Чи лишились у Норріса шанси на титул, як вразили новачки і провалились топи
Аналіз головних подій 15-го етапу Формули-1 2025
- 03 вересня 2025, 11:23
- |
- 1544
- 1
З 29 по 31 серпня, в останні дні літа, відбувся Гран-прі Нідерландів - 15-й етап Формули-1, який відкрив другу частину сезону.
Гонка на трасі Зандворт вийшла значно динамічнішою, ніж можна було очікувати від доволі повільного та технічного автодрому. Замість прогнозованої тактичної боротьби пілоти часто йшли на ризик, що призвело до низки інцидентів і появи машини безпеки, які серйозно вплинули на підсумкові результати.
Втім, головною сенсацією стали навіть не аварії, а події у боротьбі лідерів, які суттєво змінили розклади в чемпіонській гонці та відкрили шлях одному з пілотів до несподіваного подіуму. У цьому матеріалі буде розглянуто ключові моменти вікенду, їхній вплив на чемпіонат та головні висновки після Зандворта.
Макларен: боротьба за титул уже вирішена?
До етапу в Нідерландах пілотів «папаї» розділяло всього дев'ять очок після 14 гонок - мінімальний відрив, який при різних підходах і результатах підтверджував їхню рівність. За попередніми прогнозами, різниця мала ще скоротитися, адже Ландо Норріс, який поступався у заліку, розпочав вікенд краще і виглядав фаворитом у всіх аспектах. Утім цей сезон не раз доводив: немає більше поняття всередині Макларен «траса Норріса» чи «траса Піастрі» - обидва здатні вистрілити будь-де, навіть там, де історично їм було складно.
Так було на попередніх двох етапах, і так повторилося цього разу. Оскар Піастрі суттєво додав у швидкості й зрівнявся з Норрісом. У кваліфікації вони підійшли з рівними шансами, а австралієць випередив британця всього на 0,012 секунди, здобувши поул. Та справжні очки, як відомо, розігруються в неділю.
Як завжди, ключовим став старт. На Зандворті важливіше не темп, а позиція на трасі, тож Піастрі прагнув утримати лідерство, а Норріс мав шанс відігратись після програної кваліфікації.
Більшість пілотів стартували на мідіумі, тоді як серед лідерів ризикнув лише Ферстаппен із софтом, що стало важливим на початку гонки. Розгін трійки Піастрі - Норріс - Ферстаппен був рівним, але далі Норріс трохи помилився при переході на третю передачу, що дозволило Піастрі закрити внутрішню траєкторію й захистити позицію. Саме в цей момент Ферстаппен отримав можливість обійти британця й одразу атакувати лідера, якого випередити не вийшло.
Суттєвої різниці це у підсумку не зробило, адже Норірс дуже швидко відіграв позицію майже повністю повторивши обгін 2024-го року за лідерство, а надалі машини безпеки контролювали перебіг подій та стратегію.
Норріс поступово скорочував відставання, але постійні інциденти та машини безпеки впливали на стратегію Макларена та рестарти гонки. Позаду Ландо завжди опинявся Ферстаппен на м'якшій гумі, що створювало небезпеку на початку відрізку і змушувало захищатись, а не атакувати.
Врешті-решт через кілька кіл дует Макларена залишався попереду з розривом близько 1-1,5 секунди один від одного. Обидва берегли гуму: Піастрі був швидшим у першому секторі, Норріс скорочував відставання у другому та третьому.
Якби не часті зупинки заїзду та ідентичні зупинки, Норріс міг би атакувати активніше та мав би значно більші шанси для атаки, чиста швидкість британця була вищою. Ідея, що Піастрі спеціально дозволяв Норрісу наближатися щоб той знищив гуму в брудному повітрі, була перебільшена - різниця періодично виникала через різні підходи пілотів, описані вище. Дрібний ефект відчутний при 2-3 секундах відставання, до того ж Піастрі кілька разів майже підпускав Норріса до зони DRS, чого точно йому не треба було.
Утім усе це не мало значення, адже на 65-му колі стався надзвичайно важливий інцидент у чемпіонській боротьбі. У Ландо Норріса почав диміти болід, після чого він зупинився і вдруге в сезоні зійшов із дистанції. Від такого не застрахований ніхто, але ця прикра поломка значно погіршила його становище саме тоді, коли результати британця нарешті почали набирати позитивної динаміки після складного старту чемпіонату.
За інформацією профільних ЗМІ, схід Норріса в Зандворті спричинила незначна поломка деталі підвіски, яка викликала витік мастила та автоматичне вимкнення двигуна. Це майже напевно гарантує, що силова установка не зазнала серйозних пошкоджень. Відповідно, зменшується ризик того, що в одній із дев'яти гонок, що залишилися, Норрісу доведеться використовувати додаткові елементи та штраф за це.
Навіть якби Норріс і Піастрі фінішували у звичному порядку, розрив скоротився б до 16 очок - і боротьба за титул залишалася б відкритою. Дві перемоги могли б наблизити Ландо, а три - вивести вперед. Але поломка змінила все: тепер відставання вже 34 бали, найбільший розрив у сезоні. Щоб відіграти його за умови стабільних фінішів у дуеті Макларена, британцю потрібно п'ять поспіль перемог. Якщо бути реалістом - це майже неможливо.
І все ж подібне вже було. Після Гран-прі Канади теж здавалося, що питання вирішене, але Норріс зумів повернути інтригу. Хоча тоді розрив був менший і гонок залишалося більше, він довів, що здатен знову нав'язати боротьбу. Якщо повторить це ще раз, чемпіонат залишиться напруженим до самого фінішу.
Але головним героєм у Зандворті став Оскар Піастрі. Австралієць оформив великий шолом - поул, перемога, лідерство від старту до фінішу і найшвидше коло. Подібним досягненням із нинішнього пелотону можуть похвалитися лише Алонсо, Ферстаппен, Хемілтон та Леклер. Попереду траси, які також підходять саме йому: у сезоні-2024 на Гран-прі Італії Піастрі вів боротьбу з Леклером до останніх метрів, а в Баку вже здобув перемогу. Якщо він знову підтвердить свою форму, шанси Норріса залишаться радше математичними.
Феррарі: подвійний схід це не найгірше, що сталось з командою
Скудерія приїхала в Зандворт із надіями на боротьбу щонайменше за подіум - і підстав для оптимізму вистачало. Попередні етапи показали, що команда поступово знаходить ключ до боліда. Але вже з п'ятниці стало зрозуміло: усе піде зовсім не так.
Базові налаштування виявилися невдалими, і машина не працювала як слід. Фактично Феррарі почала вікенд на крок позаду суперників, тож уся ставка була зроблена на суботу. Інженери разом із командою намагалися знайти рішення - частково це вдалося, але нові налаштування породили інші проблеми. І навіть так, у потенціалі це дозволяло боротися за подіум.
Хемілтон у подібних умовах витиснув максимум і став лише сьомим, тоді як Леклер мав реальні шанси стартувати поряд із Хаджаром та Расселлом. У гонці швидкість Феррарі виглядала переконливіше, та через слабку кваліфікацію довелося прориватися на трасі, де обганяти дуже важко.
Попри це, Шарль зміг відзначитися. Його обгін Расселла в стилі картингу на межі правил судді визнали легальним - можливо, це один із найкращих маневрів сезону.
Але саме Феррарі зрештою стала головною причиною зупинок та драми. Спочатку вилетів Хемілтон: на мокрій ділянці він зачепив пофарбовану частину повороту з нахилом і не втримав машину, врізавшись у відбійник на 23-му колі.
Леклер продовжив боротьбу й не повторив помилки напарника, та вже на 53-му колі після піт-стопу опинився прямо перед Кімі Антонеллі. Юний пілот Мерседес, користуючись тим, що суперник ще не ввів гуму в оптимальний режим, кинувся в атаку - і все закінчилося аварією. Обидві машини Феррарі вибули з гонки.
Найгірше для Скудерії навіть не сам результат, а тенденція: незважаючи на величезні інвестиції, жертвуючи новим регламентом, команда й досі не до кінця розуміє свій болід. Втім, у Феррарі не опускають руки й сподіваються на зовсім інший результат уже цього тижня в Монці.
Ред Булл
Колектив із Мілтон-Кінза після Гран-прі Нідерландів має водночас і привід для радості, і підстави для роздумів.
З позитивів - друге місце на фініші, результат, на який команда навряд чи могла б розраховувати за звичних умов. Ці очки можуть виявитися важливими у подальшій боротьбі, якщо вдасться скоротити відставання від суперників попереду. Крім того, Юкі Цунода нарешті перервав серію гонок без залікових балів і власними силами дістався дев'ятої позиції, повторивши свій найкращий результат у складі Ред Булл.
Втім, Макс Ферстаппен залишився фактично безсилим у боротьбі проти конкурентів з Макларен. Окрім стартових відрізків, де йому вдавалося створювати загрозу, реальної боротьби за перемогу не було.
Додатковим приводом для занепокоєння стали й оновлення боліда. Пакет, покликаний зменшити надмірну поворотність і компенсувати нестачу стабільності, спрацював лише частково, давши мінімальний ефект.
Мерседес
Команда повністю відмовилася від новинок, привезених ще в Імолу, і сподівалася на гідний результат у Нідерландах, де траса традиційно непогано підходила боліду Мерседес. Додатковим фактором була й прохолодна погода.
Результат вийшов саме таким - не вражаючим, але цілком пристойним на тлі провальної європейської частини сезону. Джордж Расселл, кваліфікувавшись п'ятим і мінімально поступившись Хаджару, не зміг відіграти позицій на трасі. Втім, завдяки сходу Норріса він піднявся на четверте місце. І хоча гонка для нього не була простою прогулянкою, її повноцінно бойовою можна назвати лише до певного моменту.
Після атаки Леклера, болід Расселла був пошкоджений, і швидкість різко впала. Згодом він пропустив уперед і напарника Кімі Антонеллі, який не надто впевнено виступив у кваліфікації, але впевнено проривався у гонці.
Антонеллі ж, попри контакт і пошкодження, після піт-стопу зміг повернутися у боротьбу та навіть мав шанс на очки. Але йому завадила машина безпеки, викликана сходом Норріса. Штраф і відсутність залікових балів не виглядають настільки критичними: головне, що швидкість у новачка була, і він почав краще розуміти болід. Особливо це важливо після тих оновлень, з якими він відверто не міг впоратися.
Попереду третина сезону і найближчий шанс відігратися вже в домашній Італії. Монца стане символічним етапом для Антонеллі, адже саме там рік тому він провів першу практику у Формулі-1 і був офіційно оголошений пілотом на сезон-2025.
Астон Мартін: чому здали позиції?
Після перших практик Гран-прі Нідерландів можна було зробити висновок, що Астон Мартін - друга, а в найгіршому випадку третя команда за швидкістю. Але в суботу, під час кваліфікації, це не підтвердилося.
Ленс Стролл не показав часу через аварію, а Фернандо Алонсо, попри прогнозоване місце в топ-5, став лише десятим, хоча серйозних помилок не робив. Так вийшло, що команда опинилася в складній ситуації, намагаючись боротися з лідерами.
Швидкість у британців була, вони нічого не «крутнули», а суперники не грали у піддавки. Виявилося, що на цій трасі з налаштуваннями, які дозволяють демонструвати високий темп, у боліда AMR25 швидко стирається планка під днищем, що могло призвести до дискваліфікації.
Тому колектив обрав більш обережний сетап. Навіть так, завдяки продуманій стратегії для Алонсо і, мабуть, найкращій серед аутсайдерів для Стролла, обидва пілоти фінішували в очках. Сильний вікенд для команди, яка наступного року має амбіції боротися за титул.
Рейсінг Буллз
Це, мабуть, найбільш непередбачуваний болід серед середини пелотону - не через поведінку на колі, а через різкі зміни форми від етапу до етапу. Цього разу молодшому складу Ред Булл вдалося поборотися за подіум і реалізувати його.
Ісак Хаджар показав вражаюче коло у кваліфікації, але головне - його рівень у гонці. Він навіть потенційно міг конкурувати з Ферстаппеном, хоча ні пілот, ні команда не ризикнули цього робити.
Вікенд Ісака Хаджара вдався у всіх аспектах - він став наймолодшим французом на подіумі і здобув ще кілька важливих очок для себе та команди.
Натомість його напарник Ліам Лоусон провалив гонку після зіткнення з Сайнсом на перших колах, через що обидва пілоти тимчасово вибули з боротьби.
Як змінювалися позиції на Гран-прі Нідерландів: