Як провал Ред Булл врятував Ферстаппена, а Піастрі пішов ва-банк і програв

Аналіз головних подій 21-го етапу Формули-1 2025

Пройшов один із найкращих етапів сезону - Гран-прі Бразилії, який, зважаючи на своє минуле та специфіку автодрому, завищує очікування - і черговий раз не розчарував!

Трек сприяє обгонам і спонукає команди та пілотів діяти агресивно - як на трасі, так і поза її межами, стратегічно. У підсумку більшість гонщиків мали майже унікальні тактики й очікувано змінювалися позиціями на різних стадіях гонки. Це дарувало постійну боротьбу, хоч іноді й було схоже на прості проїзди повз суперника.

Значну частину хайлайтів у Бразилії забезпечив Ферстаппен, прорвавшись із пітлейн на подіум. Черговий фантастичний камбек нідерландця, який знову нагадав про себе - хоч і схоже, що титул тепер радше математичний шанс, ніж реальна боротьба. Але у такій гонці не могло все обмежитися лише цією історією, адже боротьба була на всіх рівнях пелотону.

Про те, як події вікенду вплинули на підсумковий результат - у цьому матеріалі.

Ред Булл: провальна субота допомогла здобути подіум

Ред Булл посередньо провів першу частину вікенду зі спринт-форматом. Невпевнений темп у практиці та посередні результати у спринт-кваліфікації й спринті - 6-те та 4-те місця. Це нормальні позиції для старту, але не тоді, коли потрібно відгравати максимум для збереження реальних шансів на чемпіонство, а головний суперник виграє усі сесії вікенду.

Тож Ред Булл вирішив змінити підхід до налаштувань. Сетап на спринт-частину виявився занадто жорстким і низьким, тому команда пішла в інший бік - підняла кліренс і зробила машину м'якшою. Це негативно вплинуло на темп і чи не вперше за весь час існування Ред Булл обидва боліди вилетіли у першому сегменті кваліфікації за чистим темпом. Команда ухвалила логічні рішення: замінила двигун на новий, повністю перебрала болід і налаштувала його виключно під гонку. Також важливим стало те, що Ред Булл відмовився від нового днища, привезеного у Мексику: воно не працювало належним чином на Інтерлагосі.

І тут головний нюанс. Саме провальний вибір у спринт-частині та кардинальні зміни перед кваліфікацією зробили гонку Ферстаппена настільки успішною. Залишившись на налаштуваннях п'ятниці, Макс, найімовірніше, фінішував би десь на 5-6 позиції, адже потенціалу на щось більше не було. Але замість цього він стартував із піт-лейн і піднявся на третє місце, що є ще не гіршим проривом, ніж торік з 17 місця до першого. Уже з перших кіл Макс активно відігрував позиції, а навіть прокол після контакту з уламками виявився фактором, що зіграв на його користь з погляду стратегії.

Нідерландець розпочинав гонку на комплекті твердих шин. Як показала подальша практика, це виявилось найгіршим вибором з можливих. Через зниження температури і без того невисоке зчеплення в Бразилії стало ще меншим, і переваги цей варіант не давав. Найкращою ж у підсумку стала комбінація середнього та м'якого комплектів, на що Макс у підсумку і перейшов. Причому зробив це під час віртуальної машини безпеки, майже не втративши часу. І саме тут криються кілька ключових деталей його прориву.

Реальна боротьба для Ферстаппена розпочалася проти суперників із перевагою на гумі в близько 7 кіл, що доволі суттєво в умовах повних баків болідів на початку гонки, особливо на Інтерлагосі. До того ж, стартуючи з піт-лейн, Макс отримав новий двигун перед вимогливими на прямих етапами Бразилії та Лас-Вегаса, що додало йому орієнтовно від 0.2 до 0.3 секунди з кола відносно суперників на зношених силових агрегатах. Але навіть так попереду залишалося ще 16 суперників (а не 19, адже Бортолето та Леклер зійшли, а Стролл уже на рестарті був позаду). Так же?

Не зовсім. Очевидно, що інші пілоти системи Ред Булл - Цунода, Лоусон та Хаджар - не стали випробовувати долю. Всі троє претендують на місце поряд із Ферстаппеном на наступний рік і без зайвого спротиву пропускали його. Цунода зробив це на трасі, пілотів Рейсінг Буллз викликали в бокси, щойно вони теоретично могли створити Максу проблеми. Отже, одразу мінус три позиції боротьби - уже 13. Ще мінус ще одна завдяки Піастрі, який отримав 10 секунд штрафу і фактично гарантував Максу позицію попереду. Хемілтон, який відкотився назад після контакту і втратив темп. Не варто також забувати про контакт Цуноди зі Строллом, який теж вилучив ще одного суперника з рівняння.

У підсумку в Макса на трасі залишилось менше десяти реальних конкурентів, які мали слабші боліди, старіші двигуни та зношену гуму, а також Мерседеси та Норріс.

Це жодним чином не применшує заслуг Ферстаппена. Він повністю реалізував свою стратегію, на трасі був найшвидшим за чистим темпом і перевиконав початкову задачу команди. Але важливо розуміти, за яких умов це було зроблено. Без нового двигуна, гоночних налаштувань, переваги в гумі та сприятливої стратегії проти суперників зробити подібне було б значно складніше, а можливо, і взагалі нереально.

Після того як він розібрався з пілотами середньої групи, Ферстаппен вирушив у погоню за лідерами пелотону, які не відірвалися настільки сильно, як їм хотілося б. У чистому повітрі перевага Макса була не такою очевидною, особливо порівняно з Мерседесом. У підсумку Ферстаппен доволі легко обійшов Джорджа Рассела зі срібних стріл, але протидія Кімі Антонеллі не принесла результату. Втім, це гарантовано забезпечувало третю фінішну позицію після старту з боксів.

Абсолютно шаленим був виступ нідерландця, який зробив його рекордсменом за кількістю стартових позицій, з яких він піднімався на подіум. Але чи був потенціал на більше?

На 51-му колі Норріс заїхав у бокси і повернувся на трасу майже за 8 секунд позаду Макса. У багатьох виникло питання: чи можна було захистити цю позицію, або принаймні спробувати? Тут ситуація не така однозначна. На той момент шини Ферстаппена пройшли вже 17 кіл і мали б витримати ще приблизно 20. Чи хтось це робив? Так, Піастрі проїхав 38 кіл на першому відрізку. Але Ред Булл - не Макларен, і гуму вони не бережуть настільки ж. Норріс стабільно скорочував відставання й приблизно за 5 кіл до фінішу мав би проходити нідерландця.

Для Ред Булл це означало опинитися у брудному повітрі та миттєво почати втрачати темп. Фактично команда поставила вибір між шансом на перемогу, але ризикуючи усе втратити, та гарантованим подіумом, і обрала друге.

Але навіть попри такий перформанс Ферстаппена, втрата очок була недопустимою на тлі настільки впевненого лідерства Ландо Норріса. Тож, найімовірніше, чемпіонство захистити не вийде. Точно дізнатися це вдасться не раніше Гран-прі Катару.

Getty Images/Global Images Ukraine

Макларен: Піастрі пішов ва-банк і програв

Помаранчеві частково виконали максимум на Гран-прі Бразилії. Ландо Норріс не лише захистив лідерство у чемпіонаті, а й не дозволив нікому наблизитися. Ідеальний вікенд із перемогою у всіх сесіях, включно зі спринт-кваліфікацією та гонкою.

Але поки Ландо перемагав, його напарник допустив кілька важливих помилок, які коштували йому чимало очок. Він фінішував другим у гонці та зійшов у спринті. Потенціал на більше був, але відіграти різницю у 24 бали до кінця сезону буде дуже складно.

Головне, що вплинуло на підсумок, - інцидент на рестарті між Піастрі, Оконом та Антонеллі. Після відновлення гонки на шостому колі Піастрі заблокував колеса під час гальмування перед першим поворотом і зіткнувся з Мерседес Кімі Антонеллі. Ланцюгова реакція призвела до того, що 19-річний італієць вибив із траси Шарля Леклера на Феррарі, і як наслідок отримав штраф у 10 секунд. Без цього Оскар мав би поборотися з Ферстаппеном та Антонеллі за другу позицію.

Кілька пілотів, включно з Піастрі та Леклером, не погодяться з цим рішенням, але правила чітко визначають: щоб мати право вибору траєкторії у повороті, обгінний болід має контролювати рух та бути на рівні дзеркала суперника. Цього не було. Попри це, Піастрі відразу визнав: «Я не можу просто зникнути». Це особливо показово для Оскара, який протягом року робив обгони з хірургічною точністю.

Оскар ризикнув у цей момент: якби він випередив обох суперників, максимально збільшив би свої шанси стати лідером і здобути подіум. Але реальність виявилася іншою - він лише втратив позиції. З чистим темпом також сумнівно, що ці двоє пілотів могли б йому серйозно протистояти.

Проте привід для оптимізму є: чистий темп австралійця був вражаючий. Якби не штраф, він цілком міг би фінішувати на дві-три секунди позаду Норріса. Але тепер, за умови, що Ландо постійно буде на подіумі, виграти чемпіонат Оскару неможливо - повністю відіграти різницю він не зможе. Все може вирішитися лише у Катарі.

Мерседес: стабільно успішний вікенд Антонеллі - 2-2-2-2

Ще одним героєм гонки став молодий Кімі Антонеллі, який проводить свій перший сезон у Формулі-1. Значна частина сезону пройшла досить змінною та навіть розчаровуючою, проте на Гран-прі Бразилії він продемонстрував свій потенціал. У дебютній гонці на Інтерлагосі італієць здобув бойовий подіум та став другим у всіх кваліфікаціях та гонках сесіях етапу.

Окрім боротьби з Піастрі та Леклером, кульмінацією гонки для Антонеллі стала битва з Максом Ферстаппеном на останніх колах після того, як той пройшов напарника Кімі - Джорджа Рассела.

Чому вдалося випередити одного суперника, а іншого ні? За словами самого чотириразового чемпіона, на той момент гума у Ферстаппена була перегріта, що цілком логічно після 17 кіл атаки на м'якому складі. Але справа не лише у цьому. Перш за все, Антонеллі вмів знаходити додаткове зчеплення у ключових поворотах і створювати комфортний запас у другому секторі, не втрачаючи на розгоні із 12-го.

До того ж, Кімі діяв розумно, рекуперуючи додаткову енергію для тієї самої прямої, що дозволяло йому компенсувати розриви на користь Ферстаппена.

У підсумку Антонеллі здобув перше срібло та продемонстрував найкращий результат у своїй кар'єрі .

У 2022 році його напарник Джордж Расселл переміг тут, довівши, що може тримати темп і перешкоджати суперникам. Тепер Кімі Антонеллі, схоже, пройшов своє бойове хрешення.

Олександр Ляшецький Sport.ua
По темі:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Футбол | 05 грудня 2025, 10:01 39

Владіслав Бленуце так і не зумів завоювати місце у стартовому складі київської команди

Коментарі