Рогліч йде на хет-трик, Падун серед фаворитів. Прев'ю Вуельти-2021
Sport.ua анонсує старт супербагатоденки Вуельта-2021
- 14 серпня 2021, 08:14
- |
- 3125
- 3
Уже в суботу, 14 серпня короткою розділкою в Бургосі стартує заключний Гран тур сезону 2021 року - іспанська Вуельта. Сумарно за 23 дні по дорогах Іспанії гонщики проїдуть 21 етап загальною дистанцією 3338 км.
Маршрут Вуельти-2021 - це дуже цікава суміш абсолютно звичних для іспанської гонки речей і чогось абсолютно нового, незвичного. З традиційного - звичайно ж, те, що фірмові етапи з фінішами в «муріто», короткі і дуже круті підйоми, рівномірно розкидані по всій дистанції, і зустрічаються вже на першому тижні.
Що ж в Вуельті-2021 незвичайного? Наприклад те, що ключові етапи все ж в основному сконцентровані на пізніх стадіях, хоча в останні роки на Вуельті дуже часто все бувало з точністю до навпаки. Починатися Вуельта буде короткою індивідуальної розділкою на 8 км Бургосі - нічого незвичного. А ось довга розділка на 33 км на останньому етапі - досить рідкісне явище. Як і те, що вперше з 2014 року гонка фінішує не в Мадриді. Як і тоді, 7 років тому, завершуватися головна гонка Іспанії буде в Сантьяго де Компостелі.
Цікавих і складних гірських етапів на нинішній Вуельті буде більш ніж достатньо. Особливо виділяється 18-й етап, але про це докладніше поговоримо нижче.
Ключові етапи
Неділя, 22 серпня - 9-й етап, Пуерто Лумбрерас - Альто де Велефіке, 187,8 км, гірський етап
На першому тижні Вуельти-2021 буде достатньо етапів зі складним рельєфом, проте вирізняється з-поміж них, безумовно, 9-й етап, який буде завершувати програму першого тижня гонки. На гонщиків чекають три перевали - спочатку 2-ї, потім 1-ї, а потім 3-ї категорії складності. Після них - фінальне сходження на знамениту гору Альто де Велефіке, яка з'явиться на маршруті Вуельти далеко не вперше.
Основна частина підйому - це 13 км із середнім градієнтом 7,3%. При цьому, найважчими будуть перші 5 км гори із середньою крутизною 9,1%. Основні події можуть початися вже тут - напередодні дня відпочинку гонщики навряд чи будуть економити свої сили. Тим більше, що цей етап буде вже далеко не першим гірським - до 9-го етапу у фаворитів вже буде достатньо можливостей «промацати» один одного і зрозуміти, хто як готовий.
Субота, 28 серпня - 14-й етап, Дон Беніто - Піко Вільюеркас, 160 км, гірський етап
Переміщаємося відразу на наступний вік-енд. У суботу на гонщиків чекає ще один дуже важкий гірський етап з двома перевалами в середині дистанції - Пуерто Берсокана (3-тя категорія, 7,7 км із середнім градієнтом 5,2%) і Пуерто Кольядо де Бальєстерос. Він отримав 1-шу категорію, незважаючи на дистанцію всього в 2,8 км. І дивуватися тут нема чому: середній градієнт - 14%.
Після цієї зв'язки з двох перевалів на гонщиків чекає довгий спуск і ділянка горбистої місцевості перед фінальним підйомом на Піко Вільюеркас: 14,5 км із середнім градієнтом 6,2%. Типова іспанська гора з крутими ділянками, але дуже нестабільним середнім градієнтом.
На другій половині дистанції підйому гонщиків чекає кілометрова «полка» з градієнтом всього в 2,7%, тому очікувати рішучих дій до її закінчення не варто. Тим більше, що на наступний день гонщиків чекає ще один дуже непростий по рельєфу етап, хоча він, швидше за все, буде відданий відриву. Так чи інакше, боротьби «на всі гроші» на 14-му етапі очікувати не доводиться.
Середа, 1 вересня - 17-й етап, Ункера - Лагос де Ковадонга, 182 км, гірський етап
Вирішальною на Вуельті-2021 стане зв'язка з двох поспіль гірських етапів в середині третього тижня. Перший з них буде фінішувати на легендарній Лагос де Ковадонга - горі, яка, зустрічається на маршруті Вуельти, можливо, частіше, ніж будь-яка інша. До почав штурму Ковадонги гонщиків чекає один скромний перевал 3-ї категорії на початку етапу, а потім - подвійне сходження на підйом першої категорії Кольядо Льомена: 7,6 км із середнім градієнтом 9,3%. Два штурми такої гори поспіль - дуже непросте випробування.
Але головне чекатиме на гонщиків попереду: вони відправляться в Кангас де Оніс, звідки будуть штурмувати знамениту Ковадонга: 12,5 км із середнім градієнтом 6,9%. Перші 7 км підйому неймовірно складні: виположування немає взагалі, а градієнт нижче позначки 8,7% не опускається зовсім, при тому, що на ділянці в 1 км буде триматися крутизна в 12,2%. А ось друга половина - це суміш крутих ділянок з виположуваннями і навіть спусками. А це означає, що основні події на етапі почнуть розвиватися вже на першій половині сходження до озер Ковадонга. При цьому максимально відкритої боротьби ми, знову-таки, тут можемо і не побачити - аж надто складне випробування чекатиме на гонщиків наступного дня.
Четвер, 2 вересня - 18-й етап, Салас - Альту Д'Ель Гамонітейру, 159,2 км, гірський етап
На 18-му етапі гонщики доберуться до судного дня Вуельти-2021 і етапу, якого всі вболівальники чекали з самого моменту презентації маршруту гонки. Саме в цей день відбудеться дебют в гонках найвищого рівня нового монстра, який за своєю складністю по праву може стояти в одному ряду з Дзонколаном, Англіру чи Мортіроло - мова йде про Альту Д'Ель Гамонітейру.
Але і шлях до нього для гонщиків буде дуже складним. Спочатку - два перевали 1-ї категорії: Пуерту де Сан Льяурьенсу (9,9 км, середній градієнт - 8,6%) і Альто де ла Коберторія (7,9 км, 8,6%). Перевали ці за своєю природою є повною протилежністю. Сан Льяурьенсу - це екстремально круті ділянки упереміш з полками і навіть невеликими спусками. А Коберторія, яка з'являється на картах Вуельти досить часто - це менш екстремальна, але дуже стабільна крутизна, яка поступово збільшується ближче до вершини і сягає відміток в 10%.
Після цього - підйом другої категорії Сега дель Кордаль і головне блюдо всієї Вуельти-2021: Альту Д'Ель Гамонітейру. Цьому астурійському монстру під силу відібрати звання найстрашнішого і найважчого підйому Іспанії у свого сусіда Англіру, який знаходиться в лічених кілометрах на північний захід від Гамонітейру: фактично це два підйоми на один і той же гірський масив з різних сторін.
Профіль Гамонітейру вражає і лякає одночасно: 14,6 км, середній градієнт - 9,8%! Картину середньої крутизни трохи псує 2-кілометрова ділянка з ухилом всього в 5,1% в середині підйому. Якщо не брати її, то на Гамонітейру ухил не опускається нижче 10%. При цьому найскладніше припасене на кінець: середня крутизна останніх 1,5 км - більше 13%. Цілком можливо, 2 вересня ми станемо свідками народження нової гори-легенди в світовому велоспорті, а загальний залік Вуельти в цей день може перекроїтися до невпізнання.
Неділя, 5 вересня - 21-й етап, Падрон - Сантьяго де Компостела, 33,7 км, індивідуальна розділка
Якщо після пекельного випробування Гамонітейру в загальному заліку Вуельти залишаться ще якісь невирішені питання, то остаточно генеральна класифікація сформується в заключний день гонки. На спортсменів чекає рівнинна індивідуальна розділка дистанцією майже 34 км - досить для того, щоб роздільщики відіграли великі відрізки часу у чистих гірників.
Фаворити
Чинний чемпіон
Цього року звання чемпіона Вуельти захищатиме Прімож Рогліч, який спробує виграти гонку втретє раз поспіль - раніше таке вдавалося лише великому Роберто Ерасу в 2003-2005 роках. У минулому році перемога на Вуельті стала для Рогліча втішним призом після грандіозного фіаско на Тур де Франс. Цього року все могло повторитися - словенець зійшов з «Великої петлі» через наслідки важкого падіння. Однак на Вуельту він їде не в якості невдахи, а в статусі свіжоспеченого олімпійського чемпіона в розділці.
Красива перемога в Токіо помітно знижує градус тиску над Роглічем перед стартом Вуельти - сезон вже в будь-якому випадку можна назвати успішним. Вуельта з її короткими крутими підйомами - гонка, яка ідеально підходить Роглічу, який на одних тільки боніфікаціях може зібрати непогану перевагу над суперниками. А ось те, що єдина довга розділка буде в самому кінці третього тижня, явно не на руку Пріможу - як гонщик «Jumbo Visma» вміє провалити гонки на час під кінець Гран турів, всі ми прекрасно знаємо.
Торішню Вуельту Рогліч виграв в дуже непростій боротьбі з Річардом Карапасом. Цього року склад учасників іспанського Гран туру набагато сильніший, ніж в хаотичному 2020-му, тому повторити свій успіх капітану «Jumbo Visma» буде непросто. Тим більше, незрозуміло, наскільки довго він зможе утримувати таку ураганну форму, яку він показав у Токіо.
Дрім-тім «Ineos»
Як і на Тур де Франс, на Вуельту «Ineos» приїжджає з цілим розсипом претендентів на загальний залік. На «Великій петлі» це завершилося грандіозним пшиком - Річард Карапас насилу вимучив третє місце на подіумі, а всі інші капітани попадали на першому тижні і втратили всі шанси в загальному заліку.
Склад «Ineos» на Вуельту на папері виглядає як мінімум не слабшим за туровський, та й потенційних претендентів на загальний залік ще більше. Річард Карапас після третього місця на Турі сенсаційно виграв групову гонку Олімпіади. Чи зможе еквадорець після такого успішного липня знайти в собі мотивацію на Вуельту? Сказати складно. Та й з тим, щоб утримати пікову форму на 3-тижневій дистанції, можуть виникнути проблеми.
Головною ставкою «Ineos» буде все ж Еган Берналь, який після перемоги на Джиро д'Італія та перенесеного коронавірусу встиг добре відпочити. Повернення в гоночний ритм після більш ніж 2-місячної паузи далося Берналю непросто: він виглядав блідо на Класиці Сан-Себастьян, і втратив усі шанси в загальному заліку Туру Бургоса на перших же етапах. Однак до кінця багатоденки Еган встиг набрати непогану форму, і на заключному етапі з фінішем в знаменитий підйом Лагунас де Нейла виглядав вже дуже переконливо.
У послужному списку Берналя вже є перемоги на Джиро та Турі, і тепер у колумбійця є шанс приєднатися до елітного клубу з 7 гонщиків, які за кар'єру вигравали всі три Гран тури. При чому в свої 24 роки Берналь може стати наймолодшим членом цього ексклюзивного клубу легенд.
Дуже небезпечною темною конячкою може стати Адам Йейтс. Так, в останні роки його виступи на Гран турах не вражають, однак перехід в «Ineos» надав кар'єрі 29-річного британця новий поштовх. Плюс на його стороні буде фактор свіжості - серед усіх претендентів на високі місця на Вуельті він один з небагатьох, хто ще не проїхав жодного Гран туру в сезоні. За рахунок цього фактора на Вуельті свого часу феєрили навіть такі посередні гонщики, як Петер Велітс, Есек'єль Москера чи Хуан Хосе Кобо. А тут мова йде про гонщика з набагато більш високим потенціалом.
Також не скидаємо з рахунків Павла Сівакова, Дані Мартінеса та Тома Підкока. Спочатку їм в «Ineos» уготована роль елітних грегарі, але вони можуть вийти на перший план, якщо у капітанів щось піде не так - наприклад, повториться історія Туру з масовими завалами. Хоча на Вуельті перший тиждень зазвичай проходить набагато спокійніше. У будь-якому випадку, Сіваков, Мартінес та Підкок - гонщики такого рівня, що можуть феєрити, навіть будучи в ролі помічників. Приклад того ж Мартінеса на Джиро ще дуже свіжий у пам'яті.
Інші претенденти
З трьома капітанами поїде на Вуельту і «Movistar». Хоча Алехандро Вальверде ми до капітанів відносимо швидше за звичкою - 41-річний іспанець вже не здатний боротися за загальний залік, і, швидше за все, обмежиться полюванням за окремими етапами. Благо, шансів у нього буде більш ніж достатньо. А у великих горах чекаємо від нього роботи на команду - Вальверде вже демонстрував готовність жертвувати собою заради інших, більш молодих партнерів.
Цими молодшими партнерами будуть Мігель Анхель Лопес і Енрік Мас. У Лопеса на Тур де Франс все розвалилося - були і форс-мажорні обставини, і очевидний промах з виходом на пік форми. Однак в більш тепличних умовах Вуельти колумбієць здатний поборотися за призове місце в загальному заліку. А від Енріка Маса чекаємо того ж, чого й завжди - добротного, стабільного виступу і місця в кінці топ-6.
Потенційно два капітана і у «Education First». Хоча складно повірити в те, що Рігоберто Уран в 34 роки проїде другий Гран тур поспіль на загальний залік. Тим більше, що на Тур де Франс він третій тиждень провалив, і з призового місця відступив в самий кінець топ-10. Тому, головною ставкою американської команди буде Х'ю Карті, який замкнув топ-3 торішньої Вуельти, а на Джиро-2021 став восьмим в загальному заліку.
У Карті поточна ситуація приблизно така ж, як і у Берналя. Після Джиро 27-річний британець більше двох місяців взагалі не ганявся, і на Турі Бургоса з великими проблемами входив в гоночний ритм. Однак під кінець багатоденки йому це вдалося, і заключний етап він в красивому стилі виграв. З такою формою на Вуельті йому під силу знову поборотися за місце на підсумковому подіумі.
Також не списуємо з рахунків Олександра Власова, який на Джиро став четвертим в загальному заліку. Після «Корса роза» гонщик «Астани» не випадав повністю з гоночного ритму - росіянин проїхав обидві гонки як на національному чемпіонаті в червні, так і на Олімпіаді Токіо, де особливих успіхів не здобув. У Турі Бургоса Власов також брав участь, але нічим особливим не запам'ятався, і динаміки зростання форми ми не спостерігали. Потенціал Власова як багатоденника сумніву не підлягає, але в кінці сезону він покидає «Астану», а у гонщиків з «чемоданним настроєм» дуже рідко виходить мотивувати себе на кінцівку сезону.
Зробить ще одну спробу піти на загальний залік Джуліо Чікконе. На Джиро д'Італія гонщик «Trek Segafredo» всерйоз претендував на місце в топ-5, але зійшов на третьому тижні через падіння. Маршрут Вуельти - ідеальна територія для Джуліо, щоб завершити те, що було розпочате в травні в Італії. Тим більше, що зараз він буде їхати в статусі одноосібного капітана «Trek Segafredo».
Спробує поборотися за місце в топ-10 і Фаусто Маснада, у якого будуть розв'язані руки в «Deceuninck Quick Step». Маснада розглядався в якості претендента на топ-10 і на Джиро, але тоді він був лише третім номером у командній ієрархії «Deceuninck Quick Step», зараз же ситуація зовсім інша. Варто звернути увагу і на ще одного підопічного Патріка Лефевра, британця Джеймса Нокса.
У це було важко повірити, але після глибокого спаду в кар'єрі відроджується Фабіо Ару. Чемпіон Вуельти-2015 нещодавно став другим в загальному заліку Туру Бургоса - хороша форма є. Питання лише в тому, чи здатний італієць зараз проїхати три тижні на загальний залік. Було б красиво, якби на Вуельті ми спостерігали за відродженням Ару як за міні-версією відродження Марка Кевендіша на Тур де Франс.
(Update: буквально напередодні публікації матеріалу з'явилася сенсаційна новина про те, що відразу після Вуельти Ару закінчує кар'єру. Залишається лише сподіватися, що хороший виступ в Іспанії змусить 31-річного італійця переглянути свої плани).
Непогано виступив на Тур де Франс Естебан Чавес, який став 13-м в загальному заліку. Однак в останні роки у колумбійця великі проблеми з відновленням, тому є сумніви в тому, що він витримає два Гран тури поспіль в плані боротьби за загальний залік. Тим більше, що і в далекий Токіо на Олімпіаду він літав.
Рафал Майка після сумлінної роботи на Тадея Погачара на Тур де Франс отримав обіцяний статус капітана «UAE Emirates» на Вуельті. Саме на Вуельті Майка видав свій найкращий результат в кар'єрі на Гран турах - третє місце в 2015 році. Зараз повторення того результату здається неможливим, але поборотися за місце в топ-6, як в 2019 році, 31-річному поляку під силу.
Ромен Барде був одним з головних дійових осіб недавнього Туру Бургоса - виграв етап, і до останнього дня лідирував у загальному заліку. Однак в заключний день француз провалився на Лагунас де Нейла і відступив на шосте місце в генеральній класифікації. Симптом неприємний, але виключати гонщика DSM з числа претендентів на загальний залік через це не варто.
Українська надія
Вуельта-2021 викличе підвищений інтерес в українських любителів велоспорту. Вийде на старт гонки і один представник України - це Марк Падун з команди «Bahrain Victorious». При чому виступати 25-річний уродженець Донецька буде далеко не за принципом «головне не перемога, а участь»: букмекери бачать його серед топ-10 лідерів загального заліку. Якщо бути точним - фаворитом №8, вище за таких людей, як Мас, Сіваков, Власов, Барде, Майка та інші. А це дуже висока оцінка. Жоден український гонщик не котирувався настільки високо вже більше 10 років - з часів розквіту Ярослава Поповича.
Марк Падун
Стежити за можливим походом гонщика з України на загальний залік Гран туру - вже досить забуте відчуття, і випробувати його знову через стільки років буде дуже цікаво. Тим більше, якщо справа стосується Вуельти - історично найменш успішного Гран туру для українських гонщиків. Найбільші успіхи українців на Вуельті - це дві перемоги Сергія Ушакова на етапах, в 1993 і 1999 роках. У загальному заліку українські гонщики навіть у топ-10 Вуельти не потрапляли жодного разу.
На чому ж заснований оптимізм щодо шансів Падуна? Марк вразив всіх в червні двома поспіль феноменальними перемогами на етапах Критеріума Дофіне. І в своїй формі зразка червня Марку було б під силу боротися навіть за призові місця в загальному заліку. Поки що такої вогненної форми у Падуна не спостерігається, але відчуває від себе дуже непогано: недавно він гідно виступив на Класиці Сан-Себастьян (13-те місце) і замкнув топ-3 загального заліку Туру Бургоса, випередивши багатьох прямих конкурентів по Вуельті.
Головна проблема Падуна - його статус в команді «Bahrain Victorious». Той же Тур Бургоса виграв партнер Марка по команді Мікель Ланда, і саме досвідчений баск їде на Вуельту в якості капітана «Bahrain Victorious» - про це заявило керівництво команди.
Шанси Падуна поборотися за загальний залік це не перекреслює - швидше за все, він буде другим номером у командній ієрархії, і отримає свободу дій, в тому числі можливість чіплятися за загальний залік і, якщо все піде добре, то, можливо, навіть перехопити у Ланди капітанський статус по ходу гонки. В цьому плані Вуельта - дуже зручна гонка. Перші гірські етапи завжди дуже рано, відразу можна зрозуміти хто і на що готовий, і вносити відповідні корективи в командну стратегію. Та й навіть якщо перехопити у Ланди статус капітана по ходу гонки не вийде - «Bahrain Victorious» не звикати вести гонку відразу з двома претендентами на загальний залік.
При цьому, варто зазначити, що Падуном і Ландою кількість потенційних претендентів на загальний залік у «Bahrain Victorious» не обмежуються. У складі є і віце-чемпіон Джиро-2021 Дам'яно Карузо, хоча не зрозуміло, чи може італійський ветеран в 34-річному віці піти на загальний залік на двох Гран турах за сезон. Не забуваємо і про Джека Хейга, який планувався на роль капітана «Bahrain Victorious» на Тур де Франс, але рано зійшов через падіння.
Якщо ж у Падуна не вийде боротися за високе місце в генеральній класифікації, він завжди може перемкнутися на полювання за окремими етапами - можливостей для Марка буде більш ніж достатньо. Так чи інакше, можна не сумніватися в тому, що на нинішній Вуельті Падун буде не статистом, а претендентом на дуже серйозні результати.