Планку задано. Або як хитрість Макларена може зробити Ферстаппена чемпіоном
Технічне рішення чинних чемпіонів може додати інтриги в чемпіонаті перед фіналом
- 27 листопада 2025, 11:40
- |
- 27 листопада 2025, 13:17
- 4280
- 1
Гран-прі Лас-Вегасу, який пройшов минулого тижня, завершився перемогою Макса Ферстаппена та драмою довкола дискваліфікації Макларен. У обох болідів команди була надмірно зношена планка на днищі.
Це подарувало пілоту Ред Булл купу очок відносно суперників. Тепер він відстає від Ландо Норріса на 24 бали та зрівнявся з Оскаром Піастрі. Однак справжній інтерес викликає не самі цифри, а причина дискваліфікації та чутки і інсайди, що розгорілися навколо цього. Вони дещо відрізняються від офіційної версії керівника Андреа Стелли.
Що саме сталося з планкою і як це може вплинути на долю титулу - у цьому матеріалі.
Офіційна версія: форс-мажор
Бос команди Андреа Стелла розповів, що болід Макларен у гонці почав більше «дельфінувати» (коли машина на високій швидкості підстрибує через нестабільну притискну силу), ніж очікувалося. Колектив не передбачав такого сценарію при налаштуванні, тож був до нього не готовий. Коли командний місток нарешті усвідомив ризики дискваліфікації, інженер попросив Ландо Норріса бути обережнішим на ділянках траси, де днище найбільше торкалося асфальту та бордюрів.
Такий промах легко пояснюється перерваними практиками та нетиповими умовами Лас-Вегаса. Наприклад, третє тренування, коли були підготовлені налаштування, близькі до фінальних, було мокрим і не дало відповідних даних.
Сама траса має більші ризики для подібних промахів. Вона наповнена довгими прямими, і відповідно швидкості тут більші, ніж зазвичай, а чим швидше їде машина, тим більше опускається днище до траси. Але чому команда могла так провалитись технічно, але не навіщо пішла на такі ризики.
Низка експертів та інсайдерів мають свій погляд та інформацію, якою після Лас-Вегаса активно почали ділитись.
Усе почалось ще в Бразилії
За даними японського видання as-web.jp, під час Гран-прі Бразилії декілька керівників і технічних директорів команд звернулися до FIA після підозр, що деякі колективи нагрівали титанові блоки (фото нижче) на пластинах днища. Нагрівання змушує метал розширюватися, і в такому випадку саме цей розігрітий елемент частково брав на себе удар від стирання, зменшуючи фактичний знос планки.
Технічний делегат FIA Джо Бауер помітив проблему та перевірив усі титанові блоки перед кваліфікацією. Ніби було виявлено пристрої, призначені для нагрівання блоків, і перед початком заїзду їх заборонили використовувати. Це могло пояснити різницю в швидкості болідів між спринтами та кваліфікаційними сесіями.
Вважається, що майже всі команди у тій чи іншій мірі використовували цей метод, отримуючи особливо помітну перевагу на трасах, де можна опускати болід дуже низько.
Це пояснює слова Макларен, що їм довелося підняти болід у Сан-Паулу задля безпеки.
Зокрема, офіційний журналіст Формули-1 Джон Доубл у статті The Race повідомив, що хоча знос планок на Макларені в Бразилії був цілком легальним і не вимагав жодних санкцій, він перебував на межі дозволеного. Також експерт і кілька його колег звернули увагу на те, що сидіння пілотів «команди папая» були покриті тепловідвідною фольгою, щоб убезпечити їх від опіків та перегріву, що цілком можна пов'язати з нагрівом титанових блоків, які розташовані під пілотом.
За останніми повідомленнями, багато команд запідозрювали Макларен у хитрому управлінні зносом цієї планки, а після літньої паузи до цього частково долучився і Ред Булл.
У Заубері колишній стратег Феррарі звернув увагу на те, що в цих команд більше зношується саме передня частина пластин, хоча за всією логікою вона має, як і в інших, зношуватись ззаду - адже там притискна сила більша і саме там болід найчастіше контактує з поверхнею. Однак у «биків» це не було настільки радикально.
До Бразилії подібні трюки з нагрівом не були заборонені, як і зміна складу сплаву. Тож це було цілком легально, і втрутилися лише тоді, коли це почало набирати масовий характер і стало надто помітним.
На додачу кілька інсайдерів повідомляють, що Ред Булл був одним із небагатьох, хто розгадав цю хитрість Макларена ближче до кінця літа й зумів підготувати відповідні оновлення днища в Монці, аби також працювати з цим, хоч і не так радикально. Це стало одним із ключових факторів повернення сильної форми Ред Булл.
Чому не спрацювало у Лас-Вегасі та які наслідки
Причиною того, що «хитрість» обернулась дискваліфікацією у Лас-Вегасі, справді стало надмірне дельфінування боліда. Команда не могла через брак даних із практик до кінця передбачити поведінку машини на дистанції гонки.
Титанові пластини зношуються більше на пізніх стадіях, адже рівень палива боліда зменшується, а антикрила притискають легшу машину ніж та була на початку гонки. Через це днище боліда ближче контактує з поверхнею й частіше «чіпає» трасу. Можливо, саме тому знос планок у останніх колах та рівень дельфінування перевищив очікування. Команда переборщила з висотою машини, опустивши її занадто низько, що на пізніх стадіях обернулось провалом.
Інших змін у Лас-Вегасі не було, але в Катарі треба буде діяти дуже обережно. Якщо ризики повторяться, команді доведеться піднімати болід, втрачаючи темп, або ризикувати дискваліфікацією.
Це було б менш критично, якби ефект впливав на всі команди рівномірно. У Ред Булл попри схожу технологію швидкість не страждала після заборони. Коли це врахувати, Ферстаппен отримав дуже хороші шанси на титул. Якщо ризики повторяться на останніх двох етапах, нідерландець отримає гарну можливість. Але чи вистачить цього і чи повторяться проблеми Лас-Вегаса - побачимо.
Уся ця теорія щодо хитрощів Макларена - це повідомлення авторитетних і не дуже інсайдерів та окремих осіб, які мають свої канали інформації. Вона виглядає зовсім не абсурдно, але офіційних підтверджень наразі немає.
Треба чекати Катар та Абу-Дабі й дивитися, як себе покаже Макларен. Якщо швидкості не буде й виглядатиме так, що їм доведеться йти на компроміс і піднімати машину - скоріш за все, справа справді була в цьому. Якщо ж темп нікуди не зникне, то, ймовірно, це був форс-мажор.
Особисто вважаю, що одне не виключає іншого: Ред Булл і Макларен дійсно могли, і швидше за все експериментували з задньою частиною планки днища, отримуючи певну перевагу, хоча не так радикально і не в такому масштабі, як повідомляють. Як зазвичай буває, правда «викручувалась» від джерела до джерела й насправді може бути дещо іншою.