От HRT до Sahara Force India + ФОТО
Итоги очередного сезона Формулы 1 на страницах Sport.ua (Часть 1)
- 10 декабря 2012, 17:06
- |
- 10 декабря 2012, 17:27
- 2944
- 3
HRT F1 Team
Третій рік для бідної іспанської команди за великим рахунком нічим не відрізнявся від двох попередніх, хоча окремі речі виглядали доволі оптимістично для колективу. Зокрема той факт, що нові власники з фонду Thesan Capital не стали торгувати місцем за кермом другого боліду, а посадили туди наддосвідченого (і при цьому іспанського) пілота говорив на користь серйозних амбіцій команди розірвати замкнене коло, по якому вона рухалася. Але «жити на одну зарплату» - утримувати команду на вкрай скромні за формульними мірками кошти і при цьому сподіватися бачити машини не останніми в пелотоні, мрія така ж незбутня як і Ріо-де-Жанейро для Остапа Бендера. Намагання власників знайти спонсорів або інвесторів розбивалося об скелю більш ніж скромних результатів самої команди, а покращити результати хоча б до рівня Marussia і Caterham не дозволяли фінансові можливості. Зрештою для всіх, знайомих з за лаштунками Формули 1, було ясно, що нові власники спробують продати команду за першої-ліпшої нагоди, пробуючи заробити при цьому.
Зима для іспанців пройшла також традиційно-передбачувано: шасі пройшло обов'язковий креш-тест FIA не з першої спроби, на тестах команда так і не з'явилася, а в Мельбурні механіки були більше схожими на дорослих, які захоплено складали конструктор Лего на час - другий болід буквально довелося збирати на місці і при цьому зробити це так, щоб встигнути пройти відстрочену на прохання самої ж команди технічну перевірку щойно зібраного боліду. Звісно про будь-які пристойні результати на першому етапі годі було говорити і Педро з Нараіном цілком очікувано не пробили рубіж у 107% в першому сегменті кваліфікації. В Австралії на білих машинах не було навіть системи DRS…
Поступово справи HRT набули таких звичних за попередні роки рис - надійність техніки по ходу сезону підвищилась, але швидшими білі машини не ставали. На цьому тлі фініш Картікеяна на 15-му місці в Монако - найкращий результат сезону для колективу - не повинен нікого вводити в оману, бо індус замкнув пелотон машин, які дісталися фінішу гонки.
Щодо пілотів, то хоч індус і приніс найкращий результат команди в сезоні, але знову таки все це забудеться потім, коли залишаться сухі цифри в статистичних довідниках. Та розгром у кваліфікації від Де Ла Роси і скарги від пілотів (не тільки Феттеля, хоча чемпіон тут відзначився найбільше) про небезпеку обганяти Нараіна на коло залишаються в його пасиві. Педро, покликаний за рахунок багатого досвіду допомогти команді в її розвитку, справитися із цим завданням об'єктивно не міг через брак необхідних коштів на доопрацювання.
В середині року Thesan Capital навіть перевезла базу команди з Валенсії до Мадрида, сподіваючись що це допоможе знайти якщо не спонсорів, то хоча потрібних їм фахівців, але дива не сталося. Ось тут коло і замкнулося остаточно. Власники випустили прес-реліз в якому відкрито говорили про продаж команди. Команди-Невловимого Джо купувати яку ніхто не хоче просто навіть тому, що крім ліцензії FIA і двох шасі з вичерпаним ресурсом наразі за проектом з назвою «HRT F1 Team» нічого немає, а Thesan Capital, якщо вірити довкола гоночній інформації, хоче отримати в районі 40 млн. Євро. Здається, що нові підкорювачі Ф1 якщо найближчим часом і знайдуться, то їм простіше і дешевше буде пройти через тендер FIA, ніж розбиратися з іспанськими проблемами.
Про перспективи команди писати також не доводиться, бо з огляду на відсутність HRT у заявочному списку учасників сезону-2013 схоже, що лебедина пісня команди прозвучала в Сан-Паулу і проект бюджетної команди, яка б змогла боротися з середняками пелотону закрився вже остаточно. Ідея Макса Мослі виявилася нежиттєздатною, та хоч про це і було зрозуміло багатьом, приклад іспанців є найкращим свідченням цього. З одного боку сумно, коли Формулу 1 покидають команди, з іншого ж - від таких учасників як HRT чогось серйозно очікувати було не варто. Та якщо повернутися на 20 років, то для команди участь у 3 сезонах, 58 Гран Прі при жодному набраному очку - це дуже серйозний показник, адже ще у 90-х такі команди як Fondmetal, Forti, Lamborghini, Leyton House, Pacific при однакових з HRT «здобутках» так довго в чемпіонаті не затримувалися.
HRT F1 Team
Команда |
Очки |
Місце |
Найкращий старт |
Рахунок у кваліфікації |
Найкращий фініш |
HRT F1 Team |
0 |
12 |
20 |
|
15 |
Нараін Картікеян |
0 |
24 |
21 |
3-17 |
15 |
Педро Де Ла Роса |
0 |
25 |
20 |
17-3 |
17 |
Marussia F1 Team
І у Marussia цілі на сезон не відрізнялися від попереднього року - 10-те місце в Кубку конструкторів і спроба взяти перші очки. Як і минулі роки досягти поставленої мети не вдалося, хоча перемога над Caterham була дуже близькою, та попри все це прогрес команди видно, щоправда як і проблеми.
Відмовившись від нав'язливої ідеї Ніка Вірта проектувати боліди виключно за допомогою комп'ютерного моделювання, команда підписала договір з McLaren Applied Technologies, що давало можливість працювати в аеродинамічній трубі компанії Рона Денніса. Але як відомо боліди наступних сезонів починають проектувати з середини попереднього, тож результати співпраці з Уокінгом прийшли не одразу.
Належним чином підготуватися до старту сезону команда не змогла - MR01 дебютувала ще на останніх передсезонних тестах, але по суті за два дні участі машина пройшла тільки обкатку і нормальна робота почалася тільки в Мельбурні. Ситуація звісно краща ніж була з HRT, але і при такому початку чемпіонату розраховувати на прийнятні результати не можна.
Двома найбільшими проблемами для Marussia цього року стали двигун Cosworth та відмова від встановлення KERS. З одного боку відсутність останньої зробила болід більш передбачуваним та надійним: ні в Австралії, ні за тиждень в Малайзії жодних проблем з машинами не виникло, та з іншого - дуже часто поборотися за більш високі місця у кваліфікаціях і гонках пілоти не могли саме через нестачу додаткових електричних коней. Що стосується двигуна, то вже давно ні для кого не секрет, що британські агрегати поступаються всім своїм конкурентам і чим швидше від них відмовитися, тим раніше результати можуть піти вгору (якщо приклад Caterham є не найкращим, то у Williams вам це однозначно підтвердять). Але Marussia залишається заручником контракту і обмежених фінансів, тому прогрес під час сезону намітився тільки тоді, коли з'явилися аеродинамічні новинки, зроблені внаслідок співпраці з Уокінгом.
Все ж слід визнати, що ставка на надійність машини ледве не спрацювала по максимуму - поки під світлом софітів у Сінгапурі ламалися боліди фаворитів, інші пілоти випробовували стіни та техніку суперників на міцність, Тімо Глок зумів фінішувати 12-м, що вивело команду на таке бажане 10-те місце в Кубку конструкторів. Втім не менш божевільна фінальна гонка в Сан-Паулу розбила сподівання англо-російської команди на додаткові гроші від Берні.
Для Глока і Піка сезон пройшов в цілому добре: німець на правах лідера команди здобув перевагу як у кваліфікаціях, так і в гонках, хоча коли Шарль набрався мінімального досвіду, то вже всередині сезону на гоночній дистанції нерідко виглядав на рівні свого більш досвідченого напарника. Крім того варто відзначити період коли на машині француза три гонки поспіль (від Бахрейну до Монако) виникали технічні проблеми, що викликали сходи в гонках, в той час як з машиною Глока все було гаразд. Пресинг, насамперед, психологічний чинився на Піка чималий, але гонщик його витримав з гідністю і в другій половині сезону довів, що недаремно отримав своє місце.
Перспективним завданням на наступний сезон у команди звісно залишається покращення свого місця в турнірній таблиці чемпіонату, але для цього треба знайти додаткове фінансування, тим паче, що Пік разом зі своїми спонсорами перейшов до стану головних конкурентів. Робота в аеродинамічній трубі McLaren продовжується, так само як і робота над встановленням KERS уже зі старту сезону-2013. У команди залишаються і ті ж самі двигуни Cosworth, але навіть це не повинно сильно стримувати розвиток машини. Невизначеним питанням залишається ім'я другого пілота команди, який повинен не тільки допомагати Глоку в боротьбі з Caterham, а й внести до командної каси гроші, так потрібні для її розвитку.
Marussia F1 Team
Команда |
Очки |
Місце |
Найкращий старт |
Рахунок у кваліфікації |
Найкращий фініш |
Marussia F1 Team |
0 |
11 |
18 |
|
12 |
Тімо Глок |
0 |
20 |
18 |
13-6 |
12 |
Шарль Пік |
0 |
21 |
19 |
6-13 |
12 |
Caterham F1 Team
В сезон-2012 «зелені» входили з метою розжитися першими очками і суттєво скоротити відставання від Toro Rosso, але жодного з двох головних завдань так досягти і не змогли, хоча за ще більш сприятливих обставин в Бразилії Віталій Петров міг би фінішувати в першій десятці.
Серед трьох наймолодших і найбідніших команд Caterham єдина провела нормальні повноцінні передсезонні тести, які щоправда показали, що скоротити відставання від більш досвідчених колективів досі не вдалося. Команді треба було ґрунтовно попрацювати над аеродинамікою машини, але грошей на це банально не вистачало. Їх не було хоча б тому, що значна сума пішла на угоди з Renault і Red Bull Racing від яких малайзійська команда отримала двигуни, KERS, коробку передач і гідравлічну систему.
Відшукати додаткові ресурси Тоні Фернандес спробував за рахунок спонсорів Петрова, які змогли не тільки покрити відступні для Труллі, а й самій команді залишити непогану суму. В принципі заміна Ярно Віталієм себе виправдала в самий останній момент, коли саме росіянин в очній боротьбі в Сан-Паулу зумів обігнати Піка та відвоювати 10-те місце в Кубку конструкторів.
Що ж до Ковалайнена, то сезон у фіна вийшов нерівним. З одного боку він розглядався однозначним лідером команди на початку сезону, але в гонках росіянин нерідко фінішував попереду. Значно впевненіше Хейккі себе став почувати після відвідин Монако, де зумів попри колізії з Баттоном і Пересом та заміну переднього крила фінішувати 13-м. Коли ж свій ривок зробила Marussia, а Петров освоївся за кермом нової для себе машини справи Ковалайнена знову стали нагадувати американські гірки і боротьба напарників виглядала досить непердбачувано. Зрештою, саме результат росіянина став найкращим за всі три роки існування команди.
Майбутнє команди наразі виглядає дещо заплутано. З одного боку Тоні Фернандес вирішив зайнятися тим, що у нього виходить значно краще - бізнесом і пошуком потрібних команді грошей, з іншого новий керівник, яким став Сіріль Абітебул, явно буде більш вимогливим до своїх підопічних. Крім того команда досі не визначилася зі своїм складом пілотів. Одне місце вже дісталося Шарлю Піку, а от на друге претендують не тільки Петров і Ковалайнен, а й Сенна та Ван Дер Гарде. При чому останні двоє можуть прийти зі чималим спонсорським пакетом, Віталій зі скромнішим, а от Хейккі солідних спонсорів не має, розраховуючи, що гоночна майстерність все ще має перевагу для команди, яка рухається назустріч вже четвертому своєму сезону. Крім того не варто забувати і про те, що суттєвих змін у регламенті на наступний рік немає, а отже немає і вагомих передумов для того, щоб розстановка сил в чемпіонаті зазнала суттєвих змін.
Caterham F1 Team
Команда |
Очки |
Місце |
Найкращий старт |
Рахунок у кваліфікації |
Найкращий фініш |
Caterham F1 Team |
0 |
10 |
16 |
|
11 |
Хейккі Ковалайнен |
0 |
22 |
16 |
13-7 |
13 |
Віталій Петров |
0 |
19 |
18 |
7-13 |
11 |
Scuderia Toro Rosso
Місія команди визначає її результати - це однозначно можна сказати про стайню з Фаенци. Головна мета молодшої команди Дітріха Матешіца підготувати сильного пілота, якого можна буде сміливо посадити у кокпіт творіння Едріана Ньюі. При цьому повноводні фінансові ріки Red Bull стікаються в Мілтон Кейнс, а в Італію потрапляють невеликі потічки, за рахунок яких треба підтримувати нормальну форму.
Невдоволення Хельмута Марко результатами Альгерсуарі та Буемі призвело до того, що в сезон-2012 Toro Rosso вступила з повністю новим складом пілотів, та якщо Ріккардо отримав минулого року досвід, від'їздивши півроку за кермом HRT, то Вернь вийшов на нову для себе дорогу з мінімальним досвідом.
Робота на передсезонних тестах практично одразу дала свої результати - в Мельбурні пілоти стартували з п'ятого-шостого ряду і поки у суперників в гоночному режимі виявлялися проблеми Даніель зумів набрати перші два очка, а за тиждень на вологому асфальті Сепангу Жан-Ерік фінішував восьмим. На жаль, для команди та її вболівальників приємних днів довелося чекати дуже довго, аж до осені. З одного боку це стало наслідком того, що конкуренти розібралися з надійністю власної техніки, з іншого ж - відсутність досвіду гонщиків також давалася взнаки, а з кожною наступною невдачею тиск на Верня і Ріккардо посилювався. Одна з проблем шасі полягала у неспроможності швидко довести гуму до робочого діапазону, що відбивалося на вкрай невдалих кваліфікаційних результатах. Дійшло навіть до того, що почали по паддоку ходити чутки, що Марко і Матешіц збираються вже по ходу сезону замінити когось із пілотів, от тільки не могли визначитися кого ж саме. Звісно все це не додавало ані оптимізму, ані потрібного настрою для француза з австралійцем.
Велика літня перерва пішла на користь усім - команда привезла певні покращення в Спа, а пілоти відпочили і перезарядили власні батареї для продовження боротьби за власне виживання. Саме влітку Toro Rosso звільнила свого технічного директора Джорджо Асканеллі, замінивши його на Джеймса Кі, який збудував досить швидкий Sauber C31. Звісно пов'язувати підйом результатів команди з цією перестановкою не варто, реальні результати роботи Кі можна буде побачити тільки наступного року, але саме в Бельгії почався ренесанс «бичків», які до шести очок, зароблених за перші 11 Гран Прі, зуміли додати ще 20 за останні дев'ять уїк-ендів.
Зрештою суттєве покращення результатів Верня і Ріккардо змусило керівництво команди залишити дует незмінним і на наступний рік, який може стати вирішальним для них (особливо якщо Марк Веббер по закінченні сезону-2013 повісить гоночний комбінезон у шафу). Що ж до змагання напарників, то тут ситуація дуже неоднозначна. З одного боку Ріккардо значно швидший на одному колі та просто декласував Верня у кваліфікаціях 16-4, з іншого ж француз набрав більше очок та й найкращий результат сезону - фініш на 8-му місці у Малайзії, Бельгії, Кореї та Бразилії - належить саме йому. Зрештою, крім названих етапів француз більше ніде очок набрати не зумів, хоча і така стабільність виявилася достатньою, щоб обійти напарника в чемпіонаті. Дітріх Матешіц по завершенні сезону все-одно розкритикував всю команду за низькі результати - команда втратила 15 очок і одне місце в Кубку конструкторів порівняно з минулим 2011-м роком. Що ж, пілоти матимуть ще рік, щоб визначити кращого з них, а технічний персонал попрацює над проблемами. От тільки робитися все це буде за тих самих умов обмеженого фінансування і постійного психологічного тиску збоку Марко і Матешіца, тому найвірогідніше, що команда залишиться на своєму «законному» місці, хоча здобутий досвід може суттєво допомогти обом пілотам.
Scuderia Toro Rosso
Команда |
Очки |
Місце |
Найкращий старт |
Рахунок у кваліфікації |
Найкращий фініш |
Scuderia Toro Rosso |
26 |
9 |
6 |
|
8 |
Жан-Ерік Вернь |
16 |
17 |
11 |
4-16 |
8 |
Даніель Ріккардо |
10 |
18 |
6 |
16-4 |
9 |
Williams F1 Team
Після провалу минулого року в Гроув відчайдушно намагалися кардинально виправити ситуацію і варто сказати, що у інженерів усе вийшло майже ідеально. Болід дозволив не тільки здобути перемогу на початковій, дещо божевільно-лотерейній стадії сезону, а й набирати непогані очки протягом всього року, от тільки пілоти підкачали. Їм відверто не вистачало стабільності та концентрації (одним з найкращих прикладів є аварія Мальдонадо на останньому колі в Мельбурні, де він їхав 6-м і атакував Алонсо).
Ще посеред минулого року команду покинув Сем Майкл, який взяв на себе всю провину за провал, наприкінці ж року пішов і незмінний партнер і соратник Френка Вільямса Патрік Хед. Машину проектувала нова команда, а однією із найголовніших змін став перехід на двигуни Renault - ностальгія за чемпіонськими дев'яностими однозначно з'являлася у пам'яті багатьох уболівальників команди.
За великим рахунком міжсезоння 2011-2012 для Williams пройшло під знаком дуже і дуже великих змін. На ключових постах залишилися тільки сам Френк Вільямс і Пастор Мальдонадо, якому за рахунок спонсорських нафто-доларів просто не було і немає заміни. Серйозна нестача фінансів змусила одного бразильця без спонсорів (Баррікелло) замінити іншим, але з фінансовою підтримкою (Сенна).
Зрештою команда збудувала болід, спроможний постійно виходити в Q3 і боротися за високі місця, але дует пілотів усіляко противився вмикати голову в найвідповідальніші моменти. Мальдонадо першу половину сезону їхав на всі гроші, неначе змагаючись з Грожаном за звання найнебезпечнішого та найнепередбачуванішого гонщика року. Та це не завадило Пастору, опинившись на поулі в Барселоні, виграти іспанський Гран Прі. Але після цього успіху венесуелець протягом наступних дев'яти уїк-ендів не міг поповнити власну очкову скарбничку. Їзда Бруно Сенни хоча і була трошки обережнішою, але ненабагато, і саме через своїх гарячих гонщиків команда набрала значно менше очок, ніж дозволяв болід. Щоправда, справедливості заради варто сказати, що після серпневої перерви темпи модернізації FW34 сильно впали. Склалося враження що в Гроув зрозуміли, що все-одно вище 8-го місця команді не піднятися і наявні ресурси вирішили пустити на роботу над FW25.
Звісно прогрес команди порівняно з минулим роком просто величезний, але так само зрозуміло, що можна було досягти більшого якби гонщики більш відповідально ставилися до своєї роботи та краще думали перед маневрами - 24 рази Пастор і Бруно ставали учасниками різних інцидентів на трасі з різними наслідками. Погодьтеся, що це вже занадто. Так само вирішили і в команді, підписавши на наступний рік контракт з молодим фіном Валттері Боттасом, який 15 разів по п'ятницях брав участь у практичних заїздах і зарекомендував себе з найкращого боку. Таким чином Бруно Сенна опинився за бортом, а Мальдонадо має можливість довести, що отримані уроки і набиті ґулі позитивно відзначаться на його майбутніх результатах. Оскільки машина зразка-2013 явно буде еволюцією цьогорічної, то варто розраховувати, що Williams ще підніметься у Кубку конструкторів (звісно якщо пілоти не робитимуть все можливе, щоб цього не сталося).
Williams F1 Team
Команда |
Очки |
Місце |
Найкращий старт |
Рахунок у кваліфікації |
Найкращий фініш |
Williams F1 Team |
76 |
8 |
1 |
|
1 |
Пастор Мальдонадо |
45 |
15 |
1 |
18-2 |
1 |
Бруно Сенна |
31 |
16 |
9 |
2-18 |
6 |
Sahara Force India F1 Team
Рік 2012 став для індійської команди вкрай неоднозначним, адже команда набрала на 40 очок більше, ніж у 2011-му, але при цьому опустилася з 6-го на 7-ме місце, втративши кілька мільйонів призових, при тому що на презентації машини Віджай Малья озвучив у якості мети завершення сезону на п'ятій позиції в Кубку конструкторів.
Початок сезону прогнозовано вийшов непростим для команди-сердняка, яку тягнув за собою Ді Реста, набираючи важливі очки вже з Мельбурна в той час як Хюлькенберг після річної перерви освоювався на трасі. Рисою команди ось уже протягом останніх 3-4 років є те, що на початку сезону машина дозволяє змагатися за очки не за рахунок швидкості, а завдяки її надійності. І вже протягом сезону технічний штаб доводить до пуття своє творіння, особливо яскраво це проявляється восени на тлі конкурентів, які часто навпаки втрачають темп модернізації боліду. В цьому, до речі, Force India схожа на Ferrari - в Маранелло також будують «танк», який вчать бути швидким вже протягом сезону.
В кращий бік ситуація змінилася в другій частині сезону, коли Хюлькенберг остаточно «вкотився», а VJM05 перестала поступатися в швидкості своїм головним конкурентам. Якщо після Угорщини команда мала 46 очок і була восьмою, то за наступних 9 етапів Пол і Ніко заробили ще 63 пункти, що дозволило без проблем випередити вкрай нестабільний латиноамериканський дует Williams.
Перед стартом сезону багато хто очікував, що лідером команди буде Ді Реста, який провів дуже сильний сезон у 2011-му, крім того Хюлькенбергу треба було набрати «бойову» форму. І така ситуація відображалася в особистому заліку до серпня, але заключну частину німець провів просто таки фантастично (звісно як для гонщика команди-середняка) і зумів випередити Пола. Крім того навіть у кваліфікаціях швидшим виявився саме Ніко, хоча після його хоч і несподіваного, але поула в Сан-Паулу в 2010-му це не повинно було дивувати - швидкість у Хлькенберга є однозначно. Не зовсім зрозумілим є його перехід в Sauber, але схоже, що німець твердо знає і розуміє що і нащо він робить - принаймні якщо С32 дозволить підніматися на подіум, варто буде визнати крок німця правильним.
Поки невідомим залишається ім'я напарника Ді Рести (та й у самого Пола на руках досі немає підписаного контракту, хоча це справа часу), але вже зараз можна сказати, що наступний рік для Force India буде таким само непростим як і цей: фінансові проблеми власника команди даватимуться взнаки на етапі підготовки до сезону, а шотландському пілоту в ролі лідера колективу буде дуже нелегко протистояти дуетам із Williams і Sauber. Тим паче, що потенційними напарниками Ді Рести називають і Бруно Сенну, і Жюля Б'янкі, і Хейккі Ковалайнена, і навіть колишніх пілотів команди Сутіла з Ліуцци. Стабільності це в будь-якому випадку не додасть, тож цілком не виключено, що і наступного року команда може опуститися ще на один рядок.
Sahara Force India F1 Team
Команда |
Очки |
Місце |
Найкращий старт |
Рахунок у кваліфікації |
Найкращий фініш |
Sahara Force India F1 Team |
109 |
7 |
4 |
|
4 |
Ніко Хюлькенберг |
63 |
11 |
4 |
12-8 |
4 |
Пол Ді Реста |
46 |
14 |
6 |
8-12 |
4 |
В'ячеслав КОБРЖИЦЬКИЙ, Sport.ua