує шеф. Але правління клубу дуже уважно прислухається до нашої думки. Бувають випадки, коли всі - за, а тільки ми - проти, але прислухаються все одно саме до нас. Правда, буває і по-іншому (сміються) ».

Божевільна бюрократія і новий стадіон

«Ця тема нас давно хвилює і буде хвилювати. Ми хочемо побудувати новий стадіон. «Герта» грає на Олімпійському стадіоні з сезону 1963/1964. Це означає, що 95 відсотків наших фанатів не знають іншого стадіону.

Це один з найкрасивіших стадіонів у світі, але він вже не дає потрібного рівня комфорту. Це архітектурна пам'ятка. Ми навіть зобов'язані після кожного матчу прибирати все, що пов'язано з «Гертою» - емблеми, логотипи, написи... Це божевільна бюрократія.

Всі розуміють, що потрібен новий стадіон. Але переконання людей - тривалий і болісний процес. Думаю, що ми його пройдемо.

Найбільша проблема - у нас поки немає майданчика, де можна побудувати стадіон. Ми хочемо, щоб він вміщав 53-55 тисяч глядачів. Хочемо, щоб на кожен матч розпродавалися всі квитки».

Про ціни на квитки

«У нас динамічна система цін на квитки. Вартість змінюється в залежності від конкретної гри. Ціни стартують від €15 євро і доходять до €80-90.

Ціна домашнього абонемента, який включає 17 ігор сезону - €189 євро. Для членів клубу ціна становить €149.

Про взаємовідносини з фанатами клубу «Уніон Берлін»

«Уніон Берлін» - ще один старий берлінський клуб, заснований в 1906-му році. За підсумками сезону 2018/2019 «Уніон» в перший раз у своїй історії пробився до Бундесліги, за сумою двох матчів обійшовши «Штутгарт» (2:2, 0:0).

«До того, як відбулося падіння Берлінського муру, між фанатами «Герти» і «Уніона» були братання і дружба. Сьогодні ж існує ворожнеча, що включає акти насильства. Особливо, якщо ми подивимося на взаємини ультрас.

Я радий, що «Уніону» вдалося вийти в Бундеслігу. Це добре для Берліна. Але як офіційна особа я розумію, що це принесе масу проблем.

А для фанатів «Герти» це дуже добре, адже у нас буде берлінське дербі!»

Замість післямови

Само собою, «Герта» - великий клуб Бундесліги, і робота з фанатами тут організована на вищому рівні. Як-не-як, положення зобов'язує. Але співробітники відділу по роботі з фанатами не забувають, що вони - сполучна ланка між клубом і вболівальниками, а не виключно рупор клубної думки, як це нерідко буває. У тому числі і в Україні.

Михайло ШАПОВАЛОВ

Михайло Шаповалов Sport.ua
По темі:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Футбол | 22 листопада 2024, 19:45 1

Віктор Дьокереш зі «Спортінга» має стати заміною для Кіліана Мбаппе або Вінісіуса Жуніора

Коментарі