Легендарна команда Ф1 проведе свій останній Гран-прі. Який був її шлях
Гран-прі Абу-Дабі 2025 року стане останнім в історії Заубера перед передачею команди Ауді
- 05 грудня 2025, 16:45
- |
- 5279
- 0
Цього вікенду відбудеться Гран-прі Абу-Дабі 2025 року, який вирішить долю чемпіонського титулу між трьома пілотами.
Але разом із цим це буде й остання гонка для Заубера в нинішньому вигляді. У різні роки в Формулі-1 команда створене Петером Заубером виступала під власною назвою Заубер з 1993 по 2005 рік і з 2011 по 2018 рік. Також вона була відома як БМВ Заубер у 2006-2010 роках та як Альфа Ромео у період з 2019 по 2023 роки.
Вже з наступного сезону команда повністю перейде під керівництво Ауді та стане заводським колективом. І після провального сезону-2024 та загалом непростих часів для команди, яка існує з 1993 року, нинішній рік видався для Заубера значно більш вдалим ніж множна було очікувати.
Тож саме час пригадати головні події та моменти в історії легендарного колективу, який дав старт кар'єрам багатьох пілотів, що згодом досягли великих висот, і став невід'ємною частиною Формули-1.
Перші очки
Заубер голосно заявив про себе вже в першій гонці в ПАР. Болід виявився швидким. Попри технічні проблеми, Юркі Ярвілехто зумів фінішувати п'ятим та принести команді перші очки вже у дебютному заїзді.
Перший подіум
На Гран-прі Італії Гайнц-Гаральд Френтцен приніс Зауберу перший подіум в історії - третє місце в хаотичній гонці з великою кількістю сходів.
Це закріпило команду як стабільного гравця середини пелотону.
Прихід БМВ і заміна чемпіона на новачка
У 2006 році команду викупив БМВ. На перший сезон команда ставила перед собою доволі скромні цілі й не очікувала на дива. Втім, болід виявився вдалим. Протягом усього року машини БМВ боролися за здобуття очок, а за сприятливих обставин - і за подіуми.
Вже в третій гонці сезону в Австралії Нік Хайдфельд фінішував четвертим, а в дощовому Гран-прі Угорщини здобув для команди перший подіум, остаточно закріпивши за собою статус лідера колективу. Чемпіон 1997 року Жак Вільньов також набирав очки, але його стосунки з керівником команди Маріо Тайссеном були вкрай напруженими.
На етапі в Хоккенгаймі Вільньов потрапив у серйозну аварію, через яку був змушений пропустити Гран-прі Угорщини. Тайссен скористався цим як приводом і остаточно замінив канадця на Роберта Кубіцу. Команда від цього лише виграла, адже молодий поляк одразу проявив високу швидкість. Уже на етапі в Монці він навіть встиг деякий час повести гонку та здобув третє місце на подіумі у своєму лише третьому старті у Формулі-1.
У підсумку команда завершила сезон п'ятою в Кубку конструкторів, що стало дуже гідним результатом.
Єдині поул та перемога в історії
У 2008 році, з Ніком Хайдфельдом та Робертом Кубіцею, команда продовжила стрімкий прогрес. Вона регулярно піднімалася на подіум, здобула своє перше найшвидше коло у гонці в Сепанзі, перший поул у Бахрейні, а головне - першу перемогу та перший дубль в історії на Гран-прі Канади в Монреалі.
Перемога прийшла в Монреалі після серії помилок суперників. Під час масових піт-стопів Льюїс Хемілтон врізався в Кімі Райкконена, через що обидва зійшли з дистанції. Це відкрило шлях уперед для Роберта Кубіци.
Поляк обігнав свого напарника Ніка Хайдфельда та здобув першу й єдину перемогу в історії БМВ Заубера, а команда оформила дубль. Більше того, Роберт Кубіца щонайменше до Гран-прі Китаю реально боровся за титул чемпіона світу.
Крах БМВ та виживання
Після успішних сезонів 2007 та 2008 років Заубер розраховував частіше нав'язувати боротьбу за перемоги, а можливо - навіть боротися за титул. Однак 2009 рік виявився далеким від очікувань. Саме тоді у Формулі-1 кардинально змінився технічний регламент, і БМВ відверто не впоралися із завданням.
У середині сезону-2009 БМВ оголосили про вихід із Формули-1 з економічних причин. Петер Заубер намагався врятувати команду, і вже наступного року колектив виступав із моторами Феррарі. Втім, назва БМВ у командній заявці збереглася - через те, що документи на зміну імені не були подані вчасно.
У подальші роки за титули команда вже не боролася. Єдиним справжнім світлим моментом на початку 2010-х став сезон-2012 із Камуї Кобаяші та Серхіо Пересом. Молодий мексиканець мало не виграв Гран-прі Малайзії, де він фінішував другим після Фернандо Алонсо, постійно чинячи тиск на пілота Феррарі.
Серхіо кілька разів скорочував відставання до мінімуму та мав шанс на атаку, але команда попросила його не ризикувати. Перес припустився помилки й змушений був задовольнитися другим місцем, яке стало одним із найяскравіших результатів Заубера за багато років.
Період із Альфа Ромео
У 2019 році Заубер офіційно змінив назву на Альфа Ромео Рейсінг, залишивши швейцарську ліцензію, керівництво та структуру команди без змін.
Пілотами стали чемпіон світу 2007 року Кімі Ряйкконен та Антоніо Джовінацці. Найкращими результатами стали 4-5 місця на Гран-прі Бразилії, а сезон команда завершила восьмою.
У 2020-2021 роках результати погіршилися, після чого Ряйкконен завершив кар'єру. У 2022-му з Вальттері Боттасом і Чжоу Гуаньюєм команда піднялася на шосте місце. Сезон-2023 став прощальним для бренду Альфа Ромео у Формулі-1 - Заубер зосередився на підготовці до входу Ауді.
Підготовка до нової ери з Ауді
Останні роки колектив виступає під назвою Кік Стейк Заубер.
Результати в 2024 році впали ще більше - останне місце в Кубку конструкторів і лише одне потрапляння в очки. Але у сезоні 2025 року до Заубера повернувся Ніко Хюлькенберг, який уже виступав за команду у 2013 році та перейшов із Хааса. Його напарником став чемпіон Формули-2 Габріел Бортолето. Команду очолили Маттіа Бінотто та Джонатан Вітлі, а також було оголошено про відкриття нового технічного центру у Великій Британії - в Бічестері.
Очікувалося, що сезон знову стане провальним, однак після доопрацювання боліда нововведення почали працювати. Головною подією року став подіум Хюлькенберга на Гран-прі Великої Британії - перший у його кар'єрі та перший для Заубера з 2012 року.
Бортолето регулярно яскраво проявляє себе в кваліфікаціях, хоча в гонках поки що менш стабільний. Уже з наступного сезону команда виступатиме під брендом Ауді в новому регламенті.