Черепаха, заяц и все-все-все. Часть 2

Sport.ua, пользуясь паузой перед гонкой в Канаде, подводит промежуточные итоги чемпионата Формулы-1

В першій частині нашого матеріалу ми розглянули ситуацію в стані номінальних черепах - командах, які займають нижню частину списку Кубка конструкторів. У другій частині ми розглянемо тих, хто прагне або реально є справжнім зайцем, який задає темп гонки і наздогнати кого прагнуть насамперед.

Sauber

Smells like teen spirit

Петер Заубер, змушений два роки тому повернутися до управління командою, від якої на тлі кризи відмовилися в Мюнхені, відомий тим, що нерідко знаходить або допомагає розкритися справжнім гоночним талантам - Масса, Хайдфельд, і звісно Ряйкконен (якому FIA видала тимчасову суперліцензію лише на три Гран-прі). Нова ера команди принесла нові молоді таланти - Кобаясі та Перес виглядають дуже перспективно як для гонщиків їх віку, адже японцю 24, мексиканцеві 21 рік.

Відверто пощастило Зауберу і з технічним директором, Джеймс Кі, прийшовши до команди навесні минулого року, взяв активну участь в роботі над Sauber С30. З бюджетом команди болід звісно не міг вийти найкращим і сперечатися з дітищем Ньюі, але команда вже з першої гонки в Мельбурні промовисто заявила про свої сили та намагання стати найкращою з-поміж середняків пелотону. І нехай в Австралії команда помилилася з розмірами заднього крила та була дискваліфікована - вже тоді стало ясно, що потенціал машини дуже непоганий.

Шасі С30 напевно є найкращим в пелотоні, коли мова йде про роботу з шинами Pirelli, які порівняно з іншими болідами зношуються значно повільніше при тому, що ні Камуі, ні Серхіо не змушені навмисно скидати свій гоночний темп. Це дає можливість проїжджати дистанцію гонки роблячи на один піт-стоп менше порівняно з основними конкурентами. Давайте подивимось:

Австралія: Камуі 2 піта, Серхіо - 1, решта пілотів провели 2-3 зміни шин;

Малайзія: Кобаясі 2 піта, в той час як решта пілотів залікової десятки провели 3-4 зупинки в боксах (Перес в гонці не фінішував через відмову електрики);

Китай: тут Камуі проїхав як і більшість пілотів з двома зупинками, Серхіо був 4 рази, але двічі відбував покарання за інциденти з Хайдфельдом та Сутілом;

Туреччина: Кобаясі 3 піта, хоча більшість була з 4 зупинками, Перес - 4 візити в бокси один з яких був вимушеним через аварію з Мальдонадо та необхідністю замінити переднє крило;

Іспанія: по 3 зупинки для обох пілотів, що було найпоширенішою практикою в Барселоні;

Монако: Камуі знову провів найменше (цього разу спільно з Феттелем) зупинок - лише одну, при двох-трьох для решти пілотів (звісно ми пам'ятаємо, що під червоними прапорами гонщикам поміняли шини, але їх міняли усім без винятку, так що тут тенденція все-одно підтверджується).

Зараз з'явилася неофіційна інформація, що команда збирається працювати над оновленням боліду до завершення чемпіонату з надією поборотися за п'яте, а якщо пощастить то і четверте місце в Кубку конструкторів, яке дасть команді більше призових за підсумками сезону. Це дозволить мати кращі позиції під час можливих переговорів з новими інвесторами, і якщо Mercedes або Lotus Renault ще влітку вирішать сконцентруватися на роботі над машиною зразка 2012 року, маленька команда з Хінвілля матиме свій шанс піднятися вище.

Mercedes

Акела промахнулся!
Акела промахнулся!

Відома усім нам з дитинства фраза шакала Табакі підходить одразу до двох колосів команди - Росса і Міхаеля. Брон ще минулого року казав, що фінансові проблеми команди 2009 року призвели до того, що проектувати болід розпочали занадто пізно та ще й помилок зробили більше ніж треба. Сконцентрувавшись ще минулого літа на розробці цьогорічної машини, технічний штаб принципово не наблизив команду до поставленої мети - боротися за подіуми, а за сприятливих обставин і за перемогу в гонці.

Команді відверто не вистачає персоналу різних ланок та відділів - аеродинаміка машини не вражає, а більше нагадує рішення енергетичної команди, технічні ж новинки здебільшого повторюють напрацювання конкурентів - команда от-от має вивести машину з вихлопною системою як у Lotus Renault, але кроків услід за конкурентами недостатньо. Росс Брон заявляє, що для побудови справжньої конкурентоспроможної машини треба витратити 3-4 роки, але чи дасть рада директорів концерну цей час англійцеві невідомо.

Повернення в гонки Міхаеля Шумахера та його результати свідчать про те, що подібні повернення для живих легенд свого виду спорту - справа вкрай ризикова. Але Міхаелю відверто було сумно на пенсії, а ті, хто бачив його вертикальне падіння з мотоциклу на тестах в Картахені взимку 2009 року, можуть зрозуміти його бажання вернутися за кермо чотириколісної техніки. Великий і Жахливий домінатор першої половини 2000-х упевнено програє своєму молодшому напарнику і продовжує наражатися на непорозуміння з боку інших - «навіщо було повертатися?». Проте і в цій ситуації для Mercedes можна побачити позитив - ім'я Міхаеля все ще є і довго буде вкрай привабливим для спонсорів, а відтак команда має можливість витрачати менше грошей концерну, а більше спонсорських.

Та якби там не було результати команди є невтішними:

схід обох машин в Австралії, при старті лише з 7-го й 11-го місць;

фініш на дев'ятій позиції в Малайзії для Шумахера і тільки дванадцята у Росберга;

в Китаї команда показала найкращий результат - Ніко міг поборотися за подіум, але нестача палива у баках змусила його доїжджати гонку в економному режимі на п'ятому місці в той час як Міхаель фінішував восьмим;

Стамбул приніс розчарування Шумахеру, який вже на початку гонки змушений був міняти переднє крило і просто доїхав на дванадцятому місці, а от Росберг повторив свій попередній результат з тією поправкою, що на подіум він претендувати не міг;

модернізована в Іспанії машина поїхала не набагато краще - програвши коло лідерам, Міхаель та Ніко стали шостим і сьомим відповідно;

в Монако ж очок пілоти не здобули зовсім. І якщо у Міхаеля сталася пожежа, то Ніко приїхав одинадцятим, відставши на два кола від Феттеля.

Шість фінішів з очками і шість без них - це зовсім не той результат на який сподівалася команда. З огляду на амбіції головних дійових осіб, варто очікувати що вже в липні-серпні Mercedes перестане модернізовувати W02 і візьметься за роботу над W03.

«У 2009-му ми зосередилися на перемозі в чемпіонаті й у 2010-му розплачувалися за це. Наразі ми маємо все, щоб зробити відмінну машину для наступного сезона», - знайомі слова, правда? Росс Брон так само казав рік тому, тепер повторюється. Звісно його досвід, уміння, амбіції і авторитет все ще мають вплив на раду директорів, але наступного провалу йому можуть і не пробачити.

Що ж стосується цього сезону, то команда напевно спробує поборотися з Lotus Renault за четверте місце, але більшого їй не досягти. 2012-й стане доленосним для багатьох членів команди, тому другою половиною цього сезону в Бреклі можуть пожертвувати заради майбутнього.

Lotus Renault

That ain't workin' that's the way you do it
Money for nothin' and chicks for free

Команда прекрасно як для себе розпочала сезон - два подіуми в двох стартових гонках показали, що складна система переднього вихлопу з відведенням газів на дифузор була запроваджена абсолютно правильно і ця система працює, а гонщики за сприятливих обставин здатні показувати достойні результати. Проте головна проблема нинішньої команди полягає в тому, що болід проектувався та вдосконалювався в міжсезоння з урахуванням побажань Роберта Кубіци, який навряд чи з'явиться цього сезону за кермом в гонці. Тому інвестиції та сподівання на прорив цього року себе ледве виправдають. Керівник команди у своєму нещодавньому інтерв'ю французькій газеті L'Equipe сказав, що команді відверто не вистачає Роберта, при цьому про Віталія відгукнувся як про людину, якій потрібен певний контроль, хоча і відзначив прогрес росіянина, а от про Ніка в інтерв'ю не було ані слова - німця команда наче готова поміняти на Грожана, даючи Роману другий шанс.

Що стосується результатів команди на початку сезону - вони дуже нестабільні.

Петров: 3-й, помилка в повороті та схід незадовго до фінішу, 9-й, 8-й, 11-й і знову схід - нестабільність Віталія відверто заважає команді зрозуміти над чим саме їй треба попрацювати. Крім стабільності росіянину відверто все ще не вистачає досвіду.

Хайдфельд: 12-й, 3-й, 12-й, 7-й, 8-й і знову 8-й - це не той результат, на який сподівалася команда, запрошуючи досвідченого гонщика на заміну Кубіці.

Продовжуючи перебудову в команді після вигнання Бріаторе з Сіммондсом, Еріку Бульє вкрай потрібен пілот, який поведе команду за собою. Так сталося що цього пілота команда на рік втратила, а достойної заміни знайти просто не змогла, так що перспектива цього сезону виглядає дуже банально - тренувати Петрова, витискати максимум з Хайдфельда і молитися на швидке одужання Кубіци. Боротьба з Mercedes буде обов'язково, але хто в ній вийде переможцем сказати тяжко, радше за все німці, бо їх пілоти виглядають стабільніше.

Ferrari

Blinding lights, flashing colors
Sleepless nights
If the man with the power
Can't keep it under control
Some heads are gonna roll
Some heads are gonna roll

Криза. Полювання на відьом. Саме так зовні видається ситуації в Скудерії. А ще, багатьом фахівцям і особливо вболівальникам, окрім вищого керівництва, цілком зрозуміло, що не всі члени команди відповідають найвищим вимогам і амбіціям команди. Для людей, які давно слідкують за чемпіонатом було ясно що з відставками «Великого квартету» - Тодта, Брона, Бірна і Шумахера команда опиниться в кризі. Залишившись наодинці, але з Кімі Жан Тодт зміг виграти обидва титули і теж пішов. За наступні три роки команда виграла аж Кубок конструкторів, двічі програвши титул в останній гонці сезону.

Ситуація на старті четвертого року управління командою Стефано Доменікалі виглядає катастрофою. Катастрофою для команди яка, як і збірна Бразилії з футболу, визнає тільки перемогу. Болід уже другий рік поспіль збудований без використання власних оригінальних ідей та напрацювань, а наздогнати Red Bull завдяки копіюванню рішень Ньюі в принципі нереально. В Феррарі постійно скаржаться на заборону проведення тестів, забуваючи про те, що золоті часи коли Шумахер, Бадоер та інші пахали на приватних автодромах команди минули назавжди. Зрештою вихід з такої непростої ситуації команда знайшла у звільненні технічного директора. Та в цій ситуації Альдо Коста виглядає «стрілочником», притому можливо не останнім. Скудерія зосередилася на пошуку нових інженерних талантів.

Не менша проблема знаходиться в боліді №6 - чи то після аварії в Угорщині, чи то після «Alonso is faster than you» але Масса перестав показувати стабільну їзду рівня пілота топ-команди. Йому потрібна зміна, причому зміна команди, як би прикро не було його вболівальникам.

Результати бразильця на тлі Алонсо виглядають по-справжньому сміховинно: 24 очка проти 69, жодного подіуму проти двох, три гонки без очок, а Фернандо набирає їх в кожній гонці. Єдине що можна занести Феліпе в актив - два рази він бачив картатий прапор раніше іспанця - в Малайзії та Китаї. Не густо. Заяви ді Монтеземоло і Доменікалі про те, що Феліпе має контракт на наступний рік і команда не збирається його розривати, виглядають непереконливо.

Після дуже нервового і слабкого, як для команди, старту її перспективи в сезоні виглядають незрозуміло - з одного боку команда має досвід і ресурси завдяки яким може наздоганяти конкурентів, які на початку сезону вирвалися вперед. З іншого боку, слово Стефано Доменікалі:

«Нам доведеться розібратися, чому в цей уїк-енд команда не показала результат, на який ми розраховували» - після гонки в Австралії;

«Ми розчаровані, і це не можна заперечувати. Слід проаналізувати хід гонки та зрозуміти, чому після конкурентоспроможної боротьби на двох перших третинах дистанції, особливо у випадку з Феліпе, ми програли суперникам у фінальній частині» - після Гран-Прі Китаю

«Ми не повинні спинятися на досягнутому - попереду ще довга дорога, перш ніж ми опинимося там, де прагнули б бути. Та ми вже показали, що рухаємося у правильному напрямі» - слова Стефано після стамбульської гонки.

«Звичайно це не той результат, який ми сподівалися отримати. Проте з початку сезону в Формулі 1 багато чого змінилося, тому важко робити будь-які висновки. Конкретно ця траса вимагала більшої притискної сили, якої нам не вистачає» - це було сказано після програшу цілого кола в Барселоні.

Після подіуму Алонсо в Монако Стефано випромінював оптимізм: «Ситуація в обох чемпіонатах складна, але ми не здаємося - попереду дві гонки, в яких ми повинні бути конкурентоспроможними, а перед літньою перервою ми ще раз оцінимо ситуацію».

Ці цитати наведено не даремно, якщо уважно їх прочитати, то ми побачимо, що керівник команди сам не знає що треба змінити і в чому конкретно є проблеми. Якщо Доменікалі не знає, то цілком можливо, що наприкінці сезону Стефано приєднається до Кости у відділі дорожніх автомобілів Ferrari.

Справедливості заради, слід згадати що у команди виникли проблеми з калібруванням аеродинамічної труби, які Скудерія змогла виявити тільки після гонки в Шанхаї, але виправлення проблем в трубі, за словами Кости та Доменікалі, раніше липня не завершиться, так що перспективи стайні цього року незрозумілі. Ferrari може зібратися і видати на-гора потрібний результат, а може як це було у 2009 році - вже з літа готуватися до наступного сезону. З огляду на стан справ у Red Bull - пора готуватися до 63-го чемпіонату.

McLaren

Remember when you were young, you shone like the sun.
Shine on you crazy diamond.

Команда з Уокінга - подобається це комусь чи ні - наразі залишається єдиним конкурентом пілотів Red Bull Себастіана Феттеля. Після кепських результатів на передсезонних тестах, команда за три тижні до гонки в Австралії спромоглася переробити машину настільки, що МР4-26 став реально другим шасі в пелотоні. Боротьбу «бикам» в кваліфікації нав'язати не можуть ні Льюіс, ні Дженсон, але гоночний темп машини дозволяє чинити сильний тиск на пілотів Red Bull. Цікавий прийом команди - різні тактики для своїх пілотів під час гонки. Пілотування Дженсона дозволяє економити на візиті в бокси, а от агресивне манера Льюіса вимагає на зупинку більше. Тим самим команда тримає в тонусі і своїх пілотів, і опонентів, і водночас страхується - якщо тактика одного з гонщиків виявиться хибною, інший, радше за все, зможе нівелювати втрати. Після перших шести гонок агресивна тактика на нових шинах Pirelli приносить більше дивідендів Хемілтону, проте Баттон гонщик розумний і якщо побачить що сенсу ризикувати з меншою кількістю зупинок немає - перестане експериментувати. Або навіть навпаки - як це було в Монако - обере вкрай агресивну шинну тактику. Саме різноманіття підходів обох пілотів дає можливість McLaren постійно чинити тиск на Феттеля з Веббером і розраховувати на помилку «енергетиків».

Не можемо сказати і про ложку дьогтю - наздогнати і обігнати Red Bull видається можливим тільки у випадку якщо старт пілоти Матешіца програють або якщо застосувати відмінну від них тактику візитів у бокси. Наразі тільки в Шанхаї вдалося сповна реалізувати перевагу тактичних ігор та виграти. В Барселоні Льюіс був дуже близько від Себа, але дуже близько не означає попереду. В Монако «допомогли» обставини - якби не червоні прапори за шість кіл до фінішу - розв'язка була б непередбачуваною.

Майбутнє команди в цьому сезоні видається неоднозначним - на швидкісних трасах з малою притискною силою болідів та важливістю потужності двигуна, команда почуватиметься одним з фаворитів (нарівні з Феррарі), а от на трасах де притискна сила в поворотах відіграватиме важливіше значення буде тяжко. Перспектива - залишиться на своєму нинішньому місці.

Red Bull

Just give me what I know is mine,
People do you hear me, just give me the sign,
It ain't much I'm asking, if you want the truth
Here's to the future for the dreams of youth,
I want it all, I want it all, I want it all, and I want it now

Нарешті ми дісталися того зайця, якого всі гончі намагаються наздогнати, але виходить не дуже. Говорити про чемпіонську стайню відверто не дуже хочеться - Едріан Ньюі знову спроектував найкращий болід, змагатися з яким можна тільки якщо дуже пощастить. Досі нез'ясованим залишається феномен швидкості RB в кваліфікації, де пілоти «привозять» суперникам від 0,104 сек. в Малайзії до 0,980 сек. в Іспанії.

Які висновки ви хочете бачити - шість поул-позицій та п'ять перемог в стартових шести Гран-Прі говорять самі за себе. Ця команда може програти тільки самій собі. Аеродинаміка машини є найкращою в пелотоні, а Себастіан Феттель перестав робити помилки, які мало не коштували йому титулу минулого року.

Схоже, що зупинити тандем пілота та його «Звабливу Кайлі» цього року зможуть тільки технічні проблеми. А їх у команди аж… одна - KERS. Систему рекуперації кінетичної енергії розміщено не під паливними баками, як у більшості команд, а в районі коробки перемикання передач, що призводить до її перегрівання. Ця проблема була настільки серйозною, що систему зняли в Австралії, але це не завадило Себу перемогти. Надалі команда дуже уважно в боксах слідкує за основними показниками KERS та коробки передач і просить пілотів утриматися від використання «батарейки» - конкурентам це не допомагає.

Є ще одна напів-проблема та й то дуже вже незначна як для стратегії завоювання чемпіонських титулів - двигун Renault не такий потужний як німецький та італійський конкуренти, а тому команда відчуватиме серйозні проблеми на трасах, де притискна сила буде малою (Монреаль, Спа і Монца, насамперед), а потужність силового агрегату виходитиме на перший план.

Перспектива команди на сезон - виграти обидва титули достроково інакше втратити таку велику перевагу буде злочином по відношенню до генія Ньюі.

Михайло ШВЕЦЬ, Sport.ua

Источник Sport.ua
По теме:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАИНТЕРЕСУЕТ

Авто/мото | 17 ноября 2024, 20:39 0

Хорхе Мартин установил уникальное достижение

Комментарии