Великий цирк робить свою гастрольну зупинку на трасі, яка не викликає багато емоцій у любителів складних для проходження або занадто технічних поворотів, проте на вулиці справжніх фанатів максимальних швидкостей у Формулі 1 наступає той самий єдиний по справжньому святковий уїк-енд в році. Аеродинамічні хитрощі, крила, крильця, відростки - в Монці про все це можна забути, тут безроздільно панує культ швидкості.
Один з найстаріших у світі стаціонарних автодромів ніколи не зраджував власному іміджу, завжди залишаючись супер-швидкісним, зрештою пристрасні італійці спеціально проектували трасу, розраховуючи на рекордні показники швидкості. Той факт, що за 64 роки історії Формули 1 Монца пропустила Гран Прі лише у 1980-му (коли тут проводилася масштабна реконструкція) дозволяє тепер прослідкувати як саме змінювалася середня швидкість проходження цього гоночного кільця (навіть попри те, що тут з часом з'явилися шикани, покликані дещо знизити «максималку» та убезпечити таким чином як пілотів, так і глядачів). Якщо на початку 50-х пілоти тільки підходили до межі у 200 км/год. в середньому, то нині результатом у 250 км/год. нікого не здивувати - хоча це було в часи V10 і V8, а як буде однозначно стверджувати складно.
Взагалі з новими двигунами та конфігурацією машин постає цікаве питання - а наскільки ж повільнішими стануть сучасні машини Формули 1 і чи стануть вони взагалі повільнішими, адже попри менш потужні двигуни машини цьогорічного зразка мають меншу притискну силу, а у пілотів є можливість використовувати ERS та DRS. Щоправда остання в Італії дає мінімальний ефект порівняно з іншими Гран Прі чемпіонату. Пояснюється це дуже просто - в Монці машини мають настільки низький рівень притискної сили, що відкрите заднє крило лише незначною мірою збільшує швидкість машини. До речі, саме тут і ховається один з ключових аспектів налаштування машини на гонку - двигун вкупі з коробкою передач повинні дозволяти їхати на максимумі не тільки в звичайному режимі, а й з активованою DRS. Минулими роками нерідко можна було побачити й почути, як двигун на здавалося б безкінечних прямих Монци просто упирається в лімітатор. Та цього року на машинах стоять нові восьмиступеневі коробки передач, покликані в тому числі вирішити й «італійське питання».
Коли мова заходить про налаштування машини для італійського уїк-енду, інженери разом з пілотами, всміхаючись визнають, що зробити це геть не просто, адже низький рівень притискної сили, такий необхідний тут на прямих, призводить до нестачі зчеплення в поворотах та під час гальмувань, тож велика робота чекає команди у п'ятницю, адже компенсувати втрачене можна тільки за рахунок практично ювелірних налаштувань підвіски. Тож час, проведений пілотами під час практичних заїздів стає воістину безцінним. Настільки, що Андре Лоттерер відмовився їхати другий поспіль етап за Caterham, довідавшись, що під час першої практики за кермом його машини буде резервний пілот Роберто Мері. Тож Камуї Кобаясі, який практично вже не сподівався провести уїк-енд за кермом, повертається в боротьбу аутсайдерів.
Організатори Гран Прі крокуючи в рівень з часом здійснили модернізацію автодрому (або справжню диверсію на думку прихильників чистоти класичних автодромів), поклавши асфальт в зовнішній лівій частині зони безпеки в Параболіці. Тепер з одного боку помилка пілотів на гальмуванні не коштуватиме їм зупинки в гравійній пастці, з іншого ж - все йде до того, що на вході в Параболіку пілоти гальмуватимуть пізніше, а отже коло в цілому проїжджатимуть на якусь миттєвість швидше.
З приходом календарної осені все гостріше стають питання стосовно використання елементів силової установки, яких за регламентом може бути п'ять протягом сезону, а кожна наступна означає штраф з відкочуванням на стартовому полі. Такими елементами є двигун внутрішнього згорання, турбіна, генератор кінетичної енергії, генератор енергії відпрацьованих газів, акумулятор системи рекуперації та електронний блок управління. Ні для кого не секрет, що найбільше проблем в цій області у клієнтів Renault. Зокрема Феттель, Мальдонадо, Квят отримали п'ятий двигун внутрішнього згорання, компанію їм складає Б'янкі з двигуном Ferrari. П'яту турбіну використовуватимуть Грожан, Мальдонадо і Б'янкі, для венесуельця ситуація ще більше загострюється якщо врахувати, що на його Lotus поставили ще й останні регламентовані генератори. При цьому ситуація в стані клієнтів Mercedes на перший погляд виглядає кращою, проте схоже що й їм буде вкрай складно до завершення сезону протриматися без санкцій за шості елементи.
Гоночна стратегія під час італійського етапу нерідко стає визначальною при розподілі місць на фініші Гран Прі, проте довжелезний за мірками Ф1 піт-лейн традиційно змушує команди дивитися вбік меншої кількості піт-стопів. В гонці там діє обмеження швидкості у 80 км/год. на піт-лейн, в той самий час опоненти просто пролітають повз стабільно маючи добре за триста. Крім того шинники в боротьбі з неминучим на таких швидкостях гранулюванням вирішили в черговий раз не ризикувати й привезли до Італії свої найжорсткіші комплекти шин Hard і Medium - до болі консервативно, проте напрочуд безпечно.
В самій компанії вустами Пола Хембрі свій вибір прокоментували наступним чином: «Гонки на домашній трасі завжди були джерелом гордості й радості для нашої компанії, адже багато співробітників Pirelli не їздять на Гран Прі, тож мають єдину можливість в сезоні побачити наші шини в роботі. Зазвичай, чим більшою є швидкість, тим вищим стає навантаження на гуму. Це пов'язано з тим, що при дії на шини усіх сил, утворюється велика кількість тепла. А в Монці машини налаштовують на низький рівень притискної сили, аби досягти саме максимальних швидкостей на прямих, що безпосередньо впливає на роботу гуми. Пониження рівня такої сили означає, що машина буде сильніше ковзати, а це збільшує ризик блокування коліс в зонах гальмування, які є ключовими елементами на трасі. Таке блокування може призвести до негативних наслідків, проте конструкція наших шин цього року така, що подібних ускладнень буде менше, ніж раніше». Досвід минулих років підказує, що без форс-мажорних ситуацій на трасі пілоти прагнутимуть лише раз відвідати бокси. І тут велике значення матиме те, хто на якому комплекті стартуватиме й на якому буде завершувати Гран Прі. За рахунок грамотно побудованої тактики реально продертися і на 5, і навіть на 10 позицій вгору.
Ще одним важливим фактором в Монці стане погода - сюрпризів у вигляді дощу особливо ніхто не чекає (хоча найбільш вірогідним він буде в суботу), проте хмари на небі швидко охолоджують асфальт, а прямі сонячні промені так само оперативно його розігрівають. Тож «правильний» комплект гуми за відповідної погодної ситуації наблизить гонщиків до тріумфу на автодромі з найпристраснішими уболівальниками.
Звісно коли мова заходить про ймовірних переможців Гран Прі, то найперше згадуються Хемілтон з Росбергом, проте їх розбірки за корону, які почалися давно, та вилилися у відкрите протистояння в Спа два тижні тому, тільки підкидають дровенят у багаття. Зрештою, ми вже добре вивчили цього року, що проблеми у Mercedes виводять «у дамки» Даніеля Ріккардо, навіть на тих трасах, де від його RB10 з мотором Renault подвигів чекати не доводиться. Проте історія в Les Combes офіційно завершилася вибачення з боку Росберга й тепер навряд чи варто чекати, що німець на трасі буде діяти жорстко в протистоянні з Хемілтоном. Ніко наразі так чинити не вигідно, адже завчасно бити горщики з керівництвом команди він не планує, тож перспективи Льюіса видаються кращими. Та ними ще треба скористатися.
В британця продовжують вірити букмекери - на кваліфікацію лінія має наступний вигляд: Хемілтон - 1,83; Росберг - 2,37; Боттас - 15,00; Масса - 21,00; Ріккардо - 26,00; Феттель - 29,00. Переможець гонки котується у такій послідовності: Хемілтон - 1,83; Росберг - 3,00; Ріккардо - 10,00; Боттас - 15,00; Феттель - 23,00; Масса й Алонсо - по 29,00. І тільки в боротьбі за чемпіонську корону шанси Ніко наразі котуються вище, ніж у Льюіса: 1,67 проти 2,50.
Єдине, чого не варто забувати - це те, що перед уїк-ендами в Монреалі та Спа, де траси так само швидкісні, ніхто й подумати не міг, що перемогти може пілот Red Bull, тож якщо ми знову станемо свідками того, як знову хтось перемагає всесильні цього року машини Mercedes, думаємо, дивуватися буде не варто - несподіванки трапляються!
В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua
Гран-прі Італії, Монца, Аутодромо Націонале, 5-7 вересня, п'ятниця - неділя
Довжина кола
|
Кіл в гонці
|
Дистанція
|
Найшвидше коло в сучасній конфігурації:
|
5,793 км
|
53
|
306,720 км
|
кваліфікація: 1'20.089 (2004, Рубенс Баррікелло)
гонка: 1'20.046 (2004, Рубенс Баррікелло)
|
Перша практика 11:00* - п'ятниця 5 вересня
Друга практика 15:00 - п'ятниця 5 вересня
Третя практика 12:00 - субота 6 вересня
Кваліфікація 15:00 - субота 6 вересня
Гонка 15:00 - неділя 7 вересня (пряма трансляція на каналі МЕГА)
* - час київський