Провал Макларена та рішення Ред Булл, яке дає Ферстапену шанс на титул
Аналіз головних подій 23-го етапу Формули-1 2025
- 02 грудня 2025, 20:50
- |
- 02 грудня 2025, 21:15
- 1071
- 0
Минулого тижня відбувся передостанній етап сезону - Гран-прі Катару. Оскільки це був спринтовий вікенд, у розіграші було 33 очки замість звичних 25, тож за підсумками етапу відбулися зміни в заліках, зокрема серед претендентів на титул.
Ландо Норріс зберіг лідерство завдяки великому запасу, який мав до цього. Втім через стратегічний провал Макларена Оскар Піастрі поступився Максу Ферстаппену та втратив навіть другу позицію. Тепер доля чемпіонського титулу вирішиться в Абу-Дабі.
Окрім цього, на всіх рівнях пелотону сталася низка інших цікавих подій. Чому підсумковий результат вийшов саме таким - у цьому матеріалі.
Макларен
Довкола Макларена перед стартом етапу було чимало розмов. Команда була дискваліфікована з Гран-прі Лас-Вегаса, що відбувся всього тижнем раніше, через надмірний знос планки днища. На цьому тлі виникла ціла хвиля інсайдів і повідомлень від авторитетних і не дуже інсайдерів, медіа та просто окремих осіб, які нібито мали свої джерела інформації щодо хитрощів, які використовувала команда. До того ж Піреллі ввела обмеження у 25 кіл на комплект, що позбавило Макларен його головної переваги - менеджменту гуми, адже всім доводилося постійно атакувати.
Попри все, Макларен розпочав і продовжив вікенд дуже вдало: перше і третє місця у спринт-кваліфікації та спринті, а також перший ряд на старті Гран-прі Катару. Загалом болід був швидким як на одному колі, так і на довгій дистанції. Проте знайшлося те, що завадило чинним чемпіонам Кубка конструкторів.
На сьомому колі стався інцидент за участю П'єра Гаслі та Ніко Хюлькенберга. Пілота Альпін у брудному повітрі понесло вбік суперника на Заубері, й у підсумку німець не зміг продовжити гонку. Це спровокувало появу машини безпеки - і означало ідеальний момент для першої з двох обов'язкових зупинок.
Справа в тому, що дистанція гонки - 57 кіл, і саме сьоме коло відкривало можливість провести перший піт-стоп так, щоб укластися у правило максимум 25 кіл на комплект і зупинитись не більше двох разів. До того ж під машиною безпеки втрати часу значно менші, особливо в Катарі, де піт-стоп триває близько 26 секунд, тоді як на більшості трас - приблизно 21. Різниця суттєва.
Але Макларен опинився у складному становищі й став заручником обставин. Будучи серед лідерів, у команді побоялися, що подвійна зупинка поверне пілотів у середину топ-10, а знаючи складність обгонів у Катарі, це могло б стати великою проблемою. Зокрема для Ландо Норріса, адже він і так затримався ти позаду Піастрі. Розводити їх по різних стратегіях команда не стала, адже «папая рулз». В підсумку подарувала суперникам безкоштовний піт-стоп. Навіть з перевагою в темпі це було надто оптимістичним рішенням. Вони аргументували це гнучкістю стратегії, але складно зрозуміти, яку саме гнучкість вони мали на увазі. Макларен гарантовано втрачав позицію відносно Ферстаппена після 2-х піт-стопів, а перевага місця на трасі тут надто велика.
Другий промах стався безпосередньо під час зупинки: команда обрала хард замість мідіума. Піреллі прогнозувала, що жорстка гума буде приблизно на 0,3 секунди повільнішою, але насправді вона дозволяла атакувати значно більше. Через це Ферстаппен почав відігравати час. Два провальні рішення - і навіть величезна перевага наприкінці на свіжішому жорсткому комплекті не дозволила не те що обігнати Ферстаппена, а навіть наздогнати його. Хоча на 99% за нормальних умов, без машини безпеки та без обмеження 25 кіл, Оскар Піастрі виграв би Гран-прі Катару в домінуючому стилі.
Реакція Піастрі після гонки говорить сама за себе - він не приховував розчарування. Він втратив не просто перемогу, а й 7 очок, які міг отримати. Занадто дорога помилка перед фіналом сезону. Відіграти у Норріса 16 очок за етап майже нереально: треба виграти гонку й сподіватися, що Ландо не фінішує вище шостого місця. І це в той вікенд, коли Піастрі вперше з Гран-прі Італії на початку вересня (шість етапів тому) мав темп для подіуму, і вперше з Нідерландів був швидшим за свого напарника.
Норріс цього разу був банально повільнішим. Десь дала про себе знати напруга й тиск через шанс стати чемпіоном, десь це був просто програш напарнику. Але при перевазі у 12 очок над Ферстаппеном і 16 над Піастрі перед фіналом сезону він має найбільші шанси стати чемпіоном - і повністю це заслужив. Так, результат у Катарі був невдалим, але якби не провал команди, це був би черговий подіум. Ландо проводить сезон стабільніше за всіх конкурентів і видав два супердомінантні етапи в Бразилії та Мексиці, які наразі дають йому дуже високі шанси на титул.
Ред Булл
Команда з Мілтон-Кінз на папері мала бути у боротьбі, але відверто чистого темпу не вистачало. Реалістично йшлося про боротьбу лише за подіум. Проте вирішальну роль зіграло стратегічне рішення головної стратегині команди Ганни Шмітц.
Поки Макларен зосереджувався на доволі консервативному підході до тактики, Ред Булл стали першими, хто ризикнув під час машини безпеки і не прогадав. І саме цей ризик зрештою приніс результат.
Макс Ферстаппен не був найшвидшим у плані чистого темпу - він поступався Макларенам: приблизно 0,400 секунди з кола Піастрі та 0,050 Норрісу, у якого до того ж було невелике пошкодження машини після вильоту в гравійну пастку. Проте це лише підкреслило, наскільки важлива стратегія у Формулі-1, особливо в таких гонках.
Ферстаппен здобув другу перемогу поспіль і зрівнявся за кількістю перемог із пілотами Макларена. Тепер для титулу йому потрібно фінішувати не нижче третього місця, а в ідеалі - перемагати. Однак усе вирішиться безпосередньо на трасі.
При цьому, якщо Макс не відіграє 12 балів у Норріса, навіть перемога може не допомогти - потрібно також, щоб Ландо був не вище четвертого. Шанси все ще невеликі, але вони значно вищі, ніж після Гран-прі Нідерландів, коли відставання від лідера чемпіонату становило 104 очки.
Окремої уваги заслуговує Юкі Цунода. Завдяки проблемам суперників, японець прорвався в очки зі хвоста пелотону й уперше випередив Ферстаппена в кваліфікації (хай і спринт-кваліфікації). Він прогресував останні кілька етапів, але не зміг реалізувати це у великий результат. Найближчим часом, за інформацією з паддока, мають оголосити, що він стане резервним пілотом Ред Булл, а його місце займе Ісак Хаджар.
Мерседес проти Феррарі
Срібні стріли спільними зусиллями втратили шанси на подіум. Джордж Рассел, який стартував позаду трійки претендентів на титул, провалив старт і одразу відкотився назад, а Кімі Антонеллі, навпаки, прорвався вперед. Проте команда затрималась із його піт-стопом, що відкинуло італійця назад.
Рассел після своєї зупинки опинився у щільній групі в середині пелотону - саме сценарію, якого остерігалися і в Макларені, хоч і були попереду. У підсумку британець фінішував лише шостим, втративши дві позиції відносно старту.
Антонеллі вдався хороший старт: він майже одразу обігнав напарника. Італієць першим у команді поїхав на піт-стоп, але через затримку пропустив Сайнса на Вільямсі і до кінця гонки так і не зміг його обігнати. Навпаки - після того, як Ландо Норріс повернувся на трасу після другої зупинки, Антонеллі припустився помилки на виході з повороту і пропустив британця вперед.
Через це спочатку від Ред Булл, а потім і з боку частини фанів та деяких голосів у паддоку з'явилися твердження, що Кімі нібито навмисне пропустив Норріса, аби допомогти йому в боротьбі за титул. Це була повна нісенітниця, за яку Ред Булл публічно вибачився. Попри це, на адресу Антонеллі посипався шквал хейту, включно з погрозами життю, через що Мерседес звернувся до ФІА.
Насправді ж пілот Мерседеса на той момент опинився на зношеній гумі за болідом Сайнса і в брудному повітрі почав припускатися помилок, ловлячи машину на межі. Ландо просто скористався моментом.
Попри проблеми, цього вистачило, щоб Мерседес набрав 18 очок проти 4 у Феррарі. Це означає, що команда вже гарантувала собі перемогу в дуелі за друге місце - відібрати його може лише Ред Булл, але лише за надзвичайно малоймовірного сценарію, якщо набере на 33 очки більше за Мерседес у Абу-Дабі.
Щодо Феррарі, то це черговий провал Скудерії наприкінці сезону. Вони зарано припинили оновлення машини і тепер змушені догрібати сезон як є. У команді Фреда Вассера вже визнали, що це було помилкове рішення.
Стратегічний успіх Вільямс та Сайнса
Пілот Вільямса провів один із найкращих етапів у сезоні. Катар зі своїми швидкісними та затягнутими поворотами мав стати справжнім випробуванням для команди, але завершився тріумфом. Іспанець одразу відіграв дві позиції на старті. А після провального подвійного піт-стопа Мерседеса до його активу додалася ще одна.
Ситуація стала ще вигіднішою після фінальної зупинки Ландо Норріса, коли британець відкотився назад. І хоча Ландо швидко наздогнав Карлоса, щойно пройшов Антонеллі після його помилки, це жодним чином не загрожувало подіуму пілота Вільямса.
Це перший випадок за останні 10 років, коли пілот Вільямс Рейсінг піднявся на подіум більше одного разу за сезон - тоді також було два.