Від Формул до GT. Українці в топових гоночних серіях на шляху до Формули-1

Хто й де представляє синьо-жовтий прапор у автоспорті

Останні роки український автоспорт переживає помітне піднесення. Чи не вперше в історії одразу кілька пілотів з нашої країни беруть участь у престижних міжнародних серіях і поступово прокладають собі шлях до гоночної еліти. І хоча до Формули-1 ще далеко, фундамент закладається вже зараз - у чемпіонатах початкових рівнів, де формується гоночна майстерність, витривалість і стабільність.

Формула-4, FRECA, змагання класу GT - саме ці категорії сьогодні відкривають найкращі перспективи для молодих гонщиків. І українці вже заявили про себе в кожній із них. Олександр Бондарев, попри юний вік, є частиною академії Вільямс і вже веде боротьбу за очки з найсильнішими юніорами Європи. Ярослав Веселаго, маючи абсолютно нетиповий для «відкритих коліс» бекграунд, зумів адаптуватися до жорсткої конкуренції у FRECA й поступово скорочує відставання від лідерів. А Іван Клименко та Іван Пеклін вже розпочали нові сторінки кар'єри у перегонах GT, де з першої ж гонки стали призерами у своїх чемпіонатах.

Українці на трасах Європи та Близького Сходу - це вже не поодинокі випадки, а стабільна тенденція. І те, як швидко вони прогресують, свідчить: ми лише на початку цікавої й амбітної історії.

Формула-4

Мабуть, головною зіркою українського автоспорту наразі є Олександр Бондарев. Молодий пілот постійно створював інформаційні приводи останні роки: спочатку - трагічна аварія з відкритим переломом на одному з картингових етапів. Тоді, під час реабілітації, Олександра відкрито підтримало кілька пілотів Формули-1.

Потім було чемпіонство Європи та впевнений виступ на чемпіонаті світу. Як результат - команда Формули-1 Вільямс підписала Бондарева у свою академію. Це стало першим випадком в історії України, коли нашого пілота залучила до себе академія команди з королівських перегонів. Після того вся автоспортивна спільнота чекала 15-річчя Олександра, адже саме з цього віку відкривається шлях у Формулу-4. Інтриги додали й слова Джеймса Волза (боса команди Вільямс у Ф1) про виступ одного з пілотів академії у Формулі-4 того року.

У підсумку, після вкрай успішної кар'єри в картингу, Олександр спочатку провів тести техніки Формули-4, а потім дебютував на двох останніх етапах найсильнішого на сьогодні чемпіонату - Ф4 Італії - у складі команди Према, яка активно підтримує його ще з часів картингових змагань.

За підсумками Ф4 Італії Бондарев посів:

Наступним важливим кроком для українця стала Ф4 Близького Сходу, де він також виступав за Према Рейсінг. Там результати були набагато кращими, хоч суперники здебільшого залишалися тими самими, що й у Ф4 Італії. Адже цей чемпіонат зазвичай використовується як підготовчий перед повноцінним європейським сезоном.

Олександр здобув перші очки вже у першому раунді в Абу-Дабі - на всім відомій трасі Яс-Марина. У третій гонці вдалося фінішувати 11-м, що, на відміну від італійського чемпіонату, принесло 2 залікові бали.

Відтоді результати помітно покращилися, і вже наступного вікенду Бондарев двічі побував на подіумі як найкращий новачок заїзду. А найкращими результатами у кваліфікації та гонках стала 6-та позиція - на кількох етапах поспіль.

Як результат:

Впевнений чемпіонат із помітним прогресом.

Getty Images: Олександр Бондарев на подіумі після гонки Ф-4, як кращий новачок заїзду

Сам Бондарев в ексклюзивному інтерв'ю Setanta Sports відзначив:

Головний плюс - це накат, адже ми дійсно проводили багато часу на треку. Але водночас це був надзвичайно інтенсивний чемпіонат, який не давав змоги в повній мірі закріплювати знання та навички.

Щодо моїх результатів, думаю, головне - це те, що я прогресував з кожним етапом.

Чемпіонат Італії стартує вже цих вихідних на трасі Мізано. Він має кілька специфічних правил, які варто знати перед переглядом. Перед самим етапом пілоти ще матимуть змогу взяти участь у двох тестових заїздах, а вже під час гоночного вікенду - у двох офіційних практиках. За підсумками двох кваліфікацій усі гонщики будуть розділені на три групи - A, B та C. Формат перегонів передбачає, що в першій гонці змагаються групи B і C, у другій - A і B, а в третій - A і C. За результатами цих заїздів 36 найкращих пілотів отримають право взяти участь у фіналі - головній гонці вікенду, де й розігруються основні очки чемпіонату.

FRECA

У чемпіонаті регіональної Формули Європи (FRECA) Україну цього сезону представляє Ярослав Веселаго - пілот із незвичайною гоночною біографією. На відміну від більшості молодих талантів, які проходять класичний шлях через багаторічні виступи у картингу, Веселаго прийшов у формульні серії з дрифту - дисципліни, де досяг помітних результатів.

Відомий під псевдонімом «Ярослав Треш», він переміг у Bitlook Pro-Am Drift у 2020 році, посів третє місце в цьому ж чемпіонаті у 2021-му, а у 2022-му взяв участь у престижному Drift Masters European Championship, завершивши сезон на 18-й позиції.

Цей нетиповий для відкритих коліс старт Веселаго пояснював власною жагою до викликів:

Я дивився F4, я дивився F3. Пілотів цих категорій я взагалі не знав. Після F4, якщо ви дійдете до FRECA, або F3, або F2... Рівень буде приблизно в три рази вищий, ніж у дрифті. Я хочу більшого виклику!

Після переходу до формул Ярослав уже провів три повноцінні сезони. Його дебют у Французькій Формулі-4 став найуспішнішим етапом кар'єри: у першому ж сезоні Веселаго зумів фінішувати шостим в одній із гонок і здобути очки.

Далі були сезони у FRMEC (Регіональній Формулі Близького Сходу) та FRECA, які стали справжнім випробуванням. Відсутність досвіду картингу та брак накату у формульній техніці створювали значну різницю у швидкості порівняно з тими суперниками, які змалку зростали у цій системі. У перші роки Веселаго не міг конкурувати на рівних і залишався серед аутсайдерів, але поступово прогресував.

Його виступ у FRMEC 2025, що слугує підготовчим чемпіонатом перед стартом європейського сезону, показав цей поступ. 26-е місце з 33 учасників - на перший погляд скромний результат, але Ярослав регулярно боровся за місця в топ-15, а найкращим його фінішем стала 14-та позиція. Враховуючи, що очки у цій серії нараховуються з 12-го місця, Веселаго вже близько до прориву.

Важливо, що серед його суперників - чемпіони та призери національних першостей Формули-4, тобто пілоти з серйозним бекграундом. На цьому тлі результати українця виглядають гідно, особливо якщо оцінювати динаміку розвитку.

Цього вікенду Веселаго стартує у своєму другому сезоні у FRECA, представляючи кольори авторитетної команди Сейнтлок Рейсінг. Чемпіонат, як і в Італійській Формулі-4, відкривається на трасі Мізано. Для Ярослава це ще один шанс наблизитися до очкової зони та довести, що його шлях до великих перегонів - хоч і незвичний, але цілком реальний.

GT Ворлд Челендж

На відміну від Формули, сезони змагань для автомобілів класу GT стартують дещо раніше. 13 квітня на французькому автодромі Поль Рікар відбулася перша гонка сезону у форматі витривалості. GT World Challenge Europe Endurance по праву вважається одним із найсильніших турнірів у світі серед машин класу GT3. Після скасування категорії GTE саме GT3 зайняв вершину ієрархії «Гран Туризмо». Його головним конкурентом можна назвати лише чемпіонат світу з перегонів на витривалість FIA WEC, але там основна увага зосереджена на прототипах, а не на кузовних машинах.

Особливий інтерес української аудиторії викликав екіпаж під номером 26, частиною якого є Іван Клименко. Він представляє команду Saintéloc Racing і виступає за кермом Audi R8 GT3 Evo II. Разом із напарниками український пілот завершив перегони на третьому місці у своєму класі, здобувши подіум уже на старті чемпіонату.

Для Клименка це не лише успіх, а й черговий етап у професійному зростанні. Раніше він змагався у формульних серіях - Formula Renault 2.0 та FRECA, а з 2024 року перейшов до перегонів на техніці GT3. Як і Ярослав Веселаго, Іван представляє Сейнтлок Рейсінг і вже демонструє стабільну швидкість. Змагатися у складі екіпажу «Silver Cup» у спринтерських та марафонських етапах чемпіонату - ще одне свідчення його зростаючого рівня.

Після першого етапу Іван клименко разом з екіпажем посідає 3-тє місце в своїй категорії «Silver Cup»

Вже цього вікенду відбудеться другий етап GT World Challenge Europe на легендарній британській трасі Брендс Хетч, екіпаж номер 26 разом з Іваном Клименком знову спробує заявити про себе на міжнародній арені.

Porsche Sprint Challenge Central Europe

В чемпіонаті від Porsche виступає Іван Пеклін - український гонщик, який у різні роки виступав у міжнародних формульних та GT-чемпіонатах.

Ще кілька років тому, якби запитали, хто стане першим українським пілотом, кожен формульний фанат відповів би, що саме він. І не дарма, адже українець має досвід участі у Формулі-4, де став першим українським переможцем гонки в історії.

Не можна не відзначити також, що минулого року під час автоспортивних ігор FIA саме Іван представляв Україну. В змаганнях Іван разом з напарником Костянтином Гуцулом дійшли до фінальної гонки, де посіли 6 місце.

Також Пеклін був призером європейських серій на автомобілях класу GT4. У 2023 році він здобув титул переможця в класі AM Porsche Sprint Challenge Central Europe, а також регулярно брав участь у змаганнях Porsche Sports Cup. У 2025 році Іван представляє чеську команду GT Sports Technology в новому сезоні Porsche Sprint Challenge Central Europe.

Porsche Sprint Challenge - це одна з найбільш конкурентних серій для молодих гонщиків, де пілоти змагаються на автомобілях Porsche 911 GT3 Cup, забезпечуючи рівні умови для всіх учасників.

Цікаво, що підготовку до сезону Іван провів у статусі тренера для іншого пілота своєї команди, у чемпіонаті Porsche Sprint Challenge Близького Сходу, де використовують ті ж самі авто, що й в чемпіонаті де виступає Пеклін. Незвичний підхід, проте це точно дало можливість краще вивчити техніку, що як виявилось, дало свій результат.

Як і в випадку його тезки - Івана Клименка, перший етап чемпіонату вже позаду. Там українець показав справжній майстер-клас, здобувши поул та перемогу в першій гонці. Наразі Іван Пеклін посідає друге місце в загальному заліку, а наступний етап пройде в Австрії на трасі Ред Булл Ринг з 8 по 10 травня.

Олександр Ляшецький Sport.ua
По темі:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Футбол | 05 грудня 2025, 18:35 8

Президент УАФ вже роздає інтерв'ю