Макс Ферстаппен: зірка, яка затьмарила Хемілтона

У битві поколінь Макс зумів випередити Льюїса

Макс Ферстаппен - це ім'я, яке за останні кілька років чули все більше і більше людей, зараз воно на вустах усіх фанатів та шанувальників Формули-1. Його стратегія, знання траси, талант і швидкість зробили його тим гонщиком, який нарешті зміг перервати багаторічну гегемонію пілота Mercedes Льюїса Хемілтона.

Ранні роки Ферстаппена та шлях до Формули-1

Наймолодший пілот боліду в історії Формули-1 ще з дитинства жив гонками. Все через те, що його мати Софі успішно виступала у бельгійскому картингу, а батько Йос Ферстаппен був відомим гонщиком Формули-1 з 1994 по 2003 рік. У свій час він виступав в одній команді з чемпіоном Формули Міхаелем Шумахером. Макс у шестирічному віці він почав виступати на картингу, а через два роки прийняв участь у своєму першому чемпіонаті, у якому виграв кожну гонку. Старший Ферстаппен казав: «Ми не дуже хвилювалися. Максу було близько двох з половиною років, коли він уперше сів за кермо квадроцикла. Тому він уже мав достатньо досвіду в управлінні швидкістю». До 16-річного віку Ферстаппен вигравав майже у кожному чемпіонаті картингу (особливо слід відзначити період з 2007 по 2010 рік та виграш чемпіонату світу у Франції в класі KZ). Після цього він потрапив у Формулу-3, де приєднався до команди Van Amersfoort. За 33 гонки молодий пілот 16 разів підіймався на подіум.

Перехід до Red Bull Racing

Через короткий час на зв'язок з Максом почали виходити такі команди, як Red Bull, Mercedes, McLaren, Ferrari, і всі вони хотіли його собі. Батько та син схилялись більше до Mercedes через результати у Формулі-1. Але Хельмурт Марко так сильно хотів побачити молодого пілота у команді Red Bull, що вирішив зробити все, щоб підписати його, і, зрештою, це вийшло. Невдовзі Ферстаппена включили до складу молодіжної програми Red Bull, після чого він став тестовим пілотом у команді Toro Rosso. Проте не всі у Формулі-1 зустрічали його з широко розпростертими обіймами: багато аналітиків казали про те, що у Макса немає досвіду і цим самим він наражає на небезпеку не тільки себе, але й інших пілотів.

Getty Images/Global Images Ukraine

Приєднання до команди Scuderia Toro Rosso у 2015 році зробило Макса наймолодшим гонщиком в історії Формули-1, перевершивши рекорд Хайме Альгерсуарі (той дебютував у віці 19 років 125 днів). Тоді Ферстаппен казав: «Дехто, звичайно, вважав, що я був надто молодим. На той час у мене навіть не було прав водія. Мій інструктор з водіння знав, що я беру участь у F1, але все одно був дуже суворим, і це правильно. Хоча в мене були напоготові кепки, футболки на випадок, щоб його задобрити, але він цього не взяв!».

Цікаво те, що деякі з рекордів Макса вже ніколи не зможуть бути побитими, бо після того, як Red Bull підписали Ферстаппена, керівники Формули ввели правило, що пілот, якому немає 18 років, не може приймати участь у Формулі-1. Цікавий факт: близько половини сезону у молодого гонщика не було водійських прав, тому його всюди возив батько, а права він отримав у перший день свого 18-річчя.

За підсумками першого сезону молодий пілот отримав аж 3 нагороди: «Новачок року», «Особистість року» та «Дія року». А за дебютний сезон він набрав 49 очок та посів 12-е місце в загальному заліку, ці досягнення вразили весь світ і привернули увагу мільйонів глядачів. В наступному році, після 3 етапів його перевели в старшу команду Red Bull Racing, де він чудово замінив Даніїла Квята. І Макс в першій своїй гонці неочікувано для всіх переміг, встановивши три рекорди, один з яких «Наймолодший переможець Гран-Прі». Макс згадував той день і розповідав, що за п'ять кругів до фінішу в нього почались судоми через хвилювання та повну концентрацію. У 2016 році Макс посів 5-е місце у загальному заліку. Він швидко адаптувався до вимог Формули-1.

Боротьба з Льюїсом Хемілтоном

Протягом наступних сезонів Макс Ферстапен прогресував і ставав все кращим і кращим. Він вражав глядачів не тільки швидкістю, а ще агресивністю на трасі та своєю безстрашністю. Але при цьому зберігав концентрацію та холодну голову. Але окремою темою для розмов є його боротьба з семиразовим чемпіоном світу Льюїсом Хемілтоном. Ферстаппен-Хемілтон - це точно таке ж протистояння, як і Роналду-Мессі у футболі або Надаль-Джокович у тенісі. Ця битва двох відмінних гонщиків представляє собою конфлікт поколінь, командних інтересів та стилів їзди.

Під час сезону-2018 Макс продемонстрував свою сміливість на трасі та психічну міцність. Хто у настільки молодому віці може справитись з таким тиском? Він покращив свою форму, фінішував першим у Мексиці та Австрії та 11 разів ставав на подіум. Цього виявилось недостатньо: Льюїс Хемілтон показав чудові результати, а саме: 11 разів фінішував першим та 17 разів ставав на подіум. Врешті-решт, сезон-2018 завершився перемогою Хемілтона в чемпіонаті, і він здобув п'ятий чемпіонський титул. Ферстаппен завершив сезон на четвертій позиції у загальному заліку пілотів, але його навички і виваженість вразили багатьох прихильників.

Сезон-2019 також був дуже насиченим у кар'єрі Макса, розпочав він його краще, ніж минулий. Найпам'ятніша перемога у цьому році була на Гран-прі Німеччини, де було багато дощу та драми, яка розгорталась у гонці. Увагу голови академії Red Bull привернуло те, що молодий Макс показував феноменальну форму у мокру погоду. Також в цьому сезоні гонщик здобув перемогу у Гран-прі Австрії, Гран-прі Бразилії та вставав на подіуми в США, Угорщині, Абу-Дабі, Сінгапурі і ще у дев'яти країнах. Але цього знову не вистачило - Хемілтон встановив рекорд Формули-1, вигравши 11 з 21-ї гонки в сезоні, і як результат - здобув шостий чемпіонський титул. Але Макс підходив усе ближче й ближче.

Getty Images/Global Images Ukraine

У зв'язку з COVID-19 сезон у 2020 був не таким яскравим - багато гонок переносили та скасовували. Ферстаппен продовжував рости як гонщик і залишався однією з головних загроз Mercedes та Хемілтону. Тоді Макс виграв дві гонки, і як вже звично для нього - багато разів потрапляв на подіум. В тому сезоні він почав вести себе по-іншому - старався не припускатися випадкових помилок, які він робив раніше, насамперед, через свою запальність. Нідерландський пілот завершив сезон гарно, здобувши перемогу в Гран-прі Абу-Дабі та посівши третє місце в загальному заліку. Ну а Хемілтон тоді виграв уже сьомий чемпіонський титул, але хто ж знав, що саме цей титул стане для нього останнім на поточний момент.

Сезон-2021 по праву став визначним для представника «биків». В перших п'яти гонках він двічі ставав переможцем, і тричі посідав 2-е місце, але це всього-на-всього була невелика передмова перед пекельною боротьбою за звання чемпіона світу. У боротьбі за чемпіонській титул Ферстаппену протистояв семикратний чемпіон Льюїс Хемілтон, що стало найпалкішою та центральною темою сезону.

Гран-прі Азербайджану

Під час цієї гонки Ферстаппен і Хемілтон вели боротьбу на останніх колах. На 46-му колі, при великій швидкості заднє праве колесо Ферстаппена вибухнуло, і він влетів у бар'єр, втративши лідерство. Напевно, всі бачили фото, на якому розчарований пілот б'є ногою те саме колесо.

Гран-прі Великобританії

Саме цей Гран-прі по справжньому загострив суперництво Mercedes та Red Bull. Під час стартового кола Хемілтон і Ферстаппен зіштовхнулись, і, як висновок, дуже спірна дія Льюїса призвела до того, що Макс на шаленій швидкості врізався у стіну та потрапив у лікарню. І що глядачі побачили після перемоги Льюїса? Як він їздить з британським прапором, святкуючи перемогу. Багато прихильників вважали це неповагою до Ферстаппена. Команда Макса дуже лютувала. Крістіан Хорнер назвав атаку Хемілтона «дитячою помилкою», а його перше місце - «дутою перемогою». А ось що написав у твіттері нідерландський пілот: «Покарання для Льюїса ніяк нам не допомогло, і з урахуванням всієї небезпеки його маневру, є несправедливим. Поки я перебував у лікарні, я бачив, як він святкував перемогу і вважаю це неповажною та неспортивною поведінкою, але ми рухаємось далі». Хемілтон відповів, що не думає, що він за щось має вибачитись.

Гран-прі Італії

Невже це помста за Гран-прі у Великій Британії? Ця подія сталася після піт-стопу. Після заміни шин суперники виїхали поруч і зіштовхнулися на швидкості. Машина Ферстаппена злетіла на машину Хемілтона, в результаті зачепивши голову британця. Після інциденту судді визначили, що Макс Ферстаппен був винен у цій аварії та порушив правила. Пілот був покараний штрафом у 3 секунди, які, зрештою, вплинули на його позицію у гонці. Протистояння двох фаворитів сезону ще більш загострилося.

Getty Images/Global Images Ukraine

Гран-прі Абу-Дабі

Вирішальний бій за титул чемпіона світу відбувся в Абу-Дабі, де до фінального кола не було ясно, хто стане переможцем F1 2021.

Гонка була захоплюючою та дуже напруженою. Все вирішилось на останньому повороті, буквально перед фінішем - першим приїхав Макс Ферстаппен, вигравши не тільки гонку, а й нарешті здобувши чемпіонський титул. Це сталось після того, коли сейфті-кар, викликаний аварією Латіфі, виїхав на трасу. Завдяки цьому Макс скоротив відстань від Хемілтона, потім обігнав його й виграв найдраматичніший фінал сезону F1. Крім цього, він перебив стрік з перемог Льюїса Хемілтона та приніс першу перемогу для Red Bull з 2013 року. Ось слова Ферстаппена: «Всю гонку я продовжував боротися, і, звичайно, ця можливість на останньому колі, це неймовірно. Це божевілля. Ці хлопці тут, моя команда, Hondа, вони на це заслуговують. Я їх дуже люблю. Цей рік був неймовірним. Я хочу сказати своїй команді, що я їх люблю, і сподіваюся, що ми зможемо робити це разом протягом 10-15 років. Немає причин, щоб щось змінилося. Я хочу залишитися з ними на все життя».

Сезон-2022 і Сезон-2023

Багато аналітиків пророкували, що більше одного титулу чемпіона світу Ферстаппен не візьме, аж надто пощастило йому на Гран-прі в Абу-Дабі-2021 і фортуна більше не повернеться до нього. Але і Максу цих два сезони фортуна не потрібна, тому що він і без неї чудово справляється. Повне домінування нідерландського пілота присутнє на сьогоднішній день у F1. Про боротьбу між Хемілтоном і Ферстаппеном у сезоні-2022 говорити навіть немає що, бо вона була відсутня. Макс Ферстаппен достроково став 2-разовим чемпіоном світу, набравши 441 очко. Ну а Хемілтон посів 6-у позицію в загальному заліку.

З сезоном 2023 року також все зрозуміло. Макс оформив дострокове чемпіонство у сезоні та став 3-разовим чемпіоном світу.

Протистояння Макса Ферстаппена та Льюїса Хемілтона вже який рік є одним з найбільш вражаючих та найнапруженіших протистоянь в історії цього виду спорту. Не тільки між собою, а ще й між командами Red Bull Racing та Mercedes. Нідерландський пілот своїми неймовірними зусиллями зміг затьмарити такого великого гонщика, як Льюїс Хемілтон. Саме його швидкість, витримка, розум та навички зробили його справжнім конкурентом для британця. Макс - найбільш домінуючий чемпіон прямо зараз, три роки поспіль він стає чемпіоном світу, і як ми всі зрозуміли - він не збирається зупинятись. Він довів, що будь-який гонщик, навіть у присутності такого титана, як Хемілтон, може вести не тільки рівну боротьбу з ним, а стати кращим за нього. Невже гегемонія Хемілтона закінчена? Настала ера Ферстаппена?

Владислав ТКАЧУК

Іван Зінченко Sport.ua
По темі:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Футбол | 24 листопада 2024, 15:37 0

Тарас Михалик вважає, що «ветерани» ще можуть допомогти національній команді

Коментарі