Дворазовий чемпіон світу з ралі націлився на Ф1. Хто він і які перспективи?

Калле Рованпера може здійснити одну із найбільших сенсацій у сучасному автоспорті

Нещодавно легенда ралі, Калле Рованпера, шокував автоспортивний світ, оголосивши про рішення залишити чемпіонат світу з ралі (WRC) задля кар'єри у кільцевих перегонах.

Наступним кроком 25-річного фіна стане участь у японській суперформулі - швидкісній серії, яка давно вважається плацдармом для виходу на найпрестижніші міжнародні змагання цього класу. Формула-1 та ралі - це зовсім різні дисципліни, що потребують різного рівня підготовки та навичок, але Калле налаштований серйозно.

У матеріалі розглянемо хто такий Рованпера, його досягнення у WRC та перспективи у новій дисципліні.

Кар'єра у WRC

Калле Рованпера з дитинства показував неймовірний хист до техніки. Його захоплення автоспортом почалося ще у трирічному віці з мотоциклів та квадроциклів, а за кермом автомобіля він опанував себе з шести років. Перші серйозні прояви таланту помітили, коли йому було вісім - відео, на якому він майстерно їздить ралійною трасою біля дому, стало вірусним.

Вже у десять років Калле взяв участь у своєму першому ралі в Естонії, а до 13 років він виступав у Латвії на спеціальних ділянках трас. На громадських дорогах керував штурман його батька, щоб дотримуватися правил безпеки.

У 2015 році Рованпера почав здобувати перші титули. Він тричі поспіль виграв чемпіонат Латвії і демонстрував сильні результати у змаганнях в Італії та Фінляндії. Його швидкий прогрес привів до запрошення на кілька етапів WRC наприкінці сезону 2017 року. У Австралії він фінішував десятим і став наймолодшим пілотом, який набрав очки чемпіонату. Наступного року Калле отримав постійне місце у WRC2 у складі Škoda Motorsport і став наймолодшим заводським пілотом у серії. Він здобув три подіуми та продовжував набирати досвід у головній серії WRC у наступні сезони.

2020 рік став переломним: Рованпера перейшов до Toyota Gazoo Racing і з першого сезону увійшов до історії, ставши наймолодшим учасником подіуму на Ралі Швеції. Завершив сезон на п'ятому місці загального заліку, а уже наступного сезону Калле переміг на Ралі Естонії та став наймолодшим в історії переможцем етапу WRC у віці 20 років, а на домашньому етапі фінішував другим.

У 2022 році Рованпера переміг у Швеції, де раніше одержав перший подіум, повторивши успіх батька і здобув низку перемог у Хорватії, Португалії, Кенії та Естонії. В жовтні того ж року він здобув золото і у Новій Зеландії, де оформив перший титул WRC, ставши наймолодшим чемпіоном у історії серії - 22 роки і один день.

2023 рік приніс нові перемоги: Калле успішно захистив титул чемпіона світу завдяки тріумфам у Португалії, Естонії та Греції. Крім того, він довів універсальність свого таланту, здобувши перемогу у Formula Drift Japan.

Сезон 2024 року був менш насиченим у ралі: Калле взяв участь лише у 7 із 13 етапів, але здобув 4 перемоги. В підсумку йому не вдалося захистити титул, і він завершив сезон лише сьомим. Цього року Рованпера активно виступає на всіх етапах WRC і наразі посідає третє місце в боротьбі за титул з 203 очками, поступаючись лише напарникам по Toyota - Себастьяну Ожьє (224) та Елфі Евану (222). Попереду ще три гоночні вікенди, тож шанси закінчити сезон на високій ноті залишаються.

У 25-річному віці фін досяг майже всього в цьому чемпіонаті: наймолодший переможець, наймолодший чемпіон - йому залишається лише гнатися за кількістю титулів і перемог за недосяжним Себастьяном Льобом, у якого дев'ять титулів та 80 перемог. Такий собі місцевий Ферстаппен, який мав схожу картину у 2022 році. Проте двері залишаються відкритими. Конкурентним тут можна бути й у 40 років.

Кільцеві перегони та перехід у Формулу

Минулого року Рованпера взяв участь у чотирьох етапах Кубка Porsche Carrera Benelux 2024 року і за підсумками сезону став четвертим, здобувши три перемоги. Цього року фін анонсував участь у гонках на витривалість, а також виступить у 24 годинах Дубая, які відбудуться з 10 по 12 січня.

Проте головне інше: разом із повідомленнями про відхід із ралі він відкрито розповів про плани взяти участь у японській Супер Формулі, а у 2027 році перейти до Формули-2. Прямо про бажання перейти у Формулу-1 він не говорив, але очевидно, що саме це є його кінцевою метою, якщо він справді намагатиметься досягти успіху в кільцевих перегонах.

Рівень конкурентоспроможності нинішньої Формули-2 ні для кого не секрет: п'ятеро з двадцяти пілотів Ф1 цього сезону торік виступали саме там і нині демонструють топові результати, рідко поступаючись своїм більш досвідченим суперникам.

А що ж до Супер Формули? Японська кільцева серія за темпом не поступається Ф2, хоча й має меншу щільність боротьби. Наприклад, не так давно там виступали Алекс Палоу, який має чотири титули IndyCar, та Ліам Лоусон із Рейсінг Буллз, який нині змагається у Формулі-1. Обидва вони боролися за титул, попри відносно невеликий досвід на місцевій техніці.

Рованпера, у свою чергу, отримає безцінний досвід перед тим, як спробувати себе в європейській Ф2, де зібрані найталановитіші молоді гонщики з усього світу. І до 30 років матиме непогані шанси зачепитись за Ф1, якщо результати відповідатимуть виступам у WRC.

Яка команда може його підписати?

Звісно, щоб заговорили про Формулу-1, потрібно показати результати найвищого рівня та стабільно бути щонайменше претендентом на потрапляння до п'ятірки найкращих у обох серіях - навіть якщо це лише початок. Якщо фін раптом почне домінувати й перемагати всіх із великою перевагою, то, очевидно, для багатьох команд він стане привабливим варіантом.

Однак, якщо дивитися реалістичніше й із більш скромними очікуваннями, можливих шляхів не так уже й багато. І тут варто згадати, з ким саме він мав контакти в минулому.

Хаас

Американська команда останні роки все тісніше співпрацює з гоночним підрозділом Тойоти - саме тією, з якою Рованпера виграв два поспіль чемпіонські титули в ралі й наразі намагається здобути третій.

Японська марка підтримуватиме його у Супер Формулі, а нещодавно організувала тести на болідах Хаас для своїх гонщиків. Тож певний досвід, хоч і не на найсвіжішій техніці Формули-1, фін зуміє отримати - що буде вкрай важливо, якщо його шлях у кільцевих перегонах справді зайде далеко.

До того ж Хаас зазвичай не підписує довгострокових контрактів із пілотами, тож із великою ймовірністю на момент, коли Калле досягне рівня Формули-1, американський виробник зможе - на прохання Тойоти - надати йому місце.

Ред Булл

Важко не помітити, що майже на всіх фото Рованпери видно символіку Ред Булл - іноді на екіпіровці, а іноді на лівреї машин. Калле отримав підтримку австрійського бренду ще у 2017 році, коли яскраво розпочинав кар'єру в ралі. Власне, це нічого не гарантує, проте він уже має певні зв'язки з компанією, що може поставити його у вигідне становище в майбутньому та допомогти отримати шанс випробувати актуальну техніку.

Він уже тестував болід Ред Булл у 2024 році на Ред Булл Ринзі, щоправда, лише в межах короткого демонстраційного заїзду. Як і у випадку з Хаас, у командній структурі Ред Булл гонщики рідко затримуються надовго в одному складі, тож Калле може цілком скористатися можливістю й отримати свій шанс у системі Ред Булл - не обов'язково в головній команді.

Як показує досвід, якщо пілот швидкий у одній техніці, то навіть у не надто схожій гоночній серії він демонструє високий рівень. Але чи буде цього достатньо для Формули-1? На відміну від більшості, він уже все довів у молодому віці і має час на адаптацію до зовсім іншої Формули. Таланту йому має вистачити, головне - правильно реалізувати його у результатах на трасі, щоб не втратити нагоду. У разі провалу він точно повернеться назад, а якщо вийде - це може стати однією з найгучніших історій сучасності, майже як сюжет із фільму.

Олександр Ляшецький Sport.ua
По темі:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Футбол | 05 грудня 2025, 10:01 46

Владіслав Бленуце так і не зумів завоювати місце у стартовому складі київської команди