Титул у Формулі-4 та бронза на ЧС з картингу. Як пройшов сезон для України?
Рік для українців в автоспорті став одним із найбільш результативних на всіх рівнях
- 02 листопада 2025, 09:55
- |
- 02 листопада 2025, 09:57
- 338
- 0
Протягом жовтня завершилися останні етапи Формули-4 Італії, FRECA, GT World Challenge та інших серій, тож сезон 2025 для українських пілотів офіційно добіг кінця.
Перша половина сезону видалась чи не найрезультативнішою в історії українського автоспорту, але після серпневої літньої паузи настала пора гідно довести рік до фінішу та підтримати високий рівень, закладений раніше.
Українці виступали як у формулах, так і в перегонах на автомобілях класу GT. За цей час вдалося здобути перші фініші в очках, перемоги та навіть чемпіонський титул. Про головні успіхи наших спортсменів за сезон-2025 - у цьому матеріалі.
Формула-4: перемога в Італії та чемпіонство у Євро Ф4
У сезоні 2025 року єдиним українцем у перегонах Формули-4 став Олександр Бондарев. Він виступив у трьох чемпіонатах: Формулі-4 Близького Сходу (як підготовка до Європи), а також у серіях Італії та Євро Формулі-4. Українські вболівальники покладали на нього великі очікування - і небезпідставно. Бондарев виступає за топову команду Према Рейсінг ще з картингу і є першим українцем у юніорській академії Формули-1 Вільямс Рейсінг.
Європейський сезон складався з десяти вікендів: семи в Італії та трьох у Євро Формулі-4. До літньої паузи він встиг провести п'ять етапів в Італії та один у європейській серії.
Ф4 Італії
За цей період українець помітно прогресував. Спочатку він продемонстрував швидкість рівня лідерів у кваліфікації на трасі Монца, виборовши друге місце на старті. У гонці довгий час утримував першу позицію та впевнено захищався, однак через низку обставин фінішував поза подіумом.
Кульмінацією першої частини сезону став етап на легендарному автодромі Імола. Там Олександр вперше в історії для України здобув поул у Формулі-4, стартувавши першим у фінальній гонці. Цього разу завадити йому не вдалося: Бондарев впевнено виграв заїзд та здобув свою першу перемогу у перегонах формульного рівня після переходу з картингу. Саме цей результат і став для нього найкращим у сезоні. До літньої паузи він підходив із 11-м місцем у загальному заліку та п'ятим серед новачків сезону.
Після літньої паузи чемпіонат відновився на автодромі Барселона-Каталонія в Іспанії. Вікенд для українця не склався: у кваліфікації він став 12-м і 16-м, а в гонках фінішував лише 14-м. У фінальному заїзді Бондарев піднявся до межі очкової зони, але через аварію позаду з'явилася машина безпеки, а сильна злива призвела до дострокового завершення гонки без зарахування результатів.
Останній шанс закінчити сезон на високій ноті випав на автодромі Мізано, який приймав одразу п'ять гонок. Бондарев підійшов до гонок з непоганими результатами у кваліфікації та відповідними очікуваннями. Двічі він стартував із шостої позиції: у першій гонці утримав її до фінішу, а в наступній піднявся на четверту. Проте у фіналі, до якого він кваліфікувався, гонка завершилась для нього лише 29-м місцем після контакту з Данте Вінчі: суперник в'їхав у болід українця позаду, і Олександрові довелося їхати до боксів.
Однак в останній гонці сезону в Італії, куди переносились результати кваліфікації з Імоли, Бондарев стартував другим, що давало шанс яскраво завершити рік. Хоча втримати позаду Кіна Накамуру Берту на старті не вдалося, українець впевнено фінішував третім у загальному заліку та першим серед новачків, здобувши другий подіум у кар'єрі.
За підсумками сезону Олександр Бондарев посів третє місце в заліку новачків та десяте у загальному рейтингу чемпіонату, ставши одним із найкращих дебютантів року в Італійській Формулі-4.
Євро Ф4
Якщо старт сезону у Євро Формулі-4 став для Бондарева справжнім тріумфом: три фініші в очках і три перемоги серед новачків дозволили українцю закріпитися в лідерах - шосте місце в абсолюті та перше в юніорському заліку. Та другий етап, що відновлював серію після паузи в серпні, вийшов значно скромнішим.
На Муджелло кваліфікація пройшла непросто: 10-й і 14-й результати дали лише 19-ту стартову позицію у фінальному заїзді. У першій гонці Бондарев прорвався до 8-го місця в абсолюті та четвертого серед новачків. У другій, стартувавши 14-м, він став 11-м після штрафів суперників і знову взяв очки. Третій заїзд став найважчим - із 19-ї позиції він піднявся лише до 17-ї (7-й серед новачків).
Фінальна частина сезону Євро Формули-4 для Олександра Бондарева вийшла напруженою та драматичною. У першому заїзді українець уникнув інцидентів на хаотичному старті та поступово відіграв позиції, фінішувавши десятим в абсолюті й третім серед новачків. Після гонки штрафи суперників попереду підняли його на сьоме та перше місця відповідно. Це дозволило зміцнити його лідерство в юніорському заліку.
Друга гонка склалася складніше: під час боротьби за вісімку між Бондаревим та Андреа Костічем стався контакт, після якого Олександр відкотився назад і зміг піднятися лише до 14-го місця. Конкурент у боротьбі за титул Салім Ханна скоротив відставання, і здавалося, що чемпіонська інтрига загострилася. Але перегляд інцидентів попереду знову зіграв на користь українця, який піднявся до 11-го місця в абсолюті та четвертого серед новачків. Таким чином шанси все ж здобути титул для Олександра після цієї гонки зросли.
У вирішальному заїзді Бондарев опинився в самому кінці пелотону після проблем на старті, але зумів стабільним темпом повернутися до 15-го місця, де й фінішував. Попри перемогу Ханни, українець зберіг перевагу і став чемпіоном у класі новачків Євро Формули-4. Це перший титул для українського пілота у формульних серіях.
FRECA
У Регіональному чемпіонаті, який є проміжною ланкою між Формулою-4 та Формулою-3, уже другий рік виступає Ярослав Веселаго.
Це пілот із нетиповою гоночною біографією. На відміну від більшості молодих талантів, які проходять класичний шлях із багаторічними виступами в картингу, Веселаго перейшов у формульні серії з дрифту - дисципліни, де він досяг помітних результатів.
Сезон почався невдало. Напередодні старту під час тестових заїздів Ярослав потрапив в аварію та зазнав ушкодження руки. Про це пілот повідомив на своїй сторінці в Instagram. Через травму українець пропустив перший етап. Дебют у чемпіонаті відбувся на другому етапі в Бельгії, на трасі Спа-Франкоршам. Виступ вийшов із досить стриманими результатами, як і решта сезону.
Українець рідко припускався помилок, проте пробитися в боротьбу за очки не вдавалося. Найкраща кваліфікація була в Зандворті (Нідерланди) - 14-те місце на старті (8-й у своїй групі), а найкращий результат у гонці - 17-та позиція в останньому етапі сезону на трасі Монца в Італії.
Загалом сезон Ярослав завершив 34-м із 39 класифікованих учасників.
GT World Challenge Europе
У найпрестижнішому чемпіонаті змагань машин класу GT3 Україну представляє Іван Клименко, який проводить свій другий сезон.
GT World Challenge Europe Endurance по праву вважається одним із найсильніших турнірів у світі серед автомобілів класу GT3. Після скасування категорії GTE саме GT3 зайняв вершину ієрархії «Гран Туризмо». Головним конкурентом серії можна назвати лише чемпіонат світу з перегонів на витривалість FIA WEC, але там основна увага зосереджена на гіперкарах, а не на кузовних машинах.
Клименко виступає за французький колектив Saintéloc Racing в екіпажі №26 за кермом Audi R8 GT3 Evo II разом із бельгійцем Лоренцом Лоцерту у класі Silver.
Найкращим результатом українця в серії залишається срібло на етапі в Нідерландах, що стало першим фінішем у призах на такому рівні не лише для Івана, а й для всіх українських гонщиків в історії. Тоді ж він здобув перемогу у своєму класі.
Також варто виділити друге місце у 24-годинних перегонах у Спа, де екіпаж українця встиг нав'язати боротьбу за очки, але все ж низка проблем і нічна частина заїзду відкинула їх назад.
Окрім цього, загалом було сім подіумів у класі (1 перемога, 2 срібла, 4 бронзи) та одне друге місце в абсолютному заліку. З такими результатами екіпаж Клименка завершив сезон четвертим у категорії Silver, де протягом року виступило більше ніж 50 екіпажів. У загальному ж заліку українець став 37-м, хоча кількість учасників протягом сезону сягала майже 200.
Іван Пеклін
Іван Пеклін - український гонщик, який у різні роки виступав у міжнародних формульних та GT-чемпіонатах. Ще кілька років тому, якби запитали, хто стане першим українським пілотом, кожен формульний фанат відповів би, що саме він. І не дарма, адже українець має досвід участі у Формулі-4, де став першим українським переможцем гонки в історії у 2020 році.
Сезон українець розпочав у чемпіонаті Porsche Sprint Challenge Central Europe, де після двох етапів очолював спринтерський залік із максимальним результатом у 50 очок і займав друге місце у заліку гонок на витривалість. Просетнатсупні 2вікнди вні пропутсив іпрвернувс ялише у фіналі.
За підсумками сезоун у цьоум чеміпоанті Іван опустився на 4 позицію у уобох класах.
Однак, мабуть, головним викликом для Пекліна цього року була участь в одному з етапів серії NLS. Це той самий чемпіонат, у якому Макс Ферстаппен виступав для отримання ліцензії на перегони в GT. Хоча вони й не перетнулися на трасі, адже брали участь у різних етапах, проте сам факт підкреслює рівень серії.
Пеклін виступав на машині Porsche 992 GT3 Cup №904. Його напарниками у 6-годинному марафоні стали Бен Буннагель та Дженіс Волдоу. Протягом гонки екіпаж зумів триматися серед найсильніших та фінішував на восьмому місці у загальній класифікації та третім у своєму класі.
Картинг
Серед пілотів у наймолодших дивізіонах українці також регулярно досягають успіхів. Завдяки відносній доступності початкових рівнів автоспорту саме в картингу представництво України є найбільшим. Майже щомісяця з'являлися імена, які гучно заявляли про себе результатами на міжнародних стартах. Найпомітнішими протягом року стали такі досягнення.
Платон Ковтуненко став першим українцем, який виграв Чемпіонат Італії з картингу, здобувши титул у класі MINI Gr.3 U10 разом з українською командою Borsch Racing. У наймасовішому та одному з найбільш конкурентних чемпіонатів світу Платон випередив понад 60 суперників із різних країн.
У Чемпіонаті Італії з картингу у класі OK-N Junior виступали одразу кілька українців. Найуспішнішим став Олександр Легенький, який завершив сезон віце-чемпіоном і здобув перемогу на одному з етапів. Всеволод Осадчий-Сусловський став п'ятим, а Нікіта Ботте - вісімнадцятим зі 137 учасників.
Головний прорив сезону стався на міжнародній арені - у чемпіонаті світу 2025 року. З 11 по 14 вересня на трасі Åsum Ring у Кристианстаді (Швеція) відбувалася боротьба за титули у класах OK та OK-Junior. У категорії OK Україну представляв 15-річний Лев Крутоголов - син відомого фронтмена Єгора Крутоголова.
У фіналі чемпіонату світу Лев провів по-справжньому зрілу гонку. Стартувавши третім, він спочатку втратив кілька позицій у щільному пелотоні, але зумів повернути темп і до середини дистанції знову піднявся у топ-3. Надалі Крутоголов утримував суперників позаду та уникнув ризикованих епізодів. На фініші він перетнув лінію третім, ставши першим українцем в історії, який піднявся на подіум чемпіонату світу з картингу.
У молодшій категорії OK-N Junior на світовій першості також виступали Легенький та Ботте. Олександр завершив змагання на п'ятому місці - дуже високій позиції в умовах світової конкуренції, тоді як Ботте був змушений зійти з дистанції.