Кіберспорт – це спорт. Як NAVI об’єднує фанатів з усього світу
Ексклюзивне інтерв'ю з Андрієм «Dobzwer» Грищенком для Sport.ua
- 29 листопада 2024, 13:25
- |
- 29 листопада 2024, 16:51
- 380
- 3
Кіберспорт - це одна з нових сучасних форм змагань, які вже давно вийшли за межі простих ігор, перетворившись на індустрію зі своїми фанатами, великими аренами та мільйонними аудиторіями. Але дуже велика кількість людей й досі сприймаюсть кіберспорт, як звичайні ігри для розваг.
Sport.ua завітав до головного офісу NAVI у Києві, щоб поспілкуватися з Андрієм Грищенком - людиною, яка відповідає за організацію фанатських івентів, комунікацію з аудиторією та розвиток ком'юніті, для того, щоб розвіяти сумніви та позбавити стереотипи про кіберспорт.
Більше новин з кіберспорту в Telegram Sport.ua
- Привіт! Як вас звати і яку роль ви зараз виконуєте в NAVI? Які завдання входять до вашої відповідальності?
- Мене звати Андрій Грищенко. Я займаюся івентами, комунікацією та організацією різних заходів, у тому числі інтерв'ю. Моя робота охоплює все, що може бути пов'язано з нашими фанатами або зроблено для них. Часто долучаюся до різних ініціатив і проєктів, які не завжди пов'язані з моєю основною професією. Займаюся також проєктним менеджментом, іноді - благодійністю, а коли потрібно, допомагаю з організацією подій. Наприклад, у грудні ми готуємо закритий міні-івент для ветеранів, які також цікавляться іграми. Це гарна можливість інтегруватися в суспільство через кіберспорт.
- У минулому ви були учасником харківських фанатських фірм футбольного клубу «Металіст», зокрема W.T.F., яка підпорядковувалася відомій фірмі K.C.P. Що б ви перенесли з ультрас-культури в кіберспорт?
- Це саме те, чим я зараз займаюся. Кіберспорт має свою специфіку, яка відрізняється від великого спорту, зокрема футболу. У футболі є домашня арена з місцевою аудиторією. Ми ж намагаємося адаптуватися до наших реалій і створювати на великих турнірах фан-сектори Natus Vincere, що об'єднують людей. Вони виконують важливу соціальну та комунікативну функцію, сприяють підтримці організації.
Після Covid-19 та під час війни ми, українці, почали віддалятися один від одного, замикатися в собі, перестали відкрито проявляти емоції. Але на стадіоні фан-сектор - це чудовий спосіб відновити відчуття єдності.
З ультрас-руху я переніс «серце». Коли я вперше прийшов на стадіон, ультрас стали для мене відкриттям: це велика родина, один великий голос, що підтримує команду і один одного. Ми використовуємо барабани, мегафони, прапори, шарфи. Невдовзі ми анонсуємо фанатські шарфи, які раніше ніколи не випускали. Таким чином, я переношу в кіберспорт багато інструментів та емоцій із традиційного спорту.
- Чи є кіберспорт справжнім спортом? Що для цього потрібно?
- Я вважаю, що кіберспорт - це безсумнівно спорт, хоч і специфічний. Це як шахи, які теж є спортивною дисципліною. Кіберспорт має свої особливості: географічні, організаційні. Тут теж є великі стадіони, спонсорські контракти, гравці підписують контракти, менеджмент функціонує подібно до традиційного спорту.
У футболі суть не тільки в тому, щоб ганяти м'яч, так само і в нас - це не просто гра в комп'ютерні ігри. Це командна робота, тренери, капітани. Наш стадіон - це великий екран, на якому змагаються 10 гравців. Але суть командної гри залишається незмінною.
Особисто для мене емоції від кіберспорту навіть сильніші, ніж від традиційного спорту. Це перспективний напрямок для спонсорів та експансії в нові дисципліни. Наприклад, мобільні ігри зараз займають значну нішу.
Нещодавно ми провели експериментальний івент із Brawl Stars (мобільна гра) та Valorant (комп'ютерна гра). У піку трансляція Brawl Stars зібрала понад 1600 глядачів серед українців, тоді як Valorant - до 300. Це величезна різниця в зацікавленості.
- Дехто критикує кіберспорт за відсутність фізичної складової. Що ви на це скажете?
- Це інша специфіка. Кіберспорт - це ментальний і психологічний спорт, де ключовими є реакція та концентрація. Але фізичні тренування також важливі. Наприклад, команда датчани з Astralis інтегрували відвідування залу в свій тренувальний процес.
Проте через графік турнірів гравцям часто бракує часу навіть на сім'ю. Вони можуть бути вдома не більше місяця на рік, постійно в перельотах. Це виснажує морально і фізично. Зараз наші хлопці завершують надзвичайно успішний сезон, де було шість фіналів. Сподіваємося, що новий формат з 2025 року стане більш збалансованою, і гравці матимуть більше часу на відпочинок та здоров'я.
- Чи існують певні стереотипи про кіберспорт, які ви намагаєтеся змінити?
- Один із найнеприємніших стереотипів - це те, що кіберспортом займаються лише «суперінтроверти з прищами». Раніше може це й могло бути правдою, але зараз геймери - повноцінні, соціально активні люди, які цікавляться музикою, кіно, подорожують.
Ще один стереотип - «геймінг заважає особистому життю». Насправді ігри можуть бути навіть терапевтичними. Наприклад, грати з партнером у It Takes Two - чудовий спосіб провести час разом. Головне питання в тому, що все, що надмірно - це погано. А все, що в міру і все, що тобі приносить задоволення - це чудово. І геймінг - це чудово.
Додавши до попереднього коментаря, Андрій вирішив надати зразок своїх улюблених ігор, які він радить пройти разом з вашим другом, або другою половинкою:
- Хочу порадити вам кілька ігор, які не тільки допоможуть весело провести час із вашою дівчиною, але й можуть трохи перевірити ваші стосунки. Адже іноді, коли хтось щось робить не так, можна і посміятися, і, можливо, трохи посперечатися. Але загалом це чудовий досвід!
It Takes Two. Ми вже згадували цю гру - ідеальний вибір для сімейного вечора. Вона дозволяє як зміцнити стосунки, так і, можливо, трохи посваритися, коли хтось помиляється.
Portal 2. Абсолютно неймовірна гра з чудовими кооперативними завданнями. Вирішення головоломок разом точно забезпечить вам незабутні враження.
Darksiders Genesis. Динамічний екшн, який дозволяє гравцям зануритися в захопливий світ разом. Гра пропонує цікаві місії та гарний кооперативний режим.
Aragami. У цій грі ви виступаєте в ролі двох ніндзя, які разом виконують важливі місії. Відмінний вибір для шанувальників стелсу і командної роботи.
Divinity: Original Sin 1 та 2. Неймовірна РПГ із захопливим сюжетом і глибокою механікою. Гра пропонує широкий вибір можливостей для кооперативу. Раджу обидві частини!
Styx. Це стелс-гра, в якій ви граєте за гобліна. Захоплива історія та цікаві виклики зроблять вашу гру незабутньою.
SpellForce 3. Ще одна чудова РПГ із кооперативним режимом. Гра має багатий сюжет і дозволяє насолодитися деталізованим світом разом із другом чи партнером.
StarCraft 1 та 2. Якщо вам подобаються стратегії, обидві частини StarCraft мають кооперативні режими. Це класика, яка не втрачає актуальності.
Baldur's Gate 3. Абсолютний феномен! Це одна з найкращих РПГ, у яку я коли-небудь грав. Гра має приголомшливу історію, цікаві механіки та кооперативний режим. Обов'язково спробуйте!
Тому, якщо ви шукаєте ігри для спільного проведення часу - ось вам чудовий список. У них можна не тільки насолодитися захопливими пригодами, але й перевірити свою командну роботу!
- Чи є якісь принципи, чи правила, які варто запозичити з традиційного спорту в кіберспорт?
- Я вважаю, що кіберспорту найбільше не вистачає дисципліни. Це стосується не лише професійних спортсменів, але й менеджменту та всієї індустрії загалом. Дисципліна та професійний підхід - ось що має стати основою.
Кіберспорт зародився завдяки людям, які просто любили грати в ігри, і тим, хто зрозумів, як це можна монетизувати. Але для подальшого розвитку цього вже недостатньо. Освіта також відіграє важливу роль. Якщо ти працюєш у маркетингу в кіберспорті, ти маєш мати відповідну освіту. Якщо займаєшся командним менеджментом, потрібно розуміти основи не лише менеджменту, але й роботи з колективом.
Освіта і дисципліна - це два ключових стовпи, на яких повинні будуватися професійні відносини в кіберспорті. Це стосується відносин всередині команди, між організацією і командою, між організацією і партнерами, між організацією і турнірними операторами.
Ми повинні перейти на якісно новий рівень професіоналізму. Кіберспорт поступово виходить із аматорського середовища й перетворюється на справжній бізнес. У великому спорті немає місця для недисциплінованості чи недбалості. Наприклад, у футболі, якщо спортсмен дозволяє собі легковажність, на нього чекають штрафи, а то й виключення з команди. У кіберспорті такі випадки досі трапляються, бо існує стереотип: «Ну, це ж спортсмени, до них треба бути м'якшими».
Я вважаю, що настав час перейти до чітких професійних стандартів. Коли це станеться, кіберспорт почнуть сприймати більш серйозно, а рівень відповідальності значно зросте. Тільки тоді ми побачимо дійсно професійний розвиток цієї індустрії.
- Який для вас момент у NAVI ви вважаєте найяскравішим у своїй кар'єрі?
Моя поїздка цього року з фан-клубом на IEM Cologne - це подія, яку я ніколи не забуду. Це був мій перший масштабний турнір такого рівня, і враження залишилися незабутніми.
По-перше, сама арена. Величезний простір, наповнений емоціями, атмосферою, яку неможливо передати словами. Люди, які зібралися там, створили неймовірну енергію. IEM Cologne можна порівняти з фіналом Ліги Чемпіонів, тільки у світі кіберспорту. Це подія, яку просто неможливо пропустити, особливо якщо ти фанат Counter-Strike.
Організація фан-клубу та його присутність на стадіоні - це інший рівень. Ми змогли об'єднати велику кількість людей з різних країн. На нашому секторі були представники з 13 різних країн, і це лише ті, про яких я знаю особисто. Литва, Румунія - це лише кілька з них. Незважаючи на те, що сектор був невеликим, географія нашої підтримки просто вражала.
Ми вже досягли багато чого, але попереду ще багато роботи. Ми маємо знайти нові інструменти, щоб, попри розкиданість наших фанатів по всьому світу, зробити NAVI однією великою родиною.
Як я вже казав раніше, фанати NAVI - це ще один склад команди, з яким теж потрібно працювати. І я із задоволенням виконую роль менеджера цього складу, який ми називаємо «Фанати NAVI».
Андрій Грищенко показав, як можна успішно переносити традиції ультрас-культури в кіберспорт, створюючи унікальний фанатський досвід. Він підкреслив важливість дисципліни, професіоналізму та командної роботи для розвитку індустрії.
Андрій також вважає, що емоції від кіберспорту можуть бути навіть сильнішими, ніж від традиційного спорту, і бачить величезний потенціал для його подальшого зростання. Особливий акцент він робить на інтеграції фанатів у спільноту NAVI, створюючи відчуття єдності незалежно від географії. Його досвід та енергія є важливими елементами розвитку українського кіберспорту та культури підтримки команди.