Вінгегор і Рогліч у гонитві за історичним хет-триком. Прев'ю Вуельти-2023

Sport.ua анонсує старт третього Гран туру сезону

У суботу, 26 серпня в Барселоні командною розділкою на 14,6 км стартує третій, заключний Гран тур велосезону - Вуельта. За своїм статусом іспанська супербагатоденка поступається і Джиро д'Італія, і Тур де Франс, але за іменами часто збирає навіть більш зіркові стартові протоколи. Щоправда, для більшості претендентів на загальний залік Вуельта не є головною метою сезону, і їдуть її або за залишковим принципом, або як боротьбу за втішний приз після невдачі на Джиро/Турі.

Важлива відмінність від того, що ми звикли бачити з року в рік - цього разу ніхто не буде їхати Вуельту як підготовку до чемпіонату світу, який зазвичай проводиться через тиждень після завершення іспанської гонки, а цього разу вже пройшов у першій половині серпня.

Що стосується маршруту, то тут все звично: багато етапів з короткими крутими фінішними гірками, лише одна розділка і практично повний ігнор південної Іспанії, що обумовлено, зокрема, і кліматом. Найпівденніша точка маршруту - місто Картахена.

А ось за межі Іспанії Вуельта знову виїде - спочатку в Андорру вже на третьому етапі, а потім - на легендарні французькі піренейські перевали. Завершиться гонка в неділю, 17 вересня традиційним спринтерським етапом до Мадрида.

Сумарно Вуельта-2023 - це 21 етап загальною дистанцією 3153 км. Свого часу саме Вуельта задала тренд на коротші групові етапи, і продовжує йти в авангарді цієї тенденції. Середня дистанція групового етапу Вуельти-2023 - 163,9 км. На Турі було 169,1, на Джиро - 184,5.

Ключові етапи

Ще одна традиційна риса Вуельти - те, що, на відміну від Туру і, особливо, від Джиро, ключові з точки зору загального заліку етапи рівномірно розподілені по всіх трьох тижнях дистанції гонки. А також те, що немає 2-3 епічних етапів, які за своєю важливістю часто затьмарюють всю решту гонки. На Вуельті етапів, здатних внести істотні зміни в загальний залік, більше. Тому, якщо традиційно ми виділяємо 5 ключових з точки зору загального заліку етапів, то на Вуельті-2023 довелося розширити формат до семи. Поїхали.

Понеділок, 28 серпня - 3-й етап, Сурія - Арінсаль (Андорра), 158,5 км, гірський етап

Як уже було сказано вище, на третій день пелотон Вуельти заїде в Андорру. Там на гонщиків наприкінці етапу чекає штурм двох важких перевалів - спочатку Колль д'Ордіно (дистанція 17,3 км, середній градієнт - 7,7%), а потім фінальний підйом на Арінсаль - 8,3 км з аналогічною середньою крутизною і з 2 км із середнім градієнтом 9,6% ближче до фінішу. Всі, хто вирішив поступово набирати пікову форму під час Вуельти і приїхав недопідготовленими, можуть дуже сильно пошкодувати про це вже на третій день гонки.

Четвер, 31 серпня - 6-й етап, Валь д'Уіксо - Хаваламбре, 183,1 км, гірський етап

В останній день літа на гонщиків чекає класичний для Вуельти гірський етап з не надто складним під'їздом і важким фінальним підйомом на Піко дель Буїтре, до астрофізичної обсерваторії Хаваламбре: 10,9 км, 8% і відрізок у 4 км із середнім градієнтом у більш ніж 10% ближче до фінішу.

Вівторок, 5 вересня - 10-й етап, Вальядолід - Вальядолід, 25,8 км, індивідуальна розділка

Другий тиждень Вуельти розпочнеться з єдиної індивідуальної розділки - майже 26 км містом Вальядолід з абсолютно рівнинним, столоподібним рельєфом. Міські розділки традиційно складні в технічному плані, але тут це стосується тільки після першої половини дистанції - друга буде максимально прямою з мінімумом поворотів. Розділка після дня відпочинку - це особлива підступність, багато хто може не зовсім вдало повернутися в змагальний ритм.

П'ятниця, 8 вересня - 13-й етап, Формігаль (Уеска ла Махія) - Коль ду Турмале (Франція), 135,5 км, гірський етап

Під кінець другого тижня пелотон Вуельти заїде на територію Франції, де на гонщиків чекає штурм двох легендарних, перш за все, для Тур де Франс перевалів: спочатку Коль д'Обіск через Гуретт (16,5 км, 7,1%), а потім фінальний підйом на Коль ду Турмале, яка була на карті «Великої петлі» не далі, як цього року. Щоправда, якщо на Турі їхали через Ля Монжі, то на Вуельті поїдуть зі зворотного боку - через Бареж: 18,9 км, 7,4%.

Субота, 9 вересня - 14-й етап, Советерр-де-Беарн - Ларра-Белага, 156,2 км, гірський етап

Наступного дня пелотон повернеться до Іспанії, де на них чекає ще один важкий гірський етап. Етап, який за своїм форматом не дуже схожий на Вуельту. На іспанському Гран турі традиційно робиться акцент на фінальний підйом дня, тут же він буде найпростішим у зв'язці з трьох поспіль: Пуерто де Белага - це 9,5 км із середнім градієнтом в 6,3% і пологими фінальними кілометрами.

Зате два попередні перевали просто пекельні. Спочатку Коль Урсер (11,1 км, 8,7%), а потім Пуерто де Ларрау - 14,9 км, 8%. На Ларрау є довга полиця під кінець перевалу, але за винятком неї крутизна практично не опускається нижче 10%.

Середа, 13 вересня - 17-й етап, Рібадеселья - Альто де ль'Англіру, 124,4 км, гірський етап

У середині третього тижня на гонщиків чекає ще один королівський етап з фінішем на легендарній Англіру. Цей підйом по праву вважається одним з найважчих взагалі у світі шосейного велоспорту, і, незважаючи на те, що вперше з'явився на карті Вуельти відносно нещодавно (в 1999 році), вже встиг стати чи не головним символом іспанської гонки. 12,4 км, 9,8% і просто пекельна друга половина із середнім градієнтом приблизно 12% - колосальне випробування, яке може повністю перекроїти загальний залік.

Субота, 16 вересня - 20-й етап, Мансанарес ель Реаль - Гуадаррама, 207,8 км, середньогірський етап

За день до фінішу в Мадриді остаточний стан речей у загальному заліку буде визначатися на дуже незвичному для Гран турів етапі. Тут не буде марафонських, захмарних перевалів, лише гори 3-ї категорії. Але їх буде відразу 10 (!!!) штук. І за рахунок цього сумарний набір висоти - понад 4000 метрів, що цілком можна порівняти з важкими гірськими етапами.

На Гран турах за останні роки щось схоже можна згадати тільки на 14-му етапі Джиро-2022 до Турина. І, як показує практика, такі етапи виходять дуже важкими і часто-густо впливають на загальний залік не менше, ніж великі гори. Самі перевали не надто короткі і не надто довгі - ідеальна територія для Ремко Евенпула.

Дійові особи

Фаворити

В якості головних фаворитів на Вуельту приїхала команда «Jumbo Visma», у складі якої присутні обидва зіркових генеральщики - Прімож Рогліч і Йонас Вінгегор, які виграли два перших Гран туру сезону, і тепер прагнуть зібрати повну колекцію. Рогліч, 3-разовий чемпіон Вуельти, боротиметься за свій четвертий титул в Іспанії, який дозволить йому зрівнятися з Роберто Ерасом і стати співвласником рекорду. Після драматичної перемоги на Джиро д'Італія в травні словенець надовго зник з радарів, і повернувся в гонки зовсім недавно, вигравши Тур Бургоса. Сам Рогліч каже, що підготовка до нинішньої Вуельти у нього пройшла як по маслу - краще, ніж будь-коли в його кар'єрі. І якщо це правда, то словенець виглядає фаворитом №1 іспанської багатоденки.


Getty Images/Global Images Ukraine. Прімож Рогліч і Йонас Вінгегор

Йонас Вінгегор вперше поїде два Гран тури поспіль (та й взагалі вперше дві супербагатоденки в одному сезоні), до того ж його участь у Вуельті довгий час була під питанням. Їхати данець буде якоюсь мірою експромтом, тому, незважаючи на те, що за своїм класом Вінгегор зараз без сумнівів багатоденник №1 у світі, шанси його потрібно оцінювати обережно. Підтримувати зірковий дует буде найсильніша команда в пелотоні нинішньої Вуельти на чолі з двожильним Сеппом Куссом, який поїде третій Гран тур в сезоні і сумарно п'ятий поспіль з урахуванням минулого року.

Чинний чемпіон

Свій минулорічний титул на Вуельті захищатиме Ремко Евенпул. Щоправда, зробити це йому буде дуже непросто - все ж, торік настільки сильних суперників у нього не було, та й маршрут був простішим, що теж на руку бельгійцю. Багатьох (і, зізнатися, автора цих рядків теж) минулорічна перемога Евенпула на Вуельті не переконала в тому, що Ремко є багатоденником екстра-класу, і загадковий схід з Джиро до початку великих гір лише додав аргументів прихильникам цієї точки зору.


Getty Images/Global Images Ukraine. Ремко Евенпул

Проте, до Вуельти Евенпул підходить у відмінній формі, вигравши Класику Сан-Себастьян і розділку на чемпіонаті світу в Шотландії. З іншого боку, напружена атмосфера в «Soudal Quick Step» і наполегливі розмови про перехід Ремко в «Ineos Grenadiers» точно не додадуть згуртованості команді навколо Евенпула. Команді, яка і так далеко не найсильніша в пелотоні, і проводить дуже слабкий за своїми мірками сезон. Тому, перемога Ремко виглядає малоймовірною, і навіть потрапити на підсумковий подіум йому буде дуже непросто.

«Ineos Grenadiers»

Вийде на старт Вуельти і дуельний суперник Рогліча по Джиро д'Італія, Герейнт Томас. Втім, важко повірити в те, що в 37-річному віці валлієць зможе на такому високому рівні проїхати два Гран тури в сезоні. Після «Корса роза» Томас слабко проїхав Тур Польщі та замкнув топ-10 у розділці на ЧС - питання щодо його форми є.


Getty Images/Global Images Ukraine. Герейнт Томас

На підстраховку Герейнту, як і на Джиро, є молодий Таймен Аренсман, який після переходу в нову команду не зовсім виправдовує очікування, але топ-6 на Джиро все ж замкнути зумів, навіть у статусі помічника Томаса. Цього разу нідерландець і британець цілком можуть помінятися ролями. Є в складі «Ineos Grenadiers» і зірковий Еган Берналь, який продовжує свої спроби повернутися на топ-рівень після важкої травми. Але, після непоганих результатів першої половини сезону Тур де Франс колумбієць відверто провалив, і після цього в гонках не з'являвся. Його потрапляння до складу команди на Вуельту вже саме по собі викликало багато скепсису, що вже говорити про якісь шанси в загальному заліку!

«UAE Emirates»

Як і на Тур де Франс, головна загроза для «Jumbo Visma» перебуває у складі «UAE Emirates». Щоправда, цього разу це буде не Тадей Погачар, а Хуан Аюсо. 20-річного іспанського вундеркінда не просто так називають найперспективнішим багатоденником світу і потенційним кандидатом на входження у «вищу лігу», що складається з Вінгегора і Погачара.

Минулого року Аюсо успішно дебютував на Вуельті, посівши третє місце в загальному заліку і ставши наймолодшим призером в історії гонки. Однак нинішній сезон для іспанця розпочався з травми і дуже обережного повернення: лише 19 гоночних днів у поточному році - для такої пізньої стадії сезону це неймовірно мало. Але це може стати для Аюсо не проблемою, а перевагою - він точно буде свіжішим за всіх своїх суперників, у яких за плечима вже по одному Гран туру в ногах. Бентежить лише нестабільність Аюсо в горах - дуже сильні перфоманси у нього чергуються з досить посередніми, що цілком нормально для такого молодого гонщика. У Хуана є все для того, щоб прорватися на якісно новий рівень, і нинішня Вуельта може стати відправною точкою в його кар'єрі.


Getty Images/Global Images Ukraine. Хуан Аюсо

При цьому Аюсо буде не єдиною надією «UAE Emirates» на нинішній Вуельті - також у старт-листі присутній Жоау Алмейда, який у травні замкнув топ-3 на Джиро. У другій половині сезону у нього було друге місце на Турі Польщі і невиразний виступ на чемпіонаті світу. Клас Алмейди сумнівів не викликає, але все ж для такого дизеля короткі і круті іспанські стінки - не найкраща територія, тут потрібно більше вибухової потужності, ніж темпової роботи. І є підозри, що на таких етапах Алмейда регулярно втрачатиме час.

Є в складі «UAE Emirates» і одне з відкриттів торішньої Вуельти, Джей Вайн. Щоправда, в компанії Аюсо та Алмейди на свободу дій розраховувати йому буде важко.

Решта

Другим на минулорічній Вуельті став Енрік Мас. То був уже третій випадок у кар'єрі гонщика «Movistar», коли він ставав віце-чемпіоном Вуельти, але, мабуть, саме минулорічна іспанська супербагатоденка була найкращим Гран туром у його кар'єрі. Зараз же йому доводиться рятувати провальний сезон: Мас дуже рано (вже на першому етапі) зійшов з Тур де Франс через падіння, а потрапляння до топ-6 на Вуельті Андалусії, Тіррено-Адріатико та Турі Країни Басків недостатньо, щоб називати цей сезон успішним. Свіжість буде козирем для 28-річного іспанця, і у формі зразка минулого року йому під силу навіть поборотися за перемогу.

Разом із Масом у тому завалі на Турі зійшов і віцечемпіон Вуельти-2020 Річард Карапас. Еквадорцю теж треба рятувати провальний перший сезон у складі нової команди «Education First», в якому він дістався до фінішу лише у двох багатоденках: 51-ше місце на Турі Каталонії та 36-те - на Критеріумі Дофіне. Результати, м'яко кажучи, дуже скромні.


Getty Images/Global Images Ukraine. Річард Карапас

Разом із ним у складі «Education First» є і третій призер Вуельти-2020 Х'ю Карті. Щоправда, відтоді 29-річний британець жодного разу не був настільки сильним на Гран турах, а в травні поточного року зійшов з Джиро д'Італія.

Як і на Тур де Франс, двох капітанів привезла на гонку «Bahrain Victorious». Знову ми побачимо на старті Пельо Більбао і Мікеля Ланду. На першого надії більше: на «Великій петлі» він став шостим. Ланда, мало того, що провалив Тур (19-те місце), так до того ж уже підписав контракт на наступний рік із «Soudal Quick Step». А гонщики з «чемоданним настроєм» наприкінці сезону рідко показують топ-результати. Окрім двох басків, є у складі «Bahrain Victorious» і італієць Дам'яно Карузо, який також здатен поборотися за місце у топ-5 загального заліку.

Із двома капітанами приїхала на гонку і «Bora Hansgrohe». Один із них - представник країни 404 Александр Власов, якому також потрібно врятувати сезон після сходу з Джиро. Нещодавно він став другим на Турі Бургоса, програвши лише Роглічу. Друга надія німецької команди - бельгійський вундеркінд Кіан Уйтдебрукс, який поїде свій дебютний Гран тур у кар'єрі. У своєму першому сезоні в професіоналах чемпіон торішнього Тур де ль'Авенір дуже стабільний: він потрапив у топ-10 загального заліку на Турі Оману, Каталонії, Романдії та Швейцарії. Буде цікаво подивитися на одне з відкриттів Джиро Едді Данбара, французи вболіватимуть за Давіда Году і Ромена Барде, які нинішній сезон поки що не можуть занести собі в актив.

Олег Дідух Sport.ua
По темі:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Інші види | 24 листопада 2024, 22:43 1

У фіналі змагань у Тунісі українки програли команді Японії

Коментарі