Культура Хіт зламалась. Що далі чекає на Маямі?

Розмірковуємо про перспективи організації, яка надто довго не хотіла змінюватися

«Сан-Антоніо Сперс» були уособленням стабільності та лояльності в НБА протягом 20-ти років. Потім Тім Данкан пішов - і все закінчилося. Протягом двох років Ламаркус Олдрідж намагався вимагати обміну, а Кавай Леонард досяг успіху в цьому.

«Сан-Антоніо» тільки зараз виходить з посередності, що послідувала за цим, і головна причина, з якої вони це зробили, - не якась внутрішня сила організації, а кілька вдалих драфт-піків.

Культура команд НБА є непостійною. Ліга швидко змінюється. Якщо команда не розвивається, то, швидше за все, рухається назад. Це призводить до «Маямі Хіт», команди, настільки впевненої у своїй культурі, що в 2023 році її гравці почали носити майки з вишитими на грудях словами «Культура Хіт».

Протягом приблизно трьох десятиліть культура «Хіт» була практично непроникною. Епоха нинішнього президента Пета Райлі включала більше виходів у фінал НБА (7), ніж фінішів для участі у лотереї (6). Вони тренувалися старанніше, ніж усі інші. Вони були краще підготовлені, ніж усі інші. Це справді була культура.

Спочатку «Хіт» віддавали перевагу гравцям, які самі хотіли до них перейти та відповідали вимогам. Згодом вони настільки освоїлися у своїх методах, що стали кращою організацією з реабілітації проблемних, але талановитих гравців.

Багато в чому культура «Хіт» була більш вражаючою, ніж те, що Грегг Попович побудував у «Сан-Антоніо». Успіх «Маямі» не був настільки пов'язаний з одним гравцем, як успіх «Сперс» був пов'язаний з Данканом. Естафета передавалася кожні 10 років або близько того - від Алонзо Моурнінга до Двейна Вейда та Леброна Джеймса, потім від Юдоніса Хаслема до Бема Адебайо.

Ніхто не зберігає ідентичність протягом трьох десятиліть. Це не повинно бути можливим. Але «Хіт» зробили це. Проте вперше за три десятиліття тріщини нарешті починають виявлятися після того, як «Клівленд» розтрощив їх уже в першому раунді плей-оф. Сезон «Маямі» завершився жалюгідним способом, коли «Кавальєрс» розгромили «Хіт» з рахунком 138:83.

Це найбільша поразка в історії франшизи. Це була така поразка, яку ніхто ніколи не сподівався побачити від «Маямі», тим більше у плей-оф. Неозброєним оком було видно, що вони здалися. Інші команди здавалися, але не «Хіт». Вони історично не могли собі цього дозволити. Але тепер все-таки дозволили.

Джиммі Батлер був першим за довгий час гравцем, який поставив під сумнів культуру «Хіт». Уже після виходу з команди він заявив, що в «Маямі» переоцінюють ці слова. Ворожнеча між зіркою «Хіт» та президентом призвела не лише до того, що він тепер боротиметься за титул в іншому місці, а й до реальних питань про те, як культура «Хіт» впишеться до сучасної НБА.

Як показав початок його перебування в «Голден Стейт Ворріорз», Батлер все ще здатний грати на рівні All-NBA. Проте рік тому «Хіт» вирішили не пропонувати йому продовження контракту, а Райлі публічно закликав гравця проводити більше матчів протягом сезону, якщо він хоче заробити нову угоду.

У підсумку Батлер серйозно образився на організацію, якій допомагав виходити у фінал НБА. Можливо, у «Маямі» його просто недооцінили. Можливо, вони розглядали фінал 2023 року як останній ривок Батлера в якості суперзірки. Можливо й таке, що після кількох сезонів участі у плей-ін «Хіт» вирішили зробити ставку на регулярний чемпіонат, у якому Джиммі не дуже викладається.

Можливо, Райлі своїми висловлюваннями закликав Батлера серйозніше ставитися до «регулярки», а в організації вважали, що якщо він цього не робить, то не заслуговує на новий контракт. Закінчилося все тим, що «Хіт» втратили свою головну зірку і з тріском вилетіли з плей-оф.

Ліга належить зіркам. У «Маямі» довгий час відмовлялися це приймати і ось до чого це привело. Наразі «Хіт» перебувають у поганому становищі без особливих перспектив на майбутнє. Вони відпустили зірку, за яку практично нічого не отримали. У них немає перспективних драфт-піків. Їхні молоді гравці більше не вражають.

Раніше фронт-офіс «Маямі» творив дива на ринку обмінів, але тепер це не так. «Хіт» хотіли, але не змогли отримати Деміана Лілларда. Точніше, хотіли недостатньо сильно, бо не робили надто щедрі пропозиції «Портленду». Тепер «Маямі» пов'язують із Яннісом Адетокунбо, але це малоймовірний варіант. Якщо грек і захоче покинути «Мілвокі», то, напевно, знайде перспективніші варіанти.

«Хіт» загнали себе в таке становище, в якому можуть отримати або старіючу, або проблемну зірку. Або два в одному - тому їх і пов'язують із Кевіном Дюрантом. Ще їх пов'язують із Зайоном Вільямсоном, у якого травм приблизно стільки ж, скільки покладених на нього надій.

«Маямі» може вийти на ринок вільних агентів у 2026-му році, звільнивши значний простір під лімітом зарплат, особливо якщо Ендрю Віггінс відмовиться від опції гравця на 30 млн доларів, або якщо його обміняють на когось із спливаючим контрактом. Але проблема в тому, що доступних та якісних гравців на той час на ринку може бути не так багато. Лука Дончич і Де'Аарон Фокс уже мають нові команди, і вони в набагато кращій баскетбольній формі, ніж «Хіт».

Трей Янг може бути доступним. Інсайдери ставлять під сумнів його майбутнє в «Атланті», але чи підійде він «Маямі» - дуже велике питання. Окрім сумнівної відповідності Тайлеру Хірро, будь-який гравець із репутацією «найгіршого захисника в НБА» є антиподом культури «Хіт». Отримати зіркового гравця, та ще й у розквіті сил, буде дуже складно.

Обмінюючи Батлера, «Маямі» потрібно було або зібрати піки для обміну на зірку, або відразу спробувати отримати зірку. Вони не отримали ні того, ні іншого. І тепер немає очевидного рішення щодо того, як знову зробити «Хіт» конкурентоспроможними. Зміна складу займе час, тому навряд чи команді варто розраховувати на щось у наступному сезоні.

Слід зазначити, що у «Маямі» завжди вміли знаходити хороших гравців. Вони взяли Хірро під 13-м номером на драфті, а Адебайо - під 14-м. 15-й номер драфта Келел Вейр виглядає багатообіцяюче. Можливо, вони оберуть свого наступного гравця з першої двадцятки на майбутньому драфті. Можливо, вони знайдуть гравця, який не такий помітний в іншій команді, але зможе стати важливим у «Маямі».

Але знайти гравців - це лише половина справи. Після трьох десятиліть безумовного успіху, заснованого на методах старої школи Райлі, можливо, настав час переглянути способи роботи організації. Це не означає, що потрібно повністю відмовитися від культури «Хіт», але, ймовірно, вона має якимось чином еволюціонувати, щоб стати трохи дружелюбнішою до гравців, які мають ознаменувати наступну епоху «Маямі».

Сергій ЗАВАЛКО, за матеріалами CBS Sports

Олександр Сільченко Sport.ua
По темі:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Футбол | 06 грудня 2025, 16:59 5

Матч розпочнеться о 18:00 за київським часом