Що потрібно знати про продаж телеправ УПЛ

15 мільйонів доларів, матчі «Шахтаря» і «Динамо» - тільки в 17.00, п'ятниця і понеділок - вихідні

Sport.ua - про головні подробиці тендеру УПЛ з продажу телеправ

12 березня Прем'єр-ліга України урочисто відрапортувала про початок запуску тендеру на експлуатацію медіаправ на три наступні сезони УПЛ. Крім того, що бажаючі можуть придбати відразу усі права або їх частину, і що заявки прийматимуться до кінця робочого дня п'ятого квітня, більше офіційної інформації з цього приводу практично немає.

УПЛ, як «особа» зацікавлена, тендерні подробиці привселюдно не розголошує, оскільки великі гроші (а можна не сумніватися, що Ліга хоче немало за передачу прав на трансляцію чемпіонату країни) люблять тишу. В основному, мовчать і великі гравці спортивного телеринку. В принципі, і їх зрозуміти нескладно - аналізують, консультуються і просто вичікують.

Що хоче УПЛ?

Як вдалося з'ясувати з джерел в УПЛ, на даний момент немає жодної зареєстрованої заявки тих, хто бажає транслювати матчі нашого чемпіонату. Причому немає не лише наших телеканалів, які напевно просто взяли паузу. Найпоказовіше в даному випадку те, що тендерний заклик УПЛ не був почутий за кордоном. Прикро, але зараз наш футбольний чемпіонат за «бугром» нікому не потрібний. І інформація про інтерес Setanta - усього лише поспішні спроби видати бажане за дійсне. Чи зробити хорошу міну при поганій грі.

Проте, як би не завершився тендерний процес, УПЛ можна похвалити хоч би за спробу організації такого масштабного проекту. Ліга обіцяла тендер - Ліга його організувала.

Що ж відомо станом на кінець березня про тендерні «рухи» в УПЛ? В принципі, відоме мало що, але деякі речі, на наш погляд, показові. За інформацією, що просочилася з Будинку Футболу, УПЛ хоче виторгувати у потенційних покупців 15 мільйонів доларів за один сезон. Бажання УПЛ заробити і для себе, і для клубів зрозуміле. Але, справедливості заради, чи коштує пропонований продукт таких грошей? Зараз, з чуток, загальний телепакет прав на показ УПЛ коштує 3 мільйони доларів за сезон. Через два місяці ця вартість повинна вирости відразу в п'ять разів. На тлі порожніх трибун, фарбованої трави і убогої у більшості випадків гри така сума - усі ті ж спроби видати бажане за дійсне. До того ж, треба розуміти, що гіпотетичне збільшення в п'ять разів суми телепакету для телемовців означає автоматичне збільшення абонплати для телеглядачів. Умовно кажучи, якщо зараз в місяць телеглядач платить за послуги провайдера умовні сімдесят гривен, то через два-три місяці ця сума виросте в рази. Чи готовий до цього наш телеглядач? А чи готовий до збільшення вартості квитків на матчі чемпіонату наш уболівальник? Він-то і зараз не ходить, за 30 гривен. Невже піде за сто?

Проте не лише фінансова сторона тендерного питання викликає, вибачте за тавтологію, питання. Як показує практика аналогічних заходів, торг завжди доречний. Може, УПЛ свідомо завищила ціну, щоб в процесі переговорів вийти на прийнятну для усіх сторін цифру. У пропонованих для продажу пакетах УПЛ містяться такі нюанси, які можуть викликати, як мінімум, печію. Передусім - у клубів і уболівальників. Судіть самі.

За даними нашого джерела, Ліга наполягає на тому, що матчі «Динамо» і «Шахтаря» мають бути розведені по днях. Тобто, якщо кияни грають в суботу, то донеччани - в неділю. І навпаки. Це непоганий маркетинговий хід. І нашу ПЛ за цю ініціативу треба похвалити. Коли б не одно «але», яке може зовсім перекреслити первинні благі наміри. Річ у тому, що в тендерній документації прописаний обов'язковий і єдиний час початку матчів для наших грандів - 17.00. У вересні або квітні - це добре. Але ось як бути з ранньою весною, не менш ранньої зими і, особливо, спекотним літом? Невже в липні зручно грати в 17.00? І невже в УПЛ вірять, що динамівці і «гірники» до цього долучаться? Показово, що інших дат, іншого початку часу матчів для «Шахтаря» й «Динамо» в телепакетах Ліги не передбачено. Винятково субота і неділя, і тільки в 17.00. Про погодні примхи вже було сказано. Але ж ще є і інші об'єктивні чинники, які можуть запросто зруйнувати цю хистку конструкцію. Із-за міжнародних турнірів - а ніхто не сумнівається, що наші гранди в наступному сезоні зіграють на групових стадіях єврокубків, доведеться коригувати календар. А матчі збірної теж ніхто не відміняв. Поєдинки по понеділках і п'ятницям все одно будуть. Від цього втекти не вийде, як би хто не хотів. Проте в пропонованих УП пакетах матчів в ці дні просто немає! Чому, якщо вони по факту все одно будуть?

Для інших наших команд пропонуються наступні слоти - в 14.00 і 19.30. Тобто, вже в самій постановці питання закладений дискримінаційний момент. Якщо ти не один з двох наших футбольних грандів, то повинен грати або майже з ранку, або практично увечері. Зіграти в 17.00 ти вже не зможеш апріорі. А як бути в спеку і мороз? У дві години дня грати в липні можна? Чи в пів на восьму в грудні, коли вже глибока ніч? А якщо у клубів немає на стадіонах підігріву або нормального освітлення? А про уболівальників взагалі хто-небудь думає? До речі, а про клуби? Невже в Лізі упевнені, що умовні «Зоря», «Олександрія» або «Карпати» таке «ноу-хау» проковтнуть?

Що хочуть телеканали?

Як нам стало відомо, і «плюси», і «футболи» розраховують на продукт УПЛ. Але платити озвучену суму не збираються. Вони мають намір тягнути до кінця, благо, що час працює на них. Крім того, ці телеканали нібито не зацікавлені в купівлі усіх медіаправ. На «2+2» як і раніше хочуть транслювати домашні матчі «Динамо» і, у ліпшому випадку, «Зорі» з «Дніпром-1» (якщо дніпряни поповнять лави УПЛ), на «Футболі» - усе інше. І навряд чи ця ситуація може змінитися кардинально.

Що хочуть клуби?

З одного боку, вони мріють заробити на продажу власних телеправ. І це абсолютно нормально. Але, з іншого боку, вони повинні розуміти, що при нинішньому рівні нашого чемпіонату (гнітюча гра і порожні трибуни), а також за нинішніх тендерних умов УПЛ зробити це буде украй складно. Приміром, президент «Динамо» навряд чи віддасть телеправа в пул «Футболів». В усякому разі, Ігор Суркіс про це прямо заявив. Проте УПЛ принципово не хоче продавати матчі «Динамо» і «Шахтаря» в окремих пакетах. Чого хоче «Шахтар» в даному випадку? З чуток, що доносяться з табору донецької команди, «гірники» підтримують тендерну активність УПЛ, але їх цікавить, передусім, власна вигода. Тому «Шахтар» був би дуже зацікавлений в приході на наш телеринок Setanta або будь-якого іншого солідного гравця. Не проти «гірники» бути і в одному гіпотетичному телепулі з «Динамо». Як кажуть, якщо твій ворог може тобі бути корисний, чом би це не використати. Проте не можна виключати і той факт, що «Динамо» з «Шахтарем», та й інші клуби (не забуваємо, передусім, про такий своєрідний клуб, як «Карпати») реалізовуватимуть свої телеправа індивідуально. Тобто, в обхід УПЛ. Якщо не вдасться домовитися, якщо УПЛ не піде на поступки, якщо телеканали будуть не в змозі переплачувати за те, що і дарма не треба. Такий варіант розвитку подій теж виключати не можна, хоча він на даний момент і виглядає не дуже.

Валерій ВАСИЛЕНКО

Сергій Циба Sport.ua
По темі:
Читайте нас в Telegram

ВАС ЗАЦІКАВИТЬ

Футбол | 04 травня 2024, 22:25 3

«Жирона» обіграла «синьо-гранатових» 4:2 та вперше в історії вийшла до Ліги чемпіонів!

Коментарі